Martin Macek Promo Team

Na tiskovce Martina Macka Promo Teamu v sídle českého zastoupení Yamahy v Čestlicích jsme měli možnost se seznámit s téměř hotovým závodním speciálem Yamaha WR 450F Rallye v tovární úpravě. Dozvěděli jsme se vše o Martinově účasti v Dakaru 2008, ale také o záměrech novinářské posádky Hummeru H2, která bude mapovat celou soutěž a výkony českých motocyklových závodníků.

Martin Macek Promo Team
Jubilejní 30. ročník Rallye Dakar bude nejprestižnějším off road závodem roku 2008. Firma YAMAHA pro tento závod postavila stroj šitý přímo na míru očekávanému závodnímu prostředí. Dakar 2008 měl obsahovat o hodně více písku a obtížných crossových pasáží. To by mělo hrát do karet menším objemům a lehčím strojům. Už nebude hrát takovou roli maximální rychlost, díky které získávaly silnější konkurenční motocykly výhodu na dlouhých pistách - nakonec se můžete na tomto týmovém promovideu sami podívat, s jakou grácií si Martin na odlehčené tréninkové WR450F hraje s písečnými dunami v Tunisu (a jak se pískem probíjí novinářský Hummer, který má nezávodní licenci pro jízdu po trase závodu, když většina ostatních novinářů přitom jede po asistenční trase).

YAMAHA pověřila své evropské zastoupení v Holandsku připravit, ve spolupráci se předními výrobci motocyklových dílů a doplňků, výrobu malé série továrních motocyklů WR 450F, které jsou osazeny francouzským rallye kitem vyvíjeným ve spolupráci Meca System a šéfmechanikem francouzského týmu Yamahy. Dakarský speciál je postaven na bázi motocyklu YAMAHA WR 450F, na kterém je provedena celá řada větších i menších úprav. Už porovnání suché váhy továrního stroje, která je 126 kilo ve srovnání se 144 kilogramy Mácovy první dakarské „wé erky“ napovídá, že rozdíl mezi oběma stroji je opravdu veliký. Základem továrního speciálu je kit pro dálkové motocyklové soutěže od francouzské firmy Meca System, který má na rozdíl od minulého Martinova kitu od firmy A3 celou řadu „vychytávek“.


Jak si můžete všimnout na fotografii, má motocykl vlastně dvě samostatné „hlavní“ nádrže po 12 litrech, což významně snižuje nebezpečí ztráty paliva při proražení nádrže a právě to se Mácovy při minulém Dakaru stalo. Také „přídavné zadní nádrže“ jsou dvě po 5 litrech (u A3 byla 1) a zde je zajímavé, že tyto nádrže jsou na rozdíl od předních „plastových“ nádrží vyrobeny z nerezového plechu. Důvodem je to, že boky v zadní části motocyklu nejsou při pádu „chráněny“ stupačkami a řidítky, a proto jim hrozí větší nebezpečí poškození. Nízká váha (pokud někdo chce, tak tedy hmotnost) stroje má být hlavním trumfem značky YAMAHA v souboji se „smečkou“ strojů KTM, s výrazně výkonnějšími motory o objemu přes 650ccm. Z toho důvodu se šetří s každým dekem váhy, což dokladuje například použití spodního krytu motoru z kevlar-karbonu cca 5 mm silného, na rozdíl od standardně používaného duralového plechu.


Další „spořivou“ lahůdkou je superlehká miniaturní baterie, která váží více než o polovinu méně než standardní baterie. Tento výtvor techniky je určen pouze na závody, protože její deklarovaná životnost při plném zatížení je jen jeden měsíc. Jedná se o vývojový prototyp, který nebyl ještě v afrických podmínkách odzkoušen, a proto vedení týmu ponechává na jezdcích, jestli toto „udělátko“ použijí. Vzhledem k tomu, že WR má „nakopávačku“, tak do toho Martin půjde.

Posledním trumfem francouzské firmy Meca System pro snížení hmotnosti je použití titanových materiálů na některé části kokpitu, což přináší také významné zvýšení odolnosti proti poškození při předpokládaných větších či menších pádech. Na úspěch v Dakaru 2008 bude vedle nízké váhy stroje mít rozhodující vliv výkon a „výdrž“ motoru, který je proti hlavní konkurenci handicapován svým zdvihovým objemem. Tato část motocyklu zůstává plně „pod kontrolou“ továrny a jezdci nebyli informováni o provedených úpravách motoru. „Zvenčí“ je pouze zřejmé, že byly použity větší chladiče, které ještě budou dovybaveny chladícími ventilátory, jejichž úchyty jsou vidět na fotce a nakonec je to koncovka výfuku SPES. Zbytek je „tajemství šéfkuchaře“, pardón YAMAHY Europe. Přesto údaj o maximálce na hodnotě 180 km/h svědčí o tom, že výkonu zde nebude až tak málo. Z dosavadního krátkého svezení má Máca tu zkušenost, že motor má i přes vyšší váhu motorky a těžší převody (ve srovnání s klasickou WR 450F) minimálně stejný nebo větší zátah než série. To znamená, že nějaké koníky tam jistě přibyly.
Ke „krásnému“ stroji patří také kvalitně oblečený jezdec a ani to nenechává Martin a jeho sponzoři stranou. Dokumentuje to jeho přilba se super airbrushem od Slim Grafix i „botky samochodky“ značky Alpinestar, které mně připadají jako malý konstrukční zázrak (botička s kloubem), ale jistě budou velmi dobrou ochranou zdraví jezdce.


Koho by zajímaly ještě podrobnější informace o úpravách Martinova závodního motocyklu, ale třeba také popis navigace během soutěže, sledování Iritrack či fungování bezpečnostního varovného systému Sentinel, podívejte se přímo na stránky týmu na adrese www.martinmacek.com/html/technika.html

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist