Central European Rally 2008: 5.Veszprém-Veszprém

Dnes byla v plánu nejdelší speciálka celé rally, trasa 157 km na čas. Horké želízko v závodním ohni, Jaro Katriňák, atakující po včerejšku první místo, měl bohužel smůlu. Kromě technických problémů v první speciálce dostal penalizaci 1 hod 10 min.

Central European Rally 2008: 5.Veszprém-Veszprém

Kapitoly článku

Na start se jako první postavil Cyril Despres v 7:30 a hned za ním Jaro Katriňák. Po krátkém 11km přesunu po šotolinách se startovala nejdelší speciálka v této soutěži. Jaro si vedl dobře, na prvním waypointu (63 km) měl nejrychlejší čas. Avšak asi 20 km před cílem měl problémy s motorkou a opravou na místě ztratil v cíli na vítěze Lopeze z Chile celkem 27 min 53 s. Po dojezdu do cíle se navíc objevila informace o Jarově penalizaci z předcházejícího dne. Důvodem byl neprojetý kontrolní bod, navíc jak jsme včera avizovali, Cyril Despres protestoval proti Jarově zadní pneumatice, která údajně nebyla homologizovaná na silnici, ale crossová.
Hodinová penalizace ze neprojetý kontrolní bod z včerejšího odpoledne postihla také dalších 37 jezdců. Tato záležitost však ještě není definitivní, tým Environ servis spolu s dalšími týmy hned podali protest. Pravděpodobně na místě selhala technika. Jezdci tvrdí, že v blízkosti tohoto waypointu byla velká mlha a je možné, že jej někteří objeli ze strany dále od vysílače a nebyli zaznamenaní. O výsledku celé situace budou rozhodovat organizátoři, ale výsledek jsme se až do pozdních nočních hodin nedozvěděli. Faktem ale zůstává, že Jaro byl z druhé příčky s minimální ztrátou na vedoucího jezdce vlivem penalizací odsunutý na 36. místo.

Jaro si však problémy nepřipouští k tělu a odpolední speciálku s přehledem vyhrál před Davidem Casteau, který i nadále vede celkové pořadí mezi motocykly. Bez problémů dnes jezdili čeští jezdci i s pěknými časy hlavně v odpolední speciálce. Problémy s motorem však má Ivo Kaštan, jak se dočtete níže v reportáži od Vierky. Mezi čtyřkolkami dostal další penalizaci (minutý waypoint) Martin Antal a odsunul se tak z druhé příčky na pátou, náš čtyřkolář Jozef macháček již bohužel v soutěži nepokračuje.

Průběžné pořadí po 4. etapě:
1 CASTEU (FRA) 07:25:40 00:00:00
2 LOPEZ (CHL) 07:28:07 00:02:27
3 DESPRES (FRA) 07:38:51 00:13:11
4 DUCLOS (FRA) 07:40:03 00:14:23
5 PELLICER (ESP) 07:42:20 00:16:40
... ... ... ...
10 PABISKA (CZE) 08:14:14 00:48:34 +09:00
... ... ... ...
36 KATRINAK (SVK) 09:04:05 01:38:25 +10:00
... ... ... ...
40 RANDYSEK (CZE) 09:27:01 02:01:21 +03:00
... ... ... ...
49 FRONEK (CZE) 09:38:47 02:13:07
... ... ... ...
58 SVORC (CZE) 10:00:02 02:34:22 +11:00
... ... ... ...
70 LEZATKA (CZE) 10:49:54 03:24:14
... ... ... ...
75 KASTAN (CZE) 11:19:08 03:53:28

Čtyřkolky:
1 DELTRIEU (FRA) 08:38:12 00:00:00 + 06:00
2 DECLERCK (FRA) 09:21:10 00:42:58
3 AUERT (FRA) 09:36:13 00:58:01
4 MULTINU (FRA) 10:03:34 01:25:22
5 ANTAL (SVK) 10:18:15 01:40:03 +07:00
... ... ... ...
12 ABRAHAM (SVK) 12:03:28 03:25:16
... ... ... ...
16 PETERGAC (SVK) 16:21:36 07:43:24 + 01:10:00
Zpravodajský servis pro vás online připravujeme ve spolupráci ze serverem Motoride.sk.


Vierka Kaštanová

Pěkný den z Vezsprému. Počasí se nám umoudřilo, sluníčko na nás vystrčilo svoje paprsky a teplota se pohybuje kolem patnácti stupňů. Včera večer pozdě do noci Ivo opravoval spojku. Za pomoci našeho kamaráda Jirky Jansy, který je zde na motorce s Jardou Šímou a jeho ženou Lenkou, se jim motocykl podařilo opravit a Ivo se mohl ráno postavit na start dnešní etapy. Karel Ležatka provedl jen běžnou údržbu motocyklu. Do dnešní etapy vyrážel první jezdec v osm hodin ráno. Oba dva speciály vedou po rychlých polních cestách, klikatících se mezi lesy, loukami ve vojenském prostoru a mezi vesnicemi. Cíl prvního kola je namotán kolem servisní zóny, kam se sjíždí diváci ze všech koutů Evropy. Je zde i mnoho fandů od nás z Čech, české vlajky potkáváte na každém rohu.

Je krátce po jedenácté hodině a já stojím u cíle prvního speciálu, vyhlížím naše kluky. Právě přijíždí Karel, zastavuje za cílem a čeká na Ivoše. Během pár minut se objeví i on, ale motocykl mu opět nějak divně kucká, snad bude všechno OK. Udělám pár fotek a běžím k cíli. Jak se ti jelo Karle? „Bylo to super, zase mě to začalo bavit v druhé půlce jsem dokonce předjel nějaké motorkáře a taky pár čtyřkolek. To tak zahřeje na duší, když já ryzí amatér předjíždím i některé zkušené závodníky.
Ivo opět moc optimismem nehýří. Co se děje? „Pořádně se podívej na ten motor. Vidíš to?“ Z motoru kouká dlouhý šroub a všude sákne olej. „Ztratil jsem matku z toho šteftu /svorníku/ a celý se vysunul ven, to neznačí nic dobrého asi se vytrhl z karteru.“ Nasedám za Ivoše a jedem k našemu doprovodnému autu, kde už čajní Honza s Petrem. „Potřebuji sehnat sedmičku matku s jemným závitem a ještě jeden odmašťovací sprej. Pořádně to odmastíme a uvidíme co se s tím dá dělat.“ Jezdíme s Petrem jak šílení po depu a nikdo nemá co potřebujeme. Nakonec se nám podaří. Jenže šteft je pravděpodobně vytržený z karteru, tak se Ivo rozhodne vypodložit a dotáhnout zbývající tři, a ten čtvrtý zajistí páskou. Snad to vydrží. Není už moc času a vydává se na start druhého speciálu. Karel už odjel.

Já s Petrem také nasedáme na motorky a jedeme se podívat do cíle. Ten je vzdálen cca 50 km od servisní zóny. Cestou zastavíme u trati, právě včas. Projede pár motorek a už vidíme Karla, jede klidným tempem a podle Ivošova instrukcí stojí ve stupačkách. Dívám se do papírů traťovému komisaři, kdy asi pojede Ivoš. Pečlivě kontrolujeme startovní čísla, která by měla jet těsně před ním. Ivoš nás docela překvapil, protože přijel dříve než jsme ho čekali, takže Petr natočil moje záda a já vyfotila modrý flek… To jsme ale parta… Nasedáme na motorky a jedem směr cíl. Opět přijedeme těsně před Karlovým příjezdem, místo toho aby nám zamával nás osprchuje šutry a prachem.
Uplyne jen pár minut, z lesa se vyřítí had pěti čtyřkolek a za nimi Ivo. „Celou cestu ze za nimi táhnu jak smrad, předjet se nedají a neskutečně práší.“ Koukám jak vypadá motor. Je zase celý mastný, vyteklo hodně oleje. Cestou zpět se zastavíme na pumpě natankovat a umýt motorky. Kluci jedou napřed jinou cestou podle itíku. My s Petrem se raději do žádných velkých offroadových terénů nepouštíme.
Přijedeme do servisní zóny a nemůžeme uvěřit vlastním očím, Motorky Ivoše a Karla jsou jak koule bláta. Karel: „Táhli nás takovými cestami, že ty motorky můžeme jet znovu umýt.
Ivo se odhodlává rozdělat motor aby zjistil, jestli se šteft vytrhl z karteru a zda to půjde nějak opravit. Sundá hlavu a válec a zjistí, že šteft je zalomený a vytržený. Z techniky od Loctite konzultuje, zda to půjde nějak zalepit. Na motorce se stále pracuje tak se nechte překvapit, jestli to klapne nebo ne… Já sama jsem moc zvědavá. Právě sem do tiskového střediska přišel Jára Šíma a řekl mi: „Jirka Jansa už zase maká na motorce, dohadují se tam s Ivošem jak to opravit, Ivošův nápad se mu ani trošku nelíbí, ale prosadil si svou a už do toho tam vrtá…..
Při pohledu do výsledkové listiny si určitě všimnete hodinové penalizace mnoha jezdců. Ta je za včerejší etapy za údajně neprojetý kontrolní bod. Dostali ji i Ivo s Karlem a ještě dalších 36 jezdců, včetně slovenského Jardy Katriňáka. Ten se tak propadl ze druhé na 37 příčku. Navíc proti němu ještě podal Cyril Despres protest, za použití nedovolené pneumatiky. Vůbec se zde kvůli penalizacím zvedla vlna protestů a odporu, tak uvidíme jak se situace vyvine. Zítra se jede úplně stejná etapa jak dnes….
Vierka


KM Racing - postřehy očima účastníků:

10,29 - Neuvěřitelných 8 listů formátu A4 změn v navigaci pro dnešní pátou etapu, bylo připraveno na závodníky. Spousta změn na poslední chvíli a k tomu jeden změnový list hned na začátku dnešní etapy, dává velké mínus organizaci CER. Tým KM Racing se ovšem včera večer připravoval i po technické stránce. Nové zadní obutí, nový řetěz, samozřejmě filtr vzduchu a také zde poprvé plně využijeme velkou 22 litrovou nádrž, protože první přejezd a rychlostní zkouška jsou dlouhé 166km. Terén střídá perk, kamení, lesní porosty, louky a zpevněné povrchy jako je beton a asfalt. V noci vydatně pršelo, tak se dá očekávat velmi nepříjemný terén. Josef Macháček definitivně odstoupil z kategorie čtyřkolek. David byl na prvním CP na 14.místu a Dušan 24.

13,32 Po první rychlostní zkoušce se David drží na výborném 14 místě a Dušan Randýsek na místě 20. Velké změny v plánování etap a umisťování tzv.waypointů vedl k tomu, že Jarda Katriňák dostal penalizaci 1hodinu za neprojetí tohoto bodu. David měl také problémy s navigací, protože mu přestalo fungovat čidlo tripmasteru, ale to jsme dali v asistenčním parku do kupy, takže mohl vyrazit do druhé, 54km dlouhé zkoušky, již s tripem opraveným. Dušan měnil přední kolo a jede stylem zůstat v soutěži a neriskovat zdraví.

15,40 - "Druhá rychlostka mi sedla, držel jsem se se špičkou a docela mě to baví", přiznal David po dojezdu druhého rychlostního speciálu, ve kterém skončil na vynikajícím 7.místě. Dušan Randýsek si nenechává odjet exkluzivní 20 závodníků a umístil se dnes na 19.místě. Oba borci dnes minimálně jednou vystoupili (upadli) ze svých strojů a tak musí Dušan měnit řidítka a u Davida zůstalo pouze u odřených plastů a nádrže. Do zítřejšího speciálu, který bude stejný, co se profilu tratě týče, budeme měnit přední i zadní pneu a filtraci.

21,48 - Celkově se David dostal do TOP 10 a to s přihlédnutím na všechny penalizace ostatních závodníků, přesto si myslím, že to jeho výkon nijak nedegraduje, spíše naopak. Musím se přiznat, že tolikrát jsem nebyl na ředitelství závodu, jako dnes. Skutečné zmatky s modifikacemi "roadbooků", změna následuje změnu, velké tiskové chyby, kluci sedí občas celkem bezradní nad tím, co pro ně vlastně pořadatel na další den připravil, kde si mají udělat poznámku, co vlastně platí a co ne, závidím jim jejich klid. My jsme tady od toho, abychom se snažili jim to maximálně usnadnit. Pořadatel mi na to pak řekne "sorry". Už je to tak daleko, že si to od nich nechávám podepsat. Na co se ovšem nezapomnělo, byla finanční pokuta 300 Euro, kterou jsme museli zaplatit za dvojnásobné překročení rychlosti v kontrolním úseku. Ale je to naše chyba :-), tak platíme.
Martin Pabiška

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist