S Ondřejem Klymčiwem před cestou do Jižní Ameriky

Dvacátý jezdec letošní motocyklové Dakar Rally Ondřej Klymčiw má za sebou už téměř rok od svého prvního startu v této prestižní etapové soutěži. Ještě loni by od nováčka jen málokdo očekával dvacáté místo, letos už lze hovořit o očekáváních co se týče výsledku, třebaže každému musí být jasné, že v takto náročném podniku zůstává vše otevřeno ještě dlouho po startu první etapy.

Před týdnem byli Motorkáři.cz na slavnostním představení motocyklu a týmu Ondřeje Klymčiwa v Pardubicích, dnes Vám přinášíme rozhovor s českým závodníkem, který se už připravuje na odjezd do Jižní Ameriky, kde 2.ledna odstartuje v Buenos Aires Dakar Rally 2016.

Letošní premiéra na Dakar Rally dopadla velmi dobře. Skončil jste celkově dvacátý a druhý nejlepší mezi nováčky. Závod v Jižní Americe zároveň odstartoval sezonu dálkových rallye, jak jste si v průběhu roku vedl?
Ondřej Klymčiw: „Po Dakaru následovala chvilka odpočinku. Proběhlo vyhodnocení závodu, co nám jde a co nám nejde. Jednoduše řečeno co hoblovat do bezvědomí a co dopilovat. Rodina je pro mě nejdůležitější a proto jsem vynechal závody začátkem jara z důvodu narození druhého syna.“

„První závod byl mistrovství světa na Sardinii. Naprostá špička nejen z rally, ale i z endura. Velmi krásný a povedený závod. Dokončil jsem ho na celkovém dvacátém místě a jsem spokojený. Veliká škola navigace i toho, že nemá smysl riskovat a rozlamovat motorku na půl. Následovala Serres Rally, která se konala v srpnu. I přes veliké obavy pořadatele, jsem jako jediný z favoritů odstartoval na RR. Rozhodl jsem se nasadit i trenéra Karla Schedera, aby si to užil se mnou. Závod byl obsazen velmi dobrými jezdci z Dakaru a podobných soutěží. Celkově jsem obsadil první místo, Karel byl druhý a třetí Franc Verhoeven dostal přibližně třicet minut. V říjnu následovala Merzouga Rally, krásný závod se světovou špičkou. Výsledek celkové osmé místo i s penalizací jedné hodiny. Tento závod byl pro nás hlavně ukazatelem, jak jsme na tom. Troufám si říct, že začínáme držet krok se světovou špičkou a to je pro mě opravdová odměna a zadostiučinění. Dále již následovala příprava až do Dakaru.“

Sezonu jste zahájil s KTM, pak ale došlo na spolupráci s Husqvarnou. Kdy poprvé jste jel v sedle Husqvarny? Jaký je to model a jak rychle proběhlo přizpůsobení se nové technice?
Ondřej Klymčiw: „Ano, během jara došlo k dohodě mezi mnou a supportovým teamem Husqvarny. Motorky jsou naprosto totožné, takže nebyl problém sedlat stroj. Motorku jsem dostal v první polovině září a bylo fajn si ji vymazlit a otestovat. Motocykl nese označení Husqvarna 450 RR.“

Kolik lidí tvoří Klymciw Racing? Můžete nám je blíže představit?
Ondřej Klymčiw: „Team Klymciw racing, který jede na Dakar 2016, tvoří celkem sedm lidí. Trenér, který mě učí jezdit na motorce, je všem známý Karel Scheder. Ten zároveň pečuje o stroje a pomáhá mi hledat jejich limity a nastavení. Dále Ivan Svědík jako kondiční trenér, který je opravdová kapacita. Dále je to Josef Klymčiw jako můj manažer. Následuje Honza Richter, Zbyněk Ságner a Tomáš Vymětal. Tito tři pánové jsou společně s mým otcem mozkem teamu a mají na starosti styk s pořadatelem, novináře, kontakt mezi teamy a spoustu dalších důležitých věcí. Není nic důležitějšího, než mít opravdu profesionální tým a podporu rodiny a přátel! Dále jsou tu lidé, bez kterých by to nešlo, fyzioterapeuti, lékaři, partneři a v neposlední řadě fanoušci. Ti jsou naprosto úžasní. Na poslední místo jsem dal záměrně sebe, protože jsem ten nejslabší článek celého řetězu.“

Pro Dakar Rally 2016 máte startovní číslo #31, což je výrazný rozdíl ve srovnání s letošním číslem #160. Získáváte tím nějakou konkrétní výhodu před jezdci s vyššími startovními čísly?
Ondřej Klymčiw: „Jednatřicítka je fajn. Výhodu asi nemám, protože letos máme prolog, který loni nebyl, a tak se zezadu nikdo nemusí prokousávat tři dny, když zatáhne v prologu.“

Jen nedávno jste představil svoji novou motorku pro Dakar Rally 2016. Máte možnost s ní ještě trénovat nebo techniku už posíláte do Jižní Ameriky?
Ondřej Klymčiw: „Motorka a kompletní technika pro Dakar je už v tuto chvíli někde na moři. Ovšem mám k dispozici motorku z loňska a dávám ji co proto.“

Do startu Dakar Rally zbývá necelých padesát dní. Jak vypadá finální příprava na tak náročný závod. Budete trénovat v Evropě nebo odlétáte dřív do Argentiny kvůli aklimatizaci?
Ondřej Klymčiw: „Za ty poslední dny se nedá už nic získat, ba naopak můžete vše pokazit. Ten, kdo ještě pořádně nezačal, nebo byl dlouho zraněný, už nic nedožene. Nám se letos zdravotně dařilo, až na nějaké ty vykloubené věcičky či prasklé kůstky. Trenéři mě trošičku krotí, protože jedu stále na sto procent. Forma se dolaďuje a pracujeme hlavně na psychice. Díky chybám v navigaci, pádům a minelům jsem se zase posunul. Za každou chybu, která není osudná, jsem vlastně rád, protože to nás posouvá dál. To, kde trávím poslední dny si nechám pro sebe.“

Jak velký je to teď rozdíl ve srovnání s loňským/ letošním rokem, když do Argentiny zamíříte s více zkušenostmi a v neposlední řadě také s tovární podporou Husqvarny?
Ondřej Klymčiw: „Na Dakar mám opravdu profesionální tým. Pokud dostanu povel od týmu, že za tím horizontem je rovina, tak to tam prostě pustím. Zkušenosti jsou k nezaplacení, a tak je to i v životě. Myslím, že dokážu poměrně rychle vyhodnocovat a improvizovat, takže problém řeším, až když nastane. Tovární tým je rozhodne výhodou, ale oni mají i výhody z nás. Je to deal výhodný na obě strany.“

Před tak náročným etapovým podnikem jakým je Dakar Rally asi nelze příliš hovořit o možnostech umístění. Ale přeci jenom s jakými ambicemi se tam po roce vrátíte?
Ondřej Klymčiw: „Když jsem startoval loni, tak trenér pravil top 20 a ono to vyšlo. Upřímně vím, že tomu nikdo nevěřil, protože nás nikdo neznal. Myslím, že náš tým letos prokázal, že to nebyla náhoda a že opravdu tvrdě a profesionálně dřeme. Ambice nemám. Pokud by mi teď někdo slíbil zase dvacítku, beru ji všemi deseti.“

Něco závěrem?
Ondřej Klymčiw: „Určitě. Velmi rád bych pozval fanoušky ke sledování Dakar Rally. A dále chci upřímně popřát všem, a to nejen českým závodníkům, krásný závod a šťastný návrat domů. Je to přeci jen závod :-)“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist