Nicky Hayden

Zatím poslední americký mistr světa Nicky Hayden, celým jménem Nicholas Patrick Hayden, se narodil 30.července 1981 do motocyklové rodiny Haydenů v Owensboro ve státě Kentucky. Odtud tedy vzešla i jeho přezdívka „Kentucky Kid“. Má čtyři sourozence, dva bratry a dvě setry. Oba bráchové jsou, stejně jako Nicky, motocyklovými závodníky. Tommy jezdí v americkém mistrovství a Roger Lee letos startoval v mistroství světa SBK (viděli jsme ho i v Brně) a jako náhradník občas taky zaskočil v Moto GP. Porovnání dosažených výsledků této bratrské trojice však jednoznačně vyznívá ve prospěch Nickyho.

Po vzoru svého otce začínal jako spousta zámořských jezdců na dirt-trackových závodech, ale záhy přešel na silnici. V roce 1999 vyhrál supersportový americký šampionát a v r. 2001 absolvoval svou první kompletní sezónu v AMA SBK, v níž vyhrál např. slavný závod 200 mil Daytona a v celkové klasifikaci skončil za Maldinem a Bostromem na třetím místě. O rok později se již stal v pouhých 21 letech nejmladším mistrem Ameriky v této kategorii.

Jeho strmý výsledkový progres samozřejmě nemohl ujít různým týmovým manažerům, kteří si u Haydnů začali podávat dveře. Po všemožných vyjednáváních nakonec přišla pro Nickyho nabídka z říše snů. Uzavřel totiž v roce 2003 dvouletou smlouvu s továrním týmem Hondy pro mistrovství světa nejprestižnější kategorie Moto GP a rovnýma nohama skočil do světa Grand Prix jako týmový kolega Valentina Rossiho! Vše bylo pro něho najednou nové – neznal prostředí, neznal lidi, neznal motorky, neznal okruhy. Američanům ale všeobecně nechybí sebevědomí a to byl i Nickyho případ, který se jako nováček bez bázně a hany pustil do křížku se všemi kolem. Možná si z počátku nadělal pár nepřátel, kteří tomuto „namachrovanýmu Amíkovi“ nemohli přijít na jméno. Pravdou bude, že Nicky občas způsobil nějaké komunikační potíže, ale často byla chyba na druhé straně a Nicky ji jen svou mladickou upřímností nedokázal přejít diplomatickým mlčením. Prostě říkal, co si myslí a hájil jen svou pravdu. Proto možná hned na první pohled nepadl všem do oka, ale není na světě člověk ten, který by se zavděčil lidem všem. Ať už byly názory na něho všelijaké, nikdo nemohl popřít skutečnost, že tenhle kluk prostě jezdit umí. A to se od něho vyžadovalo především.

Jeho první sezona dopadla nad očekávání dobře. Dvakrát vystoupil na stupně vítězů a další tři výsledky měl do první pětky, což mu vyneslo celkové 5. místo. Srovnáme-li to s právě uplynulou první sezonou jeho krajana Bena Spiese, do něhož se vkládají velké naděje, dostaneme zajímavý obrázek.
Hayden: 2x podium, 3x do pátého místa, 130 bodů, celkově 5. v MS. Jeho plusem byl nepochybně tovární tým Honda, mínusem pak naprosto neznámé tratě (s výjimkou Laguna Seca).
Spies: 2x podiu, 7x do pátého místa, 176 bodů, celkově 6. v MS. Za jeho plus lze považovat tři dřívější starty v Moto GP na divokou kartu a to, některé okruhy znal z SBK. V jeho neprospěch hovořilo angažmá v netovárním satelitním týmy Monster Yamaha Tech 3 (měl ale smlouvu přímo s Yamahou a tak měl zřejmě přeci jen lepší servis než ostatní satelitní jezdci).

Ve světle tohoto dobrého vstupu se může Haydnova další sezona (2004) zdát poněkud nevýrazná. Nicky se sice znova dvakrát prosadil na stupně vítězů a v konečném účtování z toho bylo 8. místo, ale u Hondy se možná čekalo víc. Ovšem nutno vzít v úvahu, že to přeci jen byla jeho teprve druhá světová sezóna. V roce 2005 ale již ukázal své možnosti v plné míře. Na domácí trati Laguna Seca vyhrál svoji první Grand Prix a spolu s dalšími pěti pódiovými posty dosáhl na třetí příčku mistrovství světa, když před ním skončili jen Valentino Rossi a Marco Melandri.

 

Tím si zajistil prodloužení smlouvy s Hondou o další rok. A rok 2006 byl pro obě strany nadmíru úspěšný. V dramatické sezóně zopakoval své předešlé vítězství v Laguna Seca a přidal i vítězství v Assenu. Hlavně však do svého jezdeckého projevu přidal vyrovnanou výkonnost a v dalších osmi závodech se postavil na stupně vítězů. Jen dvakrát dojel horší než pátý (z toho jednou taky v Brně, kde pro naprosto zničenou zadní pneumatiku ztratil v posledním kole několik míst a dojel až devátý) a jen jeden závod nedokončil. Svou konzistentní výkonností si oproti svým soupeřům postupně budoval náskok na čele celkové klasifikace, který v polovině sezony po jeho vítězné Dutch TT činil 32 bodů na Dani Pedrosu, pár dalších bodíků ztráceli Capirossi, Rossi a Melandri. Zejména Valentino Rossi (v té době již v barvách Yamahy) ale v druhé polovině sezóny mohutně dotahoval a Nickyho bodový náskok se každým závodem tenčil. Vše vyvrcholilo nepředstavitelnou zápletkou v posledních dvou Grand Prix sezony, kdy už byl rozdíl mezi Haydenem a Rossim jen několik málo bodů. Jako předposlední byla na programu Grand prix Portugalska a očekával se tvrdý boj. Hned v úvodní fázi (v 5.kole) všechno ale rozseknul Pedrosa, který ve snaze o předjetí upadl a z tratě s sebou smetl také svého týmového kolegu Haydena! Tým Honda byl rázem ze hry venku a Pedrosa to schytal ze všech stran, nejvíce samozřejmě od Haydena. Tato situace výrazně nahrála do karet Rossimu, který dojel druhý a dostal se bodově do čela šampionátu. Rozhodnout tedy musel poslední závod. Zdálo se, že Rossi bude mít psychologickou výhodu nad rozklíženým týmem Hondy a v samém závěru sezóny získá svůj další titul.. Ovšem i mistr tesař se utne. Hned v úvodním kole měl Rossi lehký pád, znova sice nasedl, ale jeho stíhačka se ukázala marným bojem. Dojel nakonec až na 13. místě a Haydenovi tak jeho třetí místo k získání titulu stačilo.

V teprve své čtvrté sezóně se stal světovým šampiónem v nejprestižnější třídě a do další sezony mohl tak své tradiční číslo 69 vyměnit za mistrovskou jedničku. Ta mu ale moc štěstí nepřinesla. Možná si měl ponechat svou devětašedesátku, kterou vlastně převzal od svého otce, jenž s ní léta závodil na dirt-trackových oválech a vždy vtipkoval, že se mu líbí hlavně proto, že se čte stejně z obou stran, tedy i hlavou dolů: „Jak jsem se furt někde válel, tak diváci alespoň hned na první pohled viděli o koho jde“.

Od roku 2007 se změnou pravidel přešlo ve třídě Moto GP z objemu 990 ccm na osmistovky. Jak se ukázalo, tato změna ani Nickymu ani Hondě moc nesedla. Tvrdilo se, že Honda postavila svůj nový motocykl přesně na míru svému dalšímu jezdci Dani Pedrosovi, který je oproti Haydenovi poměrně malého vzrůstu (a nejen proti němu) a tak se Nicky na tento motocykl obtížněji srovnával. To by ale zřejmě nebylo to nejhorší, ale Honda tímto novým modelem poměrně dost zaostávala za svými konkurenty, kteří se s přechodem na nová pravidla vypořádali mnohem lépe. Na výsledcích to bylo jasně vidět a Nicky jako úřadující mistr světa skončil bez jediného vítězství v poli poražených až na 8. místě. Jeho trápení nebralo konce ani v další sezóně. Po nepříliš výrazných výsledcích, kdy se jen 2x dostal na stupně vítězů byl v celkovém pořadí MS na 6. místě.

 

Bylo znát, že Honda vidí svou budoucnost především v Dani Pedrosovi a tak na sezonu 2009 již nedošlo k obnovení smlouvy a Hayden přešel do týmu Ducati. Jejich motocykly měly bezpochyby značný potenciál, vždyť Casey Stoner s touto značkou vyhrál první osmistovkový šampionát v roce 2007. Na druhou stranu měly tyto italské motocykly pověst nepoddajných „potvor“ s nimiž až na Stonera nedokáže nikdo pořádně zajet. Vždyť zuby si na nich vylámali takoví jezdci jak třeba Sete Gibernau či Marco Melandri, jejichž výsledky byly více než tristní. Jak si povede Hayden? Bohužel příliš se neprosadil se ani on. Za celou sezónu jen jedno třetí místo v Indianapolis a celkově 13. příčka, to rozhodně nebylo to, co se od něho očekávalo.

Nicky však tvrdě pracoval a v roce 2010 se opět vrátil do první desítky celkové klasifikace na 7. místě. Na tu nejužší špičku to sice nestačilo, ale dokázal bojovat o pódiová umístění. Na stupně vítězů sice vystoupil nakonec pouze jednou ve španělském Aragonu, ale možná měl taky trochu smůly, když skončil celkem 5x na 4. místě. I pro rok 2011 zůstává Hayden u Ducati, kde se opět setká se svým staronovým týmovým kolegou Valentinem Rossim, s nímž na počátku své kariéry jezdil u Hondy. Možná ale už se jeho zraky s určitou perspektivou upírají především k roku 2012, v němž by se kategorie Moto GP měla znovu změnit v litrovou třídu - a to by mohla být opět Haydenova parketa.

 

Datum narození: 30.července 1981
Místo narození: Owensboro, Kentucky, USA.
Výška: 173 cm
Váha: 68 kg

Kariéra v číslech:

1999 – mistr USA Supersport 600 AMA
2002 – mistr USA Superbike AMA

Statistika v MS Grand Prix:
2003 - 5.místo - Moto GP, Honda
2004 - 8.místo -  Moto GP, Honda
2005 - 3.místo - Moto GP, Honda, 1 vítězství v GP
2006 - 1.místo - Moto GP, Honda, 2 vítězství v GP
2007 - 8.místo - Moto GP, Honda
2008 - 6.místo - Moto GP, Honda
2009 - 13.místo - Moto GP, Ducati
2010 - 7.místo - Moto GP, Ducati
2011 - 8.místo - MotoGP, Ducati
2012 - 9.místo - MotoGP, Ducati
2013 - 9.místo - MotoGP, Ducati
2014 - 16.místo - MotoGP, Honda
2015 - 20.místo - MotoGP, Honda
2016 - 26.místo - MotoGP, Honda (2xzávod)

Statistika WorldSBK:
2016 - 5.místo - WSBK, Honda
2017 - WSBK, Honda


Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003




TOPlist