PROFIL MOTORKY

Yamaha FZ1 Fazer (2007)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník dědek5
Vloženo 9.1.2017
Aktualizováno 24.12.2017
Zobrazeno 2440x
HODNOCENÍ PROFILU OD 18 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.4

Popis motorky


Yamaha FZ1S Fazer. Rok výroby 2007, spec. barevné provedení.

První dojmy - Když jsem na ni přesedl z mojí předešlé motorky (Kawasaki Z750S) , největší rozdíl byl v podvozku. Silnější motor jsem samozřejmě očekával, ale podvozek - to byl rozdíl třídy, žádné kroucení v zatáčkách, tuhé jako fošna. Inu litý rám a litá zadní vidlice dělají svoje.

Motorku bych doporučil pro - Přesto, že sedadlo nevypadá příliš pohodlně, sedí se na něm dobře, posaz je pohodlný. Doporučil bych ji někomu, kde chce cestovat na něčem sportovním a nechce trápit tělo na supersportu.

Recenze

Toto je moje v pořadí třetí velká motorka, když nepočítám Jawu a je s přehledem nejlepší. Před tím jsem měl Yamahu XJ 600S, a Kawu Z750S. Ta Kawa byla také dobrá, měla bezvadný motor, ale špatně se mi na ní sedělo, měla sedadlo nepochopitelně skloněné dopředu.
Najeto už má 42 tis, sám jsem na ní ujel přes 30 tis takže si dovolím napsat malou recenzi.
Podvozek je bezvadný, jak jsem už napsal v úvodu. Jedinou malou výtku bych měl k malému rejdu, pozor proto na otáčení na místě. Zadní pneumatika je š.190, což vede k o něco větším náklonům v zatáčkách, něž u š.180, je to znát. Brzdy jsou také dobré, odpovídající charakteru stroje, dvěma prsty postavíte motorku na přední kolo.
Motor se chová spíš sportovně. Momentovou charakteristiku jsem sice neviděl, ale pocitově je to asi takto: v pásmu 2000 až cca 6000 ot/min je nárůst momentu lineární, přičemž ve 4 tis. je už zátah solidní, umožňující pohodlné předjíždění. Po 6 tis. ot/min vás motorka katapultuje dopředu, tady je nárůst momentu opravdu citelný. Mezi 8 až 9 tis. ot/min se ten kvapík trochu zvolní až k cca 11 tis. Dál to, podle mého názoru, nemá smysl ždímat. Osobně bych dal spíš přednost většímu momentu v pásmu 2 až 6 tis. ot/min , takové naladění motoru by vedlo pravděpodobně ke snížení maximálního výkonu, což bych oželel. Motor má jednu malou pihu na kráse. Když necháte otáčky spadnout někam pod 2000 ot/min a následně přidáte dočkáte se nepatrné prodlevy a potom drcnutí motoru. Ze začátku jsem myslel, že to vůle v lanovodech plynu, ale potom jsem zjistil, že je to vstřikování. Je to opravdu jen piha na kráse, chce to prostě jen řadit troch dřív a po nějaké době už o tom ani nevíte.
Další, co bych chtěl vyzdvihnout, je spolehlivost. Během doby, co ji mám nebyla žádná závada. Běžnou údržbu si dělám sám. Olej měním po 10000 kn, olejový filtr po 20000 km. Řetěz čistím a mažu po 500 km a je tam pořád originál (!).
30000 - svíčky a chladící kapalina
33000 - vzduchový filtr
39000 - lanko spojky
42500 - seřízení ventilů, výměna brzdové kapaliny a kontrola v servisu Yamaha Praha Vrbovka. Jinak žádnou závadu nenašli.

Vhodnost pro začátečníky:
Úplný začátečník ať si raději koupí něco lehčího a ovladatelnějšího. Pokud už základní motorkářské návyky máte, snad byste na ní s dávkou sebekázně jezdit mohli. Jen pozor, není to žádná muší váha a má trochu menší poloměr rejdu, než jste možná zvyklí. V pomalých, utažených vracečkách a při otáčení se můžete dostat do problémů.
Proč jsem si vybral právě tuhle motorku.
Chtěl jsem se ještě na závěr motorkářské kariéry svézt na něčem opravdu silném a tahle mi na internetu padla do oka. Každou zimu si říkám, že bych si už měl pořídit něco klidnějšího, co by se pro dědka jako já lépe hodilo. Potom se na ní na jaře svezu a říkám si " ještě jednu sezonu". Je krásná, je silná, je to návykové, je to droga.
Přeji všem, kdo to budou číst (i sobě) - jezděte opatrně, ať se všichni vrátíme z výletu domů.

12.2017
Příjemně mě překvapilo, kolik lidí si přečetlo moji recenzi a kolik lidí mi něco napsalo, za což děkuji. Přivedlo mě to na myšlenku doplnit ještě pár podrobností pro ty, kdo třeba o Fazeru uvažují.
Motorku pořád mám, najeto 47500 km, stále žádná závada.
K motoru:
Po seřízení ventilů se motor ztišil, seřídili 10 ventilů. Tady se seřizují ventily výměnou podložek. Požádal jsem taky o kontrolu rozvodového řetízku a napínáku, údajně bez závad. Motor se jeví stále v dobré kondici i když mám dojem, že je maličko hlučnější, něž když jsem motorku koupil. Spotřeba oleje žádná, chl. kapalina také neubývá. Motor pochází z legendárního supersportu R1, tady má snížený výkon. Jeho namáhání je tedy menší, než na jaké byl navržen, což je předpoklad dobré životnosti. Chlazení motoru je navrženo tak akorát, v horkých dnech dost honí ventilátory, zvlášť ve městě, nebo v kolonách, ale uchladí se spolehlivě. Kawa měla, pokud se pamatuji, chlazení předimenzované a zapnutí ventilátorů byla událost.
Nahoře je červené pásmo na 12000 ot/ min. Dole je možno jít až na cca 1700 ot./ min při zařazené šestce. (Pokud by se to někdo bál vyzkoušet, aby nepoškodil motor, tak může být bez obav. Nízkými otáčkami se motor nepoškodí, pokud se nedostanete do oblasti vlastní frekvence torzních kmitů, lidově řečeno - pokud to nezačne škubat). Jezdit ale dole, kolem 2000ot/min, nemá skoro smysl, motor tady moc netáhne. I tak je rozsah použitelných otáček motoru impozantní, můžete jet třeba kochací jízdu a řadit minimálně, nebo můžete točit a třeba si někde při výjezdu ze zatáčky zadriftovat. Je to prostě takové to sportovní – dole nic moc, nahoře všechno. Osobně jezdím většinou od cca 3tis. do 7tis. ot/min. Ještě se zmíním o tom škubnutí pod 2000ot/min. Tady se musím trochu opravit, dával jsem na to schválně pozor a je to v nějaké nepřesně ohraničené oblasti kolem 2000ot/min. Je to banalita, zmínil jsem se o tom jen proto, že jsem se tam dole někdy nestrefil do meziplynu, což se mi u Kawy nestávalo. Někdy v r. 2010 dostal Fazer novou hlavu se 4 ventily na válec, do té doby bylo 5 ventilů. S novou hlavou přišla i nová palivová mapa, kde už tuto drobnost údajně odstranili.
K převodovce:
Převodovka funguje naprosto bez problémů, řazení je přesné, falešné neutrály jsou naprostá výjimka. Letos žádný a od té doby, co ji mám, bych je spočítal na prstech jedné ruky. Možná by řazení mohlo chodit nepatrně lehčeji, ale to je jen můj dojem. Najít na křižovatce neutrál je snadné, pokud ho řadíte ještě za pohybu motorky. Když už motorka stojí, je třeba si někdy pomoci spojkou. Rychlosti jsou, podle mého názoru, poskládané optimálně. Co si tak přibližně pamatuji:
6. 5000ot/min – 120 km/h
5. 5000ot/min – 108 km/h
4. 5000ot/min – 96 km/h
Litrový motor už docela dost brzdí a Fazer nemá antihoppingovou spojku. Při ostrém brzdění přední brzdou se zadní kolo odlehčí, začne prokluzovat a motorka začne pod vámi tancovat! Při ostrém brzdění je potřeba používat obě brzdy!
Podvozek:
Stabilita podvozku ve vyšších rychlostech je velmi dobrá, a posaz je přirozený (mám 182 cm). Polokapotáž chrání tak do 150 km/h, víc většinou nejezdím. Ve 150km/h je ale motor na šestku ve svém živlu, točí přes 6000 ot/min, koho zajímají extrémy – 200 je tam hned. Stabilita v náklonech je výborná, ovšem není to žádný drobeček, ta váha je v náklonech i při překlápění stále cítit.
S Fazerem se musí jít, kvůli široké zadní pneumatice, do větších náklonů, než je tomu u užších pneu. Proč to tak je, se těžko vysvětluje slovy, je potřeba si to nakreslit. Když někdo přesedne na Fazera z motorky s užšími pneu, bude se mu zdát, že motorka „nechce do zatáček“, že ji tam musí „natlačit“. Není to ovšem vina motorky, ale toho, co má každý zafixováno v hlavě z té předešlé, za chvíli si zvykne na větší náklony. Při opačném přesednutí se zažívá opačný efekt, zatáčíte k vnitřku zatáčky. Můj osobní dojem z podvozku je velmi dobrý, tvoří spolu s motorem a brzdami vyvážený celek. Kdo by ale očekával od Fazera jízdní vlastnosti supersportu, bude zklamán. Supersporty jsou jiná kategorie, pro jiné zákazníky, jiná také cenově. (Není to prostě jen odstrojená R1). Na přední vidlici lze seřídit předpětí a tlumení v obou směrech, na zadní vidlici totéž, ale tlumení jen při vysouvání tlumiče.
Hnací řetěz :
Je stále originál a prodlužuje se opravdu minimálně a v zubech stále sedí bez vůlí. Sám se tomu divím. Je to buďto důkazem toho, co vydrží kroužkový řetěz, když je o něj dobře staráno, nebo jsem měl prostě štěstí na kvalitní kus. Koho to zajímá - mažu úplně běžným způsobem:
1. Na savý hadřík naleju trochu petroleje a odstraním nečistoty.
2. Otřu suchým hadříkem do sucha.
3. Nastříkám mazivo na vnitřní stranu, jen tolik, kolik se dokáže „vcucnout“. Mažu sprejem na kroužkové řetězy.
4. Nechám asi 5min vsáknout a opět suchým hadříkem otřu řetěz. Na povrchu řetězu mazivo být nemá, nebo jen minimálně, nalepí se na něj prach a tvoří se brusná pasta.

To je asi tak všechno, co mě zrovna napadá, že stojí ještě za napsání. Můj názor je, že Fazer je dobře udělaná, spolehlivá motorka, bez zásadních nedostatků. (Kéž by něco takového dělala Jawa). Když jsem já byl mladý, tak mě ani ve snu nenapadlo, že budu jednou moci na něčem tak báječném jezdit.
Ať máme všichni v příští sezoně krásné, slunečné dny a hlavně ať se nám nehody vyhýbají! A pokud ještě někdo dá na radu od dědka, ať uvažuje do příští sezony o zakoupení reflexní vesty. Je to investice nevelká a je to tak to jediné, co můžeme udělat, abychom byli vidět. Když už nám naši zákonodárci, ve své moudrosti, vzali výhodu denního svícení.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
PYTEL1
PYTEL1 napsal 24.12.17 v 13:52

Super napsané dědku

tomasluko
tomasluko napsal 23.12.17 v 20:00 10b.

Naprostý souhlas se vším co je zde psáno a přeji ještě mnoho sezón v sedle této motorky. Na motorky co nejedou a nezatáčejí je stále dost času.

Myschan
Myschan napsal 16.01.17 v 09:07 10b.

Dobrá recenze, pěkná motorka, takže za 10

Více komentářů



TOPlist