Dakar 2009 - 3. a 4. etapa

Prachové šílenství, jízda maximální rychlostí s vážnými pády a pneumatiky na hadry - i v dalších dvou etapách se opakují hlavní problémy za začátku závodu. Našim jezdcům pondělí a úterý moc štěstí nepřinesly. Pro zranění musel odstoupit Dušan Randýsek, technické problémy nakonec udolaly i Ivo Kaštana a přinesly velké zdržení pro zatím nejlepšího Čecha v závodu Martina Macka. Radost nám dělá Josef Macháček na quadu, který vyhrál třetí etapu a drží se mezi prvními.

Dakar 2009 - 3. a 4. etapa

Smutná aktualizace 7.1.2009:

Rallye Dakar 2009 má první oběť z řad motocyklových závodníků. Dnes v noci bylo v argentinské buši nalezeno tělo francouzského motocyklisty Pascala Terryho, který byl pohřešován od druhé nedělní etapy ze Santa Rosa do Puerto Madryn. Devětačtyřicetiletý Francouz Pascal Terry (startovní č. 192) jel na motocyklu Yamaha 450 WRF. Terry byl pohřešován od neděle, kdy nedokončil etapu ze Santa Rosa do Puerto Madryn v Argentině. Jeho tělo bylo nalezeno v noci z úterý na středu v husté buši.

Etapa 3: Puerto Madryn - Jacobacci

Náročná pondělní 550km etapa byla na poslední chvíli změněna kvůli protestům archeologů a ekologů. Organizátoři proto změnili její druhou část a využili pro ni pistu, po které se původně měla přesouvat asistenční vozidla. Po přesunu 70 km bylo prvních 200 kilometrů speciálky velmi technických, trasa kličkoval po cestách mezi keříky v měkkém písku. Jezdci si stěžovali, protože na úzké cestě mezi ploty a keříky nešlo předjíždět nebo to bylo velmi nebezpečné. Doplatilo na to i několik motorkářů. Je hodně zraněných. Mnoho automobilů zůstalo na trati.

O pořadí na špici opět do značné míry rozhodoval materiál pneumatik (určitě si přečtěte fundovaný popis celé situace s materiálem i další zajímavé postřehy od TomášeTT v blogu na webu www. martinmacek.cz). Cyril Despres sice dorazil do první časové kontroly jako první, ke konci ale musel pokračovat na polomrtvé zadní gumě šedesátkou a nabral více než hodinovou ztrátu. Na první pozici tak opět dojel Marc Coma. V záplavě speciálů KTM si nevede špatně ani Fretigne na Yamaze, který stále dojíždí v první pětce. Řada jezdců opět nasbírala penalizace 3,6 nebo 20 minut za překročení rychlosti v kontrolovaných vesnicích, kde GPS informuje o nutnosti snížení rychlosti. Ale nejde jen o minuty a finanční pokuty, trojnásobné překročení rychlosti znamená celkovou diskvalifikaci. Ale teď již k našim jezdcům.

Martin Macek

Dnešní etapa se mu moc líbila. Závodil a jel celou dobu na "své" pozici kolem dvacátého místa. V polovině etapy bohužel havaroval a při pádu si utrhl jeden z tripmasterů, ohnul řídítka a urazil blástr. Druhý trip mu fungoval, takže celkem se nic nestalo a mohl pokračovat. Jak poznamenal - při pádu si bohužel utrhl nehet na jedné ruce a serval kůži na druhé ale cituji "to není nic s čím by se nedalo závodit dál". Ztrátu po pádu celkem dohonil ale bohužel 20 km před cílem etapy z ničeho nic přestala motorka jet. Vyměnil svíčku, zkoušel to rozchodit ale nic. Takže musel počkat až ho dojede jeden z týmových "najížďáků", který jel asi o sto míst za ním a ten ho 20 km dotáhl do cíle etapy a následně do bivaku. Martin měl dobrou náladu, říkal že nic není ztraceno, že je teprve začátek rallye a že bude bojovat dál ze všech sil.

Vzkaz fanouškům a vyjádření pro tisk: „Dnešní etapa byla obtížná a rychlá ale líbila se mi. Někteří říkají že tohle není Dakar. Není ale je to mnohem horší! Etapy jsou dlouhé, horko a prach vysilující. Zátěž techniky maximální. A to je teprve začátek. Rallye je dlouhý závod a všechno se může změnit a obrátit. To je kouzlo rallye. Dneska mi štěstí moc nepřálo, porucha motoru je věc, se kterou se nedá nic dělat. Za sebe jsem jel jak nejlépe to umím a slibuji fanouškům že dokud to půjde, tak budu bojovat. Jsem strašně rád že sledujete co se tady děje, vím to a v každém okamžiku na to myslím - vím že mě sledujete a morálně mě to posiluje. To je největší rozdíl oproti předloňskému Dakaru, kdy jsem byl psychicky úplně na dně a neměl jsem žádné zprávy ani vzkazy ani možnost telefonovat. Vydržte a buďte věrní rallye sportu! Mám vás všechny rád a myslím na vás."

KM Racing

Ve třetí etapě zazářil Josef Macháček, který se svým quadem dorazil do cíle jako první. Druhý český jezdec na quadu Olin Bražina dojel desátý. Také motorkáři David Pabiška a Dušan Randýsek dnes pořádně zatáhli a dojeli na 41. a 45. místě. Ivan Jakeš zůstal stát asi 270km od cíle s nefunkčním motorem. Jelikož není možné táhnout v takovýchto podmínkách (vzdálenost a hustý prach) motorkáře na laně za rychlou asistencí, Ivana přivezli místní obyvatelé do bivaku ráno ve tři hodiny a startovní čas měl v 7,09hod, motorku se naštěstí podařilo přes noc opravit a Ivan pokračuje v závodu.
David Pabiška – „Trať byla dnes super. Měla „endůrový“ charakter a to mi sedí. Navigace zcela bez problému a motorka je v pořádku“.

Dušan Randýsek - „Jel jsem na jistotu a vychutnával jsem si bezvadně členitý terén, motorka je zatím spolehlivá“.

Josef Macháček – „Dnešní rychlá etapa byla o odvaze, kam až umí zajít závodník se svojí technikou. Jelikož je moje Yamaha schopna jet až 150 km/hod., tak mi to dnešní vítězství umožnila. Musím ale pro další etapy změnit taktiku, aby mi vydržely pneumatiky, protože mne dnešní etapa stála obě zadní gumy“.

Ivo Kaštan o třetí etapě

Tento závod nemá s Rally Dakar nic společného. Je hon jezdců mezi ploty. Protože jedu v zadní části startovního pole, dojíždějí mě kamiony a to je mnohdy doslova boj o život. Na poslední chvíli jsem strhl z tratě jednoho motorkáře, který upadl, a jen pár centimetrů kolem jeho hlavy proletěl ruský Kamaz. Strašně se práší, vypadá to jak bílá tma. Můj motocykl není úplně v pořádku, mám velké problémy se zadním tlumičem, vytekl opět olej z motoru. Po jednom pádu ohnul řidítka. Motocykl se podařilo opravit, ale všichni z týmu pracovali až do brzkých ranních hodin. Poslední z českých jezdců Jan Froněk dojel do cíle třetí etapy na 54. místě.

Etapa 4: Jacobacci - Neuquen

Etapa z Jacobacci do Neuquenu měří celkem 488 km, z toho 380 km speciál (zkráceno z 459 km). Motorkáři, kteří si pamatují ježdění přes nekonečná "vádí" v Africe si okamžitě vybaví že to co je čeká - prakticky to samé, pouze se tomu říká "rios". Ale musí si dávat stejný pozor. Po 65km (kde je měřicí bod) přijde písek a jízda volným terénem. Některým to bude asi vyhovovat mnohem víc než prašné cesty. Na 180km přijde opět tvrdý podklad. Úsek před cílem zejména od 419km má všechny charakteristiky dokonalé pasti. Zejména ti, kteří měli pocit že jedou dokonale, můžou narazit na problémy, protože jde o čistý písek s obtížnou navigací. Tolik co říká příručka pro novináře. Trasa vede do nadmořské výšky 1448 asi na 40km speciálu a na 220km se vrací opět nad 1300m. Celý zbytek pak klesá až na 100m, takže se pojede docela z kopce.



KM Racing

Nenapadá mne přirovnání, k čemu přiřadit to, v čem se celý závod až doposud odehrává. Jsme prakticky čtvrtý den jen a jen ve všudypřítomném prachu a že jej máme všude (ve věcech, v technice, v autech, v očích, na plicích, atd.). S prachem a nemožnosti vidět cokoliv, co se děje před vámi, je závod nadmíru nebezpečnou záležitostí, o čemž svědčí již řada zranění a to převážně v řadách motorkářů.
David Pabiška si ráno v šest hodin nastartoval motorku a odstartoval do přesunu na rychlostní zkoušku. Za několik minut se ale vrátil, že mu začalo klepat v motoru a že brzy bude po něm. Museli jsme rozhodnout o taktice. Pravidla říkají, že povolení ke startu obdrží každý z kategorie Moto, pokud odstartuje do rychlostní zkoušky před 1 autem. Pokud ne, není do závodu vpuštěn a tudíž vyloučen. Bohužel, dnešní rychlostní zkouška byla posunuta o 50 km (původně se mělo startovat přímo z bivaku v Jacobacci). David tedy musel jet odstartovat. Bohužel se ale po cestě motor zastavil a tak mu jeden ze čtyřkolkářů přitáhl na start, kde David symbolicky odstartoval a my jsme pro něj vyrazili, abychom ho dostali zpět do bivaku a vyměnili motor. To se podařilo a David je stále v závodu. My jsme odjížděli velmi pozdě z Jacobacci a čekalo nás přes 300 km v prachu, tekutých píscích, hlubokých písečných nánosech, takže jsme přijeli v devět večer. Toyota byla dobrá volba, dnes jsme plně využili její služby, protože spousty aut zde muselo vykopávat svá auta.

Jako by toho bylo málo, tak měl Dušan Randýsek v dnešní etapě nehodu a musel být letecky převezen do nemocnice. Byl tam s ním jeho bratr Robert a Dušan musí dva dny ležet v nemocnici v místním Neuquem a poté se bude organizovat transport do Čech. Dle informace od Roberta, má Dušan zraněné koleno a pohmožděný hrudník. K Dušanovi na trati přijel první Josef Macháček, kterým mu pomohl z trati a přivolal pomoc. Josef Macháček jede bez technických problémů a drží si na dohled čelo kategorie Quad.

Martin Macek

Martin je v pořádku v bivaku, motorka dnes jela dobře ale měl týmovou strategii dojet a nezničit motor nebo motorku nebo sebe. Takže v závěru trošku zvolnil aby zbytečně neriskoval. Včerejší motor rozebrali a zjistili že poškozený byl píst, pravděpodobně jak Martin spadl a motor běžel nějakou dobu naležato tak se nemazal a přidřel a o sto kilometrů dál se zadřel. Každopádně nový motor je v pořádku a motorka i Martin také. Nejhorší situace byla dnes asi na 316. km speciálu, kde byla obrovská oblast hyperjemného prachového písku "fesch-fesch", která se během projíždění stále více vozidel zvětšovala a prohlubovala a pro poslední projíždějící to byla doslova pekelná past. Jezdci říkali že něco takového ještě nezažili, že si šáhli doslova na dno svých sil. Mimochodem Martin říkal že v bivaku to vypadá jak na bojišti, že si lidi ukazují vzájemně svá zranění, před marodkou stojí fronta lidí co čekají na nějaké ošetření a je to docela síla. On sám má pochroumané koleno, tržnou ránu na noze, naražená žebra, na prsou má podlitý fialový obtisk roadbooku, má něco s prstem na ruce, utržený nehet, strženou kůži na dlani a modřiny všude. Prý ale ve srovnání s jinými vypadá pořád dobře.

Říkal že je to stále obtížnější a že dnes pořadatelé změnili trať, prvních 200km vedlo po místní "silnici", kudy měly původně jet doprovody ale kvůli protestům ochranářů a archeologů se trať změnila. Jenže na úzké cestě lemované vždy z jedné strany plotem s ostnatým drátem se nedalo předjíždět a ve volném terénu se nedá jet rychle, je tam spousta vegetace a musí se kličkovat a jet krokem. Teprve po 200km se trať napojila na původní. Nicméně přístup organizátorů je prý takový, že chtějí aby to bylo pořád obtížnější a zdá se že se naplňuje varování ředitele závodu, který před akcí říkal, že do cíle dojede tak maximálně 30 motorek (pozn - po čtvrté etapě již odstoupilo 46 motocyklů z celkových 230). Prý podle hesla že Dakar vždy bude nejtěžší pouštní závod na světě. Stav lidí i techniky je po pouhých 4 dnech závodu neuvěřitelný. Martin na toto téma dnes odpovídal Deníku Sport a říkal, že kdyby měl tento závod jet tak, jak jel předloni v Africe - to znamená bez podpory a bez mechanika, po prvním pádu by skončil. Neměl by vůbec šanci to opravit. Takhle se na motorce sice pracovalo už dvakrát celou noc ve třech lidech ale ráno měl připravenou prakticky novou motorku, naleštěnou jak, to má být.

Ivo Kaštan

Odstartoval do dnešní etapy, na startu do speciální zkoušky však zjistil, že mu z motoru teče olej, po včerejším pádu byl motor asi nenávratně poškozen. Byl vytržen svorník a poškozené těsnění pod hlavou. Vzhledem k tomu, že Ivo nemohl už motor vyměnit, protože každý jezdec může měnit motor pouze jednu a to už udělal, se Ivo rozhodl ze závodu odstoupit a neodstartoval do speciální zkoušky, do bivaku v Neuquen dojel pomalu po asistenční trase. „Nemohl jsem riskovat, že se motor zadře na speciální zkoušce, protože bych zkomplikoval situaci sobě, týmu i organizátorům. Na startu mě organizátor varoval, že pokud mi z motoru vytéká olej je nebezpečné odstartovat na speciál, který byl dnes velmi náročný.
Ivo se pokusí opravit motorku tak, aby mohl alespoň jet se závodem po asistenčních trasách a pomůže fotit a dělat reportáže do rádia.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist