Garry McCoy

Když se řekne „Garry McCoy, drtivá většina fanoušků si hned vybaví modrožlutý „redbullácký“ půllitr Yamaha YZR 500, smýkající se po dráze a týpka, kvůli kterému fanoušci začali milovat slovo "drift".

Garryho kariéra je předlouhá a tak si jeho první roky připomeneme jenom v rychlosti. Jeho vztah k motocyklům začal už velmi brzo, protože ho táta s sebou začal brát na plochodrážní ovály, kde sám proháněl půllitrový speciál. Netrvalo pochopitelně dlouho a také mlaďas začal na těchto oválech sbírat první závodnické zkušenosti, které obohacoval i závoděním na motokrosové motorce. Na silnici se poprvé představil v roce 1992, když v australském seriálu Triple Challange osedlal produkční Suzuki RGV 250. To mu ale nestačilo a tak si (po čtyřech měsících na silniční motocyklu) vyzkoušel i start v seriálu Grand Prix, kde osedlal stopětadvacítkovou Hondu.
O rok později (1993) už v mistrovství světa nastupoval jako stálý jezdec a i když kvůli zranění startoval pouze ve dvanácti závodech, tak si připsal pětadvacet bodů a skončil na devatenáctém místě. V sezóně 1994 dokonce vystoupil na stupně vítězů, když dvakrát skončil třetí a posunul se na třinácté místo. První vítězství na sebe nenechalo dlouho čekat, protože Gaz zvítězil hned v následující sezóně 1995 (Grand Prix Malajsie) a v sezóně 1996 k dalšímu prvenství (Grand Prix Austrálie) přidal i druhé místo ze španělského Montmeló. Svoji poslední sezónu v malorážkách (1997) dokončil se dvěma „bronzovými“ stupni vítězů na celkovém sedmém místě a hned v následujícím roce začala jeho kariéra v nejprestižnější kubatuře.
S dvouválcovým půllitrem Honda týmu Shell Advance startoval v deseti závodech sezóny 1998 a celkově skončil na sedmnáctém místě. Kvůli zlomenině kotníku bodoval pouze v šesti závodech a i když z dnešního pohledu to může vypadat, že jeho umístění je v podstatě závěr startovního pole, tak výsledek vypadá hned jinak když uvážíme, že tehdy bodovalo celkem čtyřiatřicet pilotů! Následující čtyři roky sedlal motocykl Yamaha YZR 500 týmu Petera Clifforda.
V první „modré“ sezóně (1999) si připsal jedno třetí místo ve Valencii (vyhrál jeho týmový kolega Régis Laconi), ale naprostou bombou byl v jeho podání úvod následující sezóny 2000. Tady v Grand Prix Jižní Afriky startoval až z deváté pozice, ale v polovině závodu v něm „chytily saze“ a neuvěřitelnou stíhačkou si dojel pro první půllitrové vítězství. Jízda plná akceleračních i brzdných driftů či divokých wheelie byla nezapomenutelná. Tento rok byl pro něho nejúspěšnější, vyhrál celkem třikrát, k tomu přidal stejný počet třetích míst a celkově z toho bylo páté místo. Pro rok 2001 patřil k největším favoritům, ale pády a zranění zapříčinily jeho propad na dvanácté místo (1x druhý a 2 x třetí) a ještě hůř se mu vedlo v sezóně 2002, když si při předsezónním testování ošklivě zlomil nohu a skončil až na samém konci druhé desítky.
Pro rok 2003 Garry vyměnil modré barvy za zelenou týmu Kawasaki a sedlal její speciál ZX-RR. Výsledkový propad ale pokračoval (pouze jednou v Top ten a celkově skončil na 22. místě) a tak Gaz bavil diváky aspoň čmáráním černých pruhů po asfaltu. Po téhle neúspěšné anabázi nikoho nemohlo překvapit to, že se pro něj nenašlo angažmá v MotoGP a Garry tak musel v roce 2004 vzít zavděk konkurenčním seriálem WSBK.
V něm osedlal Ducati 999 v týmu NCR, dokázal zvítězil na domácím Phillip Islandu a celkově skončil na šestém místě. Vypadalo to tedy tak, že se Gazovi v superbikách bude dařit, ale přestup do týmu Carla Fogartyho Foggy Petronas pro sezónu 2005 rozhodně nebyl nejlepším řešením. Po devíti nepovedených závodech (nejlépe dvanáctý a pouze čtyřikrát v Superpole) se rozhodl pro předčasné ukončení tohoto angažmá a proto, aby nevyšel ze cviku, bavil se aspoň závody v superkrosu.
Už to vypadalo na to, že Garryho závodní kariéra pomalu končí a jeho uplatnění bude spíše při testování, to když v roce 2006 pomáhal Ilmoru vyvíjet jeho prototyp Ilmor X3 800 a představil se s ním dokonce ve dvou závěrečných podnicích sezóny MotoGP. Těšil se tedy na návrat do nejprestižnější kubatury, ale jeho místo nakonec dostali Jeremy McWillims a Andrew Pitt, ale nakonec se ani oni ve džípíčkách moc nesvezli. V sezóně 2007 si dal od silničních závodů pauzu a startoval v některých závodech mistrovství světa supermotárdů. V dalším roce následovalo opět stěhování do seriálu WSBK, tentokrát do kubatury Supersport. Tady měl v týmu Triumph Italia BE1 Racing Team za úkol naučit závodit nový Triumph Daytona 675.
První rok (2008) to nebyla žádná sláva a celkově z toho byla až šestadvacátá pozice, ale o rok později (2009) v Doningtonu a Portimau už tenhle tříválec poprvé dostal na stupně vítězů a celkově skončil na nadějném osmém místě. Pro sezónu 2010 byl pasován na jednoho z největších kandidátů na světový titul, ale těsně před zahájením sezóny dostal v týmu ParkinGO Triumph BE1 přednost Chaz Davies. Od té doby o něm nebylo moc slyšet, ale Garry už několikrát doslova vstal z popela. Budeme mít ještě někdy možnost vidět ho v akci?

Datum narození: 18. dubna 1972
Místo narození: Sydney, Austrálie
Bydliště: Andorra
Výška: 168 cm
Váha: 58 kg
Hobby: motokros, supermoto, jet-ski


Kariéra v číslech:


1992 - Triple Chalange 250cc - 3. místo (Suzuki)
1992 - Mistrovství světa 125cc - 23. místo (Rotax)
1993 - Mistrovství světa 125cc - 19. místo (Rotax)
1994 - Mistrovství světa 125cc - 13. místo (Aprilia)
1995 - Mistrovství světa 125cc - 22. místo (Honda)
1996 - Mistrovství světa 125cc - 12, místo (Aprilia)
1997 - Mistrovství světa 125cc - 7. místo (Aprilia)
1998 - Mistrovství světa 500cc - 17. místo (Honda)
1999 - Mistrovství světa 500cc - 14. místo (Yamaha)
2000 - Mistrovství světa 500cc - 5. místo (Yamaha)
2001 - Mistrovství světa 500cc - 12. místo (Yamaha)
2002 - Mistrovství světa 500cc - 19. místo (Yamaha)
2003 - Mistrovství světa MotoGP - 22. místo (Kawasaki)
2004 - Mistrovství světa Superbike - 6. místo (Ducati)
2005 - Mistrovství světa Superbike – 23. místo (Petronas)
2006 - Mistrovství světa MotoGP - 22. místo (Ilmor)
2007 - bez účasti v Mistrovství světa GP či WSBK
2008 - Mistrovství světa Supersport - 26. místo (Triumph)
2009 - Mistrovství světa Supersport - 8. místo (Triumph)

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999

Fotogalerie 1998

Fotogalerie 1997

Fotogalerie 1996

Fotogalerie 1994

Fotogalerie 1993




TOPlist