11. etapu vyhrál po zmatcích a složitém dojezdu Meo

Rallye Dakar se rychle blíží ke svém sobotnímu finiši. Dnešní 11. etapu vyhrál po dramatické bitvě francouzský nováček Antoine Meo, který o pouhých 18 sekund porazil svého týmového kolegu u KTM Australana Tobyho Price. Ten i nadále vede s velkým náskokem průběžné pořadí motorkářů před Slovákem Štefanem Svitkem. Po dojezdu prvních 14 jezdců do cíle ale přišla zpráva, že kvůli složitým podmínkám ve druhé polovině etapy možná budou brát pořadatelé oficiální výsledky podle průjezdu na druhém kontrolním bodu. Nakonec ale počítali celou délku etapy.

Do jedenácté etapy vyjelo už pouze zbývajících 91 motorkářů a 31 čtyřkolek. Kromě Čechů Ondřeje Klymčiwa, Rudy Lhotského a nově i Milan Engela skončili svou pouť předčasně i takové hvězdy jako tovární jezdec Yamahy Alessandro Botturi, zkušený Francouz Michael Metge na Hondě a rovněž i slibně jedoucí Španěl Juan Garcia Pedrero (Sherco), který převážnou dobu dosavadního průběhu rallye okupoval první desítku průběžného pořadí. Adrien, další z rodinného motocyklového klanu s příjmením Metge, ale nadále pokračuje a je dokonce jako dakarský nováček desátý celkově. Dalším krokem k cílové rampě 38. ročníku Dakaru byla 11. etapa vedoucí z argentinského La Rioja do San Juanu. Měřila celkem 712 kilometrů, z toho speciál měl mít 431 km. Úroveň obtížnosti z posledních dní zůstala stejná, ale různorodost tras mohla dát vyniknout flexibilním řidičům. Charakteristický byl písek ve všech podobách, zejména fesh-fesh, nejprašnější a nejhustější druh, který vyžaduje jak zručnost, tak i trpělivost. Rychlost mohli jezdci využít zejména na rovnější úsecích se štěrkem a oblázky.

Lídr průběžného pořadí Australan Toby Price na tovární KTM se včera po dojezdu vyjádřil, že už může jet trochu defenzivněji, protože má na své pronásledovatele dostatečný náskok. To ale dnes příliš nedodržoval a už od začátku se 11. etapy dostal do vedení. Na prvním kontrolním bodu měl náskok na Chilana Pabla Quintanillu (tovární Husqvarna) minutu a půl. Další minutu ztrácel argentinský nováček Kevin Benavides na Hondě. Dobře si vedl i včerejší vítěz Slovák Štefan Svitko na čtvrté pozici. Nejvýše postavený Čech v celkovém pořadí David Pabiška z týmu Barth Racing začal na 33. místě. Pořadí se nezměnilo ani v půlce měřeného úseku, jen rozestupy mezi Top 3 se snížily a před Svitka se dostal pětinásobný endurový mistr světa Antoine Meo na další tovární KTM spolu s Portugalcem Helderem Rodriguesem, hájícím barvy Yamahy. Pabiška se držel pořád na stejném pořadí s odstupem na lídra přes 47 minut.

Pořadí na 2. CP:
1 3 PRICE TOBY (AUS) 2:47:41
2 4 QUINTANILLA PABLO (CHL) + 46
3 47 BENAVIDES KEVIN (ARG) + 3:02
4 49 MEO ANTOINE (FRA) + 4:14
5 7 RODRIGUES HELDER (PRT) + 5:11
6 5 SVITKO ŠTEFAN (SVK) + 6:09
33 37 PABIŠKA DAVID (CZE) + 47:48                                                                             74 68 VESELÝ JAN (CZE) + 1:53:58

To už se ale dávno naplnil osud jednoho z největších favoritů Paula Goncalvese (velký snímek nahoře). Portugalec byl předevčírem na pokraji vyřazení z Dakaru kvůli proraženému chladiči a následné obrovské ztrátě. Organizátoři ale nepochopitelně továrního jezdce Hondy podrželi, nějak mu spočítali virtuální čas a nechali ho pokračovat na celkové třetí pozici. Před noc (a možná i po spravedlivých protestech jiných týmů) se chytili pořadatelé za nos a napařili mu dodatečnou penalizaci 50 minut. Bývalý mistr světa dálkových soutěží tedy dále pokračoval v soutěži, ale dnes na 117. kilometru zabloudil a ztratil další cenné minuty. O chvíli později dokonce havaroval a ocitl v péči zdravotníků, kteří ho nechali převést do bivaku. Další pokus HRC Hondy o ukončení nadvlády továrny KTM na Dakaru tak opět skončil předčasně, i když duo Gonvalves – Barreda vypadalo před startem letošního závodu a po prvních etapách moc slibně.

Na třetím kontrolním bodu (348. km) už spolu v čele tvrdě bojovali o vedení jen Antoine Meo a Pablo Quintanilla, protože Kevin Benavides zabloudil a Price se vytratil z výsledků. Ale jen na pár desítek minut. Australan už totiž znovu vedl na posledním měření, 40 kilometrů před cílem, takže se soudilo, že jeho dřívější zmizení z pořadí bylo jen chybou časomíry. Poslední fáze etapy byla fantastickým bojem nejlepších jezdců o každou sekundu, rozhodovala doslova každá chybička. Nejvíce štěstí měl v koncovce Fracouz Meo, který vyhrál o pouhých 18 sekund před Pricem. „Je to báječné. Byl to obtížný den na navigaci. Sjel jsem se s Paulem Gonçalvesem a Pablem Quintanillou, pak Paulo havaroval a já také udělal pár malých chybiček a nakonec jsem i upadl těsně před prvním tankováním. Pak byla navigace ještě těžší, ale zadařilo se mi a našel jsem v pravou chvíli ten správný way point. Měl jsem i trochu štěstí, ale teď jsem spokojený a těším se, co přinese zítřek. Moje ztráta na druhého Svitka se podstatně snížila....,” uvedl  v cíli spokojený Meo. 

Poněkud vadnoucí Quintanilla sice uhájil třetí pozici před Rodriguesem, ale celkově se propadl na čtvrté místo za Mea, který svým dnešním druhý vítězstvím na Dakaru jako nováček postoupil už na třetí místo ve výsledkové tabulce. Sedmý Svitko dnes ztratil na vedoucího jezdce klasifikace Price dalších 12 minut a jeho odstup tak narostl na 35 a půl minuty. Na oficiálních stránkách dakar.com ale stále svítí pouze výsledky prvních 14 jezdců, situace je značně nepřehledná. Český tým Moto Racing Group k tomu na svém Facebooku uvedl: „Dle oficiálních informací byl dnešní speciál předčasně zastaven na CP2, a to pro kategorii moto a quad z důvodu extrémních veder a kolapsů závodníků. Auta a kamiony pokračují do původního cíle! CP2 odpovídá WP4. Honza Veselý tímto bodem projel na 71. pozici. Většina závodníků obou těchto kategorií nicméně nevědomky pokračuje v závodním tempu do původního cíle speciálu. Časy se nadále načítají... Co dodat..“  Nakonec se organizátoři rozhodli počítat  výsledky za celý měřený úsek, David Pabiška byl klasifikován jako 34. a Jan Veselý jako 71. Jezdcům, kteří měli ve druhé části měřeného úseku problémy, časy složitě dopočítávali. 

Motocykly v etapě:

1 49 MEO (FRA) KTM 05:19:08

2 3 PRICE (AUS) KTM + 18 sek.

3 4 QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA + 2:48

4 7 RODRIGUES (PRT) YAMAHA + 6:02

5 42 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA + 12:09

6 47 BENAVIDES (ARG) HONDA + 12:13

7 5 SVITKO (SVK) KTM + 12:29

8 106 BLYTHE (USA) KTM + 21:28

9 11 VILADOMS JORDI (ESP) KTM + 25:29

10 23 FARRES GUELL (ESP) KTM + 27:07

34 37 PABIŠKA (CZE) KTM + 1:27:24

71 68 VESELÝ (CZE) KTM + 3:15:46

Motocykly celkově

1 3 PRICE (AUS) KTM 40:08:30

2 5 SVITKO (SVK) KTM + 35:23 min.(1:00)

3 49 MEO (FRA) KTM + 43:46

4 4 QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA + 45:19

5 47 BENAVIDES (ARG) HONDA + 57:05

6 7 RODRIGUES (PRT) YAMAHA + 1:02:01 (2:00)

7 42 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA + 1:33:46

8 48 BRABEC (USA) HONDA + 1:39:55

9 23 FARRES GUELL (ESP) KTM + 1:41:58

10 45 MONLEON (ESP) KTM + 3:09:44

29 37 PABIŠKA (CZE) KTM + 7:22:36 (1:00)

69 68 VESELÝ (CZE) KTM + 21:09:01 (2:00)

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist