Dakar 2009 - První dvě etapy

Zběsilá jízda po rovných prašných pláních a tvrdém povrchu první dva dny přinesla hodně technických problémů téměř pro všechny jezdce, takže pořadí na špici se měnilo a vedli hlavně ti, kteří se dokázali vyhnout defektu.

Etapa 1: Buenos Aires - Santa Rosa de la Pampa

První den museli jezdci hned za rozbřesku absolvovat přesun 196 km na start speciálky po prašných písko-štěrkových cestách. Měřená rychlostní zkouška měřila úmorných 371 kilometrů a jejím vítězem se stal španělský jezdec Marc Coma, který na druhého jezdce v pořadí najel neuvěřitelných 22 minut. Druhý dojel polský jezdec Jacek Czachor. Další favorité jako Casteu či Fretigny se potýkali s technickými potížemi. Ukázalo se, že na kamenitém podkladu a ve vysokých rychlostech i vysokých teplotách (na jižní polokouli právě vrcholí léto) odcházejí pneumatiky a na záběrech v níže uvedeném videu můžete vidět orvané špunty, jezdce shánějící alespoň nějakou rezervní duši. Cyril Despres dokonce dorazil do cíle speciálky pouze na ráfku zadního kola.


Zde je alespoň stručná tabulka výsledků našich jezdců z druhé etapy. Jako druhý český jezdec v druhé etapě opět dojel Jan Froněk, bohužel však nafasoval penalizaci 1hod 20 minut a v celkovém pořadí je tak až na 123místě. Údaj o malé penalizaci se v celkových výsledcích objevil i u jména Davida Pabišky. V quadech dnes dojel Josef Macháček na šestém místě a Olin Bražina na místě desátém.

1 VERHOEVEN 02:14:48
2 DESPRES 02:15:29 (+00:00:41)
3 FRETIGNE 02:15:52 (+00:01:04)
....
30 MACEK 02:40:33 (+00:25:45)
69 FRONEK 03:00:35 (+00:45:47)
74 RANDYSEK 03:02:18 (+00:47:30)
85 PABISKA 03:06:41 (+00:51:53)
94 JAKES 03:08:55 (+00:54:07)
162 KASTAN 03:55:19 (+01:40:31)

Zpráva od týmu KM Racing
Dnešní etapu symbolizoval členitý terén, všudypřítomný prach, písek a hluboké jámy. Všem členům tým se dnes vyhnuly technické problémy a všichni zaznamenali posun vpřed na výsledkové listině. Jen snad pro dokreslení atmosféry, etapa se jela v úmorném vedru 40°C !!! a to na trase dlouhé přes 700km dá zabrat.

Postřehy závodníků:

David Pabiška – „Díky Michalovi Kroupovi, mému mechanikovi, jsme motorky uvedli do stavu před mou rozborkou na silnici. Musel jsem se probíjet startovním polem, ale nepospíchal jsem. Dvakrát se mi podařilo vystoupit z motorky, ale to bych nebyl ani já. Piloval jsem navigaci, abych neudělal fatální chybu. Rozhodovat se skutečně začne až v následujících etapách, ještě nás čeká spousty práce“.

Dušan Randýsek
- „Etapa byla protkána spousty křoví, plotů a větví. Na jedné z nich jsem si utrhl ventil od nádrže a měl jsem co dělat, abych dojel do tankovacího místa (pomohli mi místní s pár litry). Jinak celkově bez šrámů a jiných problémů, díky všem za podporu“.

Josef Macháček
– „Držel jsem se raději s plynem zpátky, protože cestou jsem potkal spousty havarovaných motorek, tahle etapa ještě o ničem nerozhoduje a nechtěl jsem stejně jako kluci s týmu udělat nějakou navigační chybu, což u některých závodníků, které jsem viděl bloudit byl zásadní problém. Technika je v pořádku a i já se cítím v pohodě“.

Ivan Jakeš
– „V etapě jsem přišel stejně jako Dušan o palivový kohout a ještě k tomu se mi podařilo ve 100km/h rychlosti havarovat, kdy mě kolega motorkář vytlačil z ideální stopy, protože sám řešil nenadálý problém s velkou jámou. Mechanik Ján Gregor mi ale vše pomohl dát v bivaku dohromady a tak až na pár šrámů je vše v pořádku“.

A co na závodníky čeká zítra? Třetí etapa Puerto Mdryn - Jacobacci měří 695 km, z toho je ovšem celých 550 km rychlostní zkouška, převážně po rychlých cestách. Čeká se ještě více problémů s pneumatikami než v první etapě.

Článek budeme během dne doplňovat o tiskové zprávy dalších týmů. Koho zajímají další podrobnosti, online detailní zprávy prakticky neustále zveřejňuje TomasTT na web www.martinmacek.cz.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist