Colin Edwards

Přestože ještě nezískal v MotoGP ani jedno prvenství, je Texas Tornado jedním z nejzkušenějších jezdců ve světě silničních motocyklů. I když už od roku 2003 startuje v kategorii MotoGP, hodně fanoušků si ho stále spojuje se světem superbiků. Nejenže v nich získal dva tituly mistra světa, ale hlavně je to “stará škola,” typ jezdce a člověka, který by se hodil spíš do neotesaného bajkového světa, nežli do pozlaceného kolotoče Grand Prix.

Když byly Colinu Edwardsovi tři roky, jeho otec mu koupil první krosku, na které jezdil kolem baráku pořád dokola, až ho Colin senior vzal na první motokrosové závody. Během následujících deseti let patřil k nejlepším jezdcům národního šampionátu motokrosu v kubaturách do 50 a 80 ccm. Pak se ale na dva roky odmlčel, aby si vyzkoušel život “běžného” teenagera. Asi to nebylo nic moc, protože bez závodů vydržel opravdu jenom dva roky. Když se ale za řidítka vrátil, nebylo to už do terénu, ale na silnici. Po startu v regionálním šampionátu v roce 1991 se od roku 1992 dal na dráhu profesionálního jezdce v národním mistráku AMA 250 ccm, kde po vítězství v pěti z devíti závodů a zisku titulu za sebou nechal i Kennyho Robertse juniora. Pro následující dva roky přešel do AMA Superbike, kde obsadil celkově šesté a páté místo. Těmito umístěními rozhodně přesvědčil o svojí kvalitě a od roku 1995 ho můžeme vídat v mistrovství světa.

První tři roky ve WSBK byly spojeny s Yamahou, ale od sezóny 1998 startoval na Hondě, se kterou jsou také spojeny jeho největší úspěchy. S Hondou VTR 1000 SP-1/RC51 získal v roce 2000 svůj první titul mistra světa a pak přišly na řadu dvě sezóny, které jsou považovány mnohými za jedny z nejlepších v historii světových bajků.

Odehrávaly se ve znamení bitev mezi Colinem a Troyem Baylissem a každý z těchto dvou střelců v každé z nich získal po jednom titulu. Australan sice triumfoval v roce 2001, ale o rok později v sezóně 2002 po neuvěřitelné bitvě, kdy si kromě jediné jízdy (v Sugu vyhrál domácí Tamada, jedoucí na divokou kartu) oba rozdělili všechna vítězství sezóny, se radoval opět Edwards.

Pro sezónu 2003 Colin přestoupil do kategorie MotoGP, kde se spolu s džípíčkáři utkával i se svými známými ze superbiků a to už zmiňovaým Baylissem, který vodil Ducati a Noriuki Hagou, se kterým Texas Tornado sdílel společný box u Aprilie. Její RS3 Cube ale rozhodně nebyla žádným špičkovým materiálem a oba bývalí superbikeři skončili až v závěru první patnáctky, když třináctý skončil Edwards a Nitro Nori byl dokonce ještě o jedno místo za ním. V roce 2004 si zavzpomínal na úspěšná léta s Hondou a spolu se Sete Gibernauem v týmu Fausta Gresiniho vytvořili tým, který si připsal druhé (Sete) a páté místo v šampionátu.

 

 

Od roku 2005 vídáme Edwardse na stroji Yamaha, a to nejprve v továrním týmu, kde nastupoval po boku Valentina Rossiho. Jeho úvodní sezóna na stoji se třemi ladičkami byla Colinovou nejúspěšnější v MotoGP, když skončil těsně pod stupni vítězů. Pak ale jeho výkony začaly postupně klesat, v roce 2006 skončil sedmý a o rok později v sezóně 2007 dokonce devátý.

Pro rok 2008 tedy musel vzít zavděk Yamahou v satelitním týmu Tech 3. Mnozí už očekávali, že to bude pouze trápení, které ukončí jeho kariéru v tomto šampionátu, ale opak byl pravdou. Třináct umístění v první desítce, dvě třetí místa a celkové sedmé místo znamenaly angažmá v tomto týmu i pro následující rok.

Stejně tak i v sezóně 2009 potvrdil, že rozhodně nepatří do starého železa a přestože pouze jednou vystoupil na stupně vítězů, tak ve většině závodů končil těsně pod nimi, kromě závodu v Misanu, kde byl sestřelen Alexem de Angelisem, ve všech šestnácti závodech bodoval a skončil jako nejlepší pilot privátního týmu hned za hvězdnou čtyřkou, tedy Rossim, Lorenzem, Pedrosou a Stonerem! 

V sezóně 2010 zaznamenal Colin ústup ze slávy a po premiérové sezóně (2003 – 13. místo) si připsal druhý nejhorší výsledek v kubatuře MotoGP. Zaznamenal tři nedokončené závody a jeho nejlepším umístěním bylo páté místo v japonského Motegi. Pak ještě vybojoval pět sedmých míst, ale většinu závodů končil na hranici první a druhé desítky. Celkově nasbíral 103 body (tedy stejný počet jako desátý Melandri) a skončil těsně na elitní desítkou.

Protože je ale Colin perfektní testovací jezdec a navíc hodně pomohl debutujícímu Spiesovi, ponechala ho Yamaha v týmu Tech3, kde v sezóně 2011 byl skvělým parťákem a pomocníkem Calu Crutchlowovi. Původním mu měl spíše pomáhat adaptovat se v této kubatuře, ale nakonec svého mladšího kolegu zcela zastínil. Celkové deváté místo nevypadá na první pohled nijak zvlášť působivě, ale Colin byl jednoznačně nejrychlejším pilotem, sedlajícím netovátní stroj. O tomhle veteránovi se občas mluví jako o staré škole a tvrďákovi odkojeném superbiky, ale jak jinak by se o něm mělo psát, když je schopný týden po zlomenině klíční kosti získat třetí místo v hodně extrémních podmínkách na Silverstone?

Kromě MotoGP a superbiků si úspěšně vyzkoušel i vytrvalostní závody, když celkem třikrát zvítězil v prestižní osmihodinovce v Suzuce. V roce 1996 vyhrál na Yamaze spolu s Noriuki Hagou, v sezóně 2001 na Hondě s Valentinem Rossim a o rok později na stoji stejné značky spolu s Daijirem Katem. Vyzkoušel si i automobilové závody, když v letech 2000 a 2002 reprezentoval USA ve známém závodě Race of Champions, kde byl týmovým kolegou šampionů NASCAR Jimmie Johnsona, respektive Jeffa Gordona.

Datum narození: 27. února 1974
Místo narození: Houston (USA)
Výška: 179 cm
Váha: 69 kg
Hobby: golf, snowboad, motokros

Kariéra v číslech:

1992 - AMA 250 ccm
             - 1. místo
1993 - AMA Superbike
             - 6. místo; Yamaha
1994 - AMA Superbike
            - 5. místo; Yamaha
1995 - mistrovství světa Superbike
             - 11. místo; Yamaha
1996 - mistrovství světa Superbike
             - 6. místo; Yamaha
1997 - mistrovství světa Superbike
            - 12. místo; Yamaha
1998 - mistrovství světa Superbike
              - 5. místo (279,5 bodu) Honda
1999 - mistrovství světa Superbike
             - 2. místo (361 bodů) Honda
2000 - mistrovství světa Superbike
             - 1. místo (367 bodů) Honda
2001 - mistrovství světa Superbike
             - 2. místo (333 bodů) Honda
2002 - mistrovství světa Superbike
             - 1. místo (552 bodů) Honda
2003 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 13. místo (62 bodů) Aprilia
2004 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 5. místo (157 bodů) Honda
2005 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 4. místo (179 bodů) Yamaha
2006 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 7. místo (124 bodů) Yamaha
2007 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 9. místo (124 bodů) Yamaha
2008 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 7. místo (144 bodů) Yamaha
2009 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 5. místo (161 bodů) Yamaha
2010 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
             - 11. místo (103 bodů) Yamaha
2011 - mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP
           - 9. místo (109 bodů) Yamaha


Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000

Fotogalerie 1999

Fotogalerie 1998

Fotogalerie 1997

Fotogalerie 1996

Fotogalerie 1995




TOPlist