Názory na budoucnost Dakaru

Po pátečním oznámení o zrušení letošního ročníku Rally Dakar 2008 jsme se obrátili na zkušené dakarové odborníky a požádali je o názory na budoucnost této soutěže. Na začátku tedy najdete rozhovor s Ivo Kaštanem, osminásobným účastníkem této soutěže, na téma jaké dopady může mít zrušení letošního ročníku na tuto rally a jaká budoucnost čeká celé sportovní odvětví těchto dálkových soutěží. Dále přinášíme ještě zamyšlení od Tomáše Kocandy - jak to vidí zpravodajci týmu Martina Macka při jejich smutném návratu zpět do ČR. Nebude chybět ani vyjádření našeho letošního nejslibnějšího reprezentanta Martina Macka a Davida Pabišky .

Názory na budoucnost Dakaru

Ivo Kaštan

Jak po zkušenostech s minulými ročníky vidíš rozhodnutí pořadatelů?
Chtěl bych být muška jen malá a být u toho čtvrtečního nočního jednání organizátorů... stejně jako všichni zúčastnění jsem nevěřil, že to odpískají v průběhu přejímek. Spíš, že se to odjezdí v Maroku a vrátí do Lisabonu nebo v koloně do Senegalu. Výzvědné služby a satelity to ale určitě mají dokonale zmáklé, takže o rozhodnutí pořadatelů můžeme, slovy klasika, nesouhlasit, vést spory, ale to je asi tak vše, co s tím naděláme. Zkrátka, měli naprosto adekvátní důvody to zrušit. To, že bezpečnost lidí je na prvním místě, byl opravdu zákon a dělali pro to maximum, to se musí nechat.
Jaký bude mít celá situace dopad na organizátora ASA a pořádání dalších ročníků?
Věřte nebo ne, ale když 24. 12. proběhla zpráva o incidentu v Mauretánii, tušil jsem, že to bude mít důsledky na rally, a to tak, že velké. ASO má totiž rok od roku větší problémy, kudy trasu vést. Před lety odpadl Alžír, kde je prý ta pravá Sahara, poté Niger a s ním proslulá poušť Teneré, nedá se jet Pobřeží slonoviny, Burkina Faso, Guinea, od loňska Mali, Maroko, resp. Západní Sahara je taky lehce problémová a teď Mauretánie...Navíc v Dakaru coby městě je takový dopravní kolaps, že letos byl cíl u Růžového jezera součástí poslední etapy, nikoli etapou samostatnou jak v minulých letech. Zbývá tedy Tunis, možná Libye, snad Egypt. Tady by mohli po vzoru ročníku 2003 jeden dva Dakary odbýt a doufat, že se středozápadní Afrika uklidní. Mluví se o Emirátech, Ománu, Jižní Americe, ale s klasickou soutěží Paříž - Dakar je s největší pravděpodobností utrum. ASO to finančně ustojí, ale mají problémy také s cyklistickou Tour de France, kterou pořádají, takže snad jen tradiční francouzská hrdost v dobrém slova smyslu udrží Dakar při životě. Navíc nouzi o startuchtivé mít určitě nebudou.


Jak je to se startovným? Co příští rok, přijedou hlavní značky a závodníci znovu, nebo radši pojedou třeba na Baju...
Startovné, v průměru 13 000 éček na osobu plus další poplatky a kauce za zinkovou rakev, se samozřejmě vrací, protože rally neodstartovala. Dokonce i ti, kdo vypadnou v úvodních etapách, dostávají něco zpátky. Jenže startovné není tou zásadní položkou, vemte si jenom režie s cestou a ubytováním během přejímek a náklady spojené s přípravou. Většina sponzorů to pochopí, ale když nic jiného, tak je to účetní problém apod. Adekvátní alternativa k Dakaru neexistuje. Jezdí se menší rally v Maroku, Tunisu atd, dokonce se jedná o seriálu Světového poháru aut resp. Mistrovství světa pro motorky, ale mediálně je to s Dakarem nesrovnatelné a tudíž to nezajímá sponzory. Baja závody jsou fajn, trvají tři dny, ale jsou zajímavé jen proto, že tam startuje pár účastníků Dakaru... Letos je znovuobnovena rally do Pekingu, kterou jsem párkrát jel, a byla možná zajímavější než celý Dakar. Jenže v polovině roku je takový přetlak závodů F1, MOTO GP a dalších podniků a sportů, že patrně opět půjde o menší podnik, který se se současným Dakarem nedá srovnat.


A co ty? Uvažuješ o účasti na Dakaru v příštím roce?
Popravdě jsem se na Dakar 2009 chystal, stavíme lehký čtyřtakt o obsahu 150 ccm vlastní konstrukce, ale když nic jiného, asi bude problém se tam vůbec dostat. Ten přetlak zájemců o start je v posledních letech enormní a přednost musí mít logicky ti, kdo to letos odnesli. Tedy pokud bude kam jet. Pokud ano, budu doufat, že se nějaké místo uvolní, trochu protekce a snad i dobré jméno tam po těch letech s Vierkou máme a navíc v záplavě KTM a Yamah je každý exotický stroj vítán a že ten náš bude exot, to si pište.


Jak se to podle tebe projeví v celém motosportu?
Motorsport je natolik fenomén dnešní doby, že se ho to nedotkne, tedy vyjma motorsportu v Africe. Sponzory zajímají jen televizní kamery, jinak by tolik peněz neteklo třeba do fotbalu. Možná až se v Brně opilí příznivci Lukyho Peška porvou s fanoušky Lüthiho a Koyamy, za přispění fanklubu Rossiho a rowdies Ducati, a zdemolují pár tribun, půjde motorsport nahoru ;-))). Chtěl jsem tím taky říci, že co tě nezabije, to tě posílí, a každé zlo je pro nějaké dobro - snad to bude platit i pro dálkové rally v čele s Dakarem.
Bezva počasí v roce 2008 přeje všem motorkářům a zahrádkářům Ivoš Kaštan


Tomáš Kocanda

Jak to vidí zpravodajci týmu Martina Macka při jejich smutném návratu zpět do ČR?
Ahoj všem, jsme na cestě zpátky do Prahy. Včera jsme mysleli, že vyrazíme alespoň na týden do Maroka, když už jsme byli v Lisabonu s kompletně připraveným autem, ale cestou dneska jsme se domluvili a otočili to domů. Nic nás tam prostě v tomhle okamžiku netáhne, je to obrovská změna v přístupu. Trošku se rozležely události ze včerejška a převládá obrovský smutek. Cestou (jsme kousek u města Zaragoza ve Španělsku) potkáváme řadu dakarských vozidel a na benzínkách se potkáváme s jejich posádkami. Tady dneska v motelu s námi je tým Mitsubishi Repsol (pochopitelně že ne hlavní hvězdy, ale asi deset vozidel z doprovodů) a je to jako na pohřbu. Nálada je hrozná.


Bohužel mám dojem, že jsme právě byli svědky konce jedné éry, jedné legendární události. Možná už byla moc velká a tím pádem moc trnem v oku některých lidí, stejně jako to jsou olympijské hry nebo možná v budoucnu jakékoliv velké události. Dakar podle mě určitě neskončí, je to legenda, symbol a ikona - přesně jak to říkal ředitel závodu na tiskovce. Ale závod v té podobě, jak ho známe z posledních let, podle mě už neuvidíme. Bude možná jinde, možná menší, možná to nebude tak velký kolotoč peněz a je otázka, jestli to je dobře nebo špatně. Každopádně by byl obrovský úspěch, kdyby byl znova v těch zemích, kde jsme ho vídali teď. Bohužel je úplně jedno, kde by to bylo tentokrát - akce je to příliš roztroušená a otevřená a tím pádem snadno zranitelná. Mnohem víc než třeba olympiáda, kde se dá za cenu obrovských peněz zajistit bezpečnost třeba díky přísným kontrolám všech lidí. Ale samostatně jedoucí vozidla v poušti - stačí jedno přepadnout a chtít výkupné... To podle mě nikdo nebude riskovat. A hlavně - kdo takovou akci pojistí?


Jsou to smutné úvahy, ale doufám že zrušení akce zabránilo případné tragédii, která by byla mnohem horší než ztracené peníze a čas všech účastníků. Za to žádný sportovní výkon nestojí. Za žádné peníze, i kdyby to byly desítky milionů eur. Drtivá většina lidí v těch afrických zemích takovou akci vítala, těšili se a měli z ní příjmy. Místo toho jim teď prostě v mešitách asi vysvětlí, že je to pro jejich dobro, a za chvíli na to zapomenou. My ale jen tak nezapomeneme. Pro mnoho lidí Dakar už teď nebyl to, co býval dřív. A třeba opravdu bude trošku míň megalomanský, třeba i levnější a možná sportovnější. Kdo ví... Každopádně nenadávejte „arabům“, kdo ví, jestli za tím vším nestojí nějaká politická hra a kdo ví jaké síly. Lidé v těch zemích za to nemůžou. Ale teroristům na celém světě bych opravdu přál aby se mohli co nejdříve setkat s Alláhem (alternativně s jiným bohem podle jejich náboženského cítění) a to pokud možno co v co největším počtu i se svými spolubojovníky. Bohužel tuhle válku asi nikdy nevyhrajeme a zrušení akce pro ně bude obrovské morální vítězství.

Martin Macek

Podle mě jsou lidské životy prvořadé. Myslím si, že sport musí zůstat bezpečný, a nečekal jsem, že to takto dopadne. Teroristům jde především o to, aby se při takové události zviditelnili, a to se jim bohužel dokonale povedlo.
Sportovně jsem velice zklamaný, byl jsem výborně připravený a měl jsem na výborné umístění. Každopádně na příští rok se toho nevzdám a budu připravený ještě víc.

David Pabiška

Vážení partneři a Vy všichni,
kteří fandíte a podporujete myšlenku dálkových závodů. Děkujeme Vám za dosavadní podporu a to jak materiální tak velmi citelnou podporu psychickou. O zrušení Rally Dakar jste již určitě četli a slyšeli spousty informací, prostřednictvím různých médií. My můžeme pouze doplnit kuloární zprávy.


Bezpečnostní riziko musí být mimořádně velké, když se pořadatel rozhodne zrušit takto velkou světovou akci. Finanční ztráta pořadatele A.S.O. 100 mil. Euro je ovšem nic proti tomu, kdyby zahynul byť jen jediný účastník, rukou nějakého fanatika či sebevraha. Bylo nám velmi silně naznačeno, abychom co nejdříve opustili Lisabon, protože se údajně chystal útok na karavanu již na území Evropy. Nebezpečí nehrozí tedy pouze v Mauretánii.


Byť je to pro nás velmi těžké říci si, "tak jedeme domů" věřte, že se nevzdáváme a budeme bojovat o to více dál. V pondělí 7.1.2008 v 15:00 hod bude v Praze v sídle Harley- Davidson tisková konference, kde budeme informovat více detailně o dalších záměrech.
Martin Pabiška

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist