Dakar 2011: Jezdci odstartovali z Buenos Aires

Slavnostním startem v centru Buenos Aires pod známým obeliskem na třídě Avenida 9 de Julio včera začal 33. ročník Rallye Dakar – podle mnohých nejtěžší závod světa. Na prvních 377 kilometrů z celkových 9500 se tak do Victorie vydalo 140 automobilů, 170 motocyklů, 67 kamionů a 30 čtyřkolek, mezi nimi i dvanáct českých posádek.

Dakar 2011: Jezdci odstartovali z Buenos Aires
Úvodnímu dni se říká „mávací“ etapa, jezdci ještě nezávodí a spíš se zdraví s fanoušky okolo trati, kterých podle odhadů přihlíželo přes milion. Naostro se ale začne závodit až od neděle, kdy je na programu první měřený úsek na trase z Victorie do Córdoby. Na trať se nakonec vydalo 407 závodních strojů, 23 posádek na start nepustili pořadatelé u technických přejímek. Ty představují pomyslnou vstupní dakarskou bránu. Díky pečlivé domácí přípravě přejímkami prošly české týmy bez problémů. Devětatřicetiletý Jan Veselý z Czech Dakar Teamu letos pojede svůj druhý Dakar. Před rokem dojel do cíle s pochroumaným ramenem a nyní se na start opravdu těšil. „Letos je to všechno mnohem klidnější, tedy prozatím. Vím do čeho jdu, technika je perfektně připravená, nicméně je to Dakar, takže se všechno může změnit během jedné pikosekundy." Veselý dostal legendární hokejové číslo 68. „Lidé mi to nechtějí věřit, ale opravdu jsem dostal Jágrovo číslo náhodou.“ V barvách druhého českého týmu KM Racing jedou motocyklisté David Pabiška, Slovák Ivan Jakeš a čtyřkolkáři Josef Macháček, Martin Plechatý spolu s Polákem Lukaszem Laskawiecem. 
Pro účastníky bez zkušeností nebo ty méně připravené se přejímky mohou stát noční můrou, nebo dokonce i konečnou stanicí. K tomu, aby se závodník vůbec postavil na start, musí kromě poměrně drahého startovného a vlastní závodní techniky uhradit množství dalších záloh a poplatků. Účast na Dakaru nikdy nebyla levnou záležitostí, nicméně v posledních letech náklady značně vzrostly a nemůže za to jen změna kontinentu. První přejímkovou zastávkou na cestě do parc fermé, kde technika zůstává zaparkovaná až do okamžiku startu, začíná pro evropské účastníky jihoamerického Dakaru prakticky již ve francouzském přístavu Le Havre, ve kterém byly vozy vybaveny pořadatelem předepsanou navigací a IriTrackem. Současně rovněž došlo k odzkoušení instalace dalších bezpečnostních prvků, jako například Sentinelu. V Buenos Aires procedura pokračovala opětovným odzkoušením GPS, instalací Sentinelu a druhé GPS jednotky. Po získání potřených samolepek a razítek stvrzujících funkčnost povinných přístrojů čeká na všechny účastníky administrativní část přejímek, během které je třeba získat další potřebná razítka.
Postupně jsou tak kontrolovány třeba závodní licence nebo zdravotní stav posádek (naštěstí jen formou jednoduchých dotazů), ale také pojištění, zaplacení všeho možného i nemožného, doprava techniky po skončení rallye atd. Celkově se jedná o téměř pětadvacet razítek. 
Po úspěšném absolvování administrativních přejímek následuje více či méně podrobná kontrola techniky, v průběhu níž dojde například k zaplombování restriktorů na turbodmychadlech, dolepení chybějících nálepek nebo třeba vyzkoušení odpojovače, kterým lze zvenčí vypnout motor. Komisaři však mohou zkontrolovat prakticky vše, takže se rozhodně vyplatí mít vše důležité v pořádku. Letošní novinkou byla puntičkářská kontrola homologací helem a kombinéz.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist