Jaká je trať Rally Dakar 2018?

Trasy jubilejního 40. ročníku Rally Dakar nás od 6. ledna 2018 opět zavedou do Peru, tak jak tomu bylo v letech 2012 a 2013. Popáté v historii navštívíme Bolívii a skočíme v Argentině, která hostí jezdce a jejich doprovod nepřetržitě už od roku 2009. „Čeká nás čtrnáct vyčerpávajících, ale báječných dní,“ slibuje ředitel závodu Étienne Lavigne.

Trasy nadcházející soutěže má tentokrát plně „na svědomí“ sportovní ředitel Marc Coma, který dokázal Dakar vyhrát pětkrát za řídítky motocyklu. Tratě jsou často rozdílné pro motocykly a quady, automobily a kamiony, první dvě etapy a některé další ale pojedou všichni účastníci Dakaru společnou trasu. Nejdelší trasa měří 8 793 kilometrů, z toho je 4329 speciálních měřených kilometrů. Cílovým městem je argentinská Córdoba, kam jezdci dojedou 20. ledna. Jediný den volna je naplánován na pátek, 12. ledna 2018, ve vysokohorském prostředí bolivijského hlavního města La Pazu. Extrémně obtížná bude hlavně peruánská poušť a také už známé písečné duny u argentinské Fiambaly.

Trasa Rallye Dakar 2018

Sobota 6. 1. : Lima – Pisco 272 km (31 km rychlostní zkoušky)
Účastníky čeká spousta fanoušků, slavnostní start v ulicích Limy a pak krátká vstupní etapa k putování v dunách. Cíl etapy je na pobřeží jezera v Piscu. Tato oblast je mimo jiné domovem nejznámějšího peruánského drinku shodného jména.
Neděle 7. 1. : Pisco – Pisco 278 km (267 km)
Kilometry druhé etapy budou náročné zejména po navigátorské stránce, 90 procent smyčky okolo Pisca povede mimo jakékoli vozovky. Automobily by měly startovat výjimečně jako první. Začne se průjezdem kaňony v délce čtyřiceti kilometrů, kde by mohly hrozit nízké teploty, a následovat bude série dun. „Návrat do Peru nám poskytl příležitost prozkoumat nová, dosud neznámá území,“ pochvaluje si Coma.
Pondělí 8. 1. : Pisco – San Juan de Marcona 502 km (295 km)
Náročné písečné trasy pokračují, sjezdy z dun potěší zejména dakarské veterány. Účastníky na motocyklech a čtyřkolkách čeká jiná trasa v délce patnácti kilometrů, ale v součtu absolvují stejnou vzdálenost, jako všichni ostatní. Končí se u Tichého oceánu.

Úterý 9. 1. : San Juan de Marcona – San Juan de Marcona 444 km (330 km)
Pláž se dokonale hodí k hromadnému startu. Motocykly budou vyjíždět po 15 najednou. Po tomto sprintu čeká na všechny jeden z nejlepších souvislých písečných úseků v historii Dakaru. Je dlouhý sto kilometrů a během této vzdálenosti čekají duny všech velikostí. Na závěr etapy přijde navigační test při hledání posledního kaňonu.
Středa 10. 1. : San Juan de Marcona – Arequipa, motocykly + čtyřkolky 770 km (264 km), automobily + kamiony 932 km (267)
Motocykly a čtyřkolky budou mít samostatnou trasu, startuje se už za úsvitu. Všechny účastníky přivítají vysoké duny Tanaca. Cesta do Arequipy bude pro všechny dlouhá. Snadno se může stát, že mnoho účastníků přijede do bivaku hodně pozdě.


Čtvrtek 11. 1. : Arequipa – La Paz 758 km (313 km)
Soutěž opustí území Peru a a na chvíli také pouště. Trasa zamíří do opravdu pořádných hor, bude rychlejší a posádky sotva najdou čas, aby mohly obdivovat početná jezera, jež lemují jejich putování. Čeká je i slavné a bájemi opředené jezero Titicaca, výjezd do nadmořské výšky 2500 metrů a cíl v bolivijském hlavním městě La Pazu.                                                                                          .           Pátek 12. 1. : La Paz, den volna
Bolívie vyžaduje, aby se všichni soutěžící přizpůsobili nadmořské výšce 2500 metrů. Den volna by jim měl pomoci při aklimatizaci. Někteří si budou lízat rány a opravovat techniku. 
Sobota 13. 1. : La Paz – Uyuni, motocykly + čtyřkolky + automobily 726 km (425 km), kamiony 669 km (368)
Na programu je maratonská etapa. Duny na nějaký čas zase zmizí, přibudou kameny na trase. Jakmile dorazí posádky do provizorního bivaku, zůstanou motorky, čtyřkolky, auta i kamiony v servisním parku bez pomoci doprovodných týmů mechaniků. Uyuni už účastníci Dakaru důvěrně znají, nocovali tam několikrát.

Neděle 14. 1.:  Uyuni - Tupiza, motocykly + čtyřkolky + automobily + kamiony 584 km (498 km), kamiony 558 km (380 km)
Druhá část maratonu zahrnuje nejdelší rychlostní zkoušku 40. ročníku Dakaru, která pokrývá téměř 500 kilometrů. Soutěžící budou od Altiplana podrobeni náročnému testu ve vysokohorských písečných dunách až 3 500 metrů nad mořem. Kdo chce vyhrát, nebo dojet v Top 10 konečného hodnocení, tady nesmí zaváhat.
Pondělí 15. 1. : Tupiza - Salta, 754 km (242 km)
V této části soutěže se jezdci i posádky přemístí do Argentiny. Trať je poměrně rychlá a na všechny by mohl čekat silný boční vítr. Důležitou roli bude hrát navigace. Kdo se vyhne chybám, posílí své šance na úspěch.
Úterý 16. 1. : Salta - Belén, 795 km (372 km)
Duny na velké písečné plošině během první části dne budou pro dakarské jezdce úplně nové. Znovu bude maximálně záležet na kvalitní navigaci. Na konci speciálu čekají jezdce řeky a náročné brody. Pokud zaprší, budou mít někteří závodníci velké starosti.   

Středa 17. 1. : Belén – Fiambalá/Chitecito, motocykly + čtyřkolky 484 km (280 km), auta + kamiony 746 km (280 km)                                                                                                                      Nejdrsnější etapa na území Argentiny. Nesnesitelné horko a slavná Fiambalá už zničily v minulosti naděje mnoha favoritů. Jedná se také o první část další maratonské etapy, ale pouze u motorkářů u quadů.
Čtvrtek 18. 1.: Fiambala/Chitecito – San Juan, motocykly + čtyřkolky 722 km (375 km), auta + kamiony 791 km (522 km)
V druhé části maratonské etapy pro motorkáře a řidiče čtyřkolek už dojde na velkou únavu, pozná se, kdo před Dakarem hodně dělal na fyzické přípravě. Trasa je hodně kamenitá, ruce motorkářů to pořádně odnesou.

Pátek 19. 1. : San Juan - Córdoba, motocykly + čtyřkolky 904 km (423 km), auta + kamiony 927 km (368 km)
V úvodní fázi etapy čeká za San Juanem neuvěřitelně jemný písek zvaný feš feš, který prověří jezdecké umění i nervy všech závodníků. Pokud budou v této fázi závodu malé rozestupy v průběžné klasifikaci, je tady asi poslední možnost v útoku.   
Sobota 20. 1. : Cordóba – Córdoba, 284 km (119 km)
Klasická dojížděcí a mávací etapa, která už málokdy změní pořadí na předních místech. Cíl je na dosah a nastává čas slavit. 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist