renocar_unor



PROFIL MOTORKY

BMW R 1100 GS (1998)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Tomassino
Vloženo 8.7.2005
Aktualizováno 6.1.2024
Zobrazeno 18 260x
HODNOCENÍ PROFILU OD 42 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


Geniální, robustní, nezničitelné...Co víc?V květnu 05 jsem si za 6000 EUR přivezl první z Mnichova, pak druhou 2007 z Itálie, od té doby v létě nesedl do auta, jezdím denně, jinak to nelze, za tu dobu jsem pokořil už přes 110 000 km...

Více fotografii

Motorka koupena od Privát

Výška jezdce: 170 cm

První dojmy - Dokud stojí, mastodont, když se pohne, tak dětská hračka. Velká halda kovových součástek nejspíš z válečných tanků řady Tiger, vzájemně prazvláštně propojených a určených ke svižnějšímu pohybu.

Motorku bych doporučil pro - Pro malý kluky s velkým srdcem...:-) Pokud se v něm najdou, tak se v něm ztratí...:-) Je spousta svižnějších, je spousta lehčích, je spousta méně archaických, je spousta výkonějších, ale když chcete udělat průsečík všech kladných vlastností, nutně ho najdete těsně nad boxerem R259 :-D A je to skoro celý kovový, což už dneska nebejvá.

Doplňky na motorce - MRA dvojdílný plexi, dvojsvětlo vlastního bastlení s mříží, 42 ltr nádrž, přádavný čerpadlo pro přepouštění benzínu do pravý půlky nádrže při svítící rezervě, mlhovky, elektrozásuvky, K&N, ostrý vačky, lehčený zdvihátka ventilů, trošku překopáno na 1200 ccm, Siebenrock výkonový svody, Sebring výfuk s tlumičem, Vstřiky z 1200, nějaký rámy, megakufr a placky před nohy, blikátko brzdovýho dvojsvětla. Lahůdka na závěr-kovaný písty velikostně a tvarem odpovídající nárůstu objemu. 6kvaltová převodovka s atypickou sestavou kvaltů- krátká jedna a k tomu dlouhá šest, odpovídající nutné stavební změny, Touratech (teda ve skutečnosti výkonová ZF Sachs) spojková lamela a nutná droboť s tím spojená, nastavitelnej regulátor tlaku ropy, pár elektronických triků pro okamžitou změnu bohatosti směsi, ukazatel lambdy a ukazatel teploty spalin ve výfuku těsně po výstupu z hlavy (jen v jednom- levém svodu)...

Co se úprav motoru týče- pro vyšší výkon motoru objemově zesílená pumpa mazacího okruhu, zvětšený objem oleje v motoru využitím mrtvého prostoru uvnitř karterů, svařovaný zdvihací tyčky vahadel (R1200) , taky se mi po letech zkoumání povedlo sehnat led žárovky který svítěj a osadil jsem přední tlumič se zvýšeným zdvihem pro GSA a funguje to jako vlak...

Z původní motorky tak vlastně zbyly jen kola, brzdový třmeny, krk s VINkem a rameno Teleleveru, řidítka, přední vidle, přední stavba a přístrojovka...
Nádhernej (byť šílenej, to uznávám), ale funkční hybrid!

Recenze

Zkušenosti: Dnes 26.8.05 ve 2 ráno- konečně konec pachtění s kufry, jsou tam, sedí a už to začíná vypadat jako motorka.Vrtání nerezu a trhání nerez nýtů v roztečích 30 mm je lahůdka! Pokud se Vám zdá, že jsou tam panty obráceně, není tomu tak, kufr je zamčenej a zároveň "přimčenej" k nosiči jedním patentem.Větrolam je taky hotovej, vzhůru na zkušební cesty...Taky jsem spáchal údržbu při 40.000, ventily jsem přitom přenařídil na o pět setin větší vůle (0,2 IN a 0,35 EX) a je to znát, řekl bych že to jede daleko radostněji, stačí tak 1/8 plynu, uvidíme spotřebu, zítra se přesouváme do Brna...Tak budiž návrat...Konstruktér motoru by zasloužil ne jednu, ale dvě nobelovky, motorce je úplně jedno kolik a co veze.I se schválně naloženýma bedýnkama o čelní ploše 400x300 mm, v každém kolem 20ti kilo je cestování naprosto stejný jako bez nich, alespoň tedy do 120ti za hodinu.Jen s rozdílem náklonu v zatáčkách...Výš už je souboj s větrem poměrně akční záležitostí, ale přesto Heinrich zvládal i 170.Spotřeba- světe div se Plzeň-Brno spodem (dálnice je hnus), 350 kilometrů,stabil max 120/hod- 4,7/100.Taky se mi zdá že po ventilech to tolik nebrzdí motorem když se pustí plyn, pravdou ale je,že jsem si při servisu dělal i synchro vstřiků a voltáž volnoběhu proti původním 0,37V jsem zvedl na 0,385V.Takže by Metzelery mohly najezdit o nějakou tu stovčičku víc,když nezačnou brzdit pokaždý když člověk pustí plyn,uvidíme.Malinko se po tom všem snížila maximálka, holej fichtl maximálně 197 (dle tacho), ale to není důležitý.Lepší náběh v malejch a středu, to je to, co mi vyhovuje.Mohu všem doporučit.A začínám sklízet co jsem zasel...Hihi!Zimní oudržba se chýlí ke konci,zkontrolováno, namazáno, vyčištěno, spáchal jsem si pár vychytávek: vevařil vzpěry do podsedlovýho rámu, zvětšil pedál brzdy, spáchal topení do zrcadel,zmáknul zadní a přední zástěrku a protáhl sání až k hlavovému složení, nastříkal ventilový víka a rameno teleleveru na kalahari yellow, zpevnění plastový plotny pod top-case, přemístil benzínfiltr na bok motoru za pravej válec, zástěrky před nohy, K&N filtr je už taky nasazenej, tak už jen nařídit a jaro- vítej!A už se těším na výměnu oleje, Castrol 20W/50 tak nějak nic moc, poměrně mizí, vrátím tam asi OMV start G 15W/40 co jsem tam měl loni, ten držel.První dva letošní kilometry už jsou za mnou, naladíno, ten si vrní...Tak mi to nedalo, opustil jsem moderní techniku v oblasti nastavování podtlaků, spáchal jsem si pořádnou "vodováhu" a po připojení na ní se nestačil divit jak moc budíky lžou i když ukazujou stejný hodnoty. Nyní dokonáno jest, zákony starých mudrců jsou k nezaplacení.Modifikace zapojení spínače stojánku je taky fertyk- možno nastartovat na boku, nikoli však odjet- jedno relé navíc řeší celý problém, poslední co ještě musím- obdobně pořešit systém kontroly ABS, nervuje mě ranní startování nadvakrát kvůli chybám (nízké napětí baterie), přece si nevodrovnám startér nebo nekoupím zbytečně novou baterku? A jezdit bez ABS nějak psychicky není ono...Přepojeno, problém řeší opět jedno relé, pro potřeby komfortu přidávám vypínač na palubku- přepnout a není, zase přepnout, zpomalit, ABS si zahučí a zase je k mání...Po startu způsobně čeká s ohmatáváním voltáže okruhu až do momentu, kdy alternátor začne živit soustavu- baterka teda může při startování lehnout klidně až na p***l, žádné chyby (testováno diagnostikou).Nastavení vstřikování ozkoušeno v Alpách- viz výše, obavy z chudšího míchání relativně vysoko v horách jsou fuč.Na olej Fuchs Titan trans 15W/50 API SF za 80kč/litr nemohu říct zatím ani jedno křivé slovo, do výměny zbývá 2000 km, na těch 10.000 stačí 4litrovej kanystr (ten čtvrtlitr po výměně jsem dolil před cestou do Alp). Jezdím denně do práce 13 km tam, 13 zpět, čekal jsem že bude mizet jako loni Castrol za 200kč/litr- nikoli, autominerál je lepší než moto, ať si říká kdo chce co chce...A námitky o ceně a kvalitě? Osobně razím názor, že nejvíc oleji škodí čas a tím obsah vody ze vzduchu.A žádnej alespoň trochu slušnej evropskej výrobce olejů si nedovolí prodat sračky který nemažou (v dnešní době advokátů, žalob, trestních oznámení a tak...).Ale konečný verdikt pro jistotu vyřknu až po výměně...15.6.06- Montáž nových svodů.Symetrické svody z model RT- geniální řešení.Po flexoidní úpravě šucplechu pod motorem a jednoho uchycení originál padáku sednou svody na místo jako ulité.První zkušenosti:Absolutně (!) pravidelnej volnoběh, stejnorodej nárůst v celém pásmu otáček, v rozmezí 3000-5000 mám pocit, že jedu na větším množství válců než je obvyklé- motor si přede doslova jako spokojené kotě.V rozmezí 2000-2700 je odezva v sacích rourách hlučnější než byla předtím, řekl bych, že se celý motor hodně přiblížil 1150 kterou mám šanci často porovnávat.Uvidíme za 3 týdny cestou na prodlouženej výlet Plzeň- Grossglockner- Benátky- Garmisch- Plzeň.Done- alias vyměněno jest.Kvalitní černý mazut vyřinul se z útrob mého hrocha, bez jediného smítka či jiného náznaku problému.Smrdí to, maže to, chladí to, těsní to, nemizí to co chce člověk víc? A ten teplotní rozsah a ta cena...Kdo chcete zkuste, kdo nechcete- nezkoušejte.Všechno jsou to zkušenosti- ne návod, není-liž pravdou?Dejte hrochům co chtějí, oni dají Vám co chcete Vy!Objednal jsem vejfuck LeoVince- natrefil jsem prima slevu- 243 Euro včetně dopravy (aktuálně 7002 koruny), což proti avízovaným 8850 kč u nás je docela fajn.Jsem zvědav na to spojení s RT symetrikama.A na ten zvouček samozřejmě- přece jen ten plecháč trošku neladí s celkovým pojetím hrocha.No a vypadá to na Ohlinsy přes zimu- obzvlášť teď kdy je ráno na nule a odpoledne dvacet mám dojem, že ten můj podvozek už má to nejlepší za sebou, nehledě na to, že mi nejde ladit útlum.Když pořeším DPH, tak by to nebylo zas až tak tragický a asi není čeho se bát.Uvidíme přes vánoce.Taky mám koupený projektory, budeme v zimních nekonečných večerech řešit jak je napasovat do originál tělesa světla. Asi zase obšlehneme TT. Vejfuk bingo, má znatelně větší chuť zrychlovat, zvouček super, váha jen 4 kg.Jsem zvědav na spotřebu- člověku to nedá, když to má takovou chuť tahat...Z hrocha je rázem nosorožec, jen ještě snížit volnoběh na skutečných 1000/min (to bude fajn bublando...) a opět vysynchronizovat, teď těch 1100 začalo kolísat- snížení odporu výfukových plynů je přece jen znát. Další peníze do kasičky- Ohlinsy jsou tam, tvrdší pružiny na obou tlumičích (už nabízejí oba stejný- 46ky), vpředu o stupeň, vzadu o čtyři.Jízdní vlastnosti se nedají porovnat, štelovací útlum na obou, prima...Motorka sedí jako přibitá, roletky, jámy, všechno jak má být...Cena těsně pod 40 tisíc, už jsem je obrečel...Tak- nová výzva: Enduro obutí.Dle rad nejzkušenější z nejzkušenějších (díky Klasiko) MCE Karoo (T) na předek, dozadu obligátní Mitas E-09 Dakar.Obrovské překvapení- vlastnosti na asfaltu- troufnu si říct, že minimálně stejně dobré jako Tourancky.Trošku se to na těch špalkách vlní, ale tak nějak čitelně a přehledně, naprosto pohodově a klopit se to dá skutečně až na ucho...No a v terénu? Myslím že po několika prvních pádech mohu říct- dost pohodový v blátě a celkem i na štěrku a šotolině, trošku jsem orval hrany špalků na šutrech, ale to jim nelze zazlívat- neni to drobek... Na trávě to chce opatrně, přece jen ten přední Metzeler má dost hustý špalky aby přežil déle na asfaltu, takže je třeba s tím počítat.Změnou bylo připevnění montpák a duše k motorce, aplikace Oka do duše (i předního pláště přiznávám)a smíření se s menším než doporučeným rozměrem.Jenže Mitas slibuje rok co rok, nabízí bezdušovky a přitom zůstává jen u slibů a nabídky v katalogu kterou neumí vyrobit...Ale ta cena...Zatím najeto asi tak 6000 km a řekl bych že do totálního ojetí chybí odhadem asi tak ještě 4, max 6000 km.No jinak nic novýho- jen odešel náhon tachometru, ale po 9 letech a 70 000km na to už měl asi nárok.A na cestě je nádrž , ta největší...Mnoo, testy na brzdě...!Heinrich versus skoro seriovka (standardní nastavení, bez úprav, pouze K&N filtr).Výsledek? Jasnej, skoro 16 Nm navíc (možná se to nezdá moc, ale je to skoro 20 %!)a výrazný narovnání průběhový křivky- takže teď už dokonalý stroj. No a pro ty který to bere- 7 koní navíc, ale to ty rozumnější z nás nechávají bez povšimnutí že? Filtr, svody, laďák, sání, potenciometr, ventily- zaručený krok kupředu správným směrem. Výrazně se zvýšil podíl pětky při jízdě, takže i spotřeba se ubírá tím správným směrem...

Tak po delší době pokusů a výzkumů- výměna vaček (BB- UNI) a Chipu (BB- 4 režimy dle úprav na motoru a obojí buď 95 nebo 91 oktanů)
Totální bomba- tím jsem dosáhl nirvány v oblasti ladění motoru, snad jen ještě pro srovnání někdy hópnout někam na brzdu.

Dokonalý elektromotor, nárůst úplně stejnej v celým pásmu.

Jinak teď v pondělí 13.7.09 jsem se odhodlal k zajímavému pokusu- vyrazil jsem na mostecký okruh.

Čest a sláva drapákové kombinaci Mitas E-09+ Metzeler Karoo 2 (T). Díky Klasiko...
Kdo tam byl- ten viděl a ví o čem mluvím.
300 kilo pohotovostní váhy a děly se tam neuvěřitelný věci...

GS Forever...

Repete v Mostě 16.9.

2minuty 15vteřin. Ty gumy jsou k neuvěření...

Po zimě- válce+písty s kompresním poměrem 10,7:1, lehčený zdvihátka ventilovejch tyček, Siebenrock svody.

Teď pokud je třeba školit nanukáře, stačí o dva dolů, a držet ho jak se na supersportovní dvouválec sluší nad 6000/minutu.
A jde to a jde to a jde to...
A jde to strašně...

Teda když je sucho.

Je tudíž třeba vyhlásit nový heslo:

GAS,GAS,GAS...!
Bojovat- zvítězit- nebo jít do důchodu.

Jen ten zadní E-09 mitas už to nedá, 4 tisíce a je na kaši, figury komplet vytrhaný...
Podle gumaře zmetek, ty ulomený špunty měly kontistenci houby na mytí...

Uvidíme E-10.

Jaká to potupa.
Mitas Mitas...
Jeden pokus a nikdy více.
Předek- věčně prázdnej, i když bych řekl že jízdní vlastnosti více než dobré, zadek sice neucházel, ale nedal se udržet na silnici nad 130 a při sebemenší podélný vlně. A nezáleželo na tom jak moc byl nafouknutej.
Zůstávám zkostnatěle u E-09 vzadu a Metzelerky vpředu.

Tuhle zimu- Výměna zadního převodu za pomalejší 3,09- nechápu proč to nemontovali z fabriky rovnou, je to úplně nová motorka přesně podle předpokladu, kvalty se pěkně ochotně dotáčí až do konce, a díky čípku kterej má uprvenej omezovač na 8100 je to všechno rychlostně asi stejný (teda kromě pětky, tu jsem ještě na maximálku z bezpečnostních důvodů v obavách o svůj život po takovém záasahu ještě netestoval).
Výjezdy ze zatáček když na to přijde jsou neuvěřitelně raketový, dvojka štěká při 120, trojka 160, čtyřka měla přes 180...
A dost se zvýšil podíl už tak dost vytížený pětky, nad 150 to začne pěkně ochotně zrychlovat až přes 190, a dá si v pohodě říct už od 60/hod. Takže při cestování už není třeba vlastně vůbec řadit, a jednička je v lese o kousek pomalejší, čímž pošetřím v Albánii spojku...
A zvolil jsem nové máslo do motoru- Total 20W/50 a řekl bych že se motor pěkně ztišil.

31.8.2011
BMW FunCup Slovakiaring.

Super, ofic časomíra za 2:53,501, což na první den neni špatný. Ovšem zadní Mitas E-09 nepřežil svižnější přejezd po dálnici,a tentokrát byla struktura směsi dobrá. Holt současná konfigurace už je nad Mitasí síly...
Před rozjížďkama jsem ho musel vyhodit a namontovat jetou 140/80 TKC 80 a klobouk dolů- funguje dobře.
Chování při jízdě okoukněte na youtube, hledejte Slovakiaring R1100GS, měl jsem kameru na škopku...

Leden 2012.
Pro letošek zasloužil novej nástřik (v klasickém nestárnoucím odstínu).
Nějaké úpravy světel, celková generálka elektroinstalace v uživatelském stylu, nový cestovní sedlo od Borbélyho (bohužel bez topení), enduroblatník, výměna Topcasu (orig BMW se po těch všech lapáliích už odporoučel), demontáž nástavců stupaček po letní blamáži v Albánii kdy jsem o šutr přes stupačku vylomil kus levýho uložení kyvky na skříni převodovky, díky čemuž jsem nuceně vygenerálkoval převodovku a byl donucen konečně nandat sintrovanou lamelu spojky, tak nějak dohnat všechny drobné údržby za dva roky zpětně...
Jinak na motorce samotný není asi už co zlepšovat, teď už je to jen o jezdecké spokojenosti.
A nevim jakou pryžku budu jezdit letos vzadu.



Tak jo, zase po roce...
Albánie 2012- projeto odshora dolů, průjezd jedním velkým staveništěm silnic, do pěti let je po všem, komerce, masová turistika, peníze, hotely, civilizace, otroctví...
Ale byl to krásnej vejlet po zatím asi nejkrásnější zemi co jsem kdy navštívil.

2013- ve znamení Metzeler Karoo3, chce to oproti stndartnímu TKC drapáku změnu stylu silniční jízdy, ale zatím dobrý, má to nalítáno necelejch 5000, a i při mým tempu je vzadu ještě tak 60-70% vzorku.
Když už jsem se dostal na vejlet, tak bylo sucho jako na sahaře, takže vlastnosti v terénu netuším, nebude to klasická kostka, ale pro ten poměr km silnice/terén myslím že dobrý.
Dovolená letos žádná,na skok v GA-PA,jinak poletuju kolem komína, příští rok snad někam dál, pokud někdo z kámošů bude mít čas...

Technická závada- 99.940 km, opustil mě navždy řemen alternátoru (teda spíš už jen ty špagátky co v něm byly)
Novej stál necelý 4 kila, a nutno podotknout že na výměnu v 60.000 jsem kapku pozapomněl...:D

Po nějakejch měsících: Karoo3 dojezdit a nikdy více, nechybělo moc a měl jsem hledí plný kukuřice...:--)
Dobrý dobrý dobrý a najednou zadek o půl metru jinde, bez jakýhokoli náznaku nebo varování.
Back to Conti, ty dají vědět že už se začne něco dít s dostatečným předstihem.
Tím definitivně (?) uzavírám výzkum kapitoly OBUTÍ.

2014- montáž samodomo elektroniky do brzdovýho světla- při sešlápnutí páky to 4x blikne a zůstane svítit
A výměna zadních stupaček za držáky na 5l. kanystry na vodu (nebo pivo dle chuti...)

2015- Opožděný vánoční dárek- zítra dojde na dopasování funglnovýho sebringu v komplet plechovým vydání- takže žádný blbnutí s vatou a svatej klid.
A taky to má přední tlumič, takže pojedeme trošku invazněji...
Ten otevřenej Leo už byl fakticky brus, inu asi stárnu...
Výměna jednotky ABS, ta původní dosloužila, jiná stála 100E a chodí super, a taky montáž voltmetru pro přehled co se děje...

No, takže po sezóně 2015 už žádný změny, současný stav považuji (zase) za hotovou finální záležitost, začneme se kapku věnovat mladšímu staršímu bratříčkovi- R 100 GS PD, side.
Zatím nemá jméno, až ho promyslím, přihodím fota a nějaký plácání...

STK 2016

Co všechno bylo špatně?

1. Sundaná sundavací zadní sedačka- podle bumážky je motocykl dvojmístný a tudíž je třeba být připraven na to až nám někdo nařídí vozit nejspíš migranty...
2. Hasicí přístroj v držáku- je třeba ho mít v kufru pokud možno co nejhloubš, aby nebyl po ruce, když je třeba hasit...
3. Přídavné dálkové homologované světlo mezi vidlema- asi se musí jezdit pokud možno potmě...
4. Samolepka na plexiskle skrz který se na cestu při jnízdě nekouká...
5. Samolepka FUCKOFF EU místo znaku EU na značce- přestože EU není podle mezinárodního práva stát a její vlajka tudíž není státním symbolem...
6. Absence zadních stupaček- viz bod 1... (nutno podotknout, že místo nich jsou nehomologované držáky na kanystry na vodu)
7. Xenon v potkávacím světle (nutno podotknout že s tím se počítalo)

Ject tam sám, odjel bych 100% domů montovat, a i potom by komisař nejspíš hledal něco aby to bylo špatně.
Stejně vědí prd, závodní svody nepoznaj, že je lambda v tlumiči bez katu taky ne, protože číslo homologace na vejfuku nějaký je...
Nejdůležitější je štítek, jeho hledání a focení zabere tolik času, že policajty nezajímají v nejmenším ani pneumatiky (rozměr ani vzorek), ani klakson, ani blinky, ani brzdy, prostě jen některej debil zase něco vymyslel, a technici neví co mají hledat, tak buzereujou.
Jen je strašně vytáčelo že Pája odmítal stavět na bočák, pááč v nádrži bylo málo benálu a když nateče doleva, tak to prostě nechytne. Tak museli přinést jinou gumu aby jim hlavním stojanem neorval novou podlahu...
Tovíte, není to drobek, a díky snížení se hlavní stojan zarývá poměrně hluboko...
Ale mám, nafoceno (když se chce, tak to jde), za dva roky stopro bude ještě hůř.
Samolepky ještě nějaký mám, tak ho uvedu zase do stavu jak ho mám rád.

Prostě debilistán jak má bejt, jsem zvědavej co budou říkat na podzim na Erwina...
I když tam jsem se snažil udělat to dobře, nebo aspoň neviditelně...

Září 2016- dovolená v Rumunsku přinesla dva zásadní technické poznatky:

1) Od chvíle kdy začne klouzat spojka při předjíždění na 3. kvalt lze s mozkem v hlavě najet přes 3000 km...
2) Michelin Anakee Wild- přes počáteční obavy o výdrž jednoznačně 100 bodov jak říkal Krajíček. Na silnici minimálně tak dobrý jakoTKC 80, a v blátě daleko lepší vedení, předek si už tak často nedělá stranově co uzná za vhodný.
Najeto cca 6000 cestovně, svižně, svižněji i fakt v tempu a myslím že tak ještě dva to v poho dá.

Pro mě dobrý!

2017-
Díky Mršťovi krásnej novej kabátek evokující Gastonovu P-D z r. 86, komplet nová spojka (jen už nějak nejde sehnat sintrovaná lamela, tak alespoň Siebenrock olejivzdorná), komplet nový brzdy na předku, záměna mechanickýho podávacího čerpadla za elektrický, takže teď už není nutný při nízký hladině ropy po delším stání na bočáku mlátit s motorkou o zem na pravou stranu aby se zalila hlavní pumpa a dalo se odjet), nějaký drobný opravy elektroinstalace, generálka tlumičů a výměna zadní pružiny za + 100 kg, a to je asi všechno...

BMW RR days Brno 10-11.5 2017- testování.






Zkouška Michelinů mimo asfalt proběhla o dovolený, teď došlo na asfalt.
Ten nejasfaltovatější.

Výsledek- 2:58,500, gumy drží jako přibitý, a kdo řekne že nejdou sjet do hrany lže- viz galerie:-)
Poserproužky hledejte zhruba někde ve Schwantzově zatáčce,
GPS koordináty: 49.2018908N, 16.4643253E

Jo a koho by zajímala okruhová konfigurace- Vpředu Ohlins - pružina +20 kilo, vzadu Ohlins - pružina +100 kilo, tlak za studena na okruh 2,25 vpředu, 2,35 vzadu, motorová mapa Stage 4, benzín 100 oktanů, sundanej kufr a tubusy, zrcátka, navigace, polní lopatka, sekerka, pila.

Pro normální silniční ježdění motorová mapa Stage 2, benzín 95 oktanů, výše uvedené namontovat, podvozek beze změn, gumy- 2,00 předek, 2,2 zadek, pro cesty původního albánského typu 1,8 vpředu, 2,00 vzadu.

Spotřeba za 11 rozjížděk na vlastním stroji (podle časomíry 59 kol t.j cca 320 km), cca 40 l, což je hodně orientačně asi 12 litrů/100, jelikož netuším kolik jsem měl natankováno když jsem začal.
Pětku v Brně řadím jen 3x- na cílovce (někde těsně před cílovou čarou), na konci rovinky za druhou zatáčkou (těsně za hradlem přes trať), a asi v půlce sjezdu do Schwantzovky, jinde na ní není prostor

Letošní cesta vývoje- výměna vstřikovačů za model 1200.

Diskuze okolo tématu byla živá a emocionální, učinil jsem pokus.
(Upozorňuju že jde o můj motor v dost neoriginál stavu a nemám tucha co to dělá nebo nedělá na origo agregátu!)

Ripper z GSfóra dodal hezky udělanou sadu (3700 kč), namontovat ji dokáže každej za 20 minut, bylo třeba ovšem přeštelovat volnoběh, s novejma to spadlo dolů.
Ujel jsem cca 8000 kilometrů, vyzkoušel celkem tři sady sacích trubic a jako nejlepší k novým vstřikům mi přijdou RT/RS z devadesátikoňovejch motorů

1) motor běží uhlazenějc a je agilnější při otáčení plynem na místě- bez debaty
2) spotřeba spadla o 1/2 litru na sto- bez debaty
3) motor poněkud přišel o zátah od spoda při zátěži- bez debaty
4) maximálka je nižší než byla- bez debaty

Takže resumé?

Ten kdo se chce zabývat tím, aby jeho agregát R259 trhal dlažební kostky, zanechával černé čáry za kolem při každým výjezdu z dvojkových zatáček a každá silueta motorky na obzoru mu zvyšuje krevní tlak, ten nechť zvolí jinou cestu, touhle do svého ráje v němž voní spálený oktany nejspíš nedojde.

Ten kdo na TKC najede 20.000 kilometrů, neví jak smrdí spojková lamela ani jak praská řádně ohřátej nerezovej vejfuk a při tankování ho nejvíce potěší to, když platí míň než kolega se stejnou motorkou, ten se tady myslím dočká své vytoužené odměny.

Jo a abych nezapomněl- letos jsem na cestu do severských krajů obul E-07
Nevím- prostě Mitas, ty se holt asi bezdušovky nenaučej, přední ujde za pár dní na nulu.
Možná by měli zůstat u traktorovek...

Asi se na tom dá objet země, ale výdrž je na úkor čeho? Správně, zábavy, takže v květnu do Brna se na tom pouštět rozhodně nebudeme.

9-10.5 2018
RR DAYS Brno.

Přes svůj pokročilý věk 20 let, předvedl můj děda v Brně famózní výkon, 2:56,7, což je jen o 0,2 horší než měl Petřík na své SUPERTERENNÉ 1200.
Super akce jako vždy, MICHELIN je prostě na Hrocha špička!





Problémy v sezóně- po pětidenním dešti v Rumunsku a Bulharsku- zásah do elektroinstalace, voda v relátkách přidanych porůznu za leta vývoje udělala své, kompletně jsem pak předělal kabeláž, šest relátek a řadu pojistek navíc se mi podařilo vměstnat do kastlíku k původním, takže voda by se k nim už neměla dostat.
A taky mi v Humpolci umřel hallsenzor, inu po 20 ti letech měl nárok, zdržení na cestě okolo dvou hodin- štěstí přeje připraveným...
Jinak v zimě ještě opískovat a vyspravit podsedlák, na těch svižných drapákách se uklepe spousta návarků, k vzteku.

A když už jsme u gum- díky Michelinům jsem letos u přehrady nad drákulovou kaplí zažil poprvé pocit kdy jsem se na vodě (a že jí bylo vážně dost) nebál jet svižně... :-)

Jsou k nezaplacení. A najely deset limitních rozjížděk v Brně, a pak ještě jednou Lipno- 550 a pak za 11 dní 6500 SK, HU, RO, BG, MK, AL, MNE, SRB, HU, SK...

2019- pro letošek beze změn...

8.5. RRDAYS BRNO

2:54,3
Stále drapák, stále drapák...:-)

Červenec 2019, poslední díly skládačky.
Vánoce mi v půlce roku přinesly kovaný písty.
Vyšší kmpresní poměr, znatelná modifikace spalovacího prostoru, úbytek váhy 2x 75 gramů.
A změna?

No, jedním slovem- impozantní...

Trošku času, tak abych to kapku upřesnil:
Zvýšení kompresního poměru na 10,7 oproti GS standardu 10,3 pomohlo při výkonu ve spodním pásmu, to ale není to nejzásadnější.

Narozdíl od původních, tyhle bicepsy jsou na první pohled rozdílné pro pravou a levou stranu, což je řešení které BMW poprvé implementovalo až u modelu tuším R 1200 S.
Zajímavé je že stejné písty se montují pro zvýšení výkonu i do R 1100 S, kteréžto se pyšní kompresním poměrem z výroby tuším 11,2. Takže přinášejí plusovou změnu i při snížení této hodnoty...

Jestliže jsem si liboval jak to po změně vstřikovačů začalo potřebovat míň ropy, tak teď už to je asi plachetnice, greténisti by ze mě měli radost- menší spotřeba je míň sodovkovýho plynu...

A jelikož výkon již rozhodně nechybí (bohužel už jsem musel definitivně opustit drapáky- jsou takhle bez šance na víc než 2500 km), rozhodl jsem se nasadit zpátky originální zpřevodování 3:1, teď už ho to v pohodě utáhne, a očekávám rozumných 210/h, uvidíme...

A po svaření a vyvzpěrovaní popraskaných rámů a držáků a držáků všech přidaných držáků (jízda v jiném pásmu otáček) a jejich novém nástřiku ještě po šesti (možná osmi) letech zrepasovat osičky klapek- už zase kloktaly.
Jo a po čtyřech letech (jojo, podle faktury naposledy 2016) zase zrepasování švédského podvozku...
Jinak nic novýho, už není co vyvinout, dospěl jsem (zase!) do finálního stavu alespoň co se agregátu týče- je tu ještě možnost brutální úpravy hlav pro další koně, ale to už s sebou přináší bezpodmínečnou nutnost aplikace vysokooktanového ropného derivátu, což už by byl opruz, případně ještě překopávka na 1150 ccm, ale to už je zase komplikace - zase jiný hlavy a vejfuk, na to už prdím, jsem přesvědčenej o tom, že 100 kobyl pro běžný (i dost nestandardní) využití je víc než dost.
Jezdit rovně 240 s převýkonovaným motorem umí každej amatérskej greenhorn s ještě mokrou licencí, na dálnici se souboje jak známo nevyhrávají... ;-D

Kolama dolů volové, až bude co, zase něco dopíšu, myslím ale že víc toho teď bude v retrosekci Erwín.
Takže po prvích jízdách s opět sériovým převodem- Maximálka už se prostě nemění, holt už asi narážíme na limity způsobené aerodynamickým odporem, jenž jak známo roste se čtvercem rychlost či čtvercem vůči rychlosti či jak to bylo...:-)
No ale vzhledem ktomu že čtyřka zrychluje vcelku raketově až do 180/ hodinu, myslím že na válcích by těch 210 nebyl problém, takhle se to zastaví těsně nad tachometrovejma 190/h, chtěnechtě bandaska, plexi a 70 litrovej kufřík na drobnosti asi už rychlejc plout nedovolí...
Hotov, naladěn, kapitola uzavřena (zase)...
Teda ještě by tu byly malinko vyšší vačky, ale to zatím ponecháme osudu...
Čau na silnicích.

Zatím poslední update na poněkud delší dobu- zahájeny práce na projektu přestavby na NUKLEÁRNÍ TOPINKOVAČ...:-) Ale psst- zveřejním až výsledky...

Září 2020
První fáze téměř ukončena, nerozpoznatelné zvýšení objemu na 1200ccm završeno, výkon více než dostatečný, a ten krouťák...?
Zbývá doladit pár detailů a pomalu se zamyslíme nad další hybridizací-- decentním křížením s převodovkou s více kvaltama...

Vývoj poslední fáze 2020/2021
Výzva pro letošek- šestikvalt...
Základní komponent - atypická 6tikvaltka- hotovo.
Posháněná endurovka (krátká 1, krátká 6), 2003 (tenčí kola, updatovaný řadíci automat), přemluven dárce silniční verze stejného ročníku (dlouhá 1, dlouhá 6), přelisování soukolí 6. rychlosti- z jeho se stala sportka s dlouhou jedna, krátkou 6, a z mého atyp s krátkou jedničkou a dlouhou šestkou.
Na standardnim gs se tak odlehči motoru na 6. kvalt, a na mém Topinkovači ve spojení s kratšim koncovým převodem bude ve finále dlouhá šestka o něco aktivnější- předpokládám že k nově získnému nárůstu kroutíciho momentu který vyplynul z letního přerodu agregátu by mohla hodnota max. rychlosi dolézt konečně bezpečně za magickou hodnotu začínající čislicí 2, a přitom ponechat extrémně lehké využití spodních kvaltů do připadného blbnutí v terénu... Třeba se ještě někdy někam vydám...
Tahle konverze je ale jen pro zatvrzelé srdcaře- je třeba s převodovkou vyměnit dost dalšich částí...
Jmenovitě:
Převodovka, spojka komplet, hřídel kardanu, kyvka, zadní tlumič, držáky stupaček, řadící páka, spojkový válec, vypínací tyčka, hadice spojky, spojková armatura+ přepínače (jiný zapojení v konektoru), displej, brzdová armatura+ přepínače (jiný zapojení v konektoru), hadice od brzdový pumpy, pravá rukojeť, plynový lanko, těleso sytiče a sytičový lanko, blástry před ruce, pravý zrcátko, zadní rám. Trošku elektrikaření kvůli přepínači dvojsvětla, trošku kvůli konektoru sdruženýho snímače kvaltů, úprava uchycení padacího rámu k převodovce, vymyslet doraz hlavního stojanu, uchycení brzdový trubky k zadnímu rámu.
Takže z originál částí nezbyde skoro nic...?
Ale když něco člověk nutně chce- fantazii se meze nekladou, tyhle starý stroje jsou jedna velká stavebnice- ve stylu Lego technics, just for adults...?

Prozatim poslední update ze světa vývoje mého mezigalaktického stroje...
Myslím že jsem asi už vážně konečně dorazil do finále, drobounké pokusy v oblasti lehkého přenastavení se odehrají již jen v rámci běžné údržby, jsem nejspíš v cíli.
Dokázal jsem postavit věrný obraz své schizofrenní mysli, je to teď v podstatě otisk hlavní postavičky příběhu Dr.Jeckyll & mr.Hyde
Zajímavej krouťák dole pro normální lehkou jízdu, ideální cestovní rychlost někde kolem 140 km/h, pro sportovni vložky a jízdu s motorkama mladšíma o 2-3 generace zajimavá chuť atakovat omezovač otáček a s tim spojené dost impozantní zrychlení...

Rozdělení pásma rychlosti pohybu na 6 stupňů je geniální. Koncák 33/11 z 1100 a k tomu krátká 1 z 1150gsa, 2-3-4-5 vychází odstupňovaný po cca 20 km/h, kdy 5ka končí na 190ce, a přesunová xxl 6ka z púvodních 1150gs, která s lehkou rukou a objemem 1200 ccm funguje od 80/h, čímž mám na mysli i zrychlování do kopce, byť pocitově to nevypadá, ale ručička tachometru hovoří přesvědčivě...
Snížením kompresního poměru upravou pístů a těsnění na úroveň standard Wossner 1100-1150 (udávaná teoretická hodnota 10,7:1) jsem se oproti závěru loňské sezóny zbavil křapání při nejvyšší zátěži- a stačí původní vstřiky misto zvětšených, ještě zabádáme nad úpravou plnícího tlaku paliva- vzhledem k možnosti několikaúrovňového nastavení bohatosti přimo za jízdy bych pocitově řekl že by sneslo ještě malinko ubrat, jelikož nejbohatší stupeň nepoužívám...
Ověřená spotřeba prozatím mezi 6,2 a 7,8 litru- je tady hodně znát která polovina dvojmozku má zrovna navrch, myslim že to jsou vcelku přijatelný hodnoty vzhledem ke zvolenému technickému řešení a faktoru radosti kterej to jako celek přináší.
Zatim ani v největším parnu teploměr oleje neukázal 6tou čárku, dokaď to byla vyhnaná 1100, tak na dálnici při 140+ bylo 6 čárek standard tak po 2 minutách, tady v klidu pořád jen 5, a jede a jede a jede...
Zbývá ještě zkusit reakci na 98 oktanů, jestli by se pro nenadálý případ okruhového provozu dalo změnou paliva brát za plyn trošku hulvátštějším způsobem od nižších otáček, aniž by se ventilovej rozvod tvářil dotčeně.
No a pak porovnat provoz a hodnoty i při dalších palivových mapách který jsou k dispozici a jejich chování a reakce soustrojí při různých palivových predispozicích...

A delší přední tlumič uklidnil změnou geometrie už tak parníkovej jízdní projev natolik, že teď už je to asi vznášedlo- dostat se do pocitu nejistoty při jízdě na asfaltovém povrchu už ani na nejrozmlácenějších místech v podstatě není možný...
A s tím offroadem už to stejně asi nebude nijak horký, takže za mě dobrý, šotoliny a cesty k rybníku jsou stejně limitovaný gumama...
A jen tak mimochodem- Anakee adventure super volba, jen teď už je neoddiskutovatelným faktem, že sada obnáší dva zadky k jednomu předku...


Cca 5000 km pro srovnání, cena za zrychlení...

Červen 2022
Doladěno, dohráno (si).
Ještě jednou došlo na poslední změnu koncovýho převodu na 34/11 a drobný úpravy tlaku paliva.
Po posledních cca 3,000 km jsem naprosto spokojen, došel jsem po těch dlouhých letech do finále a současný stav po technické stránce považuju za definitivní.
Spotřeba ropy v poslední konfiguraci po šesteru tankování se ustálila někde kolem 6,2-6,75 litru, ovšem nutno podotknouti že pohodová cestovní rychlost se posunula někam k hodnotě 140-145 km/h (tacho).
To důležitý je to, že se mi povedlo zachovat provoz na 95 oktanů a teploměr spalin se drží i po dlouhodobý ustálený jízdě v nejochuzenějším pásmu těsně pod 800°C
Zkusím se ještě hecnout a ověřit dálničních "směroplatných" stabilních 130, ale je to těžký když tomu tak strašně chutná o trochu víc a 130 je záživný jako jízda vlakem.
A definitivně poslední úkol je letos zhmotnit výsledky do grafu při porovnávacím měření na brzdě.

Suma sumárum- článek který jsem kdysi před lety četl a ve kterém bylo srovnání tří generací 4VGS (1100, 1150,1200) nelhal...
Stálo v něm zhruba toto:
Pro člověka který se rád ohání šroubovákem je 1100 nejlepší volba.
Přinesla mi životní náplň po dlouhý roky, a nelituju jediný vteřiny času kterej jsem jí v procesu zušlechťování věnoval.
Běžný konzument se ptá, jestli to za to stálo a jestli by nebylo jednodušší (a levnější) koupit si novější a výkonější a sofistikovanější a ví bůh jaký ještě hotový řešení...
Možnost to samozřejmě je...
Jenže upřímně- kdo může říct zdánlivě nemožnou frázi:

Mám BMW R 1200 GS ročník 98?


Když první vyjely oficiálně z Berlínský fabriky až v 2003?

Stálo to za to!

Update červen 23:

Balkánská vedra a suchý vzduch přinesla ještě nové poznatky ohledně chování oversize motoru v netradičních režimech a teplotách které vyústily po návratu v drobné přenastavení pracovních parametrů.

Momentálně základní tlak paliva 4,2bar, podtlaková regulace směrem dolů podle požadavků motoru- max o cca 0,5baru, předstih zvětšen o 3,5° (úprava unášecí desky hallsenzorů nutná), TPS 370mV, včera 210 dálniční rovina, 190 tříproud nahoru.
Záleží na povětrnostních podmínkách, čelní odpor drobka není zanedbatelný, stejně jako aerodynamická brzda v podobě hodně nelaminárního zadního kuférku...?

To vše při nejnižší voltáži (o -1,8V) napájecího okruhu vstřiků- tj při nejchudším režimu, plnotučnější verze trošku pomohou při vyšších teplotách v kritických režimech, na maximálku ale nemají pozitivní vliv...

To naznačuje ještě možnost změny plnícího tlaku paliva na nižší úroveň- čerpadlo si uleví, ale to až někdy příště, ještě potestujeme.

Poslední update ohledně naměřené spotřeby- pro ty jež tenhle údaj zajímá jako primární ukazatel...
Inu- podle chuti každého soudruha který sedí za řidítky...?
5,75/100 min při nudném a uspávajícím režimu cesty 100-115, ale i 9,89/100 max.- to při razantním dopředném posunu v oblíbených destinací s využitím horního okraje pole otáčkoměru...

Běžná "standardní" jízda (snaha o 130/h jako přesunovou rychlost na běžných státovkách), s občasným využitím potenciálu pro zábavnější situace- do 7/100.

Měřeny najeté alespoň 300km intervaly...

6.10.2023


Slíbil jsem výsledky, tak tu jsou, víc už asi nemá cenu si plácat játra, tenhle megalomanský projekt je po všech těch dlouhých letech osvícení mysli zdárně (alespoň pro mě) ukončen.

Benzín jsem po sezóně ubral, zbývá ještě malinko snížit kompresi, ale to už je dětská slavnost, od jara se na tomto stroji budeme oddávat již jen jízdě, tedy bude-li ropa, případně prachy nebo povolenky na ni...

Bylo mi ctí se s Vámi všemi dělit o poznatky, další novinky ze života blázna už budou asi opravdu jen v sekci sajda, tady na tomhle díle vážně už nejde vymyslet nic dalšího s vyjímkou kosmetiky- estetiky.
A ta jak známo je podle chuti a vkusu každého soudruha že...?

Bylo-li to pro alespoň jediného z Vás všech za ty roky čtení čímkoli inspirující- jsem potěšen a získal jsem tím díky Vám alespoň nějaké plusové karmické body pro závěrečné zůčtování...
A cítil- li se někdo po konzumaci informací dotčeně, pobouřeně či přímo zhnuseně- věru nechť se zamyslí nad skutečností, že nikde v článku není psáno: povinná četba...

Král Heinrich je "mrtev", ať žije král Erwín, a kolama dolů volové!

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Blahacek
Blahacek napsal 11.01.24 v 12:33 10b.

Parádní článek o 1200GS, které vyjelo z bran dřív, než soudruzi začali sériově vyrábět ;)

Měl jsem možnost osobně vidět na Santově, je to takový menší Boing na dvou kolech řekněme.

Tomassinovo nadšení pro úpravu této slečny, dnes už paní v letech, je dechberoucí a jsem rád, že jsem měl možnost slyšet povídání o úpravách a cestování na tomto povozu u piva.

Přeji Heinrichovi ještě pár let a tisíce km bez poruch, když už je oficiálně hotový a "dospělý".

Těším se na pokračování Erwina, setkání na Santově, popř. Moravská 300?

Tomassino
Tomassino napsal 06.01.24 v 15:33

Díky všem za výdrž, tuto kapitolu si dovolím považovat za ukončenou...

marianbmw
marianbmw napsal 23.02.20 v 19:40 10b.

Ahoj,tak nějak si představuji gs,a popis velmi rozsáhlý a užitečný pro další zájemce tohohle
youngtimerů.Přeji mnoho štastných km s tímto strojem,tak jako Motohank.

rikkysoun
rikkysoun napsal 02.09.19 v 11:47 10b.

Ahoj, díky za supr počtení i pěkné fotky a podělení se o zkušenosti jasně 10b.

Tomassino
Tomassino napsal 30.06.19 v 14:45

No,momentalně to ukazuje 152 000, při koupi v Taliansku měl na budíku 24. Kolik měl doopravdy- kdo ví...

Více komentářů



TOPlist