Despres před Dakarem: Kolo má přednost před motocyklem

Měsíc a půl před startem Dakaru 2013 obhájce vítězství v soutěži motocyklů Francouz Cyril Despres pokračuje v náročné přípravě na nejtěžší závod světa. „První podmínka pro úspěch na Dakaru je vždy excelentní fyzická kondice, kterou získáte jenom tvrdou přípravou,“ říká čtyřnásobný vítěz pouštního dobrodružství.

Despres před Dakarem: Kolo má přednost před motocyklem
Jubilejní 35. ročník nejtěžšího dálkového závodu světa Rally Dakar se kvapem blíží, a to znamená, že finišuje už i příprava všech jezdců a týmů, které se pouštního dobrodružství v Jižní Americe v lednu 2013 zúčastní. To samé platí i o možná největším favoritovi soutěže motocyklů, továrním jezdci KTM Cyrilu Despresovi. Závodník původem z Andorry není příznivcem neustálého testování, zato preferuje přípravu fyzickou. Za tím účelem maká celoročně pod vedením nejlepších trenérů – specialistů. Přípravu v sedle motocyklu si ale rovněž vyzkoušel, a to více než úspěšně. Despres nedávno vyhrál slavnou a nesmírně obtížnou Marockou rally v Africe.  Po návratu do Evropy poskytnul médiím následující minirozhovor.
Cyrile, Marocká rally byla další fází Vaší přípravy na Dakar. Jak daleko si myslíte, že už s přípravou na obhajobu jste?

Letos jsem se rozhodl trochu v přípravě omezit racingové aktivity. Zúčastnil jsem se akce Desafio Litoral, tam jsem prakticky odstartoval svou přípravu na příští Dakar. Pak následovala Marocká rally, a když jsme pak vyhodnocovali mou účast, zjistili jsme, že jsem zatím tak na osmdesáti procentech mé kapacity, co se týká připravenosti. V Maroku byla přítomna všechna velká jména našeho sportu, takže vítězství mi tam dodalo spoustu sebevědomí, zvláště proto, že tento závod se dá označit jako spíše sprinterský, zatímco já jsem spíše specialista na ty opravdu dlouhé a nejnáročnější závody. I navzdory tomu jsem tam dokázal vyhrát a to jsem si ještě jeden den opravdu pokazil špatným odbočením a velkou časovou ztrátou. Neztratil jsem ale koncentraci a vrátil jsem se zase do čela.

Váš největší rival Marc Coma v Maroku havaroval a musel se zraněním odstoupit. Zdá se, že Vám se pády vyhýbají, nebo je máte méně často než jiní závodníci. Může to být Vaší vynikající technikou jízdy?

Pády vždy přijdou po zanedbání nějakého malého detailu. Na to je třeba dávat velký pozor a nic nepodcenit. Taky sem tam padám z motorky, ale většinou jen v tréninku. Někdy je to bolestivé, ale vím, že se nakonec ta tvrdá práce v přípravě v závodech vyplatí. Na své tělo ale dávám velký pozor, vždyť právě to vyhrává závody a vydělává mi na živobytí. Ale jinak je fakt, že už jsem dlouho nezažil velkou havárii, musím to zaklepat na dřevo.


Někteří z mladších jezdců už Vám matadorům docela šlapou na paty...Všiml jste si, že ten náskok mezi Vámi, Comou a těmi ostatními se menší?

Zaprvé, jsem rád, už kvůli zajímavosti a dramatičnosti našeho sportu, že pořád přibývá jezdců, hlavně těch ‚oficiálních‘, ať už jezdí na huqsvarnách, hondách, shercu, yamaze nebo i na KTM. Od té chvíle, kdy jsem se stal součástí tohoto byznysu, je teď zdaleka na startech pouštních rally nejvíc jezdců. Tehdy jich tolik nebylo. Někteří z nich mají vysoké cíle a mohou jich dosáhnout, například Barreda, Fish, Gonçalves, Rodrigues atd. Ale že se rozdíl mezi námi opravdu zmenšuje, můžete říct, až nás v přímém souboji ti kluci porazí. Do té doby to nic neznamená. V téhle chvíli, jsou dobří, ale nebojím se jich.

Myslíte, že existuje nějaké základní pravidlo, jak vyhrát Dakar?

Myslím, že já jsem našel nějaké 'nástroje' nezbytné k vítězství: příprava, týmová struktura, motocykl a zkušenosti. Ale na trati už jste potom stejně sám a musíte vyhrát spoustu rychlostních zkoušek, než se přiblíží konečný triumf. Druhá věc je, že já se rok od roku lepším. Pracuju na sobě, na fyzických aspektech, pořád tvrději a tvrději. Dnes už dobře vím, jak najít před závodem tu nejvhodnější formu. I když zrovna nejsem ten typ, co v přípravě stráví nejvíc času v sedle motocyklu. Odjezdil jsem něco s kompletním týmem KTM do 9. listopadu, ale teď až do startu Dakaru toho už moc nebude. Hodiny strávené na motocyklu do ledna 2013 už bych mohl spočítat na prstech jedné ruky. Od minulého Dakaru jsem najezdil více kilometrů na kole než na motorce. 


Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist