Garry McCoy
Text: Martin Hakl, Foto: Vladimír Rejda
Když se řekne „Garry McCoy, drtivá většina fanoušků si hned vybaví modrožlutý „redbullácký“ půllitr Yamaha YZR 500, smýkající se po dráze a týpka, kvůli kterému fanoušci začali milovat slovo "drift".
Garryho kariéra je předlouhá a tak si jeho první roky připomeneme jenom v rychlosti. Jeho vztah k motocyklům začal už velmi brzo, protože ho táta s sebou začal brát na plochodrážní ovály, kde sám proháněl půllitrový speciál. Netrvalo pochopitelně dlouho a také mlaďas začal na těchto oválech sbírat první závodnické zkušenosti, které obohacoval i závoděním na motokrosové motorce. Na silnici se poprvé představil v roce 1992, když v australském seriálu Triple Challange osedlal produkční Suzuki RGV 250. To mu ale nestačilo a tak si (po čtyřech měsících na silniční motocyklu) vyzkoušel i start v seriálu Grand Prix, kde osedlal stopětadvacítkovou Hondu. O rok později (1993) už v mistrovství světa nastupoval jako stálý jezdec a i když kvůli zranění startoval pouze ve dvanácti závodech, tak si připsal pětadvacet bodů a skončil na devatenáctém místě. V sezóně 1994 dokonce vystoupil na stupně vítězů, když dvakrát skončil třetí a posunul se na třinácté místo. První vítězství na sebe nenechalo dlouho čekat, protože Gaz zvítězil hned v následující sezóně 1995 (Grand Prix Malajsie) a v sezóně 1996 k dalšímu prvenství (Grand Prix Austrálie) přidal i druhé místo ze španělského Montmeló. Svoji poslední sezónu v malorážkách (1997) dokončil se dvěma „bronzovými“ stupni vítězů na celkovém sedmém místě a hned v následujícím roce začala jeho kariéra v nejprestižnější kubatuře. S dvouválcovým půllitrem Honda týmu Shell Advance startoval v deseti závodech sezóny 1998 a celkově skončil na sedmnáctém místě. Kvůli zlomenině kotníku bodoval pouze v šesti závodech a i když z dnešního pohledu to může vypadat, že jeho umístění je v podstatě závěr startovního pole, tak výsledek vypadá hned jinak když uvážíme, že tehdy bodovalo celkem čtyřiatřicet pilotů! Následující čtyři roky sedlal motocykl Yamaha YZR 500 týmu Petera Clifforda. V první „modré“ sezóně (1999) si připsal jedno třetí místo ve Valencii (vyhrál jeho týmový kolega Régis Laconi), ale naprostou bombou byl v jeho podání úvod následující sezóny 2000. Tady v Grand Prix Jižní Afriky startoval až z deváté pozice, ale v polovině závodu v něm „chytily saze“ a neuvěřitelnou stíhačkou si dojel pro první půllitrové vítězství. Jízda plná akceleračních i brzdných driftů či divokých wheelie byla nezapomenutelná. Tento rok byl pro něho nejúspěšnější, vyhrál celkem třikrát, k tomu přidal stejný počet třetích míst a celkově z toho bylo páté místo. Pro rok 2001 patřil k největším favoritům, ale pády a zranění zapříčinily jeho propad na dvanácté místo (1x druhý a 2 x třetí) a ještě hůř se mu vedlo v sezóně 2002, když si při předsezónním testování ošklivě zlomil nohu a skončil až na samém konci druhé desítky. Pro rok 2003 Garry vyměnil modré barvy za zelenou týmu Kawasaki a sedlal její speciál ZX-RR. Výsledkový propad ale pokračoval (pouze jednou v Top ten a celkově skončil na 22. místě) a tak Gaz bavil diváky aspoň čmáráním černých pruhů po asfaltu. Po téhle neúspěšné anabázi nikoho nemohlo překvapit to, že se pro něj nenašlo angažmá v MotoGP a Garry tak musel v roce 2004 vzít zavděk konkurenčním seriálem WSBK. V něm osedlal Ducati 999 v týmu NCR, dokázal zvítězil na domácím Phillip Islandu a celkově skončil na šestém místě. Vypadalo to tedy tak, že se Gazovi v superbikách bude dařit, ale přestup do týmu Carla Fogartyho Foggy Petronas pro sezónu 2005 rozhodně nebyl nejlepším řešením. Po devíti nepovedených závodech (nejlépe dvanáctý a pouze čtyřikrát v Superpole) se rozhodl pro předčasné ukončení tohoto angažmá a proto, aby nevyšel ze cviku, bavil se aspoň závody v superkrosu. Už to vypadalo na to, že Garryho závodní kariéra pomalu končí a jeho uplatnění bude spíše při testování, to když v roce 2006 pomáhal Ilmoru vyvíjet jeho prototyp Ilmor X3 800 a představil se s ním dokonce ve dvou závěrečných podnicích sezóny MotoGP. Těšil se tedy na návrat do nejprestižnější kubatury, ale jeho místo nakonec dostali Jeremy McWillims a Andrew Pitt, ale nakonec se ani oni ve džípíčkách moc nesvezli. V sezóně 2007 si dal od silničních závodů pauzu a startoval v některých závodech mistrovství světa supermotárdů. V dalším roce následovalo opět stěhování do seriálu WSBK, tentokrát do kubatury Supersport. Tady měl v týmu Triumph Italia BE1 Racing Team za úkol naučit závodit nový Triumph Daytona 675. První rok (2008) to nebyla žádná sláva a celkově z toho byla až šestadvacátá pozice, ale o rok později (2009) v Doningtonu a Portimau už tenhle tříválec poprvé dostal na stupně vítězů a celkově skončil na nadějném osmém místě. Pro sezónu 2010 byl pasován na jednoho z největších kandidátů na světový titul, ale těsně před zahájením sezóny dostal v týmu ParkinGO Triumph BE1 přednost Chaz Davies. Od té doby o něm nebylo moc slyšet, ale Garry už několikrát doslova vstal z popela. Budeme mít ještě někdy možnost vidět ho v akci?
Datum narození: 18. dubna 1972
Místo narození: Sydney, Austrálie
Bydliště: Andorra
Výška: 168 cm
Váha: 58 kg
Hobby: motokros, supermoto, jet-ski
1992 - Triple Chalange 250cc - 3. místo (Suzuki)
1992 - Mistrovství světa 125cc - 23. místo (Rotax)
1993 - Mistrovství světa 125cc - 19. místo (Rotax)
1994 - Mistrovství světa 125cc - 13. místo (Aprilia)
1995 - Mistrovství světa 125cc - 22. místo (Honda)
1996 - Mistrovství světa 125cc - 12, místo (Aprilia)
1997 - Mistrovství světa 125cc - 7. místo (Aprilia)
1998 - Mistrovství světa 500cc - 17. místo (Honda)
1999 - Mistrovství světa 500cc - 14. místo (Yamaha)
2000 - Mistrovství světa 500cc - 5. místo (Yamaha)
2001 - Mistrovství světa 500cc - 12. místo (Yamaha)
2002 - Mistrovství světa 500cc - 19. místo (Yamaha)
2003 - Mistrovství světa MotoGP - 22. místo (Kawasaki)
2004 - Mistrovství světa Superbike - 6. místo (Ducati)
2005 - Mistrovství světa Superbike – 23. místo (Petronas)
2006 - Mistrovství světa MotoGP - 22. místo (Ilmor)
2007 - bez účasti v Mistrovství světa GP či WSBK
2008 - Mistrovství světa Supersport - 26. místo (Triumph)
2009 - Mistrovství světa Supersport - 8. místo (Triumph)
Datum narození: 18. dubna 1972
Místo narození: Sydney, Austrálie
Bydliště: Andorra
Výška: 168 cm
Váha: 58 kg
Hobby: motokros, supermoto, jet-ski
Kariéra v číslech:
1992 - Triple Chalange 250cc - 3. místo (Suzuki)
1992 - Mistrovství světa 125cc - 23. místo (Rotax)
1993 - Mistrovství světa 125cc - 19. místo (Rotax)
1994 - Mistrovství světa 125cc - 13. místo (Aprilia)
1995 - Mistrovství světa 125cc - 22. místo (Honda)
1996 - Mistrovství světa 125cc - 12, místo (Aprilia)
1997 - Mistrovství světa 125cc - 7. místo (Aprilia)
1998 - Mistrovství světa 500cc - 17. místo (Honda)
1999 - Mistrovství světa 500cc - 14. místo (Yamaha)
2000 - Mistrovství světa 500cc - 5. místo (Yamaha)
2001 - Mistrovství světa 500cc - 12. místo (Yamaha)
2002 - Mistrovství světa 500cc - 19. místo (Yamaha)
2003 - Mistrovství světa MotoGP - 22. místo (Kawasaki)
2004 - Mistrovství světa Superbike - 6. místo (Ducati)
2005 - Mistrovství světa Superbike – 23. místo (Petronas)
2006 - Mistrovství světa MotoGP - 22. místo (Ilmor)
2007 - bez účasti v Mistrovství světa GP či WSBK
2008 - Mistrovství světa Supersport - 26. místo (Triumph)
2009 - Mistrovství světa Supersport - 8. místo (Triumph)