Dakar 2009 5/6/7. etapa

Aktualizováno o 7. etapu... Na Rally Dakar zuří bouře. Mnoho posádek i v pozdních večerních hodinách zůstalo uvězněno v dunovém poli před cílem a dochází jim palivo. „Cítili jsme se totálně bezmocní, při vykopávání vozu z mokrých dun. Atmosféru bezmocnosti umocňovali motorkáři, kteří rozdělávali ohně, aby mohli přečkat chladnou noc. Už jsem nevěřil že se odsud dostaneme." - Tohle byly první zprávy z páté etapy a sami uznáte, že nevypadaly právě povzbudivě...

Dakar 2009 5/6/7. etapa

Etapa 5: Neuquen - San Rafael

Největší zkoušku jezdců v prvním týdnu závodu byla etapa vedoucí do San Rafael. Dlouhá etapa se speciálkou 500 km a na konci obtížným dunovým polem, které se stalo pastí pro vyčerpané jezdce. Obtížný terén i počasí nakonec také vedly k tomu, že se organizátoři rozhodli v druhé kontrole závod zrušit, anulovat výsledky z cíle a použít pouze výsledky z prvního kontrolního bodu. V Americe se již mohutně oslavovalo vítězství - cílem etapy totiž jako první projel Jonah Street z USA ze soukromého týmu na KTM, po anulování a započtení výsledků z CP1 by ale byl až jako druhý za Despresem.
Jak jsme již napsali v předchozím článku, sestava našich jezdců se dnes již musela obejít bez Kaštana a Randýska. Jak se dařilo ostatním? Martin Macek dojel na skvělém 19. místě, pokud se ale potvrdí stornování výsledků, znamenalo by to 34. místo v této etapě. Cenné je ovšem jeho celková první pozice v kategorii Marathon. Opět skvěle dojel Pepa Macháček, o kterém ovšem píšeme v samostatném zpravodajství o čtyřkolkách na našem sesterském webu Quadmania.cz. Pořadí ostatních závodníků závisí na tom, jaké výsledky budou nakonec použity...

David Pabiška
Dnes jsem musel startovat mezi posledními a byl to očistec. Vůbec nemůžete závodit, protože máte celé startovní pole před sebou a za chvíli Vás dojedou auta a první kamiony a to je v prachu a hlubokých kolejích nemožné jet. Zacvičil jsem si s motorkou, když jsem ji stále tahal z nějakého písku, abych mohl na úzkých cestách uvolnit cestu autům a kamionům. Dojel jsem na jistotu“.

Ivan Jakeš
Snažil jsem se jet svižně a jet mimo značené pisty, ale abych byl na hraně s pravidly a hlavně navigací. Motor je v pohodě. Fyzicky mě ale dnešní etapa dost vyčerpala, protože v jsem stejně jako David a ostatní, musel několikrát vytahovat motorku zapadlou v hlubokém prachu nebo písečné duně. Zítřejší etapu zkrátili, takže jen dobře pro motorkáře.

Noční interview s Martinem od TomášeTT (výtah, plné znění viz blog martinmacek.cz)
Martine, pochopitelně každého zajímá jaká byla ta dnešní etapa.
Dneska to bylo těžký. Víceméně :) Bylo fakt vedro ty vado. Po těžké etapě nám dali po 500km asi 30km dunový pole, to byl masakr. Tam se všichni vyplivli, byl to fakt masakr. I třeba veterán Peterhansel si tam něco udělal s krční páteří, nadával děsně. Trať byla fakt dlouhá ale ten konec všechny otravnej. Lidi byli fakt špatný. Jelo se celou cestu naplno, to nebyl výlet. Je to prostě šílenost. Hodně i špičkovým závodníkům otrávili docela náladu. Všichni už dost vysátí, jsou hodně na dně. Celkově se jezdí naplno a technika dostává hrozný záběr. Nejen motorky ale i kamiony, auta - všechno je totál. Hele mechanici bouchají do rána a už několik dnů nespali, to je fakt zbytečně přehnané.
A co na to říká na brífingu sportovní výbor?
No jim je to jedno, oficiální stanovisko na jakékoliv námitky je - nikdo vás nenutí jezdit. My chceme aby to byl nejtěžší závod na světě a nikdo nemusí jezdit, nikoho nenutíme.
A tobě se přes ty duny jelo jak?
No znáš to, no jo, dvakrát jsem spadnul ale jen do měkkého písku. To se nepočítá. Vyřiď Milanovi že tyhle pády neplatí. (pozn. s kolegou mají sázky kolikrát Martin spadne - to ještě z doby Dakaru 2007, kde tvrdil že nikdy nepadá a potom se vyválel s kamerou Eurosportu na helmě a viděl to celý svět live). Mě ty duny moc nepasovaly abych řekl pravdu. Ale držel jsem krok, viděl jsem že jedu dobře. Na tankovačkách jsem viděl že i třeba Czachor má problémy a dneska se teda muselo fakt navigovat, to je pravda.
Na Eurosportu ukazovali třeba jezdce ze špičky jak jezdí přes ta vádí. To vypadalo docela technicky, jak se ti tohle jezdilo? To je lepší než rovná čára na obzor ne?
No jasně, to bylo docela technický, určitě to bylo technický. Já jak se blížíme těm horám tak se těším víc protože to je moje plus proti těm těžším motorkám, na které na rovině prostě nemám. Takže se na to těším ale je to ovšem náročnější protože se musí víc navigovat a zabloudíš kousek a minuty jen lítají. Nesmíš udělat chybu a hlavně nesmíš minout waypoint, za to jsou ty penalizace a to je špatný. Já myslím že když neudělám chybu tak to pak bude dobrý.
Dneska jsi jel sám nebo s někým na dohled?
No snažil jsem dneska najíždět čas, chtěl jsem jet co nejblíž k té první dvacítce a být nablízku těm nejlepším pilotům. Ale nejde s nikým jet, ani ti nejlepší co jedou s nosičem vody nejedou úplně společně, to se tak práší že to nejde. Nedá se fakt jet ve dvou nebo ve třech, to prostě nejde.
Co technika dneska? Pneumatiky, přístroje...
Musím zaklepat, technika zatím drží perfektně. Potom co to mechanici dali dohromady tak to je perfektní. Navíc víš že mi Cor říkal že nemám jet naplno, chtějí abych dojel alespoň do volného dne a někde se nezrakvil a aby nemuseli celou noc opravovat.
A jak se ti jede v tom měkkým písku, v tom feš-feš prachu?
No to je hele hrozně těžký. To nejde trénovat, je to různý a je to jako jet v hromadách cementu. Já nevím, nikde jsem se s tím nesetkal a je to hrozně vysilující. Já už to nějak zvládám ale ti hobíci, to je smrt. A když nemáš kondici, tak to je po pár kilometrech hotovo. A tady toho jsou stovky kilometrů, ono to je vlastně skoro všude.
A co ten mrtvý motorkář? Nevíš o tom něco ze zákulisí?
No prý volal o pomoc potom co s nima mluvil a oni asi nějak na té centrále nezaznamenali že to je další volání, že mu je asi zle a mysleli že když s ním předtím mluvili tak je to OK. Oni to prý snad ani nezaznamenali. Nebrali to prostě asi vážně protože předtím komunikoval. Prostě tohle je jasný pochybení. Nechali ho tam někde ležet.
Nevíš něco o Randýskovi?
Jen že má zlomenou nohu. Oni kluci docela komunikují, bavíme se třeba na jídle. Oni měli v týmu docela problémy a to zranění taky, docela to tam doléhá. Ale na trati se vůbec nepotkáváme, jen v bivaku. Ale včera jsem potkal Machuse (pozn. Pepu Macháčka) na jednom místě nemohl najít waypoint a ještě na tankovačce jsme se viděli. Vierka myslím psala že Pepa nadával že mu to nevyhovuje, ta trať a závod.. No nevím, oni to mají hrozně těžký v tom prachu a vždycky dojíždí ty hobíky a s tím quadem je předjet, to musí být smrt.
Díky moc. Chceš něco vzkázat?
No doufám že si přečtu vzkazy na webu o volném dnu, fakt se na to těším. Děkuje všem moc a vyřiď všem pozdravy. Moc je pozdravuju. A děkuju.

Etapa 6: San Rafael - Mendoza

Včerejší silná bouře a rozvodněná řeka zapříčinily, že pořadatelé dnešní etapy museli zkrátit délku rychlostního testu na 178 kilometrů. Ovšem nechyběly písečné duny a jezdci poprvé míří do vysokého pohoří And. Díky kratší etapě se dnes mohlo jet naplno bez ohledu na pneumatiky a na první příčce se tak umístil Cyril Despres, dosavadní hlavní favorit Marc Coma dojel jako druhý, v celkovém pořadí však stále vede. Pepa Macháček si připsal druhé vítězství v quadech (viz Quadmania.cz), mezi našimi motorkáři se nejlépe umístil Martin Macek, když do cíle dojel na 22. místě. David Pabiška dojel 56., Jan Froněk na 59. místě.

David Pabiška
„Vjížděl jsem do dnešní etapa s respektem, protože jsem očekával od pořadatele nějaké nemilé překvapení, ale nakonec jsem etapu zvládnul bez problému“.
Ivan Jakeš
„Dnešek byl pro mne celkem v pohodě, až na jeden WPM (elektronický bod, který musí každý závodník protnout), ten jsem hledal, ale poté jsem se z této navigační tísně sám zorientoval a pokračoval jsem v cestě do cíle.“  
Rozhovor s M. Mackem po 6. etapě (výtah, plné znění viz blog martinmacek.cz)
Martine, co se včera stalo že posunuli i ten odložený start?
No ráno jsme vyrazili na ten odložený start speciálu ale tam nám řekli, že musí znovu start odložit, protože se tudy vraceli ještě lidi co dojížděli etapu z toho předminulýho dne, z těch dun. Zůstalo tam asi patnáct kamionů a čtyřkolky. Coma a Despres a tihle chtěli aby se to zrušilo úplně. Nechtěli vůbec nic riskovat. Tak to zkrátili na 168km a dojížděli jsme asi 400km spojovačku protože přes ten brod nešlo jet. Před tím údolím se ten závod vlastně zastavil. Je to škoda.
Co pneumatiky?
Naprosto o nich nevím, úplně bezproblémů. Je to fakt věc co člověk obuje a odkud to má sehnaný. To je výhoda toho, že Yamaha si tohle umí zařídit. Mám to nejlepší, co se dá sehnat. Naprosto v pohodě.
Ta dnešní etapa byl rychlá nebo technická?
Těch prvních asi 70km bylo docela technických a navigačně náročnějších. Bylo tam asi 15 waypointů, které jsme museli projet. Potom to byla rychlá vypalovačka. V té první části se mi dařilo, sjel jsem tam asi pět lidí a dostal se před ně ale pak přišly ty roviny a tam mi to všechno zase vrátili zpátky. Tam já bohužel na mé 450 konkurovat těm velkejm prasatům.
Podle mě jsi dneska zajel výborný výsledek. 22. místo je skvělé.
Jo, jezdilo se mi skvěle, hlavně v těch dunách.
Co nějaká zajímavost, postřeh?
Dneska jsem poprvé v životě viděl převrácený kamion v dunách a to jsem fakt čuměl. To je zážitek, to se nedá popsat. Osmitunový kamion v kráteru jak když bouchne bomba. Sletěl někde z duny, tady jsou asi tak 200m, obrovský duny, to není jak v Africe, jsou to hory a byl úplně rozsypanej jak když tam bouchla nálož. Ti chudáci u toho seděli nešťastní. S tím nejde nic dělat, tam nic nezajede, to tam musí asi podpálit nebo co. S tím nejde nic dělat.
A jak jsi na ty duny najížděl, měl jsi výkon jet přímo nebo bylo potřeba dělat smyčky?
No to vůbec nešlo, ani auta ani nejlepší motorky to nevyjely rovnou ale šikmo nebo před hranu a vraceli se. To nešlo napálit napřímo. Nechápu jak tam ten kamion dojel. Několikrát jsem musel otočit a víc se rozjet ale byla to bomba, hele výborný. Fakt výborný. Dalo se skočit na druhou stranu, strašný krpály dolů, no prostě skvělý.
A byly tam někde technické úseky?
Ne, dneska jen ty duny a vypalovačky, nic jinýho nebylo. A žádné skály nebo vádí? No jo, jeli jsme takovým kaňonem přes skalnaté stráně, taková přehrada tam byla. Hezký.
A tam ještě jsou na trati diváci?
Jo, jsou skoro všude, v tom terénu a v dunách moc ne ale pořád tady lidi jsou, není to pustina bez lidí. Oni moc toho ve městech asi nevidí, tam jsou davy čumilů a tak si vezmou motorky nebo pickupy a jedou se podívat na trasu.
A dá se podle nich třeba jet? Že bys viděl kudy vede trasa?
To hrozně svádí ale nejde to. Musíš vědět kde jseš v roadbooku, musíš to sledovat. Jinak jseš ztracenej.
Jaká je komunikace v bivaku?
Dneska dobrý, přišel Jakeš a David Pabiška a docela jsem čuměl, že jsme si normálně pokecali. Ono už je to trošku dál ten závod, už jsou tam i problémy a jsou utahaní a tak přišli sami na pokec a to je fajn. Není to že bysme se nezdravili. Oni už taky nejsou tak namistrovaní a vidí že to je maso a mají toho dost. I ti piloti z fabrik nejsou tak namyšlení jako na začátku. Ono člověk toho má docela dost tady a tak je lepší že se normálně bavíme.
Hele a co Jan Froněk, o něm se vůbec nikde nepíše?
Jo Honza je dobrej, je v pohodě jen má to oko dost špatný.
Oko? O tom jsem nikde nečetl. Vlastně o něm nikdo moc nepíše.
Aha, on šel někde přes rejdy, docela ho to vzalo, dostal řídítkem nebo motorkou do oka a vypadá jak když prohrál K.O. v boxu. Má to dost špatný. Taky už toho má plný necky, říkal že je dost vybitej a je rád že dojede. Má obrovský nateklý monokl a moc přes to ani nevidí.
Kde vlastně spíš?
Ve stanu, když přijedeme máme tam postavený stany. Včera jsem ani nešel na ten brífing, tam šel Cor poslouchat ty kecy, já jsem šel radši spát. Nebudu si tím zatěžovat hlavu.
Co jídlo, na cestu taky dostáváte jídlo jako v Africe?
To je stejný, dostáváme balíček na cestu, takovej ten základ - nějakou paštiku, tyčinky, sušenky a džus. Na tankovačce pak je jen voda ale já nic víc ani nepotřebuju.
Dneska bylo zase takový vedro?
Docela to šlo a jak jsme jeli na přejezdu kolem těch hor, tak tam byla vysloveně už zima a ráno taky. Tam je vidět sníh a docela foukalo.
Bouřka říkala Vierka byla prý strašně silná?
Nebyl to takový masakr, v bivaku se to rychle přehnalo a spíš jen foukalo než že by pršelo ale spadlo to všechno v tý poušti na ty lidi, co to dojížděli a říkal jeden čtyřkolkář z týmu co přijel ráno, že něco takovýho nezažil. Že to byly proudy vody a děsný. On přijel ve čtyři ráno a byl ve smrti. Ráno v sedm už musel vyrážet. Někteří to ani nemohli stihnout, viděli jsme jak dojíždí etapu a my startovali.
Díky moc a pozdravuj všechny koho potkáš.
Díky a taky zdravím fanoušky a kamarády doma.
Máme docela úspěch, blog sleduje spousta lidí.
To je skvělý. Pojedu aby bylo o čem psát, neboj. A napiš že jsem rád že to lidi sledují, nefunguje mi tady ani telefon pořádně, vidím že někdo volá a slyším jen jak tam nějaká ženská blábolí něco španělsky, je to hrůza. Ale v sobotu si zkusím přečíst vzkazy.

Etapa 7: Mendoza - Valparaiso

V poslední etapě před volným dnem čekalo na startovní pole motorek, čtyřkolek a aut opět těžká a náročná písečná etapa, která byla nyní „spestřena“ o 100m výjezdy a opětovné 100m sjezdy, plné děr a prachu. Velmi náročná jak fyzicky, tak na techniku byla jen část této etapy. Původně chtěl pořadatel provést startovní pole ještě 3x tak delší rychlostní zkouškou. Pro kamiony byla tato rychlostní zkouška zrušena, protože ještě včera večer nebylo několik kamionů zpět z předvčerejší etapy, kteří zabloudili a museli čekat na vyproštění od pořadatele. Jinak se Dakar přemístil z území Argentiny do Chile a to pro všechny průsmykem ve výšce 2300m, kdy nejvyšším bodem bylo 3200m. Cesta z Argentinské strany je mírné stoupání, kde ovšem byl znát řídký vzduch a tak naše technika byla jaksi „dýchavičná“. Sjezd na straně Chile byl ovšem velmi strmý a pro všechny účastníky a zvláště pro kamiony nebezpečný. Několik kamionů musel cestou dolů „odpočívat“ a chladit brzdy. Krajnice nebyly vůbec značeny a asfalt byl přetažen až na samotný kraj, který vůbec nezajišťoval bezpečný průjezd a hlavně sjezd do údolí, prostě jsme museli být všichni extrémně opatrní. Bivak na okraji Tichého oceánu nám to ale všem vynahradil. Nyní nás čeká den volna, který vůbec neznamená den odpočinku, ale spousty práce na technice.
Mezi motocyklisty opět zvýšil vedení Španěl Marc Coma na KTM, který dojel druhý za Chilanem Franciskem Lopezem, jenž slavil na Dakaru premiérové vítězství v životě. Mezi našimi se nejlépe dařilo Josefu Macháčkovi na quadu, který se dnes probojoval na čelo celkového pořadí čtyřkolek.

David Pabiška „Vjížděl jsem do dnešní etapa s respektem, protože jsem očekával od pořadatele nějaké nemilé překvapení, ale nakonec jsem etapu zvládnul bez problému“.

Ivan Jakeš „Dnešek byl pro mne celkem v pohodě, až na jeden WPM (elektronický bod, který musí každý závodník protnout), ten jsem hledal, ale poté jsem se z této navigační tísně sám zorientoval a pokračoval jsem v cestě do cíle.“

Josef Macháček „Bylo dobře, že se dnešní etapa zkrátila. Startovní pole se trochu uklidnilo. Prvních 75km bylo náročné, duny a písek s nepříjemnou tvrdou trávou. Písek je jiného typu než v Africe, zde je smíchán s hlínou a po dešti se zhutní. Druhá část již bylo po rychlých pistách. Muselo se dávat ale pozor, protože to byla náhradní trasa a road book nebyl zcela perfektně připraven a bylo dlouhá spojovačka.“.

Martin Macek - Prý to od dunového pole dál bylo jen o blátě. Je tam asi 40C a vodu tam viděli naposledy před půl rokem, když pršelo a závodníci byli jak kdyby se to pořádalo v Rumunsku. Na martinově motorce vytekly vidle a nebyl sám, dnes prý běžný problém. Dalo se s tím jet ale musel zvolnit, což bylo vidět i na mezičase. Nicméně se drží dobře.

Jan Froněk - tento soukromý jezdec na KTM bez zázemí velkého týmu jede stále výborně a stabilně se umisťuje kolem 40-50 místa a v celkovém pořadí je po Martinovi druhým Čechem a je na skvělém 64. místě.


Souhrnné video z volného dne

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist