Obhájce dakarského titulu: Trasu jsem příliš neprohlížel

Sam Sunderland se podruhé ve své kariéře připravuje na to, aby se na start Dakaru postavil s číslem 1 na kapotě. Britský jezdec uznává, že být obhájcem titulu má své klady i zápory. Každopádně patří mezi největší favority: Bude to jeho desátá účast na rally. Pokaždé, když dojel, bylo to na stupně vítězů.  

Před Dakarem 2022 britská hvězda přešla z týmu Red Bull KTM Factory do jejich sesterského továrního týmu GasGas a přestup pořádně znovu nakopl jeho kariéru. „Bylo to takové malé osvěžení, ale s velkým dopadem," vzpomíná Sam Kromě svého druhého titulu na nejtěžší rally světa ovládl třiatřicetiletý jezdec i letošní seriál mistrovství světa rally FIM, když vyhrál Abu Dhabi Desert Challenge a získal titul s krásným náskokem 26 bodů na Američana Rickyho Brabce (Monster Energy Honda). Jediné problémy v roce 2022 zažil po dlouhé letní přestávce, na Marocké rally měl trochu potíže najít svůj rytmus, také kvůli bolavému zápěstí. Ale nakonec na Andalusia Rally ve velkém stylu se svou rodinou slavil světový titul na pláži, včetně svého švagra, další hvězdy vytrvalostních závodů, Francouze  Adriena Van Beverena, který na tovární Hondě v jižním Španělsku získal vítězství. 

Sotva týden po projetí cílem v Andalusii byl Sam zpátky na motorce a začal se připravovat na Dakar 2023. Bude to jeho desátá účast na rally, a pokaždé, když dojel, udělal stupně vítězů. Když  ještě jako teenager pracoval jako údržbář výtahů a o víkendech závodil na motorce, jen málokdo si dokázal představit, že se jednou stane nejúspěšnějším britským závodníkem v historii Dakaru. V roce 2009 ale dostal příležitost, která změnila jeho kariéru. Přestěhoval se do Dubaje, kam ho místní prodejce KTM pozval, aby přijel pracovat v jeho obchodě a naučil se umění jezdit v poušti.

Rychle se pak lepšil a dva roky jako amatér vyhrával etapy závodu Abu Dhabi Desert Challenge, než podepsal tovární smlouvy s Hondou, pal s KTM a stal se prvním britským vítězem Dakaru v roce 2017. Když v roce 2018 odstartoval k obhajobě, vypadl kvůli zranění zad ve 4. etapě. Takže tentokrát bude doufat v trochu více štěstí. Pokud vyhraje Dakar potřetí, dostane se do vybrané společnosti: stejná věc se podařila teprve sedmi motorkářům v historii – Cyrilu Neveuovi, Stephane Peterhanselovi, Edi Oriolimu, Richardu Sainctovi, Cyrilu Despresovi a Marcu Comovi.

Sam Sunderland: "Když jsme natáčeli v Maroku takové malé předdakarské video, na motorku jsme nalepili číslo 1. Namotivuje vás to, vrátí vám to všechny vzpomínky a emoce na poslední Dakar, čím jsem si prošel, abych získal toto číslo. S tím ale přichází i povinnosti, zodpovědnost a terč na zádech. Je to tak trochu dvousečná zbraň! Jsem spokojený s tím, jak to celé v této sezóně dopadlo. Na Dakaru a v Abú Zabí se udělalo hodně práce. Pak přišlo to příliš dlouhé volno, to nemám rád, protože si člověk zase zvykne na normální život a návrat na závody je pak trochu drsný, musíš se přizpůsobit. Ale měl jsem spoustu času v poušti na motorce, abych se zase dostal do pohody. Vyhrát třikrát Dakar, to není snadný cíl! Je to těžké. Nevíš, co tě čeká, ale víš, že vždycky si tě v poušti něco najde. Musíte být připraveni co nejlépe, takže až to přijde, můžete se s tím poprat. Trasu jsem příliš neprohlížel, protože je oproti skutečnosti tak vágní. Díváte se na klikatou čáru na mapě, ale nikdy to nemá moc společného s tím, když na motorce vidíte 100 metrů před vámi. Snažím se nedávat si žádné cíle, ani naděje a prostě budu brát to, co přijde. Byl jsem v Dubaji 10 let a mám moc rád duny, takže poušť Empty Quarter by pro mě měla být cool. Je to trochu loterie, nikdo neví, co se stane. Ale přechod z 12 na 14 etap by neměl být příliš velký rozdíl.  Bude to těžké a dlouhé, ale je to pro všechny stejné."

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist