Rozhovor s Olgou Roučkovou, první Češkou jedoucí Dakar v kategorii QUAD

Na startu jubilejního 40. ročníku nejslavnější a nejtěžší rallye světa bude stát 6. ledna 2018 se svou čtyřkolkou také Olga Roučková. První Češka v kategorii QUAD (čtyřkolky) se na Dakar kvalifikovala skvělým umístěním na květnové Merzouga Rally, pětidenním extrémním závodu v marockých dunách, kde si vyjela celkové šestnácté místo.

V Maroku to bylo šestnácté místo v konkurenci zkušených závodníků z nichž ač mnozí zkušenější, Merzouga Rally vůbec nedokončili. Není náhodou, že právě marocká rally vynesla Ollie – jak Olgu Roučkovou oslovují přátelé a fanoušci – vstupenku mezi naprostou světovou motorkářskou elitu. Podmínky na trati i klima totiž v mnohém odpovídají tomu, co čeká závodníky v Jižní Americe.

V rozhovoru pro Motorkáři.cz jsme se Olgy Roučkové zeptali nejen na její poslední rally a přípravy na Dakar, ale také na to, kde se vzala její láska k čtyřkolkám.

Jako první byla čtyřkolka nebo motorka?
Ollie Roučková „Jako první jsem si domu dotlačila čtyřkolku - Yamaha Blaster 200, ale hned v zápětí jsem udělala řidičák na malou motorku a přivezla jsem si domu Hondu CBR125.”

Kde se vzala vaše láska k čtyřkolkám?
Ollie Roučková: „Nejdřív něco nenáviděného mi pomalu zalézalo pod kůži a tím, že jsem měla tu možnost sama řídit to tak nějak samo vyplynulo.”

To byl také důvod začít závodit? Vzpomenete si na své první klání?
Ollie Roučková: „Ne ne ne, nebylo. Líbila se mi ta volnost a to, že oproti mojí silniční 125 můžu jezdit takřka kdekoli (v rámci legislativy). Závody následovaly až po několika letech, kdy už jsem měla za sebou projetou celou ČR, expedice v Izraeli, Řecku a Rumunsku … . Mé vůbec první závody byly v Březové nad Svitavou - MČR Motocross QUAD, které jsem odjela v roce 2004 a pamatuji si úplně živě ten strach stát mezi TOP jezdci ČR na absolutním sériovém stroji.”

Jaké bylo první měření sil na světové úrovni?
Ollie Roučková: „Byla to veliká škola, hned po první ostré RZ jsem zjistila na čem všem musíme zapracovat a to nejen já jako jezdec, ale kompletně celý tým. Za což jsem neskutečně vděčná.“

Rozhodnutí jet Dakar Rally ... jak dlouho nosíte tuto myšlenku v hlavě?
Ollie Roučková: „Od mala sleduji tuto nejtěžší Rally planety, ale odvahu postavit se této výzvě jsem dostala teprve před třemi lety.”

Věřila jste, že letošní Merzouga Rally může znamenat zelenou pro Dakar?
Ollie Roučková: „Tak trochu jsem v to doufala, ale už při odjezdu jsme si nastavili cíl a to dojet do cíle a nasbírat co nejvíc zkušeností. Velkou oporou mi byl Tomáš Kubiena z Moto Racing Group, který mi pomáhal s ledovým klidem Dakarského jezdce po celou dobu Rally.”

Pětidenní etapový závod Merzouga Rally, parádní šestnácté místo. Jaké to tam bylo?
Ollie Roučková: „Během prologu a pěti velmi tvrdých etap jsem si ověřila, kde se nacházejí mé hranice možností. Součástí závodu byla také maratónská část, kdy jsme spali bez asistence uprostřed zuřící bouře. Hlavní roli hrál v marocké rally kromě bouře písek v mnoha podobách a to vám povím, že zuřící bouře nás opravdu nešetřila. Trasa vedoucí přes hory a pouště nabídla pravé africké závodění, a tak jsem si osahala jak chutná fesh fesh, duny i pisty, a to vše v opravdu vysokých teplotách, které se pohybovaly kolem 40°C.”

S jakou technikou a týmem závodíte?
Ollie Roučková: „Během letošní sezony závodím pod záštitou Procamping racing teamu, Merzouga Rally jsem jela pod Asistencí Moto Racing Group, kde vyplynula i spolupráce na Dakar 2018 a tak pojedu v barvách MRG. Tak jak jsem již psala, velkou oporou mi je čtyřkolkový jezdec v týmu Tomáš Kubiena, kerý mi pomáhá s kompletní stavbou. Závodím na Yamaha Raptor 700, celek sedí na Protlum tlumičích a kromě Rally výbavy (nádrže na nášlapech, Roadbook, tripmaster, ovládání…) má drobné úpravy od firmy ASP Group (nášlapy, tyč řízení, nárazníky, plechy, rozšířenou zadní osu….).”

Se stejným vybavením pojedete také Dakar?
Ollie Roučková: „Ano i ne. Na Dakar budu mít zbrusu nový model Yamaha Raptor 700 (přece jen ta má babča už má za sebou 3 závodní roky), tlumiče zůstanou stejné od firmy Protlum, ale zásadní změny proběhnou ve velikosti přídavných nádrží, nyní mám na každém nášlapu 7,5 litru což je na Dakar málo a tak budeme přidávat ještě jednou tolik, také ozkoušíme velkou 30 litrovou přídavnou nádrž a celek Rall stavby doplníme o komponenty od Josefa Macháčka.”

Pro takto fyzicky náročné závody to bude hodně o fyzičce. Jak se připravujete?
Ollie Roučková: „Není den kdybych něco nedělala a kdy mě trenérka neterorizuje běháním. Dvakrát týdně dojíždím do Liberce pod Ještěd, kde skládám takovou malou “Maturitu“ z Fyzické přípravy, zatím úspěšně propadám ze všech předmětů. Hned po tréninku odjíždím na Offroad dráhu Milovice, kde sedám na tréninkovou čtyřkolku a kroutím potřebné kilometry. No a další dny plavu, zvedám železa ve Fitness centru Klánovice, dělám balanční cvičení a drtím TRX. K mé přípravě však také patří i fyzioterapie.”

Příprava na Dakar bude asi ještě o něco intenzivnější.
Ollie Roučková: „Už před Merzoga Rally jsme tréninky zintenzivnili a nyní jedeme Olympijské tréninky pěkně na krev. Trenérka mi neustále klade na důraz, že tohle ještě není peklo a že se budeme neustále posouvat dál.”

Jak je to s opravou techniky v terénu, to zvládáte také?
Ollie Roučková: „Kromě závažných motorových oprav si dokážu opravit takřka všechno.”

Jaký je váš další závodní program než začátkem roku 2018 odstartuje Dakar?
Ollie Roučková: „Letos bych chtěla absolvovat kompletní evropskou sérii FIM Europe BAJA a když se vše povede jak má, moc bych si přála vystoupat na celkové stupně vítězů v mužské kategorii Q2 i v Ženách. V České Republice mám v plánu dokončit českou sérii extrémních závodů Last Adventure. Vyjde-li čas, tak ještě další drobné navigační Rally.”

S jakým cílem pojedete svůj premiérový ročník Dakar Rally?
Ollie Roučková: „Zdolávat etapu po etapě a projet cílem. Rozhodně nechci patřit ke chvostu závodního pole.”

Zrovna teď o víkendu jste absolvovala předposlední podnik FIM Europe BAJA. Jak se dařilo?
Ollie Roučková: „ Nedopadlo to úplně fantasticky, nejsem moc nadšená, bohužel jsem zvolila špatnou stopu v bahnité pasáži a ta mne stála deset minut útrap a vyprošťování, bohužel také pád z dobrého bodového umístění. Při pohledu do startovky jsem si říkala, že Baja Poland nebude o tak parádním umístění, ale i tak jsem do každé RZ šla s odhodláním. Nakonec jsem si vyjela sedmé místo Fim Europe Baja Q2, páté místo v polském Mistrovství, první místo v kategorii FIM Europe Baja Woman. Teď už se soustředím na Portugalsko, kde odjíždím v pondělí."

Spolupracujete s ASC Dukla Praha a VoZP. Jaká je to spolupráce?
Ollie Roučková: „Dukla je z mého pohledu klub s nejlepším zázemím a nejlepšími trenéry v Česku. Jsem vděčná, že mě vzala do týmu. Sportovci tím ubude spousta starostí a může se mnohem víc soustředit na trénink. S tím souvisí i kvalitní doktoři - přístup ke špičkové léčbě a rehabilitaci po zraněních, která jsou v našem sportu bohužel až příliš častá. Já bych mohla vyprávět, každou chvíli mám něco zlomené. A v tom je zase neocenitelná VoZP. Má v názvu 'vojenská', ale může se k ní přihlásit každý.“

Je možné Vás nějak podpořit?
Ollie Roučková: „Fanoušci mohou být součástí týmu a podpořit mě v mé cestě na Dakar 2018. Staňte se mým SMS fanouškem a získejte přístup do FANZÓNY. Veškeré informace se dozvíte na www.olgarouckova.cz

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Ritchy přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist