Dakar 2009 - 8. etapa

AKTUALIZOVÁNO. Osmá etapa byla hodně rychlá, vedla po horských cestách a podle pořadatelů byla rozcvičkou na zítřejší velké duny v Chile. Vítězství si odnesl Cyril Despres, ovšem dobře zajel i druhý Marc Coma, který tak i nadále bezpečně vede celkové pořadí, třetí dojel domácí jezdec Lopez. Mezi našimi se blýsknul slovenský jezdec týmu KM Racing, Ivan Jakeš, který v cíli dokonce předstihl Martina Macka. Pepa Machacek opět vyhrál v quadech a upevnil si celkovou vedoucí pozici s velkým náskokem.

Dakar 2009 - 8. etapa

Etapa 8: Valparaiso - La Serena

Návrat do koloběhu druhé poloviny letošního Dakaru byl opravdu nekompromisní. Ranní brzký start kategorie moto a quad všechny vyhnal ze stanů již v 3:30 hod.!! Každopádně dnes to nebylo jediné překvapení. Úvodní přesun na start speciálky vůbec nesouhlasil s road-bookem. Až na 80km jsme se všichni srovnali a dál to pořadatel „trefil“. KM Racing dnešní etapu zajel tak, že nenechal na pochybách nikoho, že je stále plný síly a odhodlání se i přes nepřízeň osudu (u motorkářů) seriózně poprat se startovním polem. První místo Josefa Macháčka o 2 m 51 s před Argentincem Patronellim, 13 místo Ivana Jakeše se ztrátou 26 m 24 s na prvního a 32 místo Davida Pabišky se ztrátou 36 m 43 s je tomu důkazem.


Ivan Jakeš
Dnes jsem jel konečně bez jakýchkoliv problémů, byl to úplně jiný terén, než jsme absolvovali, rychlé pisty a bylo potřeba jet opatrně, ale svižně. Dnes by případné chyba byla neodpustitelná. Trať se velmi smekala, byla tvrdá, neměl jsem z toho dobrý pocit, motorka se hrne bokem dopředu a nelze ji v případě problému zastavit na metru, ale celkově jsem to zvládnul a jsem spokojený“.

David Pabiška
„Přijel jsem na start rychlostní zkoušky a při převíjení itineráře to udělalo „cvak“ a ulomila se mi osa, která převíjí road-book, takže s navigací konečná. Připravil jsem se na složitou navigaci. Viděl jsem před sebou motorku, tak jsem ji dojel, potom další a další, zvykl jsem si na tempo, jel jsem rychle, ale v půlce začala být trať nebezpečná, tak jsem měl útlum. Nevěděl jsem přesně kde se nacházejí nebezpečná místa, kde jsou omezené rychlosti, takže mě to celou rychlostní zkoušku limitovalo. Jsem ale v cíly a spokojený. Profil tratě byl, jak jsem již zmiňoval, nebezpečný, kamenitý, odešly pneumatiky, uvařil jsem zadní brzdu, takže jsem jel ještě bez zadní brzdy, takže s výsledkem jsem nad míru spokojený. Ještě jsem chtěl dodat, že se pomalu dostávám v CP a tancovačkách do kontaktu s „velkejma klukama“, takže je to pro mě psychicky velmi povzbudivé, když je tam vidím, než když jsem musel startovat s chvostem startovního pole, kteří se stále fotí, atp., teď mi to je příjemné, že jsme v kontaktu se závodníky.“

Josef Macháček
„Pořadatel překvapil úplně jinou tratí, dneska to byly vrstevnicové cesty v horách, ideální na čtyřkolku, což je i znát na výsledku. Obrovsky se to zrychlilo, písek a kamenité cesty, ale na druhou stranu to bylo mimořádně nebezpečné, z důvodu toho, že byli všude velké srázy a rokle a všechna nebezpečná místa nebyla napsána v itineráři. Dnešních 300km bylo méně náročné na fyzickou kondici než etapy předešlé. Techniku jsme dnes hodně pošetřili, ale je to zrádné. Tím jak je plno zatáček vpravo a vlevo, tak u čtyřkolek trpí zadní osa a kyvná vidlice. Musím to zkontrolovat, protože tam může být nějaká záludnost, která nestartuje mechanismus závady a poté v těch těžkých etapách které přijdou by mohl být problém. Jinak 2,5 hodiny náskoku takhle daleko od cíle vůbec nic neznamená, pamatuji i větší náskoky, které poté jezdci ztratily, protože jsou čtyřkolky náročné na pneumatiky. Já již pomalu upouštím od balónků v pneumatikách, protože hodně vibrují kola a ničí techniku. Jsem na tom stejně jako ostatní ve startovním poli, pokud by došlo k proříznutí pneumatiky, tak by byly velké komplikace.“

Martin Macek
Martin je v pořádku, ruka ho opravdu hodně bolí ale zajde si s tím zase k doktorovi a zítra bude startovat. Motorku má v pořádku ale budou pracovat na zadním tlumiči resp. na jeho krytu. Musí také vyměnit rozetu. Dneska jel 14/44 a zítra pojede 15/49. Daniel, jeho týmový kolega, dnes zastavil a pomáhal dvěma holandským motorkářům - Alev van d Broek a Gerrard Rond měli na trati problém po pádu a on jim pomohl s opravou atd. Jiný problém prý neměl a zítra prý ztrátu dohoní.
Perfektní aktuální zpravodajství o Martinově postupu na Dakar, ale i o celkovém dění v motocyklové kategorii Dakaru najdete v blogu TomášeTT na webu www.martinmacek.com.

Bivak no. 8 - krátký rozhovor s Martinem Mackem (výtah, plné znění viz výše uvedený blog)
Ahoj Martine, držíš telefon u ucha nebo musíš používat levou?
No zatím to jde, zrovna jsem byl na ošetřovně. Říkal jsem doktorovi že zítra donesu heft a že mi ruku přitejpuje k řídítku, když to nepůjde jinak, aby mi to nevypadávalo :) Ale jde to, mám to nateklý, dávám si na to voltaren. Oni mi dali něco silnějšího ale bojím se aby se to nezanítilo nebo něco. Bolí to a je to nateklý.
A jak se s tím dalo jet?
No trať byla dneska taková zamotaná, prvních 100km se dalo docela jet, bylo tam dost kamení a takový technický ale dalo se to jet. Pak po tankovačce mě to začalo bolet, byly tam někdy takový vypalováky a už mě to bolelo. (...) Fakt ti specialisti na písek, těm to v tomhle nejde. Ono to bylo spíš takový supermoto, hodně drifty a tak. Pro někoho to byla velká změna, ta krajina je jiná, úplně jiný charakter trati. Kolem cesty úplný kaktusový háje. Do toho kdybys vletěl, tak je po tobě. To jsou ty ostny co mi ukazovali na natáčení v televizi. Tak toho tam jsou lesy.
A co motorka?
Všechno dobrý, neměl jsem problémy. Uděláme ještě pár změn na tenhle terén ale je to dobrý. Vem si že moc lidí už v tom Marathonu 450 nejede. (Martin v kategorii Marathon zatím vede.)
Psala mi Vierka že včera rozhodli o zkrácení etap...
Jo, to říkali a už víme kde a co, zrovna v té poušti to bude o dva CP kratší... Oni chtějí aby do Buenos Aires vůbec někdo přijel. To bys musel vidět v tom bivaku, když pominu tovární týmy, tak ostatní už nemají ani moc materiálu ani lidí, mechanici jsou špatní, jezdci pobití, technika špatná. I tak to bude jen tak tak, uvidíš. Ta Katakama, já si od toho docela slibuju a navíc teď už míříme jako do hor, tak třeba ještě bude pár etap, kde to bude víc technický a něco naženu. Jezdci s těžkýma mašinama fakt mají strach že s tou fyzičkou teď budou muset zvedat ty těžký motorky a že je to vyřídí. Určitě to ještě trošku prořídne, uvidíš.
Z jiného soudku - Existují na Dakaru dopingové kontroly?
No to je začátek teda. Haha. Nikdy jsem tady nic takového neviděl. Podle mě ale fůra lidí jede na takových práškách od těch doktorů, aby vůbec mohli chodit, že by to bylo ještě zajímavý.
Vy ráno startujete ale vlastně o etapě víte to, co píšu v překladu na blog - že to bude místy kamenité, místy se bude prášit a to je všechno. Že podle roadbooku nemůžete poznat co to bude, nebo ne detailně.
Nevíme vůbec nic, jedeme naslepo. Já jen vidím ty varování, večer si vybarvuju odbočky a varování, to Cor vždycky upozorňuje ať si tu přípravu udělám a dělají to všichni. Takže vidím že když celý roadbook je posázený samými značkami, tak to bude asi těžký ale ono těch značek tam je milion, protože oni značí každou maličkost. Ale jestli tam bude úzká cesta nebo srázy, to nevíš. Prostě z roadbooku víš prd, jestli to bude takový nebo makový. Moc se z toho nedá nic vyčíst. Takže já tak leda vím že to bude 450km ale jaká bude, to nevíme. Oni značí každou díru, takže těch varování tam máš vždycky strašně moc.
A jak se učíš padat? Nebo jak je možný, že máš pád v kilu v offroadu a celkem se ti nic nestane, předevčírem to samé? Lidi se ptají jestli je to prostě schopnost nebo umění, padat tak, že normální člověk by si zlomil tři žebra a nohu a ty si vyvrátíš jen palec?
No to si piš že se to musíš naučit. Já říkám že umět padat je stejně důležitý jako umět jezdit. Musíš vědět kdy přesně tu motorku zahodit a jak jí zahodit aby se jí nic moc nestalo a jak padnout aby se nic nestalo tobě. To se normálně trénuje a navíc taky je to o té fyzické přípravě, když motorka cvičí s tebou nebo když jí ovládáš i v momentě těsně před pádem. Je to rozhodně věc přípravy, ne nějaká vrozená schopnost. Nesmíš se toho bát.
A nebylo by lepší jezdit s protektory? Třeba jen s vestou?
A na co? Na co by mi to bylo? Když spadneš v kilu, tak myslíš že tě nějaká plastová destička ochrání? To je takový náraz že ti to hejbne kostí celou a někdy je to horší než nemít to na sobě. Když se neučíš jak padat, tak to fakt nepotřebuješ. Na klouby dejme tomu, zrovna bez kolen bych nevyjel ale ty krunýře - nepotřebuju.
Když jsme u toho vybavení, jak je to s vybavením? Kolik toho máš? Přece tam nepereš, tak ty rukavice asi jsou nepoužitelný další den.
No určitě ne, rukavice prostě měním každý den. Já jedu v oblečení Yamaha, dostal jsem ho sponzorsky a považuju značkovou bundu za jednu z nejlepších a cítím se v ní prostě perfektně. Ale musím to měnit, viděls jak jsem vypadal včera? Tady nejde nic prát, takže buď máš těch věcí dost a nebo ne, pak musíš jet pořád v tom samém a i to rozhoduje o té pohodě, v jaké jsi ráno. Mám tady dvě helmy, jenu už jsem pokřtil, tak jezdím v té druhé. Brýle neměním ale už jsem 4x měnil skla. Napiš že určitě děkuju Yamaze za to oblečení, je suprový.
Jezdíš v tmavých?
Ne, ráno je dost tma třeba dneska úplně a během dne to mám tak strašně zaprášený, že to je jak šedý skla. Boty mám taky několikery, dostal jsem je od sponzora v Auto Jarov, jedu letos Alpinestars a jsem absolutně spokojený, žádný otlaky nebo puchýře, jako bačkory. Naprostá spokojenost. V bivaku různě vidím jak si dávají náplasti a ošetřují to, tak teda neznám, rozhodně dobrá volba.
Jiný materiál co by mohl lidi zajímat? Znáš to, tohle se osvědčilo Mackovi na Dakaru, tak to budu používat taky, na cestě od rybníka k lesu to je jak na atakamě, tak to musím mít :)
Jasně, chápu. No oblečení jsem říkal, mám různé značky a typy funkčního prádla, střídám to různě ale beru si jen jako podvlíkačky a tričko a na to bundu. Někdy je tady už ráno docela zima, dneska jsem fakt uvažoval jestli si nevezmu ty rukávy na hefty co mám od tebe z loňska, taková byla zima. Camelbag je od vás, takže víš co to je, ten jsem dneska ani moc nepoužil, Cor by mě vynadal kdyby to věděl. Byl to takový fofr že jsem fakt neměl čas dát tu hadičku do pusy. Ale na těch přejezdech a na dlouhých etapách ze začátku mě zachraňoval ten litr navíc. Ještě napiš že ten náústek funguje dobře i když je totálně od prachu. Fakt to funguje dobře. Foťák jsem si rozbil při jednom pádu, byl v ledvince a nevydržel. Telefon mi zlobí hrozně, to je někdy k vzteku. Tak asi tak..
Jak se osvědčily české díly na motorce? Chci říct díly co jsi dodal ty, ne co byly montované a dodané v RBC.
No ten řetěz EK jsme vyměnili ale jen preventivně, nebylo to nutný. Rozety mám Supersprox, to jsem říkal, ty jsou naprosto perfektní, dnes je vyměníme kvůli těm vodítkům. Kola taky od nich, to přední dostává hrozný záhul, to dnešní bude asi vyřízený. Uvidíme. Z toho kamení to nevydrží žádný. Dneska jsem jel zase Micheliny, přece jen to je jistota. Ještě používám nějaké karbonové díly od Radka Špillinga, to je prvotřídní materiál. I po těch pádech je to jen poškrábaný. Dobrý kompozity, prvotřídní. Střídáme to.

Ivo Kaštan
Do Valparaisa, místa včerejšího odpočinkového dne, dorazil i Ivo na svém motocyklu, i když už mimo závod. Určitě by byl raději, kdyby jeho startovní číslo nebylo přeškrtnuté a mohl pokračovat v závodě, není však zklamaný. To že závod nedokončil není konstrukční chybou motocyklu, ani Ivoše, ale prostě shoda náhod. Ze závodu už odstoupilo více jak sto motocyklů.
„Zklamaný v zásadě nejsem, protože moje motorka není špatná to vůbec ne, samozřejmě měl jsem poruchy s tím se počítá, ale tenhle ten Dakar by těžší než jsem očekával. Ve srovnání s tím Africkým, třeba tím posledním 2007, který rozhodně nebyl úplně nejlehčí, tak tento je náročnější. Pokud mě pokořil Dakar tak to nemůžu brát jako zklamání, ale je to o tom že to neberu jako vtip nebo nesmysl. Předem ztracený boj, že jsem se na Dakar vydal s touto motorkou. Lidé si od jak živa dávají cíle, kde je nejistý výsledek z 99 procent. Stejně tak jako se pustil Kolumbus přes oceán a nevěděl kam jede, stejně tak jak slepí lidé, nebo bez noh lezou na Mount Everest, proč tam lezou? Tak já jsem se pokusil dojet Dakar na pitbiku. Když to tak vezmu, tak dneska mám už tolik zkušeností s touto motorkou, že kdybych se o to chtěl pokusit ještě jednou, tak tu šanci mám mnohonásobně větší, protože jsem to zkusil.

Dávat si jenom splnitelný cíle, proč? Mnoho lidí nedosáhne ničeho jen proto, že nic nezkusí. Zklamaný být ani nemůžu, protože jsem živý a zdravý, prostě jsem nedojel Dakar. Dneska už nejede polovina startovního pole. Někteří jsou zranění, jiní mají techniku zahrabanou v písku a někteří jsou mrtví.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist