Rally Dakar: Etapy 12 a 13

Nejdelší 12. etapa (796 km) letošní dakarské offroadové "rozbíječky" zavedla prořídlé dakarské startovní pole ze San Juanu do San Rafaelu. Byla to náročná etapa převážně s pevným povrchem, koryty řek a kaňony, rovněž i pískovými skoky. Závodníci se potýkali s pískem, vegetací prorostlými dunami a úseky s hlubokým pískem fesh-fesh, ale hlavně s vedrem, např. hoši v Toyotě naměřili 70 stupňů.

Rally Dakar: Etapy 12 a 13

12. etapa, San Juan - San Rafael.

Nejdelší etapa (796 km) letošní dakarské offroadové "rozbíječky" zavedla prořídlé dakarské startovní pole ze San Juanu do San Rafaelu. Byla to náročná etapa převážně s pevným povrchem, koryty řek a kaňony, rovněž i pískovými skoky. Závodníci se potýkali s pískem, vegetací prorostlými dunami a úseky s hlubokým pískem fesh-fesh, ale hlavně s vedrem, např. hoši v Toyotě naměřili 70 stupňů.
V dnešním terénu hrály prim menší objemy a na první místě dojel Lopez na Aprilii 450 a těsně za ním Fretigne na Yamaze 450. První stroj KTM dojel až třetí a za jeho řídítky seděl Ullevalster. Celkově si drží vedení stále Cyril Despres na KTM.
Ve čtvrtek bylo na trati opravdu horko – podle Honzy Veselého to byla vůbec nejteplejší etapa na letošním Dakaru. I on dojel do bivaku v pořádku. Roman Krejčí má o kolečko méně – respektive patrně ostrouhal zuby na kolečku pětky a tak mu musely stačit čtyři převodové stupně. To, co ztratil na rovinkách, kde mohl jet tak maximálně kilo, si od soupeřů pečlivě vybral v těžkém terénu. I Olda Bražina ve 12. etapě bojoval statečně a tak všichni motorkáři dojeli do bivaku v pohodě.
Pro Oldřicha Bražinu nebyla dvanáctá etapa vůbec jednoduchá: "To vedro samozřejmě nesvědčilo nikomu. Pro čtyřkolky byla tato etapa technicky velmi obtížná." Co tedy ve 12. etapě představovalo z pohledu posledního zástupce českých barev v kategorii quad největší problém? "Bylo třeba si dávat velký pozor na šikany (zatáčky) mezi nebezpečnými keři a vyjeté koleje. Zejména druhá erzeta byla rovněž plná skoků." Čtyřkolka zatím Olinovi drží, i když její motorický výkon zůstává za očekáváním. "Pár koníků mi chybí, nicméně to platí od začátku. Bylo to znát zejména v hlubokých úsecích plných fesh-fesh."

Roman Krejčí ve čtvrtek navzdory omezení v podobě nefunkční pětky zajel dvaadvacátý nejlepší čas. "Považuji to za úspěch, protože mi motorka na čtyřku nejede více než 95 kilometrů za hodinu," hodnotil svůj čtvrteční výkon Krejčí. "Tentokrát jsem přitom z taktických důvodů nechtěl moc závodit." V první erzetě představovala nedostatečná rychlost Krejčího motorky problém a výsledkem bylo 28. místo. Druhá erzeta však byla technická a tak mohl mladý motorkář z Frýdku Místku uplatnit svůj talent a polepšit si o šest pozic. Podobně jako mnoho jeho kolegů na dvou kolech, tak i Roman ve druhé rychlostní zkoušce upadl a později měl ještě jeden problém: "Na jednom místě jsem si asi 2 metry skočil, dopadl do protisvahu a už jsem ležel. Lidé mi pomohli postavit motorku, já vysypal písek z brýlí a jel jsem dál. Asi šedesát kilometrů před cílem mi přestala fungovat GPS, takže jsem jel jen podle itineráře. Půl hodiny se mnou letěl vrtulník a sledoval mě ze všech stran, asi jsem jim zmizel z obrazovek. V cíli mi chyběly tři waypointy, ale podle IriTracku se naštěstí podařilo dohledat, že jsem jimi projel, takže jsem čistý."

Roman si, podobně jako mnoho dalších závodníků, stěžoval na obrovské vedro a to jak během obou rychlostních zkoušek, tak i přejezdů. Štěstím v neštěstí byla závada, ke která došlo krátce před příjezdem do bivaku: "Do bivaku jsem přijel s proraženým chladičem. V první erzetě mě jeden motorkář při předjíždění zasypal kamením. Jeden kamínek musel zapadnout za ochranu chladiče a postupně do něj provibrovat díru." Jak je na tom Roman Krejčí dvě etapy před koncem rallye? "Technika toho začíná mít dost, zatímco já jsem na tom celkem dobře." Krejčí podle všeho dokončí rallye s poškozenou převodovkou. "I když pomalu, tak motorka jede a měnit cokoliv v této fázi představuje riziko. Minule jsem přijel do bivaku až okolo sedmé večer a byl jsem opravdu unavený, takže už prostě nebyla síla se do čehokoliv zásadního pouštět.
Jan Veselý si v cíli rovněž stěžoval na vysoké teploty, které během dne panovaly: "Dnes se doslova tavil písek pod koly. Celé to bylo strašně dlouhé a pro letošní Dakar i plné písku. Cestou do bivaku jsem neodolal a dal si na benzínové pumpě sendvič a asi tak kýbl nanuků." Zatímco na závěrečný přejezd měli motorkáři poměrně dost času, ty ostatní byly časově na doraz: "Ranní spojovačka i čas určený na zdolání neutralizační zóny byly velmi napjaté. Limit byl 120 km/h a i když jsme jeli celou dobu okolo 115 km/h, tak jsme s Olinem přijeli na start druhé erzety pouze o cca 12 minut dříve. Během této doby jsme se tak akorát protáhli, doplnili vodu a hned se jelo dál.
Když už si Honza myslel, že ve 12. etapě nespadne, tak… "V půl metru hlubokém fesh-fesh úseku jsem trefil schovaný kamen a ztratil přední kolo a bylo to. Už když jsem na toto místo přijížděl, tak jsem si říkal, na co tam čekají ti fotografové."

Video z 12 etapy


13. etapa, San Rafael - Santa Rosa

13. etapa letošního Dakaru, která měřila 368 ostrých plus 357 km přejezdových kilometrů, byla jednou z posledních možností, jak si vylepšit umístění v průběžném pořadí jednotlivých kategorií. Z tohoto pohledu se pozornost zaměřovala na prvních 50 km měřeného úseku, kde čekaly na jezdce poslední pískové duny letošního 32. ročníku rally, duny šedého písku Nihuil.

První etapové vítězství si připsal Ullevalseter na KTM a posílil tak své naděje v souboji o celkové druhé místo, ve kterém se rozhoduje mezi ním a Lopezem. Jako druhý dnes dorazil Cyril Despres, vítěz v celkovém pořadí, třeí dojel Marc Coma.
Martin Pabiška
David Pabiška si v dnešní etapě vedl výborně, ale v závěrečné pasáži měl, opět, neskutečný pech, když mu na jeho Yamaha 450 vypověděla službu převodovka. Pouze 2 a 3 rychlostní stupeň a to ještě se skřípěním zubů. Takže všechny které do té doby nechal za sebou, jej zase vesele předjeli. Po příjezdu do bivaku, měl David v tomto neštěstí a kapku štěstíčka, protože převodovka byla krátce před zadřením a to by v závodě znamenalo STOP!!!! Komplikace ale nastala v tom, že David neměl v bivaku potřebný druhý motor. Ten byl na těžké asistenci, která 150km od bivaku, v těžkém písečném přejezdu, ulomila zadní kolo. Martin Pabiška tedy musel sednout do auta a uhánět na místo technické závady asistence, aby z ní vyndal všechen potřebný materiál a zase 150km zpět do bivaku, aby mechanici mohli do rána dát stroj do pořádku.

Dušan Randýsek
si dnes zažil nesmírnou dávku smůly, když na 5km rychlostního testu zadřel motor. Sám pak provedl opravu a dal motor do stavu, aby na něm mohl přijet nejen do bivaku, ale i absolvovat zbytek rychlostního testu, klobouk dolů, před jeho morální sílou a technickou zručností a vynalézavostí. Přijel do bivaku až kolem půl jedenácté v noci. Mechanici již mění motor a Dušan ráno nastoupí do poslední etapy.

Oldřich Bražina
Oldřich Bražina se podobně jako minulý rok stal hvězdou dakarského EuroSportu. Zatímco minulý rok nasměroval Olin svou čtyřkolku přímo před objektivem televizní kamery do bodláčí a stvořil tak legendárního křováka, letos sáhl po ještě efektnějším čísle, když přímo před vrtulníkem čekajícím nad dunou poslal svůj zelený quad při jejím zdolávání do několika kotrmelců a jeho „Čumáček“ (jméno čtyřkolky) tak skončil bez čumáčku. "Vyjížděl jsem větší dunu a napoprvé se mi to nepodařilo. Ani druhý pokus nebyl úspěšný, čtyřkolka šla dokonce několikrát přes řidítka. Ani nevím, jak jsem z ní vystoupil."
Co všechno takový pád může způsobit? "Kromě zničené čelní masky přestaly kvůli spálené pojistce fungovat i navigační přístroje a startér. Startuji teď jako zloděj spojováním drátků, navigaci jsem samozřejmě ještě v erzetě nějak opravil." Aby toho nebylo málo, postihl Bražinu ještě poměrně „vypečený“ defekt: "Prorazil jsem levou zadní gumu a zhruba pětset kilometrů jel na užovce neboli dojezdové pneumatice. Ta má menší průměr, takže čtyřkolku to táhlo trochu šejdrem a udržet jí v rovném směru bylo náročné na ruce. Závěrečnou stopadesátikilometrovou spojovačku jsem jel namísto po silnici raději vedle ní trávou."
V bivaku Bražina až do noci intenzivně opravoval svůj pošramocený stroj a znovu a znovu odpovídal na osobní i telefonické reakce týkající se jeho fajnové dunové etudy. Chybějící masku si přitom vyrobil z jídelního tácku
Roman Krejčí
Roman Krejčí ve 13. etapě kvůli problémům s převodovkou a nemožnosti zařadit pětku na rychlých úsecích ztrácel: "Snažil jsem se nahnat čas v úvodních dunách, ale na rychlých pistách jsem prostě neměl nárok. Pokud motorka nejede více než 95 km/h, tak se těžko můžete měřit se špičkou, která letí až 183 km/h, což je rychlost kterou dnes naměřili z vrtulníku Francouzovi Despresovi."
Motorkář z Frýdku Místku přezdívaný „Křečák“ se ale rozhodně nemá za co stydět. Při své premiéře figuruje na třetím místě ve třídě Maraton a vede průběžné hodnocení Elf Trophy Maraton. "Před Dakarem jsem považoval za úspěch případné dojetí. Doufám, že se mi to při mém premiérovém startu povede."
Vzhledem k podmínkám, za kterých Krejčí startuje, jsou jeho dosavadní výsledky obdivuhodné. Vždyť třeba již od třetí etapy jede jako jediný závodník v celém startovním poli bez tlumiče řízení, který se na dakarských cestách necestách jednoduše uklepal. "Je fakt, že se v noci budím díky bolesti prstů a předloktí, ale jakmile sednu na mašinu, tak to vždy nějak překousnu a letím dál." Doufejme, že Roman dojede úspěšně až do cíle poslední etapy.

Jan Veselý
Jan Veselý skončil po příjezdu do bivaku v Santa Rose v péči zdravotníků, kteří mu zabandážovali pohmožděné zápěstí: "Mám v sobě 2 brufeny a jsem rád, že vůbec pokračuji v soutěži. V tankovací stanici jsem zjistil, že na rozetě zbyly místo zubů spíše jejich náznaky. Obával jsem se, že v takovém stavu neujede motorka více než deset kilometrů. Napnul jsem tedy řetěz co to jen šlo a modlil se, abych dojel alespoň do cíle. Nakonec jsem opatrnou jízdou zdolal do konce rychlostní zkoušky zbývajících 140 kilometrů. " Od cíle však nevedla normální silnice, ale pista. "Nemohl jsem pořádně přidat a v úseku s fesh-fesh jsem spadl a bolestivě si pohmoždil pravé zápěstí."
Co mohlo být příčinou toho, že večer byla rozeta v perfektním stavu a o pár hodin později prakticky bez ozubení? "Pravděpodobně se do řetězu zasekl kámen a ten ohobloval pár zubů a pak už pokračovala zkáza rozety rychle."
Veselý se obával, že pro něj Dakar v předposlední etapě skončil, takže navzdory zranění v cíli zářil štěstím: "Mým cílem bylo dokončit rallye, abych měl jednou o čem vyprávět dětem. Mám velikou radost, že zůstávám i před poslední etapou ve hře a udělám maximum proto, abych dojel až do cíle."

Video z etapy

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist