Dakar 2009 - První dvě etapy

Zběsilá jízda po rovných prašných pláních a tvrdém povrchu první dva dny přinesla hodně technických problémů téměř pro všechny jezdce, takže pořadí na špici se měnilo a vedli hlavně ti, kteří se dokázali vyhnout defektu.

Dakar 2009 - První dvě etapy

Etapa 1: Buenos Aires - Santa Rosa de la Pampa

První den museli jezdci hned za rozbřesku absolvovat přesun 196 km na start speciálky po prašných písko-štěrkových cestách. Měřená rychlostní zkouška měřila úmorných 371 kilometrů a jejím vítězem se stal španělský jezdec Marc Coma, který na druhého jezdce v pořadí najel neuvěřitelných 22 minut. Druhý dojel polský jezdec Jacek Czachor. Další favorité jako Casteu či Fretigny se potýkali s technickými potížemi. Ukázalo se, že na kamenitém podkladu a ve vysokých rychlostech i vysokých teplotách (na jižní polokouli právě vrcholí léto) odcházejí pneumatiky a na záběrech v níže uvedeném videu můžete vidět orvané špunty, jezdce shánějící alespoň nějakou rezervní duši. Cyril Despres dokonce dorazil do cíle speciálky pouze na ráfku zadního kola.


KM Racing

Dnešní etapa do Santa Rosa de la Palma by se dala symbolizovat slovy: prach, vysoká teplota a smůla na patách Davidy Pabišky. Ihned po startu, 20 km, se na motorce Davida objevilo škubání a nepravidelný chod motoru jeho KTM 690. Po výměně svíčky a fajfky, se příčina neodstranila a začalo úmorné hledání a diagnostikování příčiny. Motorka byla v krátkém čase rozebraná na „prvoka“, ale ani karburace, ani palivové čerpadlo závadu nezpůsobilo. Náhodou, ale po již dlouhé časové ztrátě, David zjistil, že je hlavní vypínač spečený a to způsobovalo vypínání a zapínaní proudu a tím způsobovalo škubání. Dnes také bohužel ke vší smůle odjížděla asistence zcela jiným směrem (dáno roadbookem), takže jsme se k Davidovi zpětně dostali až když byl pryč a závadu odstraněnu.
Davida nenechal ve „štychu“ jeho teamový kolega Dušan Randýsek a kvůli tomu měl dnes i Dušan časovou ztrátu. Ivan Jakeš si vedl bez sebemenších problémů dobře a o tom svědčí i jeho 42místo. Josef Macháček potvrzuje roli favorita v kategorii Quad a svým 2 místem to jen potvrdil. Druhý český jezdec na quadu, Olin Bražina, dojel na 11. místě.

David Pabiška„Dost jsem si dnes sáhl na dno s fyzičkou, protože jsem musel tlačit motorku 8km úvozem a poté ten psychický tlak, když jsem nemohl nalézt příčinu poruchy. Ale vše je to jen o jedné etapě a není vůbec nic ztraceno“.
Dušan Randýsek - „První část Rychlá, až do tancovačky, jel jsem 150km/hod. Poté jsem zjistil, že pneu již moc nevydrží, tak jsem jel na jistotu a radoval se z narození syna Jindřicha“.
Josef Macháček„Dle předpokladu jsem věděl, že se budu muset probíjet přes motorkáře a že mě budou dojíždět auta. Volil jsem bezpečné tempo. Trať byla vzhledem k velké prašnosti velmi nebezpečná“.
Ivan Jakeš„Startoval jsem 165 a musel jsem se probíjet startovním polem. Vzhledem k prachu takřka neřešitelné. Jel jsem na jistotu a jsem spokojený“.

Martin Macek

Martin dojel první etapu na solidním 17. místě se ztrátou 38 minut na vedoucího španěla Comu. Ten doslova trasu etapy proletěl (průměrná rychlost téměř 150 km hovoří jasnou řečí - to nebyl technický úsek). Martin Macek jel dneska na jistotu aby neměl nějaký pád. Trať je prý hodně tvrdá a velmi prašná. Speciál byl dlouhý a bylo příšerné teplo. Motorka se chová skvěle. Martin se během dnešní etapy opět učil pracovat s navigačním vybavením - píše že si to nejlépe zopakuje při praktické zkoušce. Zdá se že mu to celkem šlo :)
Despres dojel do cíle bez pneumatiky jen na ráfku - vypadá to, že nároky na pneumatiky resp. pěnové obruče "mousse" budou při těchto rychlostech a teplotách vysoké. Martin psal že v bivaku neviděl použitelnou pneumatiku u nikoho, kdo dojel do cíle. Všechno zničené. Právě jsme se dozvěděli od J. Czachora že během etapy řada jezdců měnila mousse za normální duše. On sám vidí jako obrovskou výhodu, že jel vpředu, kde se neprášilo. Prý jezdci vzadu museli jet mnohem pomaleji, protože nebylo vůbec nic vidět.
Velmi dobře jel dnes Jan Froněk (KTM 690 Rally), který se startovním číslem 193 dojel na 25. místě se ztrátou 45 minut na vítěze etapy.

Ivo Kaštan

Jaké máš zážitky z úvodní etapy.
Tak nudnou etapu jsem snad ještě nezažil a zodpovědně mohu říct, že tolik prachu také ne. Dlouhé roviny sem tam zatáčka do pravého úhlu. První část byla celá v písku, což pro můj nízkoobsahový nezajetý motor není to pravé ořechové. Trošku jsem se bál i spotřeby, ale příjemně mě překvapila. Nemusel jsem ani přepínat na rezervu.

Motorka tedy funguje jak má, máš na ní nějakou práci?
Mám. Musím vyměnit olej, což budu preventivně dělat každý den. Seřídit ventily a udělat běžnou údržbu. Budu asi měnit i zadní tlumič nějak se mi nelíbí. Zadní guma je úplněk na dranc, ale jak to tady tak pozoruji, tak nejsem sám s tímto problémem. Konec konců i Cyril Despres dojel etapu pouze na zadním ráfku. Pravděpodobně za nadměrnou likvidaci gum může souhra několika faktorů, vysoké teploty, dlouhé přejezdy po asfaltu a písečný povrch s tvrdým podkladem.

Cítíš se unavený, jak je vlastně náročná jízda na malé motorce o proti normálnímu dakarskému speciálu?
Unavený jsem to nezapírám. Startoval jsem v šest ráno a v podstatě jsem se zastavil až nyní, když nepočítám povinnou patnáctiminutovou přestávku v tankovačce. Jestli dobře vidím na hodinky tak je 17.30. Motorka je velmi příjemná dobře se na ní stojí, samozřejmě že je to mnohem únavnější, hlavně při takovýchto etapách, kde můžou jet velké motorky poměrně rychle, mám velký handicap (první etapu dojel na 198 místě se ztrátou 2:45:17 na vítěze). Nicméně jedu a docela si to užívám. Jestli tahle etapa byla pro moji motorku nevhodná tak třeba ty ostatní mohou být ještě horší…(s úsměvem)


Etapa 2: Santa Rosa de la Pampa - Puerto Madryn

Druhá etapa začínala rovnou měřeným speciálem o délce 237 km a vedla napřed po rychlých prašných cestách, pak travnatou pampou plnou ostntaných keříků a nakonec příšernými prašnými kaňony, kde při pozdějším dojíždění motorkářů rychlými auty šlo doslova o život, jak je vidět na videu. Včerejší vítěz Marc Coma se dnes nevyhnul technickým problémům s chladičem a únikem oleje. V cíli nakonec skončil na 17. místě se ztrátou 12 minut a díky včerejšímu náskoku zůstává celkově v čele pelotonu. Nejlépe se s nástrahami tratě popasoval Holanďan Frans Verhoeven (včera čtvrtý), favorizovaný Cyril Despres i přes větší pád skončil druhý se ztrátou necelé minuty.

Ošklivý pád se dnes nevyhnul ani Martinovi Mackovi, na písku předním kolem najel do hluboké jámy a ta ho doslova katapultovala z motorky. Škoda dobře rozjeté etapy, poškození odvíjení roadbooku znamenalo ruční přetáčení a tím ztíženou navigaci. Naštěstí Martin je v pohodě, nemá nic zlomeného a do zítřka se dá do pořádku. Také jeho 30. místo je výborný výsledek, když vezmeme v úvahu zdržení rovnáním motorky po pádu a pomalejší navigaci. Jeho Yamaha je pojízdná, ale tovární mechanik bude mít hodně práce.

Martinův týmový kolega David Fretigne na Yamaze (včera šestý) obsadil hodně solidní třetí místo s minimálním odstupem na vítěze! Po měřeném speciálu následoval neméně náročný přesun po asfaltu o celkové délce 600 km, to je opravdu obrovská porce pro závodníky, kteří ze sebe právě vyždímali maximum v terénu.


Zde je alespoň stručná tabulka výsledků našich jezdců z druhé etapy. Jako druhý český jezdec v druhé etapě opět dojel Jan Froněk, bohužel však nafasoval penalizaci 1hod 20 minut a v celkovém pořadí je tak až na 123místě. Údaj o malé penalizaci se v celkových výsledcích objevil i u jména Davida Pabišky. V quadech dnes dojel Josef Macháček na šestém místě a Olin Bražina na místě desátém.

1 VERHOEVEN 02:14:48
2 DESPRES 02:15:29 (+00:00:41)
3 FRETIGNE 02:15:52 (+00:01:04)
....
30 MACEK 02:40:33 (+00:25:45)
69 FRONEK 03:00:35 (+00:45:47)
74 RANDYSEK 03:02:18 (+00:47:30)
85 PABISKA 03:06:41 (+00:51:53)
94 JAKES 03:08:55 (+00:54:07)
162 KASTAN 03:55:19 (+01:40:31)

Zpráva od týmu KM Racing
Dnešní etapu symbolizoval členitý terén, všudypřítomný prach, písek a hluboké jámy. Všem členům tým se dnes vyhnuly technické problémy a všichni zaznamenali posun vpřed na výsledkové listině. Jen snad pro dokreslení atmosféry, etapa se jela v úmorném vedru 40°C !!! a to na trase dlouhé přes 700km dá zabrat.

Postřehy závodníků:

David Pabiška – „Díky Michalovi Kroupovi, mému mechanikovi, jsme motorky uvedli do stavu před mou rozborkou na silnici. Musel jsem se probíjet startovním polem, ale nepospíchal jsem. Dvakrát se mi podařilo vystoupit z motorky, ale to bych nebyl ani já. Piloval jsem navigaci, abych neudělal fatální chybu. Rozhodovat se skutečně začne až v následujících etapách, ještě nás čeká spousty práce“.

Dušan Randýsek
- „Etapa byla protkána spousty křoví, plotů a větví. Na jedné z nich jsem si utrhl ventil od nádrže a měl jsem co dělat, abych dojel do tankovacího místa (pomohli mi místní s pár litry). Jinak celkově bez šrámů a jiných problémů, díky všem za podporu“.

Josef Macháček
– „Držel jsem se raději s plynem zpátky, protože cestou jsem potkal spousty havarovaných motorek, tahle etapa ještě o ničem nerozhoduje a nechtěl jsem stejně jako kluci s týmu udělat nějakou navigační chybu, což u některých závodníků, které jsem viděl bloudit byl zásadní problém. Technika je v pořádku a i já se cítím v pohodě“.

Ivan Jakeš
– „V etapě jsem přišel stejně jako Dušan o palivový kohout a ještě k tomu se mi podařilo ve 100km/h rychlosti havarovat, kdy mě kolega motorkář vytlačil z ideální stopy, protože sám řešil nenadálý problém s velkou jámou. Mechanik Ján Gregor mi ale vše pomohl dát v bivaku dohromady a tak až na pár šrámů je vše v pořádku“.

A co na závodníky čeká zítra? Třetí etapa Puerto Mdryn - Jacobacci měří 695 km, z toho je ovšem celých 550 km rychlostní zkouška, převážně po rychlých cestách. Čeká se ještě více problémů s pneumatikami než v první etapě.

Článek budeme během dne doplňovat o tiskové zprávy dalších týmů. Koho zajímají další podrobnosti, online detailní zprávy prakticky neustále zveřejňuje TomasTT na web www.martinmacek.cz.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist