Dakarskou první minietapu vyhrál Lopez

Vysilující čtrnáctidenní pouť pouštěmi, kamenitými cestami a horami Jižní Ameriky začala. Rally Dakar 2013 měla v sobotu na programu úvodní etapu, které se říká mávací, protože jezdci se spíš než závodění věnují zdravení nekonečných zástupů diváků. Na třináctikilometrovém měřeném úseku byl nejrychlejší Chilan Chaleco Lopez.

Téměř 500 účastníků letošního Dakaru čekal přesun z hlavního města Peru Limy na jih do 250 kilometrů vzdálené Piscy. Trasa byla pohodová, okolo pobřeží Tichého oceánu, jediná rychlostní zkouška dlouhá pouze 13 kilometrů měla za cíl roztřídit jezdce podle výkonnosti kvůli pořadí na startu nedělní druhé etapy, ve které už opravdu o něco půjde. V sobotu Limu ovládla obrovská show, k bivaku na tichomořské pláži Magdalena a na slavnostní start přišly desetitisíce lidí. Nechyběly ohňostroje, domorodé tance, jezdci klábosili s novináři, hosty i mezi sebou. „Vidím se v cíli závodu po 8500 ujetých kilometech na vrcholu podia a ostatní jezdci ať si dělají, co chtějí,“ smál se osmatřicetiletý obhájce titulu z loňska a největší favorit Dakaru 2013 mezi motorkáři Cyril Despres. Francouzský jezdec továrny KTM pak zopakoval, že se hodlá soustředit na vlastní výkon. „To je klíč k úspěchu,“ dodal čtyřnásobný vítěz Dakaru. 
Vyhrát ale chtějí i další, například Španěl Joan Barreda: „Cítím velkou pohodu a velkou formu. Odstoupení Marca Comy před startem sice byla událost, ale to nemění hlavní cíl  nás všech - dojet a vyhrát. Jediné, co se změnilo, je to, že ubyl jeden z favoritů. Ale tu práci za nás nikdo neudělá,“ řekl devětadvacetiletý jezdec týmu Husqvarna by Speedbrain a vítěz loňské Rally Faraonů, který se jeví být vycházející hvězdou vytrvalostních soutěží. Předloni třetí celkově Chilan Francisco “Chaleco” Lopez (KTM) ukrýval své ambice za široký úsměv a řekl jen, že je rád, že to konečně začalo a skončily týdny čekání. Francouz David Casteu, letos na yamaze, vykládal, jak si před Dakarem nabíjel baterky pěším putováním po marockém pohoří Atlasu. „Teď cítím docela pohnutí. Přece jen je to můj jubilejní desátý start na Dakaru. Chci si to pořádně užít,“ vyznal se. První jezdci tak vyrazili ze startovní rampy až po tamním poledni, tj. po 17. hodině našeho času.
Se startovním číslem 65 vyrazil na trať také český motocyklista David Pabiška na stroji Yamaha WR450F. „Jedu bojovat o co nejlepší umístění, ale Dakar je ohromná loterie. Stačí chybička a je nutné změnit plány, protože ty původní se nenávratně rozplynuly. Pokud ale nebudu mít technické problémy, na které jsem doplácel, tak jezdecky na to mám,“ pravil bojovně Pabiška, který má před sebou sedmou dakarskou účast, z nichž tu loňskou strávil netradičně jako navigátor v kamionu. „Chtěl bych vylepšit svůj nejlepší výsledek, což je šestadvacáté místo z roku 2010. Snem je pak skončit ve dvacítce, i když vím, že je to na hraně možností mých i mého stroje. Kdyby se to však povedlo, byl bych maximálně spokojený a byl to skvělý signál i pro mé partnery - firmu Sova Liberec a společnost Ponyexpres Organization,“ dodal Pabiška.
Motorkářů podle pořadatelů nakonec vystartovalo na trať 195, live timing ale ukázal pouze 183 jezdců. Jako první vyrazil Chilan César Zumarán na  yamaze, jako poslední Despres se startovním číslem jedna. Mezi quady uzavíral startovní pole vloni druhý Argentinec Marcos Patronelli s číslem 250, jeho bratr a loňský vítěz Alejandro nepřijel, protože údajně nedostal volno v práci. Klan Patronelliů zato posílila jedna z jejich sester. Na start první a ten den jediné rychlostní zkoušky se jako první postavil Španěl Julián Villarrubia, protože ten, kdo měl mít tu čest zahajovat, tedy Zumarán, zůstal někde viset už na trase přejezdu. Test vystavil stopku prvnímu jezdci, když ho kvůli poruše motoru nedokončil Jean-Karl Atzert z exotického Guadeloupe. Úvodní etapu nakonec vyhrál Chaleco Lopez o jedinou sekundu před Nizozemcem Fransem Verhoevenem na yamaze, pátý byl Despres. Oba Češi Pabiška i Jan Veselý dojeli na konci první stovky s minimální ztrátou. Jak už ale bylo řečeno, dnešní výsledky nic neříkají, naplno se začíná až zítra!  
V pátek vyvrcholily přejímky, a to jak administrativní, tak technické. Nejsou žádné zprávy o tom, že by tam Češi měli nějaké problémy. Administrativní přejímky spočívají v kontrole všech osob, které jsou oficiálními členy týmu, či novináři. Každý takový člověk musí mít zaplaceny vstupní poplatky a projít kolečko kolem cca 13 stanovišť, kde v každém dostane na průvodní dokument razítko. Jak informoval Czech Dakar Team, kontrolní stanoviště jsou takového druhu: zdravotní kontrola, školení iritraku, školení GPS, pojištění, kontrola všech osobních dokladů, dokladů vozu, kompletace záchranných předmětů a nafasování GPS a Iritraku, vyfocení, a ve finále dostane účastník (pilot, kopilot, mechanik, novinář) pásku na ruku, která ho opravňuje vstupu do prostor, třeba v bivaku na jídlo. Oficiální stravování začíná v sobotu večer. Kdo neprojde sítem nemůže se posunout na technickou přejímku. Na technické přejímce zkontrolují komisaři technické záležitosti na vozech, správnost dokladů a technické provedení v dané kategorii, skupině. Správnost polepů, je další kontrolovaný prvek a následně zaplombování komponentů, které se nesmí měnit, či jsou k výměně potřeba kontrolu techniků. Jestliže není v pořádku něco v téhle části, dojde ke stanovení termínu nápravy, či dodání potřebných dokumentů, jestliže se ani toto nepovede, dojde k přeřazení do jiné skupiny, či vyřazení ze soutěže. Celá procedura končí výjezdem v režimu daném pořadatelem vozidla z prostoru technických přejímek na rampu, kde dojde k představení posádky. Následně přejede vozidlo na vytyčené místo v parc fermé, uzavřené parkoviště. Tam zůstane až do doby předstartovní.

Výsledky 1. etapy

Motocykly

1 7 LOPEZ (CHL) KTM 00:07:51 
2 15 VERHOEVEN (NLD) YAMAHA - 1 sekunda  
3 183 QUINTANILLA (CHL) HONDA  - 5 sekund 
4 160 CABRERA (CHL) KAWASAKI  - 11 sekund
5 1 DESPRES (FRA) KTM - 13 sekund  
6 10 CASTEU (FRA) YAMAHA - 15 sekund   
7 11 FARIA (PRT) KTM - 19 sekund  
8 30 PIZZOLITO (ARG) HONDA - 21 sekund  
9 8 ULLEVALSETER (NOR) KTM - 26 sekund 
10 5 BARREDA BORT (ESP) HUSQVARNA - 29 sekund 
16 6 SVITKO (SVK) KTM - 34 sekund
61 32 JAKEŠ (SVK) KTM - 1:33 min.
83 65 PABIŠKA (CZE) YAMAHA - 2:05 min. 
97 68 VESELÝ (CZE) YAMAHA - 2:27
107 73 ČIPKA (SVK) HUQSVARNA - 2:39
147 105 ZAŤKO (SVK) BMW - 3:41

Quady

1 268 FLORES SEMINARIO (PER) YAMAHA 
2 265 HUSSEINI (DUBAJ) HONDA - 55 sekund 
3 250 PATRONELLI (ARG) YAMAHA - 1:15 min. 
4 254 CASALE (CHL) YAMAHA - 1:40 
5 257 KOOLEN (NLD) HONDA - 3:15 
      

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist