Rally Dakar a další černý den

Smůla na letošním Dakaru bohužel české barvy neopustila ani v páté etapě a se závodem se rozloučil náš dosud nejlépe umístěný čtyřkolkář Martin Plechatý. Na stejném místě havaroval i jeden z největších favoritů, David Casteu.

Pátá etapa byla velice rychlá a vedla především po kamenitých pistách, kde se jelo na plný plyn. Technické problémy bohužel neopustily Marca Comu, který jede opravdu výborně, byl v čele s náskokem 10 minut a stahoval svou ztrátu na špičku závodu. Bohužel jeho zadní pneumatika byla proti a musel čekat na svého „nosiče vody“, který mu dal své kolo. To vše znamenalo ztrátu 45 minut a další propad v celkovém pořadí. Etapu vyhrál po skvělém výkonu Lopez Contardo (CHL) a dovezl tak Aprilii k prvnímu etapovému vítěztví. Zároveň se posunul na celkové druhé místo. Za ním dojel Cyril Despres, který si tak upevnil svou první pozici. Na třetím místě skončil Fretigne na Yamaze. a upevnil si tak svou vedoucí pozici.
Velikou smůlu měl sympatický jezdec na Shercu - David Casteu, který havaroval ve vysoké rychlosti, když v prachu neviděl kámen. Přelétl řidítka a poranil si nohu. Dakar pro něj tedy bohužel končí. Smůla se ale nevyhnula ani našim. Na stejném místě jako Custeau havaroval Martin Plechatý na Quadu Yamaha, který v tu chvíli byl na prvním místě ve čtyřkolkách! I pro něj bohužel závod po zranění končí. Jediným čtyřkolkářem v našich barvách, který zůstal v závodu, je tedy Olin Bražina.
Čeští motorkáři podali slušné výkony. Roman Krejčí dovezl svou Yamahu na 39. pozici, David Pabiška dokončil etapu jako 54., Dušan Randýsek dojel 64. Honza Veselý dojel 83.
Honza jel s obrovským sebezapřením a musel odjet celou etapu ve stupačkách, protože mu jeho zranění nedovolí ani sedět.

KM racing

Velmi krásné a moderní město Antofogasta, které je také hlavním městem stejnojmenné provinci Chile, přivítalo velmi otevřenou náručí účastníky Dakarského šílenství. Bohužel se z příjezdu, na své čtyřkolce, do tohoto etapového města nemohl radovat i Martin Plechatý. Jak víte, měl nehodu a z tratě byl převážen helikoptérou do města Copiapo. Dušan Randýsek byl u Martina po jeho nehodě jako první a prostřednictvím bezpečnostního systému Iritrack, uvědomil pořadatele, který pro Martina vyslal již zmiňovanou helikoptéru. Místo, kde Martin havaroval bylo ve vyschlém řečišti, které ovšem v jedné nepřehledné pasáži mělo tři za sebou jdoucí prohlubně, které byli pro Martina osudné. Ošklivě vypadající nehoda si vyžádala natažené vazivo v rameni a vykloubené rameno. To je již zpět, ale vazy jsou natolik natažené, že neudrží ruku. Martina přivezlo letadlo sem do Antofagasty, kde je nyní s námi. Zřejmě se dohodneme o tom, aby zde přespal pár nocí na hotelu, než seženeme letenku domů, aby se mu mohli věnovat lékaři. Místní, tedy v Copiapo, poválečné zdravotnictví nebudí žádnou důvěru. Bohužel byl Martin s tímto zraněním rychle odbaven v dakarské polní nemocnici, neboť zde byla řada další, bohužel o hodně závažnějších úrazů.
Ivan Jakeš si svou bezchybnou jízdou, která dnes byla plná jemného prachu feš-feš, upevnil místo v první dvacítce v celkové klasifikaci a dle jeho slov to byla vydařená etapa, ovšem plná záludností, zprvu mlhy, poté prachu, kamení a nebezpečných prohlubní. Každopádně mu jeho KTM šlape bez problémů a využívá velmi efektivně pořadí na startu, kdy má před sebou minimum závodníků, kteří by mu prášili, zvláště jezdců na čtyřkolkách. Podotýkám jen, kategorie moto a quad startují společně podle dosažených časů a v pořadí předešlé etapy, totéž platí o kamionech a autech, kteří startují dohromady.
David Pabiška byl právě ve značné nevýhodě z pohledu startujících čtyřkolkám před sebou, což mu prakticky znemožňuje plynulou jízdu v závodě. Jinak Davida na stroji po technické stránce trápí snad výkonový rozdíl mezi 690, kterou startoval v minulosti a současnou 450, ale je to pro něho výzva do budoucnosti. Jinak je David bez problémů, co se zdraví týče.
Dušan Randýsek měl dnes menší nehodu, ale stačil ze svého motocyklu včas utéci, takže to odnesl jen pochroumaný stroj, na kterém bude David Srba a Pavel Bartůněk pracovat až do ranních hodin, aby byl připraven do další etapy. Ještě jednou díky Dušanovi za pomoc Martinovi Plechatému, bude se mu zřejmě čas strávený nad nehodou Martina odečítat v jeho prospěch.

Čtvrteční 6. etapa

Usilí soutěžících musí být rovnoměrně rozloženo na zvládnutí celé speciálky. V první třetině etapy při sjezdech bude vznikající prach velmi tlačit soutěžící k obezřetnosti. Ve střední části etapy se objeví další rychlejší úseky tratě, které budou tlačit k vysokému tempu tempu zejména ty soutěžící, kteří chtějí bojovat o udržení dobrého umístění. Soutěžící si musí zachovat velké množství energie pro projetí písečné pouště v délce téměř 50 km. Ale tím etapa ještě nekončí. V poslední části etapy po vyšplhání na poslední dunu bude následovat 3kilometrový sjezd pískem k Iquique a na obzoru se objeví vlny oceánu, což vytvoří nezapomenutelnou scénu.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist