Jorge Lorenzo

Málokterý jezdec zažil tak raketový vstup do té nej.... kategorie, jako právě “Lízátko”. Mnoho lidí mu během jeho působění ve dvěstěpadesátkách vyčítalo, že kraluje hlavně díky skvělému motocyklu, ale hned po přestupu do MotoGP naznačil, že patří mezi nejlepší jezdce šampionátu. Vše zpečetil v sezóně 2010, kdy suverénně získal titul mistra světa v této nejprestižnější kubatuře.

Jorge Lorenzo Guerrero nastoupil do světa Grand Prix přesně v den svých patnáctých narozenin. Stalo se tak při sobotních kvalifikacích na Grand Prix Španělska v roce 2002, když páteční tréninky (stejně jako úvodní dva závody sezóny) musel kvůli nedostatku věku vynechat. Závodit začal ale samozřejmě daleko dřív. První motokrosové závody jezdil už v pěti letech a v osmi vyhrál juniorský motokrosový šampionát. Na silnici začal závodit ve třídě do 125 ccm v mistrovství Španělska a zároveň se účastnil i mistrovství Evropy, kde se často utkával se svým dlouholetým soupeřem Andreou Doviziosem.
Ve svojí první sezóně v mistrovství světa v roce 2002 dokázal čtyřikrát zabodovat (z toho dvakrát v první desítce) a se ziskem jednadvaceti bodů obsadil jednadvacátou pozici. Také další dvě sezóny v Grand Prix absolvoval ve dvackách a stejně jako při svém debutu to bylo na motocyklu Derbi. V této třídě dosáhnul v roce 2003 svého prvního vítězství a další tři přidal v sezóně 2004.
V následujícím roce 2005 přestoupil do čtvrtlitrů a změnil i motocykl, když startoval na Hondě RS 250 RW. Přestože si zde během své premiérové sezóny nepřipsal žádné vítězství, skončil čtyřikrát druhý, dvakrát třetí a celkově obsadil páté místo. Pro následující dvě sezóny přestoupil na Aprilii a kubatuře dvěstěpadesátek naprosto dominoval. V roce 2006 získal osm vítězství, v sezóně 2007 dokonce ještě jedno první místo přidal a suverénně se v těchto letech stal mistrem světa.
V roce 2008 nemohlo tedy nikoho překvapit jeho přestoupení do kategorie MotoGP, kde nastoupil po boku Valentina Rossiho v továrním týmu Fiat Yamaha. Málokdo očekával takový raketový vstup do této kubatury, jaký Jorge předvedl. Do prvních třech závodů startoval z pole position a během úvodních pěti závodů si připsal čtyři umístění na stupních vítězů (1 x první, 2 x druhý a 1 x třetí) a k tomu přidal jedno čtvrté místo!!! Rázem byl jedním z aspirantů na titul, pak se mu ale přestalo dařit. Jak později sám přiznal, myslel si, že už vše půjde naprosto hladce a přecenil svoje síly. Následovaly pády, těžká zranění a na bednu tak vystoupil až po dlouhých sedmi závodech. Přesto ale v sezóně získal 190 bodů, což znamenalo umístění těsně za stupni vítězů a titul Rookie of the Year.
Pro sezónu 2009 se Jorge samozřejmě zařadil mezi nejžhavější kandidáty na titul mistra světa a svými výkony potvrzoval, že už i v nejsilnější kubatuře je jezdec absolutní špičky. Ze sedmnácti závodů skončil dvanáctkrát na stupních vítězů, když si připsal celkem čtyři vítězství, pět druhých míst a tři třetí a za svým týmovým kolegou Valentinem Rossim skončil se ztrátou 45 bodů na druhém místě.

Sezóna 2010 byla v Jorgeho pojetí opravdu famózní. Z osmnácti závodů byly jeho nejhorší výsledky dvě čtvrtá místa z Aragonu a Motegi, a pak už veškeré závody dokončil na stupních vítězů. Na místě třetím skončil také dvakrát a to v Indianapolis a v Sepangu, pětkrát dojel druhý (v Losailu, Muggelu, Sachsenringu, Misanu a Phillip Islandu) a ve zbývajících devíti závodech zvítězil. Celkem nasbíral 383 bodů, což je rekordní počet, ke kterému se Valentino Rossi přiblížil nejvíce v roce 2008 (373 bodů) a další ikona tohoto sportu Mick Doohan měl v roce 1997 na svém kontě 340 bodů. Jediným okamžikem, který by asi chtěl Jorge v sezóně 2010 vymazat, byla Velká cena Japonska a prohraný souboj s týmovým kolegou Rossim. Rozhodně ho nepotěšila prohraná bitva a možná mu u fanoušků moc nepomohly ani jeho stížnosti na Valeho přílišnou tvrdost, ale říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. I tenhle závod byl pro Jorgeho velikou zkušeností a navíc ukázal, že je z jiného těsta nežli Valeho protivníci v minulosti (Max v Brně 2001, Sete ve Španělsku 2005 nebo Casey v Laguna Seca 2008), ve kterých se pak „něco“ zlomilo a už to prostě nebylo ono. S tím možná i Rossi počítal a doufal, že to podobně zamává i s „Lízátkem“, ale jeho další výkony vypadaly následovně: JPN – 4; MAL – 3; AUS – 2; POR – 1; VAL – 1. Ke dvěma titulům ze dvěstěpadesátek tak Jorge přidal i ten nejprestižnější a protože pro sezónu 2011 zůstává ve „svém“ týmu Fiat Yamaha, bylo jasné, že bude patřit k jednoznačně největším favoritům na zisk dalšího titulu.
Na začátku sezóny 2011 to skutečně vypadalo, že Španěl bude Stonerovi vyrovnaným partnerem, když se po třech závodech držel v čele průběžného pořadí. Pak ale Stoner vyhrál tři závody v řadě za sebou, zatímco obhájce titulu dojel čtvrtý v Le Mans, šestý v Assenu a na Silverstone dokonce havaroval. Nejhorší byl pro něho ale závěr sezóny, protože v Austrálii havaroval, nepříjemně se zranil a do závěrečných dvou závodů ani nenastoupil. Připsal si pouze tři vítězství, k tomu přidal šest druhých a jedno třetí místo. Rekordní sezónu 2010 tedy nezopakoval, když nasbíral o 123 bodů méně a byl sice v této sezóně „prvním poraženým“, ale zároveň bezkonkurenčně nejrychlejším pilotem na jiném stroji, nežli dominantní značky Honda.                                                                              
Datum narození: 4. května 1987
Místo narození: Palma de Mallorca (Španělsko)
Výška: 170 cm
Váha: 55 kg
Kariéra v číslech:

2002 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 21. místo (21 bodů) Derbi
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 12. místo (79 bodů) Derbi
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 4. místo (179 bodů) Derbi
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 5. místo (167 bodů) Honda
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 1. místo (289 bodů) Aprilia
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 1. místo (312 bodů) Aprilia
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 4. místo (190 bodů) Yamaha
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 2. místo (261 bodů) Yamaha
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 1. místo (383 bodů) Yamaha
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
           - 2. místo (260 bodů) Yamaha


Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 1993




TOPlist