Dakar 2009 - 12 a 13 etapa

Včera se po zrušení speciálu jezdci jen přesouvali, dnešní dvanáctá etapa opět závodníkům dala zabrat, pořadatel celé startovní pole opět nahnal do písečných dun. Třináctka zase byla ve znamení rychlých kamenitých cest.

Dakar 2009 - 12 a 13 etapa

Etapa 12: Fiambala - La Rioja

I dnešní etapa se zkracovala, důvodem byla dosud neprozkoumaná archeologická naleziště na trase závodu. Závodníky na trati také sužoval déšť. Ve speciálu zvítězil Cyril Despres, ale Marc Coma dojel druhý a v pohodě si kontruluje celkové vítězství. Na třetím místě překvapivě dorazil Farres Guella ze Španělska na KTM. Martin Macek dojel i přes zraněnou ruku na výborném 19. místě, 6 minut za ním Ivo Jakeš na 23 místě, následoval Jan Froněk na 33. místě a David Pabiška na 44. místě. Pepa Macháček v quadech jede na jistotu celkového vítězství a dnes dojel druhý, Olin Bražina dojel pátý.


Etapa Fiambala – La Rioja přibližuje závodní stále blíže k Buenos Aires. Pořadatel ovšem sliboval, že závod ještě zdaleka nekončí a kdo pomýšlí na odpočinek, musí si nechat zajít chuť. Dakar se v této fázi závodu již nedá vyhrát, ale dá se vše ztratit, což minulost jasně prokazuje, třeba na příkladu Marca Comy v roce 2007, kdy v samotném závěru zabloudil, měl nehodu a přišel o jasné vítězství a nebo dnešní nehoda vozu Carlose Sainze s navigátorem Micelem Perinem, kteří měli nehodu a musel je transportovat vrtulník do nemocnice ve Fiambala.

David Pabiška
„Vstupoval jsem do maratónské etapy s velkým respektem, pořadatel sliboval náročný test plný písku a dun a to se také potvrdilo. Hned v prvním výjezdu jsem se nemohl dostat přes vysokou dunu. Vše jsem poté podřídil tomu, abych nic nerozbil, nepřivodil si zranění a měl všechny navigační a kontrolní body. Jsem v cíly a když jsem dojížděl, tak jsem si říkal, že jsem mohl tahat více, ale opatrnosti v této fázi závodu není nikdy dost. S fyzickou kondicí jsem velmi spokojen, je ta moje zranění mi lezou trošku do hlavy a je to znát na psychice, ale tým mě drží stejně jako ostatní kluky. Jsem rád, že si teď můžeme jít lehnout a práci na technice přenechat mechanikům.“

Josef Macháček
„Podle předpokladu velice, velice těžká etapa. Zvláštní druh písku s černými kamínky a vůbec mě to nechtělo pouštět kupředu. Navigačně velmi složité, hlavně ten začátek. Výjezdy a sjezdy, které jsme dnes absolvovali, byl opravdu zážitek. Nakonec nám pořadatel připravil oblíbené hledání GPS bodů. Byla tam dvě obrovská řečiště, která se dala překonat jen v jednom místě. Dnes jsem také měl dvě situace, kdy jsem převrátil čtyřkolku a poté jsem opravoval defekt. Můj soupeř jel dnes velmi dobře, jeho čtyřkolka s nezávisle zavěšenými koly je pro tento druh trati plné kamení daleko přizpůsobivější a proto také zaslouženě dnes o více jak 30min.zvítězil. Musí se snažit. Taktika pro poslední etapy je jet v klidu, tyto budou spíše na rychlých šotolinových pistách, což mi vyhovuje.“

Ivan Jakeš
„Měli jsme štěstí, že včerejší etapu zrušili, mechanici nám perfektně připravili stroje. Dnešní etapa byla velmi těžká, byla sice krátká, ale náročná na navigaci. Bylo velmi teplo, včera po příjezdu do města Fiambala, bylo 45°C!! Jsem moc rád, že jsem v cíly a ve svém stanu.“



Martin Macek - výtah z rozhovoru TomášeTT v blogu na na www.martinmacek.com
Tak nejdřív co ruka?
No ten palec mě opravdu bolí. Nejde už moc kouzlit, jsem rád že jedu. Mám strach abych si to víc neponičil než to je teď. S tím palcem to je fakt špatný. Doktor a doktorka mě to večer kontrolují a vždycky kroutí hlavou že jsem blázen že s tím jezdím. Na těch fotkách to není moc vidět ale já vlastně mám ten palec úplně volnej a nejsem schopnej vůbec to stisknout. A vem si co jedeš za trial a víceméně to držíš jen prsty bez palce. Jedu na dojetí, fakt to nejde. Heft držím jen 4 prsty.
Viděli jsme duny v televizi, ale z vrtulníku to vždycky vypadá jinak. Ale někteří si to tam pěkně drandili po těch stěnách.
Já myslím že se lidem vůbec ani nezdá, jak je to těžký, dneska těch 300km bylo jako motokros. To co bylo předevčírem ta Atacama, tak to bylo naprosto nic proti tomu, co to bylo dneska. Celý den vlastně v dunách. Takový ty řečiště vymletý od vody a plný písku. To bylo určitě zatím nejnáročnější. No to víš že jsem asi třikrát nebo čtyřikrát spadl ale naštěstí do písku.
A motorka jede?
Jede normálně, nemám s ní problémy ale vím, že jsem na ní moc těžkej. Já mám sto kilo a prostě to je jen 450 a nejede to tak, jak by bylo potřeba. Změnili jsme taky převody ale zkrátka ten výkon na tuhle rallye fakt chybí.
A jak to jelo včera v té výšce 4700m?
No jela celkem normálně ale úplně nahoře trošku kuckala, jako když nemá benzín. Ale jet se to dalo. Chtělo by to jinak seřídit. ... Cor chce abych vyhrál tu třídu Marathon 450. Yamaha by chtěla aby Fretigne vyhrál SP 450 a já kdybych vyhrál M 450, tak to je nejlepší možný výsledek pro Yamahu. Fretík útočí ale teď jsou etapy zase postavený na rychlost. Vlastně celá ta rallye nebyla vůbec pro nás, nebylo to moc technický ale hlavně rychlost.
Tys naznačil že bys jel na nějaké větší Yamaze a to způsobilo fůru dotazů. Co má Yamaha za motor?
Nechci o tom mluvit, nech se překvapit ale je to v jednání..
Strategie je jasná, hlavně se někde nezrakvi. Navíc dost lidí včera dostalo penále za ten neprojetý WP...
No já se tam honil po kopcích a fakt jsem si řekl že z té duny neodjedu, dokud to nenajdu. Nakonec jsem ho dohnal ale ten Czachor a řada ostatních to pálili dál za auty a vybodli se na to a zrovna tam se mi to vyplatilo. Byla tam taková situace a ten waypoint byl na takový obrovský duně že to ani nešlo vyjet a bylo potřeba to objet úplně zezadu. Ale dohonili jsme to. Oni viděli Sainze tak to napálili za ním ale až pak zjistili, že auta ten WP vůbec neměly hledat. Tak se to vyplatilo to hledání.
Fretigne jede dobře, s tím hendikepem výkonu?
Je mnohem lehčí a má určitě úpravy, jede SP ale zásadní je, že jede tak, jak ti ostatní piloti. Vždycky máš tendenci jet tak, jak jedou ti kolem tebe. Nejhorší to bylo jak jsem spadl dozadu a jel jsem tam s těmi turisty a oni jedou takový poklidný tempo, ne že by jeli špatně ale jedou pomalu a dost blbě se dostáváš před ně. Zezadu nemáš moc šancí. Dneska jsem měl před sebou asi 50km dvojici co se kochají a za nima se děsně práší, na cestě všude šutry že kdybys ho trefil tak končíš.
Mě spíš vadí že každá etapa je zkrácená během jízdy, prostě že vás nechají drásat v dunách do konce a pak posledních 20% lidí odkloní a ukončí to tam. Jsou to... (nelze publikovat). A proč to vůbec takhle zkracují? Řeklo se že to je nejtěžší závod tak co? Holt 20 jich to nedojelo, smůla. Copak v Africe tohle nedělali? Pamatuju si na Mauritánii v roce 2006, tam v jedné etapě odpadlo 80 lidí. No a co? To je Dakar.
 
C
o nějaká zajímavost pro amatéry, pro nás spíš cestovatele?
Hele jsou tady lidi na různých motorkách se podívat a oni si ani netroufnou do těch dun najet, je to fakt extrémně náročný. Když říkám o něčem extrémně, tak mi věř že to neříkám jen tak. Třeba ty duny v Tunisu, to je prostě dálnice, tohle je fakt jako bys jel horskou stěnu kolmo nahoru. Já nevím, jak to lidem přiblížit ale prostě třeba na nějaké cestovní, na cestovním enduru to je absolutně nemožný se tam vůbec přiblížit. A lidi se bojí i na těch dakarovkách když si to půjčí. Jsou to hluboký písky a stovky metrů duny.
Jak moc tak denně bludíš.
No dneska tam těch waypointů bylo hodně a navazují na sebe, tak moc nebloudím ale předevčírem u toho na té duně jsem hele najel 60km navíc při tom hledání a potom jak se tam dostat. Muselo se to celé objet. Šipka mi ukazovala že je skrytý asi 900m ale na tu dunu to nešlo vyjet, muselo se to objet úplně z druhé strany. Oni to dělají co nejsložitější. Nemůžeš jet za nikým, tam se musíš spolehnout jen na sebe. Podívej Czachor, chytl se Sainze a stálo ho to 4 hodiny. Nejlíp se jede s někým, dva nebo tři ale pak se musí jet celá trasa, úplně a i tak musíš každé místo sledovat, pořád navigovat abys mohl jet první a věděl pořád kde jste a když tak opravit chybu co udělali ostatní.
...
Tak pozdravuj lidi na blogu a řekni jim že mi dovezli všechny vzkazy až do soboty a děsně se těším že to večer budu číst. Moc děkuju.

Etapa 13: La Rioja - Cordoba

Dnes se zkracovalo pro změnu kvůli dešti, takže místo části speciálky byl dlouhý přesun a speciálka měřila jen 220 km a jelo se především po rychlých kamenitých cestách. Vyhrál Despres, jako druhý opět Coma, třetí Fretigne. Stejně jako Coma i Pepa Macháček dojel druhý v quadech a jistí si celkové první místo. Výborné 13. místo dnes obsadil Ivo Jakeš, David Pabiška dojel 28. Jan Froněk 42. a Martin Macek dnes kvůli patnáctiminutové penalizaci dosáhl až na 44. příčku, škoda, bez penalizace by byl někde kolem svého stabilního 19-20. místa.

Do cíle závodu zbývají poslední dva dny, ale pouze poslední etapa. Ta zavede závodníky z Cordoby do Buenos Aires. Jedná se o jednu z nejdelších etap závodu dlouhou celkem 792 km z čehož však bude speciální měřený úsek tvořit pouze 227 km. Žádné modifikace trasy ze strany pořadatele zatím nejsou známé. 18.1.2009 všichni co zdolali nástrahy závodu slavnostně přejedou cílovou rampu na Náměstí Republiky v Buenos Aires.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist