Dakar 2007, den 1-4

Dakarský závod má za sebou dva dny po Evropě a dva dny Afriky. A bohužel také první oběť - život jihoafrického motorkáře Elmera Symonse. Závod znovu potvrzuje pověst nejtvrdší rally současnosti. Karavana ale musí dál, podívejme se tedy, jak si celkově vedou motorkáři a hlavně ti naši a ze Slovenska.


1. etapa;
sobota 6.1.2007: Lisabon - Portimao


Úvodní etapa měřila celkem 492 km z čehož 117 km tvořil velmi náročný měřený úsek, většinou v mokrém písku. V domácím terénu si první místa odnesli Portugalci Ruben Faria a Helder Rodrigues na Yamahách 450 WRF. Loňský vítěz Coma se umístil na 13. místě a Despres - předloňský vítěz - na 10. místě, oba na KTM.


Jak situaci viděli čeští jezdci? Ivo Kaštan první speciál popisuje těmito slovy. „Nic náročnějšího jsem na Dakaru ještě nezažil, pořadatelé se skutečně vyřádili a připravili trasu, která vedla velmi těžkým a mokrým pískem, po průjezdu pár motocyklů se vytvořily hluboké koleje. Mám nějaký problém s motocyklem, netuším o jakou závadu se může jednat. Snad se jedná o banální záležitost." Pavel Kubíček neměl žádné technické problémy ovšem několikrát okusil místní tvrdou zem. On i motocykl jsou v pořádku. Naopak Dušan Randýsek měl s motocyklem obrovské problémy, z počátku mu začal téct benzín z karburátoru a nakonec zůstal viset 5 km před cílem se spálenou spojkou. Randýsek se naštěstí dostal do cíle a mohl pokračovat dále v závodě.


Ostatní jezdci se s nástrahami tratě vypořádali bez větších problémů. Martin Macek přitom dokázal zajet výborný čas a umístil se na 46. pozici a podle svých slov "to bral jako dobrý trénink na písčité africké dobrodružství". Velmi slušně zajel i David Pabiška, všem to ovšem natřel slovenský Jaroslav Katriňák, který se při své prvním dakarské etapě dostal na 25. pozici, dobře jel i další slovák Jakeš, který ale doplatil na penalizaci. Kdo máte zájem se přes den podívat, jak si právě vaši favoriti v dané chvíli vedou, mrkněte na Iritrack - po výběru jezdce uvidíte díky zabudovanému GPS přístroji v motocyklu jeho postup přímo na trati a můžete se podívat na jeho mezičasy. Výsledky po první etapě:
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 037 FARIA / POR 1:22:07 00:00:00
2 010 RODRIGUES / POR 1:22:23 00:00:16
3 004 ESTEVE PUJOL / ESP 1:27:07 00:05:00
25 103 KATRIŇÁK / SK 1:35:03 00:12:56
43 133 MACEK / CZE 1:38:26 00:16:19
52 235 PABIŠKA / CZE 1:41:19 00:19:12
67 260 MACHÁČEK / CZE 1:47:23 00:25:16
139 032 KAŠTAN / CZE 2:07:53 00:45:46
193 209 KUBÍČEK / CZE 2:49:04 01:26:57
228 087 RANDÝSEK / CZE 3:57:33 02:35:26

2. etapa;
neděle 7.1.2007: Portimao - Malaga


Speciál měl dnes pouze 67 kilometrů, ale s obtížností si s prvním dnem nijak nezadal. Však také poloviční vzdálenost jezdcům trvala zhruba stejnou dobu jako včera. Do speciální zkoušky pořadatelé vůbec nepustili soutěžní kamiony. Trať údajně byla v některých místech tak úzká, že byl problém při předjíždění i mezi motocykly. Na prvních dvou místech se mezi motorkami opět umístili „místňáci“ - Rodrigues a Faria. Druhá etapa svým terénem připomínala závody typu Baja. Úzká uklouzaná cesta klikatící se v kopcích mezi hustou vegetací. Jakákoli chyba mohla znamenat pád z několikametrové výšky. O tom může vyprávět čtyřkolkář Josef Macháček, který asi 1 kilometr před cílem měřeného úseku nevybral zatáčku, sjel z trati a spadl do rokle. Naštěstí se nezranil a na stroji to odnesl jenom štítek, vyprošťování čtyřkolky ale trvalo strašně dlouho a do cíle dojel s velkou ztrátou. Jezdcům Gauloises Suzuki Czech a Km Racing se podařilo odstranit problémy s motocykly. Oprava motocyklu Dušana Randýska trvala déle než byl stanovený limit, Dušan proto odevzdal motocykl do uzavřeného parkoviště o pár minut déle za což mu byla udělena velká penalizace.
Ivo Kaštan: „Speciál byl celkem v pohodě. Motocykl fungoval jak měl. Zradil mě až na spojovací části. Opět mám problémy pravděpodobně s karburátorem. Není moc času na opravy. Snad se nám to před první africkou etapou podaří opravit.“
Dušan Randýsek: „Ze začátku jsem hodně spěchal abych dojel Pavla a mohli jsme jet dále spolu. Motorka už mi funguje tak jak má.“
Pavel Kubíček: „Jel jsem velmi opatrně s velkou rezervou. Trať byla velmi kluzká a nemohu si dovolit žádné další větší pády. Ze včerejšího pádu mám poškozenou kapotáž, ale hlavně vykloubený palec a naražené rameno. Rallye teprve začíná je potřeba jet s velkou opatrností.“


Martin Macek si dnes splnil svůj cíl dostat se do první třicítky – ve druhém speciálu skončil na 34. místě, celkově se posunul na 27. místo a stal se tak nejlepším motorkářem z Čechů i Slováků. Katriňák byl sice rychlejší, ale dostal 10 minutovou penalizaci. Za dnešek se Máca naučil pracovat s navigací a roadbookem, což se mu bude hodit při zítřejší etapě v Maroku, která je podle informací na webu Dakaru navigačně velmi náročná.
Na závěr chce Máca prostřednictvím těchto stránek moc poděkovat slovenskému jezdci Katriňákovi. Včera mu totiž asi 20km před tankovacím místem došel benzín a Katriňák ho tam doslova dotlačil nohou.
Po konci etapy na všechny účastníky čekal noční trajekt do Afriky. 2. speciál:
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 010 RODRIGUES / POR 1:02:44 00:00:00
2 037 FARIA / POR 1:03:47 00:01:03
3 004 ESTEVE PUJOL / ESP 1:04:29 00:01:45
21 103 KATRIŇÁK / SK 1:08:10 00:05:26
34 133 MACEK / CZE 1:08:54 00:06:10
40 201 JAKEŠ / SK 1:10:19 00:07:35
67 032 KAŠTAN / CZE 1:13:10 00:10:26
73 235 PABIŠKA / CZE 1:13:41 00:10:57
102 087 RANDÝSEK / CZE 1:16:24 00:13:40
199 209 KUBÍČEK / CZE 1:24:58 00:22:14
240 260 MACHÁČEK / CZE 1:42:52 00:40:08

Celkové umístění po druhé etapě:
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 010 RODRIGUES / POR 2:25:07 00:00:00
2 037 FARIA / POR 2:25:54 00:00:47
3 004 ESTEVE PUJOL / ESP 2:31:36 00:06:29
27 133 MACEK / CZE 2:47:20 00:22:13
43 103 KATRIŇÁK / SK 2:53:13 00:28:17
46 235 PABIŠKA / CZE 2:55:00 00:29:53
121 032 KAŠTAN / CZE 3:24:03 00:58:56
136 260 MACHÁČEK / CZE 3:30:15 01:05:08
197 209 KUBÍČEK / CZE 4:17:02 01:51:55
208 201 JAKEŠ / SK 9:10:19 06:45:12
211 087 RANDÝSEK / CZE 9:16:24 06:51:17

3. etapa;
pondělí 8.1.2007: Nador - Er Rachidia


Hned po vylodění závodníci museli přejet 205 kilometrů na start speciální zkoušky. Její délka 252 km a trasa převážně po písku pořádně roztáhla celé soutěžní pole a do čela se poprvé dostali favorité na KTMkách. Zvítězil Coma, za ním Američan Blaise a Španěl Pujol. Další profláklé jméno Despres je na 16. pozici. Martin Macek se svým 31. místem vypořádal s touto etapou dobře, avšak teprve čtvrtá etapa bude znamenat opravdové lámání chleba. Cesta z Er Rachidia do Ouarzazate bude dlouhá 679 km a z toho rychlostní zkouška bude měřit 405 km. Nejtvrdší zkoušku z našich jezdců asi prošel Pavel Kubíček, který již v první evropské etapě upadl, zranil si ruku a rameno. Dnes dojel do cíle velmi obtížně, motocykl mohl držet pouze jednou rukou. Lékařská prohlídka odhalila přetrhané ramenní vazy a vazy tricepsu. To znamená okamžité odstoupení ze závodu a cesta letadlem do Prahy, ke specializovaným lékařům. Když si představíte, že Pavel Kubíček absolvoval dvě náročné etapy s takto závažným zraněním je to úctyhodný výkon. Pavel svůj sen o pokoření rallye Dakar nevzdává a určitě se sem v příštích letech vrátí. Ivo Kaštan si už pomalu začíná zvykat na svůj stroj. Karburátor se snad již umoudřil a nejsou téměř žádné technické problémy. Ivo začíná velmi pozvolna a šetří síly. Jak sám říká. „Jedu tak s třicetiprocentní rezervou.“ Do cíle je ještě daleko, až na cílovou rampu musejí závodníci zdolat ještě 7060 km.


Dušan Randýsek přijel do cíle celkem v pohodě, ale s docela dost omláceným motocyklem. Při jednom pádu urazil pojistky od navigace, takže mu GPS fungovala na záložní zdroj, který posléze přestal také pracovat a Dušanovi hrozila další penalizace. Naštěstí se vše vysvětlilo a Dušanovi to projde bez penalizace, doufám. Podle Ivošova názoru však Dušan jede zbytečně na hranici sil a rizika. Dušan má z dnešní etapy dobré pocity a docela si ji užil. 3. speciál
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 001 COMA / ESP 3:07:39 00:00:00
2 009 BLAIS / USA 3:08:35 00:00:56
3 004 ESTEVE PUJOL / ESP 3:10:36 00:02:57
13 103 KATRIŇÁK / SK 3:25:36 00:17:57
25 201 JAKEŠ / SK 3:32:48 00:25:09
31 133 MACEK / CZE 3:40:27 00:32:48
45 087 RANDÝSEK / CZE 3:46:11 00:38:32
79 235 PABIŠKA / CZE 4:04:41 00:57:02
80 032 KAŠTAN / CZE 4:05:13 00:57:34
89 260 MACHÁČEK / CZE 4:13:44 01:06:05
215 209 KUBÍČEK / CZE 6:06:24 02:58:45

Celkové výsledky po třetí etapě:
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 004 ESTEVE PUJOL / ESP 5:42:12 00:00:00
2 001 COMA / ESP 5:42:38 00:00:26
3 008 CASTEU / FRA 5:43:15 00:01:03
22 103 KATRIŇÁK / SK 6:18:49 00:36:37
27 133 MACEK / CZE 6:27:47 00:45:35
60 235 PABIŠKA / CZE 6:59:41 01:17:29
83 032 KAŠTAN / CZE 7:29:16 01:47:04
98 260 MACHÁČEK / CZE 7:43:59 02:01:47
191 209 KUBÍČEK / CZE 10:23:26 04:41:14
203 201 JAKEŠ / SK 12:43:07 07:00:55
207 087 RANDÝSEK / CZE 13:05:35 07:23:23

4. etapa;
úterý 9.1.2007: Er Rachidia - Ouarzazate


Cesta z Er Rachidia do Ouarzazate měří 679 km a z 405 km je rychlostní zkouška. Poprvé došlo na písečné duny, navíc šlo o první maratonskou etapu. Ta nekončí na parkovišti plném asistenčních kamiónů a dopravních letadel, ale v odděleném bivaku Foum-Zguid bez asistence. Nemají k dispozici žádné náhradní díly ani kola, pouze bednu se svými základními věcmi na noc. Oddělený bivak byl zřízen proto, aby ani největší špičky neměly přístup třeba k pomoci jejich partnerů z řad závodních kamionů. Na prvních pozicích se opět ocitli favorité - Coma, Pujol a Despres, všichni na KTM. Čtvrtá etapa rallye Dakar se zapíše černým písmem do historie rallye Dakar. Na 142 km rychlostní zkoušky havaroval Jihoafričan Elmer Symons, startovní číslo 107. Osm minut po nahlášení nehody přistál na místě první vrtulník. Bohužel Elmer Symons byl již mrtev, což potvrdili i lékaři o deset minut později. Elmer Symons startoval v závodní kategorii na motocyklu poprvé a figuroval na 18 místě v celkovém pořadí, Dakar v minulosti několikrát jel s asistenčními vozy.
Maroš Novikmec -Katrinakov manažér vcera napisal:
Nebohého Simonsa našiel v púšti nepekne rozbitého práve Jaro Katriňák, ktorý štartoval po ňom 30 sekúnd. Jednalo sa o rýchly a ťažký kamenistý úsek. Ležal vedľa motorky, ktorá bola taktiež totálne rozmlátená.
Práve Jaro cez svoje GPS odoslal SOS signál organizátorom a privola vrtuľník. Musel počkať do príchodu vrtuľníka na mieste nehody asi 20 minút, aby mu organizátori potvrdili oprávnenosť použitia SOS a nebol diskvalifikovaný, nakoľko tento signál sa používa, keď si jazdec nevie rady a vzdáva súťaž. Na nebohého motorke z elektroniky nefungovalo vôbec nič.
Jaro potom pokračoval v súťaži s ťažkým pocitom od inkriminovaného 147-ého kilometra do konca. Len ťažko sa sústredil a sám sa nevyhol pádu vo veľkej rýchlosti na kameňoch. Našťastie okrem narazenej a odratej pravej ruky sa nič vážnejšie nestalo.
Martin Macek začal speciál dost ostře, když do prvního kontrolního bodu dojel jako 24. s časem prakticky stejným se slovenským rychlíkem Katriňákem, který nakonec dojel na skvělém 18. místě. Ve druhé části speciálu se dokonce posunul až na 22. místo, ale ve třetí části speciálu Martin výrazně zpomalil a nakonec se v dnešní etapě umístil na 33. místě a v celkovém pořadí posunul na 26. místo. Ivo Kaštan do cíle dorazil na 65 pozici s lehce poškozeným motocyklem. „Celkem dost jsem upadl a ohnul řidítka. Na motorce mám nějakou práci, ale nijak to neohrožuje moje pokračování v soutěži.“

Dušan Randýsek zůstal stát se svým nepojízdným motocyklem kousek za prvním kontrolním bodem. Zatím nevíme, zda se mu podaří motocykl opravit a bude pokračovat v závodě. Situace je o to komplikovanější, že dnešní etapa je bez asistence a jakákoli větší oprava je téměř nemožná.
O dalších závodnících zatím nemáme žádné podrobnější informace kromě umístění.


V příštích hodinách se rozhodne, zda nebude na jeho počest zrušena následující pátá etapa či zda jezdci vzdají hold Symonsovi jiným způsobem. Pokud se pojede, čeká na všechny 325 km dlouhý speciál. Převážně kamenitý povrch s přejezdy vádí - vyschlé řeky. 4. speciál
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 001 COMA / ESP 4:27:54 00:00:00
2 004 ESTEVE PUJOL / ESP 4:40:10 00:12:16
3 002 DESPRES / FRA 4:46:50 00:18:56
18 103 KATRIŇÁK / SK 5:22:52 00:54:58
33 133 MACEK / CZE 5:56:58 01:29:04
47 201 JAKEŠ / SK 6:05:00 01:37:06
65 032 KAŠTAN / CZE 6:30:54 02:03:00
79 260 MACHÁČEK / CZE 6:50:21 02:22:27
150 235 PABIŠKA / CZE 8:32:24 04:04:30

Celkové umístění po čtvrté etapě
Umístění Startovní číslo Jméno/země Čas Ztráta na prvního
1 001 COMA / ESP 10:10:32 00:00:00
2 004 ESTEVE PUJOL / ESP 10:22:22 00:11:50
3 008 CASTEU / FRA 10:34:52 00:24:20
19 103 KATRIŇÁK / SK 11:41:41 01:31:09
26 133 MACEK / CZE 12:24:45 02:14:13
65 032 KAŠTAN / CZE 14:00:10 03:49:38
81 260 MACHÁČEK / CZE 14:37:20 04:26:48
104 235 PABIŠKA / CZE 15:32:05 05:21:33
168 201 JAKEŠ / SK 18:48:07 08:37:35

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist