Dakar 2009 - 3. a 4. etapa

Prachové šílenství, jízda maximální rychlostí s vážnými pády a pneumatiky na hadry - i v dalších dvou etapách se opakují hlavní problémy za začátku závodu. Našim jezdcům pondělí a úterý moc štěstí nepřinesly. Pro zranění musel odstoupit Dušan Randýsek, technické problémy nakonec udolaly i Ivo Kaštana a přinesly velké zdržení pro zatím nejlepšího Čecha v závodu Martina Macka. Radost nám dělá Josef Macháček na quadu, který vyhrál třetí etapu a drží se mezi prvními.


Smutná aktualizace 7.1.2009:

Rallye Dakar 2009 má první oběť z řad motocyklových závodníků. Dnes v noci bylo v argentinské buši nalezeno tělo francouzského motocyklisty Pascala Terryho, který byl pohřešován od druhé nedělní etapy ze Santa Rosa do Puerto Madryn. Devětačtyřicetiletý Francouz Pascal Terry (startovní č. 192) jel na motocyklu Yamaha 450 WRF. Terry byl pohřešován od neděle, kdy nedokončil etapu ze Santa Rosa do Puerto Madryn v Argentině. Jeho tělo bylo nalezeno v noci z úterý na středu v husté buši.

Etapa 3: Puerto Madryn - Jacobacci

Náročná pondělní 550km etapa byla na poslední chvíli změněna kvůli protestům archeologů a ekologů. Organizátoři proto změnili její druhou část a využili pro ni pistu, po které se původně měla přesouvat asistenční vozidla. Po přesunu 70 km bylo prvních 200 kilometrů speciálky velmi technických, trasa kličkoval po cestách mezi keříky v měkkém písku. Jezdci si stěžovali, protože na úzké cestě mezi ploty a keříky nešlo předjíždět nebo to bylo velmi nebezpečné. Doplatilo na to i několik motorkářů. Je hodně zraněných. Mnoho automobilů zůstalo na trati.


KM Racing

Nenapadá mne přirovnání, k čemu přiřadit to, v čem se celý závod až doposud odehrává. Jsme prakticky čtvrtý den jen a jen ve všudypřítomném prachu a že jej máme všude (ve věcech, v technice, v autech, v očích, na plicích, atd.). S prachem a nemožnosti vidět cokoliv, co se děje před vámi, je závod nadmíru nebezpečnou záležitostí, o čemž svědčí již řada zranění a to převážně v řadách motorkářů.
David Pabiška si ráno v šest hodin nastartoval motorku a odstartoval do přesunu na rychlostní zkoušku. Za několik minut se ale vrátil, že mu začalo klepat v motoru a že brzy bude po něm. Museli jsme rozhodnout o taktice. Pravidla říkají, že povolení ke startu obdrží každý z kategorie Moto, pokud odstartuje do rychlostní zkoušky před 1 autem. Pokud ne, není do závodu vpuštěn a tudíž vyloučen. Bohužel, dnešní rychlostní zkouška byla posunuta o 50 km (původně se mělo startovat přímo z bivaku v Jacobacci). David tedy musel jet odstartovat. Bohužel se ale po cestě motor zastavil a tak mu jeden ze čtyřkolkářů přitáhl na start, kde David symbolicky odstartoval a my jsme pro něj vyrazili, abychom ho dostali zpět do bivaku a vyměnili motor. To se podařilo a David je stále v závodu. My jsme odjížděli velmi pozdě z Jacobacci a čekalo nás přes 300 km v prachu, tekutých píscích, hlubokých písečných nánosech, takže jsme přijeli v devět večer. Toyota byla dobrá volba, dnes jsme plně využili její služby, protože spousty aut zde muselo vykopávat svá auta.

Jako by toho bylo málo, tak měl Dušan Randýsek v dnešní etapě nehodu a musel být letecky převezen do nemocnice. Byl tam s ním jeho bratr Robert a Dušan musí dva dny ležet v nemocnici v místním Neuquem a poté se bude organizovat transport do Čech. Dle informace od Roberta, má Dušan zraněné koleno a pohmožděný hrudník. K Dušanovi na trati přijel první Josef Macháček, kterým mu pomohl z trati a přivolal pomoc. Josef Macháček jede bez technických problémů a drží si na dohled čelo kategorie Quad.

Martin Macek

Martin je v pořádku v bivaku, motorka dnes jela dobře ale měl týmovou strategii dojet a nezničit motor nebo motorku nebo sebe. Takže v závěru trošku zvolnil aby zbytečně neriskoval. Včerejší motor rozebrali a zjistili že poškozený byl píst, pravděpodobně jak Martin spadl a motor běžel nějakou dobu naležato tak se nemazal a přidřel a o sto kilometrů dál se zadřel. Každopádně nový motor je v pořádku a motorka i Martin také. Nejhorší situace byla dnes asi na 316. km speciálu, kde byla obrovská oblast hyperjemného prachového písku "fesch-fesch", která se během projíždění stále více vozidel zvětšovala a prohlubovala a pro poslední projíždějící to byla doslova pekelná past. Jezdci říkali že něco takového ještě nezažili, že si šáhli doslova na dno svých sil. Mimochodem Martin říkal že v bivaku to vypadá jak na bojišti, že si lidi ukazují vzájemně svá zranění, před marodkou stojí fronta lidí co čekají na nějaké ošetření a je to docela síla. On sám má pochroumané koleno, tržnou ránu na noze, naražená žebra, na prsou má podlitý fialový obtisk roadbooku, má něco s prstem na ruce, utržený nehet, strženou kůži na dlani a modřiny všude. Prý ale ve srovnání s jinými vypadá pořád dobře.

Říkal že je to stále obtížnější a že dnes pořadatelé změnili trať, prvních 200km vedlo po místní "silnici", kudy měly původně jet doprovody ale kvůli protestům ochranářů a archeologů se trať změnila. Jenže na úzké cestě lemované vždy z jedné strany plotem s ostnatým drátem se nedalo předjíždět a ve volném terénu se nedá jet rychle, je tam spousta vegetace a musí se kličkovat a jet krokem. Teprve po 200km se trať napojila na původní. Nicméně přístup organizátorů je prý takový, že chtějí aby to bylo pořád obtížnější a zdá se že se naplňuje varování ředitele závodu, který před akcí říkal, že do cíle dojede tak maximálně 30 motorek (pozn - po čtvrté etapě již odstoupilo 46 motocyklů z celkových 230). Prý podle hesla že Dakar vždy bude nejtěžší pouštní závod na světě. Stav lidí i techniky je po pouhých 4 dnech závodu neuvěřitelný. Martin na toto téma dnes odpovídal Deníku Sport a říkal, že kdyby měl tento závod jet tak, jak jel předloni v Africe - to znamená bez podpory a bez mechanika, po prvním pádu by skončil. Neměl by vůbec šanci to opravit. Takhle se na motorce sice pracovalo už dvakrát celou noc ve třech lidech ale ráno měl připravenou prakticky novou motorku, naleštěnou jak, to má být.

Ivo Kaštan

Odstartoval do dnešní etapy, na startu do speciální zkoušky však zjistil, že mu z motoru teče olej, po včerejším pádu byl motor asi nenávratně poškozen. Byl vytržen svorník a poškozené těsnění pod hlavou. Vzhledem k tomu, že Ivo nemohl už motor vyměnit, protože každý jezdec může měnit motor pouze jednu a to už udělal, se Ivo rozhodl ze závodu odstoupit a neodstartoval do speciální zkoušky, do bivaku v Neuquen dojel pomalu po asistenční trase. „Nemohl jsem riskovat, že se motor zadře na speciální zkoušce, protože bych zkomplikoval situaci sobě, týmu i organizátorům. Na startu mě organizátor varoval, že pokud mi z motoru vytéká olej je nebezpečné odstartovat na speciál, který byl dnes velmi náročný.
Ivo se pokusí opravit motorku tak, aby mohl alespoň jet se závodem po asistenčních trasách a pomůže fotit a dělat reportáže do rádia.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist