Jakub Smrž

Tenhle Jihočech je i přes svoje mládí v současné době naším nejzkušenějším silničářem a zároveň pilotem, jehož jméno vzbuzuje ve světových superbicích veliký respekt. Má za sebou sice i dlouhou kariéru v Grand Prix, ale právě v sérii „sériových“ čtyřtaktů se zařadil mezi světovou špičku.

Kuba Smrž svoji kariéru na velkých motorkách zahájil v roce 1997, když v kubatuře malorážek skončil v Mistrovství České republiky na devátém místě a vyzkoušel si i mistrák u našich západních sousedů.
Už ve svojí druhé sezóně (1998) dokázal domácí mistrovství vyhrát, v Německu dojel těstě za elitní desítkou a vyzkoušel si dokonce start v mistrovství světa, když obdržel divokou kartu pro domácí závod na Masarykově okruhu. Tehdy bylo ještě nejlepší cestou do Grand Prix mistrovství starého kontinentu, na které se tým Elit Grand Prix Racing manažera Jarka Hanuše s Kubou zaměřili.
V sezóně 1999, kdy obhájil titul mistra republiky, skončil v Evropě na desátém místě, stejnou pozici získal i v Německu (přestože nejel všechny závody) a při domácí Grand Prix dojel na jednadvacáté pozici.
Mimořádně úspěšná sezóna byla ta v roce 2000, kdy Kuba dotřetice získal domácí titul, dvakrát vyhrál závod v Německu a to, že jeho další kroky budou směřovat do „světa“ rozhodlo druhé místo v Mistrovství Evropy. Mezi „světáky“ se představil hned dvakrát a to v Německu, kde dojel osmnáctý a v následujícím závodě na Masarykově okruhu si připsal první světové body za jedenácté místo.
S týmem Elit tak zcela logicky nastoupil do své první sezóny (2001) v mistrovství světa, ale ta nezačala moc dobře, když v prvních šesti závodech si připsal jen jeden bod za patnácté místo v Jerezu. Pak ale následoval závod v Assenu, kde voda na trati smazala výkonový hendikep jeho privátní Hondy a Kuba vybojoval skvělé páté místo. Najednu se „něco“ změnilo, body přibyly i v dalších čtyřech závodech a to i za šestá místa v Brně a Estorilu. Celkové sedmnácté místo s padesáti body byl rozhodně v premiérové sezóně skvělý úspěch, podpořený stříbrnou pozicí mezi nováčky (za Danim Pedrosou).
Velké změny nastaly v roce 2002, kdy po nevydařeném začátku sezóny (ze sedmi závodů pouze tři body z Jerezu) přišlo zranění, po kterém byl v týmu Elit (kterému už šéfoval Daniel Epp) ve stopětadvacítkách nahrazen Thomasem Luthim. Kubova dlouhá malorážková kariéra tak skončila a nový šéf Daniel Epp pro něho našel místo u Arieho Molenaara. Hned při svojí premiéře při Grand Prix Brazílie si Kuba připsal bod za patnácté místo a i když do konce sezóny už žádný nepřidal, bylo jasné, že jeho místo je právě ve čtvrtlitrech.
Pro sezónu 2003 se vrátil do svého týmu Elit, ale v jejím průběhu byl nahrazen Jardou Hulešem a její závěr stihnul opět v sedle molenaarovy Hondy. V jeho týmu se představil v obou následujících sezónách, v nichž skončil shodně dvacátý a jeho nejlepšími výsledky byla jedenáctá místa (Le Mans 2004 a Brno 2005).
Pro sezónu 2006 změnil tým i motocykl a v týmu AB Cardion sedlal Aprilii RSW 250. Bodoval celkem desetkrát, poprvé se ve čtvrtlitrech propracoval i do Top ten (sedmý v Turecku, osmý v Austrálii a desátý v Brně, Číně a Francii) a přestože celkově skončil na skvělém dvanáctém místě, jeho účinkování v Grand Prix skončilo.
I v tomhle případě ale platí pořekadlo „jedno končí proto, aby jiné mohlo začít“. Kuba v roce 2007 zahájil svoji kariéru v seriálu WSBK, kde v kategorii superbiků dostal příležitost u týmu Stefana Caracchiho v sedle prastaré Ducati 999 F05. Dokázal bodovat hned při svém prvním startu v Losailu a pětkrát skončil v elitní desítce. Ze superbikového seriálu si také úspěšně odskočil mezi vytrvalce, když s týmem RMT21 dojel na sedmém místě v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a spolu s Vincentem Haskovcem si udělal výlet za velkou louži, když v jeho týmu dojel v závodě 200mil Willow Springs na skvělém druhém místě. Celkové čtrnácté místo ve světových superbicích bylo určitě příjemným překvapením a tak pro další dvě sezóny jsme Kubu mohli vídat opět na italském dvouválci (tentokrát 1098 RS) v týmu Guandalini.
V roce 2008 si oproti svojí premiéře o jednu pozici polepšil a skončil třináctý a ve svojí dosud nejlepší sezóně 2009 se dokonce propracoval do Top ten, když skončil na desátém místě a na oblíbeném Assenu dokonce vystoupil na bronzový stupínek! V tomtéž roce vylezl na bednu ještě jednou a to při Mistrovství světa Endurance, když při osmihodinovce v Kataru skončil se slovenským týmem Maco Moto na třetím místě.
Pro rok 2010 jsme od Kuby očekávali další boje v elitní desítce. K nim také ve chvíli, kdy fungoval motocykl, samozřejmě došlo, ale letitá technika stále častěji protestovala a poté, co Kuba kvůli technické závadě nedokončil čtyři závody v řadě, se v týmu PATA B&G Racing rozhodli pro výměnu Ducati 1098R za konkurenční Aprilii RSV4 Factory. Premiéru v jejím sedle si Kuba odbyl při domácím závodě na Masarykově okruhu a i když tady prodloužil šňůru nebodovaných závodů na šest, situaci hodně vylepši v závěru sezóny, kdy atakoval stupně vítězů čtvrtým (Itálie), pátým a šestým místem (Francie).
V roce 2011 se na proniknutí do špičky světových superbiků chystá český tým Effenbert-Liberty Racing a pro tyhle účely si vedle Francouze Sylvaina Guintoliho vybral právě našeho Jakuba Smrže, pro kterého to bude opět znamenat do sedla dvouválce Ducati 1098R.
Datum narození: 7. dubna 1983
Místo narození: České Budějovice
Výška: 182 cm
Váha: 75 kg
Hobby: motokros, supermoto, Playstation, surf, ultralight lítání, poker, atletika

Kariéra v číslech


1997 - Mistrovství ČR 125 ccm - 9. místo (dojeté 2 závody z pěti),
         - Mistrovství Německa IDM 125 ccm - 15. místo (nejel všechny závody)
1998 - Mistrovství ČR 125 ccm - 1. místo,
         - Mistrovství Německa IDM 125 ccm - 11. místo (nejel všechny závody),
         - Mistrovství Evropy 125 ccm - 17. místo v Mostě,
         - Grand Prix 125 ccm - debut na divokou kartu (nedokončil závod v Brně -
           porucha)
1999 - Mistrovství ČR 125 ccm - 1. místo,
         - Mistrovství Německa IDM 125 ccm - 10. místo (nejel všechny závody),
         - Mistrovství Evropy 125 ccm - 10. místo,
         - Grand Prix 125 ccm (divoká karta v Brně) - 21. místo
2000 - Mistrovství ČR 125 ccm - 1. místo,
         - Mistrovství Evropy 125 ccm - 2. místo,
         - Mistrovství Německa IDM 125 ccm - dvě vítězství,
         - Grand Prix 125 ccm - 28. místo (divoká karta v Brně - 11. místo)
2001 - Grand Prix 125 ccm - 17. místo (50 bodů),
         - Mistrovství Španělska 125 ccm - 7. místo (pouze dva závody - 1vítězství)
2002 - Grand Prix 125 ccm - 32. místo (3 body),
         - Grand Prix 250 ccm - 36. místo (1 bod)
2003 - Grand Prix 250 ccm - 24. místo (12 bodů),
         - European Superstock - 34. místo (1 bod) /absolvoval pouze poslední závod/
2004 - Grand Prix 250 ccm - 20. místo (20 bodů)
2005 - Grand Prix 250 ccm - 20. místo (19 bodů)
2006 - Grand Prix 250 ccm - 12. místo (58 bodů)
2007 - WSBK - 14. místo (66 bodů),
         - 24 hodin Le Mans - 7. místo,
         - 200mil Willow Springs - 2. místo
2008 - WSBK - 13. místo (120 bodů),
         - MS Endurance - 8 hodin Qatar - 3.místo
2009 - WSBK - 10. místo (169 bodů), nejlepší výsledek 3. místo v Assenu
2010 - WSBK - 13. místo (110 bodů), nejlepší výsledek 4. místo v Imole
2011 - WSBK - 14.místo
2012 - WSBK - 15.místo
2012 - British Superbike Championship - 29.místo (poslední 3 podniky sezony)
2013 - British Superbike Championship - 15.místo
2014 - British Superbike Championship - 15.místo
2015 - British Superbike Championship - 24.místo (zranění)
2016 - British Superbike Championship - 18.místo
2017 - British Superbike Championship -

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999

Fotogalerie 1998

Fotogalerie 1997




TOPlist