Elektromotorky v seriálu MČR a Pohár CAMS cross country

Na našem webu se rozhodně nevyhýbáme ani elektromotorkám a představujeme vám novinky z terénu i silnice, testujeme, srovnáváme...  Teď přinášíme další důkaz o vzestupu jednostopé elektrifikace - v letošním roce totiž v seriálu cross country, pořádaném CAMS, budou mít motorky poháněné elektromotory svoje vlastní kategorie.

Elektromotorky postupně zabydlují ve světě jednostopého sportu a s motorkami poháněnými elektromotory se můžeme setkat nejenom u nás v juniorském supermotu, ale také ve světovém trialu či seriálu Grand Prix. Diskuze o tom, že elektromotorky nikdy nebudou rovnocenným soupeřem motorek se spalovacím motorem nejspíš nikdy neutichnou a určitě se objeví i pod tímto článkem, ale naštěstí se najdou lidé, kteří nesrovnávají nesrovnatelné, snaží se raději vytěžit i z tohoto segmentu maximum a nabídnout jejich majitelům nové zážitky. Mezi lidmi už je těchto strojů dost a proto, aby i oni mohli porovnat svoje síly s ostatními, iniciovala firma EmotionBikes společně s výkonným výborem divize endura CAMS zařazení kategorie elektrických motorek do seriálu přeboru a mistrovství ČR v cross country.

Elektrické biky budou podle věku závodníků rozděleny do čtyř kategorií. Pro nejmladší adepty ve věku 5 – 9 let bude určena třída EL1, která se pojede na strojích o maximálním výkonu do 3 kW a velikostí zadního kola max. 12“ s dobou jízdy 2 x 10 minut.  Další v řadě bude třída EL2 určená pro juniory ve věku od 7 – 13 let s maximálním výkonem do 14 kW, velikostí zadního kola max. 16“  a dobou jízdy 2 x 15 minut. Nejstarším juniorům ve věku 12 – 15 let bude určena třída EL3 bez omezení výkonu a velikosti zadního kola s trváním jízdy 30 minut. Třídu ELEKTRO OPEN pojedou piloti od 14 let bez omezení věku a výkonu stroje. Tito budou závodit na celé cross country trati v jízdě s pohárem CAMS a jejich jízdní čas bude 40 minut.

Kalendář CAMS 2019

20. – 24. 03.  Šiklův mlýn
20. – 21. 04.  Šternberk
11. – 12. 05.  Liberec
01. – 02. 06.  Městečko Trnávka
15. – 16. 06.  Ostrava
31. 8 – 01. 09. Rudník

Většina našich čtenářů si pod pojmem „elektrobike“ představí etalon tohoto motocyklového segmentu, kterým je KTM Freeride E-XC, v juniorských třídách budou pravděpodobně nejpočetněji zastoupeny biky domácí značky Kuberg, ale už jsme vás v tomhle srovnávacím testu informovali také o dalších strojích, které jsou na našem trhu v tomhle segmentu k dispozici. Protože náš web je podobným novátorským projektům nakloněn, určitě budeme tenhle seriál sledovat a přinášet vám průběžné výsledky a další informace o jeho vývoji. Plánujeme také aktivní účast našeho redaktora na některém ze závodů příští sezóny, takže se určitě můžete těšit na reportáž „na vlastní kůži“.

Společnost EmotikonBikes nejenom iniciovala vznik tohoto seriálu, ale také něho nasadí vlastní závodní tým a to ve všech kategoriích a ve všech závodech. Proto jsme vyzpovídali Petra Krále, jednatele této společnosti, aby nám o nově vzniklém projektu prozradil bližší podrobnosti.

Petře, koho napadlo uspořádat tenhle seriál?

Většina lidí z naši firmy na motorkách závodila nebo ještě v terénu závodí. Dlouhodobě se elektromobilitě v jedné stopě věnujeme a specializujeme se na ni a také na všech těch strojích stále jezdíme, abychom byli v obraze. V terénu jezdíme ale úplně nejvíc, protože nás to proste baví. Navíc jsme se dlouhá léta věnovali pořádání seriálu závodu motorek a čtyřkolek v cross country. Ověřili jsme si, ze se na elektromotorce v terénu dá krásně svézt. A asi to bude do budoucna cesta, jak v terénu na motorce vůbec jezdit a sportovat. Na nápadu zařadit elektrické motorky do seriálu závodu v cross country jsme se velice rychle a efektivně shodli s vedením divize endura CAMS, která následně připravila veškerá pravidla pro tuto kategorii. 

Proč právě ve spolupráci s CAMS?

Protože divize endura CAMS dlouhodobě skvěle funguje, jejich seriál CC závodů osobně známe a jsme si jisti kvalitou a vývojem. V divizi endura jsou lidé, kteří tímhle sportem žijí a odvádějí obrovské množství práce. Seriál CC závodu pod hlavičkou AČR zkrachoval a s AČR spolupracovat nebudeme ani za brambůrky. To už máme za sebou...

Pro koho bude tenhle seriál určený?

Vlastně komukoli. Všechno se ukáže v průběhu sezony. Ovládání elektrické motorky je jednodušší. Motorka je lehčí, nenáročná na servis. Podle mého názoru ideální pro děti, muže i ženy, kteří to prostě chtějí zkusit a mají respekt z velké motorky. Možná, že přesvědčime i nějaké zkušené a kvalitni jezdce, alespoň na pár závodu, aby nám pomohli s propagaci projektu. Navíc dětské motorky si bude možné i na závod či trénink pronajmout. O velkých motorkách ještě uvažujeme.

Máte už nějaké ohlasy či představy o tom, kolik lidí, případně kdo by se těchhle závodů chtěl účastnit?

Ohlasů je mnoho. Je to dosti kontroverzní a také módní téma, které mimořádně baví různé diskutéry a negativisticke kritiky všeho. Takže si to dost často nevybíravě slízneme, ale máme samozřejmě i spoustu podpory. Pokud jde o účast, připouštím, že jsme docela napnuti. Očekávám pravidelnou účast okolo 15-20 elektrických motorek všech kategorii. Máme přislíbenou nepravidelnou účast špičkových trialistů. Víme o rodičích s dětmi, kteří by to chtěli zkusit. Třeba se to také bude líbit ženám a dívkám. Ty jsou progresivnější s často odvážnější než chlapi. 

Chcete stavět vlastní tým. S jakými motorkami do závodů vyrazíte?

Podporujeme evropské výrobce a značky, které dovážime. Za nás to tedy bude určitě španělský Torrot v dětských kategoriích a také český REVX

S čím byste byli po skončení letošní sezóny spokojeni? Kdy si řeknete: stálo to za to! ?

Pokud to bude bavit, jak jezdce, tak diváky. Když petrolhedi třeba jen utrousí, že je to docela dobrý a začnou přemýšlet o elektricke motorce jako o alternativě třeba jen k tréninku. A pojede se i v další sezóně. 

Máš z něčeho obavy?

Jasně, těch je mnoho. Je tam mnoho nejasného a je možné, že se v průběhu sezóny bude muset něco změnit. Uvidíme, jak to bude s výdrží motorky v kategorii E4, která se pojede v závodním tempu na 40 min. Jaká bude účast, jaký bude ohlas...Tenhle rok bude jistě zkušební. Ale zároveň věřím, ze mimořádně pomůže technickým inovacím a obecně rozvoji elektrických pohonu. Možná nová disciplína osloví i nové partnery a diváky.

Je něco, co bys chtěl vzkázat čtenářům?

Nebojte se, pojďte to zkusit! Přijďte se podívat. Uvidíte, že elektromotorka není pouze o ekologii, ale také o emocích a zábavě. Chtěl bych vyzvat také ostatní výrobce a dovozce k účasti v seriálu těchto závodu.

Děkuju za rozhovor a přeju do nové sezóny jen to nejlepší!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist