Orion - Moto Racing Group už vyhlíží Dakar 2020 a pojede výhradně s českými jezdci

Pro všechny účastníky jedné z nejtěžších rally pod sluncem bude Dakar 2020 něčím novým a dá se říct, že všichni budou startovat ze stejné pozice. Alespoň tak to slibuje pořadatel, který teprve nedávno ohlásil přesun z Jižní Ameriky do Saudské Arábie. Kromě nové lokace se bude snažit co nejvíce přiblížit ke kořenům Dakaru a tomu přizpůsobit nejen bivaky, ale i do jisté míry smáznout rozdíly mezi soukromníky a továrními týmy. 

Jedna z nejdůležitějších změn se týká roadbooků a nový ředitel soutěže David Castera slibuje, že se ven nedostane jediný roadbook, který by sám neschválil. Dále slíbil, že budou uchovávány a distribuovány v elektronické podob, tedy jinak, než do teď. Právě tím chce zamezit úniku informací. Největší změnou bude, že jezdci v několika etapách dostanou roadbook barevně zvýrazněný a stane se tak až 20 minut před startem etapy! Letos by měla jezdce prověřit také super maratónská etapa, kdy se pochopitelně budou muset obejít bez zázemí týmů a mechaniků.

V Saudské Arábii se očekávají velké výkyvy teplot, takže přes den bude vedro a naopak v noci by teploty mohly jít hodně dolů, dokonce až nulu. Jak se říká, jinej kraj, jinej mrav a pro novou destinaci to platí dvojnásob. Proto se nesmí konzumovat alkohol, ale ani vepřové maso a zrovna tak je potřeba dodržovat „dress code“, tedy nechodit například v plavkách a mít zahalené ramena. Celkem vstřícným krokem je fakt, že pro všechny závodníky by měl být  benzín zdarma a dokonce místo devadesát jedničky by mělo být palivo s oktanovým číslem devadesát pět.

Teď se pojďme zeptat managera týmu Orion - MRG, Ervína Krajčoviče, jak se jeho tým na "nový" Dakar těší a jak se na něj připravuje.

Ervíne, Dakar 2019 skončil před půl rokem a proto by se tedy mohlo zdát, že panuje všeobecná pohoda a do dalšího ročníku je ještě daleko. Je tomu tak, a nebo už tým zbrojí na Dakar 2020?

My jsme trošku prošvihli jaro, kdy jsme většinou odjeli nějaké soutěže, jako například Merzouga Rally a podobné. Tentokrát jsme přípravu přiblížili blíže k Dakaru a tak Milan nedávno odjel řeckou Hellas Rally, kde obsadil hezké druhé místo. Koncem července se chystá startovat na aragonské rally. Největší generálkou bude říjnen, kdy chceme s kompletním týmem strávit celý měsíc v Tunisu a Maroku, kde se jede podnik Rallye du Maroc, což je opravdu kvalitní závod. Pak se hned přesouváme do Tunisu, kde je El Chott. Od toho si slibuji, že si kluci oživí hlavně navigaci a najedou důležité kilometry. V prosinci, těsně před Dakarem, bychom chtěli s týmem vyjet do Tunisu a trénovat na písku.

 

Letos se Dakar přesouvá do Saudské Arábie a organizátor slibuje hodně zásadních změn, které budou ku prospěchu věci. Co na to říkáš?

Nové lokalitě dávám palec nahoru, a tím spíš po získaných informacích na kongresu ve Varšavě, kde jsme se toho dozvěděli opravdu spoustu. Přichází hodně nových změn, nejen co se roadbooků týče a je moc fajn, že se organizátor snaží vrátit ke kořenům Dakaru, což se dotkne například bivaků. Nastartovala se také jistá „férovost“ s roadbookem, kdy velké týmy nebudou moci využívat "mapmany", tedy tým lidí, co vyhledává a plánuje ideální trasy včetně vyhledávání skrytých waypointů. Vše by mělo být tajné a já jen doufám, že nezůstane u slibů a organizátor vše dodrží. Také bude velice zajímavá super maratónská etapa, kde se ukáže, jak šikovní jezdci jsou a co si dokážou na motorce udělat sami . Myslím, že právě tohle bude naším klukům sedět.

Jak říkáš, dáváš palec nahoru, co je tedy tím nejlepším bonusem a co naopak není úplně podle Tvého gusta?

Jedeme do nového prostředí a vlastně pořádně ani nevíme, co nás tam čeká. Řekl bych, že to stoprocentně neví ani organizátor. Určitě to bude překvápko pro obě strany, každopádně bonusem je to, že jsme všichni na stejné startovací lajně. První půlku budou řečiště, planiny, písek a ve druhé opět písek, takže si myslím, že to nikdo nebude mít zmapovaný. A palec dolů? Asi to, že v této lokalitě neexistuje nějaké to pivko, slivovička nebo tradiční klobásky, protože v tomto jsou Arabové striktní. Trošku jsem měl strach se zahalování, protože máme v týmu ženu, ale v tom jsou naopak celkem benevolentní a tak není větší problém. Každopádně teď z ničeho vyloženě strach nemám a vlastně ani není nic, co by mě trápilo. Těším se na to a musím zmínit, že také po stránce logistiky to bude o dost lepší. Nakládáme až první týden v prosinci, letadlem to do destinace trvá zhruba osm hodiny a časový posun je  víceméně žádný, naopak je to do plusu. Zajímavé budou teploty a to hlavně přes noc, kdy bude velká zima. Přes den už by to mělo být dobré a teploty by se měly pohybovat kolem dvacítky.

Na posledím Dakaru zajel Milan Engel super výsledek a předpokládám, že tedy opět za tým Orion - MRG nastoupí. Kdo ale bude dalším jezdcem na motorce a v jakém složení Dakar 2020 absolvujete?

Myslím si, že tým funguje a loni zajel velice dobře nejen Milan, ale i ostatní jezdci. Určitě jel výborně Tomáš Kubiena a Ollie Roučková, takže sestava zůstává víceméně stejná. Rozhodl jsem se ale ukončit spolupráci se španělským jezdcem Juanem Pedrerem Garciou. Podotýkám, že s ním vše fungovalo po lidské i sportovní stránce, ale holt Dakar je nastaven na české jezdce a z toho důvodu musím jít po českých jezdcích. Mám ve výběru dva až tři nováčky, ale zatím to ještě nechci prozrazovat, protože zatím nejsou dotaženy smluvní záležitosti z obou stran. Samozřejmě už se ví, že na „čekačce“ je Petr Bartoš, nicméně si myslím, že fanoušci Dakaru budou překvapeni a mají se na co těšit. Náš tým bude vyloženě o české vlajce.

Můžeš alespoň trošku nastínit, zda jsou ve výběru ostřílení rally jezdci a nebo úplní nováčci?

Prozradím, že s rally nemají vůbec žádné zkušenosti a pocházejí z jiných offroadových disciplín a také to, že se jedná o špičkové závodníky ve své oboru a skutečně velké profesionály. Dá se ale očekávat, že se vstupem do rally soutěží budou mít kus práce a budou na sobě muset hodně makat. Domluvili jsme se na dlouhodobější spolupráci, přesněji řečeno jde o tříletý projekt, pokud je tedy první ročník vyloženě neotráví. Opakuji, že začátky nebudou úplně lehké, ale já se na spolupráci moc těším. Zajímavé je to, že mám od organizátora Dakaru přislíbeno, že tito noví kluci nemusejí projít povinnou kvalifikací, ale musí odjet dva přípravné závody. Garancí je náš tým, který se zaváže, že nepřiveze kluky, co se ztratí v poušti po první stovce kilometrů.

Jak to vypadá s technikou, každoročně to je totiž boj o motorky, kterých je jako šafránu.

Máme objednané dvě motorky, tedy úplně nový model KTM. Popravdě, nemám z toho úplně radost, protože se mi zdá, že se nový model úplně nepovedl a je tam pár věcí, ke kterým mám výhrady. Náš tým má tři starší modely a teprve těsně před Dakarem se rozhodnu, kdo jakou motorku pojede. Po Dakaru 2019 se ukázalo, že bylo dobrým tahem, aby Milan jel starší model, se kterým dokončil na krásném patnáctém místě. To je opravdu motorka do nepohody a nebojím se říct, že je to  nadčasová mašina. Ano, ta nová motorka je krásná, hodně odlehčená, ale možná právě to může být kámen úrazu. Na Dakaru 2019 hodně motorek nové generce nedojelo pro nejrůznější poruchy a já vím o čem mluvím, protože náš špičkový jezdec Juan Pedrero nedokončil Dakar pro malou prkotinu.

Milan je už zkušeným rally mazákem a teď vedle sebe poprvé dostane nováčky, takže ho čeká nová role „učitele“. Bavili jste se o jeho nové roli?

Ano, bavili jsme se o tom jak s Milanem, tak Tomášem Kubienou. U Milana nastala doba, kdy bude vracet to, co mu dali jiní a tím si to v uvozovkách odpracuje. Těší se na to a musím říct, že Milan je týmový hráč.

Jaké máš cíle a co od jezdců očekáváš? Máš nějaké konkrétní?

Samozřejmě že mám, protože kdybych neměl, tak by to bylo špatně. Cílem je dát dohromady zdravý český tým, odjet na Dakar a dojet Dakar. Přál bych to hlavně Tomášovi Kubienovi, který si to už fakt zaslouží. Také bych si přál, aby Milan zopakoval letošní výsledek, nebo se k němu alespoň co nejvíce přiblížil. Je ale jasné, že to nebude jednoduché. Důležité je pochopitelně absolvovat Dakar ve zdraví a udělat fanouškům radost. Jsme závodní tým a samotné dojetí do cíle nemůžeme brát jako úspěch.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist