Česká účast na Dakaru 2007
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 25.12.2006 | Zobrazeno: 18 069x
Začalo to jako Paříž-Dakar, pokračovalo jako Barcelona-Dakar a od loňska je to Lisabon-Dakar. První závodníci vyrazí na trať až 6. ledna 2007, již 3. ledna se sem začnou sjíždět závodníci čtyřiceti dvou národností, aby prošli náročnou předstartovní procedurou – technickou a administrativní přejímkou. Snad nikdy v historii nestartovala rallye Dakar až 6. ledna, jak tomu bude právě letos, kdy přes startovní rampu v portugalském hlavním městě Lisabonu přejede 250 motocyklů, 187 závodních automobilů a 88 kamionů. 38% jezdců na motocyklech si zažije premiérový závod, dvě třetiny závodního pole jsou ryzí amatéři. Závodníci před sebou mají 8700 kilometrů rozložených do 15 dnů s jednou pauzou v podobě odpočinkového dne, viz rozpis na konci článku.
Podívejme se, jak trasu popisuje novinářka Vierka Kaštanová:
„Celá úvodní třetina závodu je téměř totožná s předcházejícím rokem. V Evropě a Maroku se asi již nic moc jiného vymyslet nedá. Dlouhé a nudné přejezdy po evropských silnicích zpestřené pár kilometry speciálů. Zde se nedá v podstatě nic moc získat, ale může se hodně ztratit. Po pár hodinách plavby se celé závodní pole ocitne na marockém kontinentu. Teprve zde začíná to pravé dobrodružství.
Úvodní africká etapa bude navigačním oříškem a kličkováním mezi korkovými duby a v troše písku . Ve čtvrté etapě se závodníci poprvé poperou s větším množstvím písku v malé poušti Erg Chebbib. Pátá etapa je jedna z nejdelších letošního ročníku. Průjezdem přes pohoří Atlas se závodníci dostanou do více jako dvoutisícové nadmořské výšky. Šestá etapa bude tou suverénně nejdelší. Startovat se bude v brzkých ranních hodinách, a to z důvodu přejezdu marocko-mauretánské hranice, kterou tvoří jedno velké minové pole. Pouze jednou za rok se otevře vojenský koridor a cestou lemovanou ostnatými dráty a výstražnými cedulemi „pozor miny“ projede karavana rallye. Sedmá etapa je poslední přede dnem volna. Právě proto dostanou závodníci i jejich stroje pořádně zabrat.
Den volna, resp. čas na rekonvalescenci rozbolavěných těl a opravení závodní techniky. Téměř celou trasu více jak šest set kilometrů dlouhé osmé etapy tvoří speciální zkouška, která je tímto nejdelší v celém závodě. Devátá etapa bude podle pořadatelů jednou z nejnáročnějších. Desátá – maratónská etapa, čili etapa bez asistenčních vozů, bude končit ve městě s nádherným názvem Tomboctou, které rallye Dakar naposledy hostilo v roce 1999. Jedenáctá etapa přivede karavanu rallye přes rozsáhlé „pískoviště“ zpět do Némy. Dvanáctou etapou se úplně změní ráz krajiny. Z rozsáhlých dunových polí a kamenitých plání se trasa přesune do pásma savany. Třináctá etapa – kličkování mezi baobaby – obrovské stromy bez listí, které podle jedné africké povídky chtěly být nejkrásnější rostlinou na zemi, za trest vypadají jako by rostly kořenem vzhůru. Kdo se dostane až do Tambacoundy má cíl již na dohled. Každý však musí mít na paměti, že rallye Dakar končí až na cílové rampě. Předposlední etapa bude velmi nebezpečná. S houstnoucí populací se zvyšuje nebezpečí střetu s domorodci či volně pobíhajícím dobytkem. Předposlední a nejkratší etapu se všichni, kdo dorazili až sem, vyspí pohodlně v hotelu.
Poslední etapa se bude tradičně odehrávat na břehu Atlantického oceánu poblíž solného Růžového jezera. Pořadatelé ji nazývají GRAND PRIX DU LAC ROSE, neboli Velká cena Růžového jezera (jsou to dvě shodné dráhy vedle sebe, kde start a cíl jsou od sebe vzdáleny pouhých 500 metrů). Auta startují po dvou, motorky po čtyřech. Tak to bude skvělá třešnička na závěr!
Kolik jezdců překoná nástrahy celkem 8696 km dlouhé trasy, zůstane tajemstvím až do 21. ledna 2007, kdy skončí velké dakarské dobrodružství.“
Novinky v pravidlech pro motorkáře
Stejně jako vloni pojednou závodníci podle map a itinerářů, GPS bude fungovat pouze jako nouzový prostředek a pomůcka pro kontrolu ze strany pořadatelů. Ti si po dojezdu do každé etapy jednoduše napíchnou krabičku s oficiálním přístrojem GPS na stroji každého závodníka, a hned uvidí, jestli dodržoval maximální povolenou rychlost 160 km/h a padesátku ve vesnicích. Novým prvkem je zkrácení vzdáleností mezi čerpacími zastávkami z loňských 350 km na letošních 250 km, takže jezdci sebou povezou asi o 10 litrů méně paliva a mohou tak volit i lehčí a lépe ovladatelné motocykly - i to je posun k větší bezpečnosti.
Stejně jako vloni zůstává v provozu varovný systém, který motocyklistu upozorní, že se k němu blíží rozjeté auto (a vydá varovný signál i pro řidiče auta). Další novinkou je zařazení několika speciálních maratonských etap, které budou končit v místech, kde jezdci nebudou mít k dispozici doprovodné servisní týmy. A aby se zamezilo jakékoli podpoře, jednou dokonce motorkáři budou mít samostatný bivak asi 100 km stranou od zbytku kolony, aby ani ty největší špičky neměly přístup k podpoře a zázemí závodních kamionů. Na stránkách www.dakar.com najdete systém, který umožní on-line v reálném čase vyhledat pozici každého jezdce na mapě, takže můžete sledovat pokrok jezdců na trati opravdu v každé minutě.
Čeští motorkáři
Na Dakar letos vyrazí hned 5 (!) motorkářů a jeden čtyřkolkář. Kdo ví, možná by jich bylo i víc, ale zájem o soutěž je obrovský a pořadatelé pečlivě váží, komu poskytnou startovní čísla.
Nejpočetnější sestava je trojice jezdců na motocyklech Suzuki DR-Z 450. Motocykly budou barevně sladěné do české trikolory. Modrá – GAUOISES SUZUKI Czech a Ivo Kaštan, který se vrací zpět na Suzuki po dvou letech na KTM. Toho vám určitě nemusíme představovat. Pokud vás zajímá, jakou strategii plánuje, proč letos jede ve větším týmu a proč přesedlal na Suzuki, přečtěte si tento rozhovor .
Červená – KM Racing a Dušan Randýsek. Ač se jedná o ryzího amatéra, Dušan není za řidítky motocyklu žádným začátečníkem. Na kontě má již několik mezinárodních závodů typu Baja včetně prvního místa na Baja Litva. „Dakar pro mne byla vždy obrovská výzva, vždycky mne braly za srdce dálkové maratóny, jejíchž vrcholem je právě Dakar a proto si to chci vyzkoušet na vlastní kůži. Cílem pro mne je samozřejmě cíl, slušné umístění by bylo třešničkou na dortu. Rád bych také nasbíral zkušenosti do dalších let.“
Bílá - KM Racing a Pavel Kubíček. Pro něho není Dakar žádnou novinkou, pokud se tedy nebavíme přímo o motocyklu. Pavel si ho vyzkoušel již v roce 2005 za volantem novinářského vozu. Protože Pavel není žádná „slečínka“, když mu Ivoš v dubnu řekl: „pojedeš Dakar se mnou na motorce“, neměl námitek. Od té doby pilně trénuje a jezdí všechny možné a nemožné závody v ČR i zahraničí, jejichž vrcholem byl test ohněm UAE Desert Challenge, pouštní závod proslulý obrovskými dunami. Stejně jako Dušan a stovky dalších amatérů se chce Pavel dostat do cíle a užít si nádherné dobrodružství, kdy člověk dokonale pozná sám sebe.
Z Liberce se na Dakar chystá také KTM 660 Rally a David Pabiška, závodník MČR v Enduru a nový člen Motoklubu Chrastava. O startu na Dakaru sní již od roku 2002, pokaždé ale musel couvnout hlavně kvůli financím. David Pabiška sbíral zkušenosti v dálkových soutěžích Baja a rally Dubaj. Vloni už to vypadalo nadějně i s Dakarem, bohužel počet přihlášek vysoce překračoval počet startovních míst a David startovní číslo nezískal. Letos to ale i díky jeho novému manažerovi a účastníku několika Dakarů v kabině kamionu, Josefu Kalinovi, konečně vyšlo. Až se tedy KTM 660 Rally zakousne do prvních dun, splní se další velký sen. Jen kousek od Liberce je sídlo dalšího závodníka Martina Macka z Czech Moto Teamu, který vyráží na Yamaze WR 450F. Jako dvojnásobný mistr Evropy v Enduru a závodník soutěží Šestidenní umí jezdit rychle, uvidíme, jak si poradí s navigací a nástrahami Afriky. I on se o možné účasti na Dakaru poprvé zmiňoval již v roce 2000.
V quadech se na Saharu vrací Josef Macháček na Yamaze Banschee. Pro tento ročník ji vybavil motorem z Yamahy TDM 900, ale na poslední chvíli se dozvěděl o nové změně pravidel a musel motor přestavět na 800 ccm. Se čtyřkolkou třikrát rallye Dakar dokonce vyhrál, naposledy v roce 2003. Tehdy se se soutěží rozloučil - proč? Protože na něj zkrátka nikdo neměl a byla to nuda - vždyť před svými soupeři nahnal neuvěřitelných 15 hodin náskoku! Nástupce ale nenašel a bylo by škoda vše pověsit na hřebík, takže musí oslavit padesátku opět v sedle ;-)
Mezi dakarské účastníky určitě patří Vierka Kaštanová, manželka Ivo Kaštana, která se několikrát zúčastnila Dakaru v novinářském autě. Stejně jako vloni i letos poletí spolu s Janem Říhou, redaktorem Radiožurnálu, novinářským letadlem a bude tak moci poskytovat každodenní aktuální informace, které vám i následně přineseme na serveru Motorkáři.cz. No a poslední „závislák“ je Jarda Šíma, který i letos vyráží doprovázet karavanu na Jawě 650 Dakar.
|
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)