Před Dakarem: Yamaha, BMW a další týmy

Všichni účastníci nastávajícího 33. ročníku Rallye Dakar se už slétají do Buenos Aires, kde náročná soutěž 1. ledna odstartuje. O českých jezdcích jsme už informovali, dnes se zaměříme na některé tovární týmy a Slováka Štefana Svitka, letos nejlepšího amatéra v cíli Dakaru.

Yamaha spoléhá na osvědčenou WR450F

Yamaha se bude spoléhat na masivní podporu Yamaha Motor France a velké naděje vkládá hlavně do silného týmu Yamaha Racing France Ipone s jezdci Helderem Rodriguesem, druhým mužem letošní Marocké rallye, kterému budou sekundovat Španěl Jordi Viladoms a Francouzi Olivier Pain s Davide Barrotem. Největší šance se dávají jednatřicetiletému portugalskému jezdci Rodriguesovi, který letos skončil na Dakaru jako čtvrtý a v roce 2009 jako pátý, v průběhu sezony se skvěle adaptoval na vylepšenou Yamahu WR450F a jdou zvěsti, že je v parádní formě. Letošní endurový mistr Evropy má jediný cíl – konečně se už posunout na podium. Hovoří pro něj vyrovnanost, spolehlivost a stálost výkonů, když se ve čtyřech letošních velkých mezinárodních závodech vždy umístil do třetího místa. Třicetiletý Viladoms byl zatím nejlépe na Dakaru sedmý a vyhrál jednu etapu. „Pro Dakar máme připraveny skvělé motocykly. Máme za sebou dva náročné testovací dny v Maroku, kde jsme se zaměřili hlavně na motory a pérování. Každou další hodinou strávenou v sedle jsme si uvědomovali, že se na motocyklech cítíme lépe a lépe. Jsme skvěle namotivovaní,“ uvedl Viladoms
Olivier Pain je jedním z nejlepších francouzských endurových jezdců, naposledy zakončil Dakar jako devátý. Francouzi patří vůbec mezi špičku tohoto motoristického sportu, letos dojeli do cíle v Buenos Aires hned čtyři v první desítce, včetně absolutního vítěze Cyrila Desprese. Motocyklů je ve startovní listině 2011 téměř dvěsta a pro elitní jezdce platí nové pravidlo o omezení motoru na 450 kubíků. To Yamaze WR 450 maximálně sedí, když svou třídu na Dakaru vyhrála v ročnících 2004, 2005 a 2007. Yamaha má vůbec na Dakaru slušnou bilanci. Od roku 1979 má na svém kontě devět celkových prvenství, šest díky legendárnímu Stephanu Peterhanselovi. „Model WR450F neustále vyvíjíme pro ralye od roku 2004,“ říká Alexandre Kowalski, marketingový ředitel Yamahy Motor France. „Nyní vkládáme velkou důvěu do odlehčeného šasi a do spolehlivosti čtyřtaktního motoru 450cc WR, který je mimořádně vhodný pro dlouhé a obtížné soutěže.“

Speedbrain BMW Rallye Team

Čtrnáctičlenný tým BMW pod vedením Wolfganga Fischera hlásí: na dobrodružství Dakaru jsme dobře připraveni a máme vysoká očekávání. Čtyři piloti pojedou na strojích BMW 450 RR, budou mít tovární podporu a sponzorské peníze od Monster Energy. Nizozemský veterán Frans Verhoeven na přípravě a vývoji motocyklů, které vycházejí z modelu BMW G 450 X, pracoval celý rok. Hlavní hvězdou týmu ale měl být Francouz David Fretigne, který přišel s velkou pompou od yamahy. Ten se ale bohužel v říjnu na Rally Maroko zranil. Zlomil si šest žeber a těžce poškodil plíce. Tým sice tvrdí, že jeho plné zotavení už je pouze otázkou několika dní, nicméně poslední slovo budou mít lékaři až těsně před startem závodu (podle některých zpráv už byl jeho start vyloučen). Proto je za něj připraven náhradník Brazilec Helio Jose Rodrigues Gonçalves Filho, známý jako Ze Helio, který na husabergu nebo na hondě absolvoval spoustu dálkových závodů a je považován za brazilskou jedničku. Do týmu BMW má kromě jiného přinést všechny své zkušenosti, které v mnoha soutěžích na jihoamerickém kontinentu získal. Na dalších dvou BMW pojedou Portugalci Paulo Goncalves a Pedro Bianchi Prata. Hlavně prvně jmenovaný má velký potencionál, který již prokázal například během Rally Portimao-Marrakéš, kde skončil na bedně.

Štefan Svitko pojede na KTM 450

Nejúspěšnější nováček a nejlepší amatérský jezdec letošního Dakaru Slovák Štefan Svitko (na horním snímku), který v soutěži motocyklistů obsadil celkové 13. místo, stihl na nové KTM 450 absolvovat jen jedenáct kilometrů. Víc nezvládl, protože nová motorka s předepsanou nižší kubaturou pro Dakar 2011 mu přišla jen několik dní před cestou k nalodění ve Francii. „Motorku z fabriky jsme dostali mnohem později než vloni, takže jsme ji stihli pouze zkontrolovat a trochu se s ní seznámit. Zajímal nás hlavně výkon krosového motoru, který do ní výrobce namontoval. Na jízdu v terénu a na speciální trénink v písku nebyl vůbec čas. Navíc jsem nedávno v Maďarsku upadl na rameno, které mě ještě teď trochu pobolívá,“ uvedl Štefan Svitko, podle kterého bude nastávající Dakar ještě náročnější, než ten poslední. Většina závodu se totiž pojede novými trasami, které budou pro všechny účastníky náročnou zkouškou výkonnosti a sportovního umění. „V Argentině a Chile se pouštní krajina každou chvíli mění, takže si jezdec z předchozích závodů pamatuje jen minimum trati. A na co se nejvíc těším? Abych byl upřimný, nejraději bych byl, kdyby už bylo 16. ledna a my byli všichni šťastní a zdraví v cíli v Buenos Aires,“ míní sedmadvacetiletý rodák z Oravy. Mistr Evropy v enduru ve třídě E3 se letos popasoval s nástrahami jihoamerické přírody pouze s pomocí mechanika Františka Hostinského a manažera Ivana Figury, v lednu 2011 mu bude kromě této dvojice dělat společnost i zkušený Radek Matoška (39) a kolega z reprezentace Thomas Hostinský. Matoška pojede v sedle Svitkova motocyklu z posledního Dakaru, Thomas Hostinský se bude starat o techniku jako mechanik.

KTM, Honda...

U KTM sice po zákazu motocyklů 650 ccm vyhrožovali odchodem z Dakaru, ale nakonec si to naštěstí rozmysleli. Rakouská značka bude opět bojovat o vítězství a má k dispozici dvě opravdu velké hvězdy Marca Comu a Cyrila Desprese. V jiných týmech KTM budou startovat další skvělí jezdci: letos druhý Nor Pal Anders Ullevalseter (Team Scandinavia), Portugalec Ruben Faria, před rokem jedenáctý, či Španěl Juan Pedro Garcia, který v posledním ročníku Dakaru dojel jako desátý celkově. Team Honda Europe není řazen mezi favority, může jen překvapit. Pestrou směsici jezdců tvoří Američan Quinn Cody, Mirjam Pol z Nizozemska, Rus Alexej Naumov, Vadim Prituljak z Kazachstánu a Polák Christopher Jarmuz. Piloti mají k dispozici dva trucky 6×6, dva Land Cruisery a dvě bugginy. O účasti Aprilie na Dakaru 2011 se už napsalo mnoho. Italská fabrika bude chtít navázat na letošní třetí místo Chilana Francisca Lopeze Contarda. Tomu budou za pár dní krýt záda Španěl Gerard Farres Guell a bývalý jezdec KTM Alain Duclos, letos na Dakaru šestý. Se strojem malé továrny Sherco letos šokoval David Casteu, když vyhrál hned první etapu, po čtyřech dnech však Francouz ze skvělého druhého místa havaroval a se zraněním stehna strávil tři týdny v nemocnici. Letos se Casteu dle vlastních slov nespokojí jen s etapovým vítězstvím...


Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist