ECC Vysoké nad Jizerou 2012

Předposlední říjnovou sobotu se ve Vysokém nad Jizerou na Semilsku odehrál poslední podnik letošního KTM Enduro Cross Country Cupu. Poháru, který se už dávno vymanil ze škatulky „seriál okresních srandamatchů“. Poháru, kterého se naopak průběžně po celý rok účastnili naši přední reprezentanti - špičkový „bahňáci“.

ECC Vysoké nad Jizerou 2012
Mezinárodní šestidenní, mistrovství Evropy, mistrovství republiky v enduru. Na všech těchto akcích jste se mohli setkat s jezdci právě i zde startujícími! Kromě těch se tu samozřejmě pohybovaly stovky dalších. Motokrosaři se zkušenostmi ze všech možných oblastních přeborů známých pod zkratkou SMS, trialisté a samozřejmě pak tzv. „hobíci“. Protože hlavně kvůli nim se tyto závody pořádají a bez nich by to ani nebylo ono. Ukázkovým příkladem byl právě závod ve Vysokém.
Oproti předchozím třem ročníkům závodu došlo ke dvěma podstatným změnám. Tou první byla nová lokalita tratě. Z dřívějšího okolí nedaleké vesničky Sklenařice padla letos volba na louky a lesy přímo u Vysokého. Druhou odlišností pak bylo počasí. Téměř 20 stupňů ve stínu v porovnání s loňskem čekal asi jen málokdo. Pro začátek bylo tedy vše perfektní. Tak jak tomu je při závodech ECC zvykem, ráno se jako první vydali na trať dětští závodníci v kategoriích 50 a 65 ccm. V té slabší zvítězil a celkově první místo vybojoval mladý David Vondrák (#22) jedoucí za Dr.K Racing Team. Druhý v závodě i celkově skončil po lítém boji Martin Balatka (#11), jezdící v barvách klubu Haratice. Třetím v závodě se stal mladý František Egrt z Martinic (#8), ovšem třetí v celkovém pořadí poháru byl klasifikován jeho kolega #6 Matěj Hlůže (zde šestý).
V silnějších pětašedesátkách poslední dva závody dominoval talent z Motosportu Valteřice – Jiří Hendrych (#90). Protože se ale předešlých závodů vůbec neúčastnil, celkově byl s počtem 50 bodů na 8. místě. Celkově třetí byl #52 Petr Petříček (TM Moto Racing), druhý mladý #57 Jarda Šmíd (Motosport Bozkov) a celkově vyhrál talent z nedaleké Jilemnice, Karel Šrytr (#51), který za tento úspěch vděčil především svým výsledkům z první půli sezony.
Do dopoledního závodu, na zhruba 10 kilometrů dlouho trať, se pak vydali všichni ti, co dělají tyto závody atraktivní pro diváky. Na trať se vydali tzv. hobby jezdci. Domácí vysocký tým věřil především ve své zástupce v nejpočetnější kategorii E2. Měl zde totiž hned 8 svých „koní“, přičemž minimálně čtyři z nich s reálnou šancí na to nejvyšší umístění. Honbu za ním jim měl v plánu překazit divočák Jan Fedorko z konkurenčního Enduro klubu Semily. Tento závodník mající jisté celkové první místo v nižší kubatuře E1 (kdy všechny letošní závody s přehledem vyhrál), se zde představil s dvoutaktní dvěstěpadesátkou KTM a už jeho důrazná rozcvička na startu naznačovala vážnost jeho počínání. V nejsilnější kategorii pak byl očekáván souboj mezi celkově druhým Jiřím Kuželem z týmu Enduro Český ráj (mj. vítěz posledních třech závodů) a průběžným lídrem Petrem Rydvalem. Trať, včetně umělého suchého a vodního příkopu byla připravena, jezdci, diváci a pořadatelé také. Mohlo se startovat!
První startující vlnou byli jezdci kategorie E2. Holeshot bral Fedorko (#96) následovaný Adamem Erlebachem (#101) z týmu AMK Krakonoš Jilemnice. V E1 se pocty být prvním první zatáčky ujal Jan Vacek (#36) jedoucí v dresu Endura Český ráj. V E3 se pak tím s nejrychlejší reakcí stal Jirka Kužel. První kolo splnilo očekávání diváků přítomných u sekce s umělými nástrahami trati. Především pak vodní příkop se stal pro mnohé jezdce tím nezrádnějším na celém okruhu. Jisté způsoby průjezdu byly totiž jen dva. Buď přeskočit v rychlosti pod plynem, nebo naopak průjezd velmi pozvolný. Cokoliv mezi se ukázalo jako více či méně nebezpečné jak pro jezdce, tak pro jejich stroje. Dokonce i diváci podél nebyli v pár případech v bezpečí. Trať ale oplývala i jinými „záživnými“ úseky. Takovým se stal průjezd korytem malého potoku v lese, cca. 500 metrů od prostoru startu. Deště panující přes týden místo vydatně rozmočily a ačkoli pořadatelé trať „překolíkovávali“ jak mohli, nakonec nezbylo než blátivý úsek kompletně uzavřít. Vyjeté koleje, savé bahno a fůra jezdců zkrátka nešly dohromady. Důkazem bylo několik „šťastlivců“ kteří dolovali své stroje z bahna v řádech minut a to ještě za pomoci minimálně dalších dvou. Trať byla jinak sjízdná i pro méně zdatné. Většina vedla po loukách, zavítala-li do lesa, tak jen na chvíli a většinou po cestě. Lehkou kuriozitou bylo zorané pole. Po něm obvykle tratě cross country nevedou a vysočtí tím patrně chtěli dokázat podobnost s Velkou Pardubickou, kterou nakously výše zmiňované příkopy.
Nyní k výsledkům… V E1 přesvědčivě zvítězil Jakub Balatka (#44) z Enduro Haratice. Tři minuty po něm pak dojel Petr Havrda (#80), kterého po další půlminutě následoval jeho kolega z týmu Enduro Český ráj, Jiří Láska (#8). Ten se celkově v poháru umístil jako druhý, třetí byl Martin Makovec (#3) z Motorsportu Lhotka (tady čtvrtý). Vítězem se už předminule stal Jan Fedorko ( #96). V E2 se favorizovaný Fedorko vlivem technické poruchy nedostal dále než do prvního kola. Tím pádem už vysockým jezdcům nestálo nic v cestě zaplnit celé pódium v pořadí: 3. #231 Jiří Havel (celkově čtvrtý), 2. #138 Ondřej Josífek (celkově osmý) a 1. #108 Aleš Kučera (celkově třetí). Druhým celkově byl tentokrát až třináctý Adam Erlebach (AMK Krakonoš Jilemnice) a vítězem celého poháru se stal # 113 Petr Holata (tady devátý) – kolega Fedorka z Enduro klubu Semily.
Nejsilnější kategorii po skvělém výkonu vyhrál Jiří Kužel (#314) z Endura Český ráj. Toho nerozhodil problém s kamerou, která na jeho helmě vypověděla poslušnost, ani tvrdý boj s #299 Rydvalem (Motosport klub Jablonec n. J.). Ten, ačkoli ho postihl právě během bitvy s Kuželem nepříjemný pád, dokončil jako druhý a o dva body tak uhájil celkové vítězství v poháru! Celkově třetím se pak stal tady pátý Petr Balatka (#307) z Motosportu Bozkov. Že to bylo skutečně tvrdé dokazoval stav, v jakém do cíle přijel například jezdec Pavel Zouhar (Motosport Valteřice) se symbolickým startovním číslem 321. Cestou se mu podařilo nejen kompletně zašpinit, možná až „zas**t“ sebe a motorku, ale i poztrácet veškeré nářadí z ledvinky (protrhla se), přijít o přední číselnou tabulku a ohnout úchyt kamery GoPro (viz záběry ve videu). Na druhou stranu, 17. místo z 39 startujících v E3 je na jeho třetí závod v životě dost slušné.

Odpolední závod

Přesně v půl třetí odpoledne byl odmávnut start první řady jezdců druhého závodu. Těmi byli jezdci s tzv. „áčkovými“ licencemi, tedy ti nejlepší z nejlepších. Už jen jména jako Markvart (6. na letošní ISDE v juniorech), Mühlfait, Hádek nebo Císař mluví sama za sebe a jestli ne, tak zanedlouho budou ;) Druhou vlnou pak byli jezdci kategorie B - jezdci endurových a motokrosových přeborů. Silná želízka v ohni tu měl hlavně tým AMK Krakonoš Jilemnice: všechny tři vítěze jednotlivých přeborových kategorií z nedávných Uhlířských Janovic (Hanuš, Nosek, Balaš) doplněnou úspěšným motokrosařem Mírou Škaloudem a stabilně jezdícím Václavem Bínou. Třetí řadou na startu byla kategorie veteránů. Tady se, stejně jako dopoledne v E3, mělo rozhodnout o celkovém vítězi. V tomto případě mezi Milanem Kurfiřtem a Alešem Vondrákem. Vondrák měl za sebou už dvojici po sobě vyhraných závodů a k co nejlepšímu výsledku i zde, mu měla dopomoci zbrusu nová „třístovka“ od KTM. Kurfiřt naopak sázel na bodově lepší výchozí pozici a taktiku „hlavně slušně dojet“. Poslední na řadě pak vyrážely pětaosmdesátky…
Holeshots: Licence A – Petr Hušek (Motoklub Chrastava) Licence B – Milan Kottek (Enduro klub Semily) Veteráni – Aleš Vondrák (Dr.K. Racing team) I přes úspěch na startu se Hušek (#55) pomalu, ale jistě pořadím propadal. Nakonec jeho vyrovnaná a svižná jízda stačila na 6. místo. Přesným opakem byl #90 David Mühlfait (Enduro klub Semily). Ten start pokazil a musel od začátku stahovat náskok ostatních. To se mu jeho dravou a přitom vyrovnanou jízdou podařilo (jak sám řekl, jen jednou zaváhal ve znovu otevřeném blátivém úseku) a dojel si nejen pro třetí místo v závodě, ale hlavně uhájil druhé místo celkově před zmiňovaným Huškem. Druhý v závodě a čtvrtý celkově dojel Jaroslav Křapka (#131). Jarda se dlouho držel ve vedení, kde naplno využíval potenciálu svého velkého dvoutaktu od KTM. V poslední čtvrtině ho ovšem dojel #3 Patrik Markvart (SOLARCO Czech Enduro). Juniorský mistr republiky v enduru měl hned v úvodu pád. Navíc měl nevýhodu slabšího motocyklu (KTM 125). Přesto dokázal Křapku dotáhnout a v cíli byl zhruba o 4 vteřiny rychleji. Celkovým vítězem se stal ve Vysokém nestartující Michal Rudolf (GasGas.cz).
V licencích B nedošlo k žádným nepředvídatelnostem. O celé jedno kolo navíc vyhrál #306 Jan Balaš (AMK Krakonoš Jilemnice), před Davidem Malečkem (JaM Racing) se startovním číslem 222, a kolegou Mirkem Škaloudem (509). Balaš tak potvrdil svoji suverenitu, z devíti závodů byl osmkrát první a jednou druhý, Škaloud celkově předstihl kolegu Hanuše (321] a bere celkově stříbro. Na Malečka zůstala v konečném součtu příčka pátá. Veterány ovládl Aleš Vondrák (#791). Jeho nový stroj šlapal jako hodinky a spolu s Alešem v sedle nenašel v závodě a třídě přemožitele. To ale neplatí celkově! Milan Kurfiřt (#703) měl vše velmi dobře spočítané. Jel na jistotu, dojel třetí a pomyslným mistrem veteránů se stal on! Na pódiu celkového pořadí je doplnil #706 Milan Kotrč (Enduro klub Semily). Ve vysockém závodě zase druhým místem celkově bramborový #701 Míra Hanč (Motosport Bozkov). Že to ani zdaleka není o nové motorce, potvrdil v kategorii B startující #224 Martin Kučera (MPS Racing team). Jeho KTM 250 SX-F na startu zářila novotou, ale špatně zvolená kolej v blátivé sekci (viz video níže) ho zdržela na tak dlouho, že z toho byla „až“ 13. pozice v cíli. Ještě hůře dopadl ve stejné třídě jedoucí #417 Honza Nosek (AMK Krakonoš Jilemnice). Jeho útočištěm se pro změnu stal vodní příkop. Zaplul do něj dokonale. Stejně jako voda do motoru jeho KTM… Alespoň se mohl jít hned sušit, aby pak při vyhlašování výsledků mohl převzít cenu ředitele závodu za nejumělečtější (ne)průjezd příkopem. Jedna z nejpovedenějších Cross Country sezon je za námi. Dík patří především pořadatelům. Jejich zásluhou se odehrál možná vůbec nejhezčí seriál tohoto typu v republice. Stovky spokojených diváků a jezdců tomu budiž důkazem. Snad se to příští sezonu zopakuje…

Video

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist