Randy de Puniet

Dlouho to vypadalo, že tenhle Francouz bude v MotoGP figurovat hlavně v popředí tabulky pádů, ale čas ukázal, že pokud se Randy "potká" s kvalitním motocyklem, je rozhodně plnohodnotným členem startovního pole i té nejvyšší kubatury.

Randy de Puniet svoji kariéru začal poměrně netradičně v závodech skútrů. Protože se mu v nich dařilo, brzy postoupil mezi “normální” motorky a s Hondou jezdil mistrovství Francie ve třídě do 125 ccm. V této kubatuře získal francouzské tituly v roce 1997 i v sezóně 1998, kdy si také na divokou kartu vyzkoušel start v domácím závodě mistrovství světa. V těžkých podmínkách sice závod dokončil jako předposlední, což ale při počtu jezdců kteří nedojeli znamenalo solidní sedmnácté místo. Debut tedy dopadl poměrně dobře a Randy tak dostal pro sezónu 1999 nabídku ke startu v kompletním seriálu.
Tu absolvoval už na motocyklu značky Aprilia, se kterou byl spjat v letech, kdy jezdil Grand Prix ve dvoutaktních kubaturách. V první sezóně sice šestkrát spadl, ale také šestkrát bodoval, z toho třikrát dojel v první desítce. Celkově pak získal osmnácté místo se ziskem šestadvaceti bodů. V roce 2000 sice nepřišlo žádné výraznější zlepšení v konečném pořadí, kde skončil jen o příčku výše, ale zisk bodů byl skoro dvojnásobný, když si pro body dojel v jedenácti závodech.
Pro následující sezóny (2001 - 2005) přestoupil do kategorie čtvrtlitrů, kde zaznamenal zatím největší úspěchy svojí kariéry. Ve dvěstěpadesátkách vydržel celkem pět sezón, odjezdil osmdesát závodů, připsal si dvaadvacet pódiových umístění, z nich pětkrát stál na stupni nejvyšším.
V sezóně 2004 také dosáhl největšího úspěchu v celkové klasifikaci, když skončil na skvělém třetím místě.
Rok následující ale znamenal propad ve výsledkových listinách až na osmé místo a proto bylo velkým překvapením, když si ho pro sezónu 2006 vybrala Kawasaki do té nejprestižnější kategorie MotoGP.
V první sezóně de Puniet potvrdil to, co od něho spousta lidí čekala. Sice dovedl být rychlý (bohužel většinou pouze ve kvalifikacích), ale při závodech místo bodů sbíral spíše motocykl z kačírku u tratě.
Nedokončil sedm závodů ze sedmnácti a do první desítky se dostal jen v předposledním závodě v Portugalsku (desátý). Obrat k lepšímu nastal v roce 2007, kdy sice také sedm závodů pro pád nedokončil, devětkrát ale bodoval v první desítce a připsal si také jedno umístění na stupních vítězů, když v Grand Prix Japonska dojel na druhém místě. Celkově pak skončil jen kousek za Top ten.
Pro rok 2008 si ho do týmu LCR vyhlédl Lucio Cecchinello, pro něhož už jezdil ve dvěstěpadesátkách. Randy sice počet nedojetých závodů zredukoval na pět, ale nejlepším výsledkem bylo šesté místo z amerického Laguna Seca a k tomu přidal už pouhých pět umístění mezi první desítkou. Celkově z toho bylo patnácté místo a proto bylo trochu překvapením, že byl mezi prvními jezdci, kteří měli podepsanou smlouvu pro následující sezónu.
Ale de Puniet v roce 2009 prokázal to, že na něho Cecchinelo nevsadil nadamo, nedokončil pouze dva závody a i když část sezóny odjezdil z nepříjemným zraněním, tak skončil těsně za první desítkou, když se svými 106 body zaostal o pouhých devět bodů za sedmou příčkou Toniho Eliase.
Do poloviny sezóny 2010 se Randy držel na pozici nejlepšího pilota soukromého týmu a to díky skvělým výkonům, kdy stále dojížděl v první desítce (Katar – 6; Španělsko – 9; Francie – 7; Itálie – 6; Velká Británie – 6; Holandsko – 6; Katalánsko - 4). Pak ale přišel Sachsenring, kde Randy havaroval a vážné zranění ho vyřadilo i z následujícího závodu v Laguna Seca. Po zbytek sezóny se pohyboval kolem desátého místa, takže v pořadí privátních jezdců se propadl na třetí pozici a celkově skončil devátý.
Pro sezónu 2011 jej v týmu Lucia Cecchinella vystřídal mistr světa Moto2 Toni Elias a Randy musel vzít zavděk angažmá v týmu Pramac Racing. S Ducati Desmocedici GP11 si ale vůbec neporozuměl (ona ostatně v této sezóně nesedla skoro nikomu) a dokázal zabodovat pouze v deseti závodech. Z prvních sedmi závodů vytěžil pouze deset bodů za dva dokončené závody, nejlepším výsledkem pro něho bylo šesté místo z australského Phillip Islandu a De Puniet  tak s pouhými devětačtyřiceti body obsadil šestnácté místo v celkovém pořadí, když za sebe odsunul pouze svého týmového kolegu Lorise Capirossiho.
Datum narození: 14. 2. 1981
Místo narození: Maisons Laffitte (Francie)
Bydliště: Andorra
Výška: 169 cm
Váha: 64 kg
Hobby: motokros, supermotard, běh, cyklistika, squash


Kariéra v číslech:

1997 - Mistrovství Francie silničních motocyklů 125 ccm - 1. místo
1998 - Mistrovství Francie silničních motocyklů 125 ccm - 1. místo
              - debut v mistrovství světa silničních motocyklů - 17. místo (Le Mans)
1999 - Mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 18. místo (26 bodů) Aprilia
2000 - Mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm
             - 17. místo (50 bodů) Aprilia
2001 - Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 13. místo (50 bodů) Aprilia
2002 - Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 9. místo (119 bodů) Aprilia
2003 - Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 4. místo (208 bodů) Aprilia
2004 - Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 3 místo (214 bodů) Aprilia
2005 - Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm
             - 8. místo (138 bodů) Aprilia
2006 - Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 16. místo (37 bodů) Kawasaki
2007 - Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 11. místo (108 bodů) Kawasaki
2008 - Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 15. místo (61 bodů) Honda
2009 - Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 11. místo (106 bodů) Honda
2010 - Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 9. místo (116 bodů) Honda
2011 - Mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
           - 16. místo (49 bodů) Ducati

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999




TOPlist