Rallye Faraonů: Historický úspěch Husqvarny

Čtyřdílný seriál mistrovství světa dálkových soutěží ukončila slavná Rallye Faraonů v Egyptě. Titul si už předem zajistil Marc Coma na KTM, na severu Afriky ale přepisovala historii továrna Husqvarna, když poprvé vyhrála Rallye Faraonů zásluhou španělského jezdce Joana Barredy.

Rallye Faraonů: Historický úspěch Husqvarny
Rallye Faraonů pod oficiálním jménem Pharaons International Cross Country Rally odstartovala 1. října už v šest hodin ráno pod pyramidami a palmami starodávného města Giza. Technickou přejímkou prošlo 55 motocyklů a pět čtyřkolek. Účastníky čekalo celkem 2874 km, 2281 z nich byly speciálky. Jak už bylo řečeno, na startu chyběl po mnoha letech Španěl Coma, který po třetím místě v předchozí Rallye Sardínie měl už v čele tabulky takový náskok, že nemohl být předstižen. V Egyptě se neobjevil ani David Frétigné, který si v přípravě po pádu z kola zlomil dvě žebra a lékaři mu účast na superobtížné písečné pouti v úmorném horku, kdy teploty dosahovaly ke 40 stupňům, zakázali. Ze známých jmen ještě chyběli Francisco Arredondo, který se hned po Šestidenní musel vrátit domů kvůli byznysu, a vloni čtvrtý Jes Munk. Ten ještě není zcela zdravotně v pořádku po havárii na Classic Aveyronnaise. S velice slabým zabezpečením naopak dorazil populární a jindy vždy silný Nor Pal Ullevalseter, který otevřeně přiznal, že mu docházejí peníze a chce část svého rozpočtu ušetřit na přípravu pro Dakar 2013. 
Za těchto podmínek se tedy zdálo, že o vavříny nejcennější se poperou překvapivý vítěz ze Sardínie Jordi Viladoms, Paulo Goncalves, Jakub Przygonski a hlavně Barreda, který stále zuřil kvůli své penalizaci ze Sardínie, kde jen těsně přejel kontrolní bod a to mu zamezilo bojovat o triumf. První etapa mířila do Tibniye a měřila celkově 557 kilometrů. Neprve se jelo 124 kilometrů po silnicích, pak následovala speciálka dlouhá 330,84 km, konec vedl opět po 102,10 km silnic. Šlo nakonec o velmi rychlou etapu a vítězství v ní si připsal Barreda na své Husqvarně TE449RR v barvách týmu Speedbrain. Do cíle přijel s impozantním náskokem pěti minut na svého týmového kolegu, Portugalce Paula Goncalvese, na dalším místě byl Jordi Villadoms. „Hlavně posledních 50 kilometrů jsem mohl těžit z fantastických možností svého motoru. Byla to velká jízda a jsem šťastný z toho, jak jsem Rallye Faraonů tak báječně začal,“ uvedl Barreda. 
Druhá etapa měla být podle mnohých nejobtížnější. Šlo o 347 kilometrů v písečných dunách v okolí Tibniye. Barreda s Goncalvesem téměř celou cestu vedli celé pole jezdců, ale v závěru se prosadil další Španěl Viladoms na KTM. Barreda však stále celkově vedl. Z hlediska vývoje celého závodu byla asi nejdůležitější třetí a nejdelší etapa z Tibniye do Abu Mingar (speciálka 426.25 km – silnice 154.88 km – celkem 581.13 km). V ní opět vyhrál Barreda, ale důležitější bylo, že mu odpadli dva velcí soupeři: Viladomsovi začala 40 kilometrů před místem, kde se dalo natankovat, cukat jeho KTM a jezdec nakonec ztratil téměř půl hodiny. Polák Marek Dabrowski zase havaroval v dunách a zlomil si zápěstí. Barreda jel až do konce Rallye Faraonů jako Bůh, nedělal chyby a před předposlední etapou mu zůstal ze soupeřů prakticky jen jeho týmový kolega Goncalves. Právě ten však v páté etapě zabloudil, udělal i několik jezdeckých chyb a otevřel tak Barredovi cestu k historickému vítězství. V poslední etapě už jel devětadvacetiletý Španěl v klidu, nic neriskoval, skončil čtvrtý, když vyhrál jeho týmový kolega Goncalves. I tak byl Barredův výkon impozantní: triumfoval ve třech ze šesti etap.  Početně slabě obsazenou kategorii čtyřkolek vyhrál Polák Lukasz Laskawiec na stroji Yamaha YFM 700 Raptor.
Joan Barreda: "Fantastický výkon, to, co předvedla Husqvarna a Team Speedbrain mně naplňuje radostí a hrdostí. V historii továrny to bude navždy legendární vítězství. Poradili jsme si za všech okolností a všech možných situacích. Moje TE 449RR, vyzbrojená věcmi od Speedbrainu, je úžasně rychlá, skvěle se ovládá a je neskutečně spolehlivá. Mé velké díky míří k mému týmu a mechanikům za jejich tvrdou práci a skvěle připravenou motorku."  A vítěz poslední etapy Paulo Goncalves dodal: "Jsem velmi šťastný za Joana a celý náš tým. Vyhrát tento tradiční závod je velký čin. Já sám jsem samozřejmě stále trochu zklamaný, že jsem den předtím udělal nějaké chyby, které mne stály možnost bojovat o vítězství. Dnes jsem udělal všechno, abych to napravil, ale už to nestačilo. Každopádně Husqvarna by Speedbrain je skvělý tým a já jsem si jistý, že ještě dosáhneme dalších velkých úspěchů.“ Týmový šéf Wolfgang Fischer: "Neuvěřitelné, báječné – jsem extrémně potěšený výkonem Joana a celého týmu. Toto vítězství je milníkem v naší historii. Paulo navíc jen těsně přišel o podium v celkovém hodnocení MS, ale zase na druhé straně máme titul vicemistra v soutěži konstruktérů. Na tomto rallye projektu jsme pracovali tvrdě a dlouho a teď máme k dispozici opravdu vítěznou sestavu. Musím ještě také poděkovat BMW Group a Husqvarně za jejich prvotřídní spolupráci. A také společnosti Monster Energy za jejich sponzorský podíl na celé věci.“

Pharaons Rally

1. Joan Barreda (Husqvarna) Španělsko 22:47:48
2. Jakub Przygonski (KTM) Polsko + 19:56 min.
3. Jordi Viladoms (Bordone Ferrari KTM) Španělsko + 1:04:59
4. Paulo Goncalves (Husqvarna) Portugalsko + 1:17:06 
5. Juan Carlos Salvatierra (Honda) Bolívie + 1:50:10

Konečné pořadí MS

1 COMA Marc KTM Španělsko 55 bodů 
2 VILADOMS Jordi KTM Španělsko 49  
3 PRZYGONSKI Jakub KTM Polsko 48   
4 GONCALVES Paulo HUSQVARNA Portugalsko 45   
5  BARREDA Juan HUSQVARNA Španělsko 40 
 
 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist