renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/354 Kývačka (1963)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník ari100x
Vloženo 28.10.2016
Aktualizováno 8.11.2017
Zobrazeno 16 327x
HODNOCENÍ PROFILU OD 98 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Policajt, jakého dnes už neuvidíš. Dáma v modrém - JAWA 350/354 SNB, VB - nanuk. Policie už to není, ale kus elegance na ní pořád je. Podívej se na další fotografie této nádherné mašiny, která je dokonalým odrazem tehdejší doby.

Více fotografii

První dojmy - Rozdíl mezi klasickou kývačkou a policejním nanukem je sákryš velký. Na klasické kývačce si člověk může zařádit a jízdu si užít. Na nanuku si užiješ prdlajs. Když foukne a na tachošu je 80 a více, tak jedeš jako na plachetnici. Kdyby pneu dělaly stopy, byla by za mnou dráha polekaného zajíce.

Doplňky na motorce - JAWA 350/354 Nanuk má hlavní klíč Bosch a dva menší klíčky Fab, od každého kastlíku. Tahle zámečnická parta krásně "ošmrncávala" lak přístrojovky pod spínačkou. Instalovaným a geniálním řešením od inženýrů z NASA je modrá lepící PVC páska pod spínačkou. S lakýrníkem se teď dlouho neuvidím. Už se nic neošmrncává.

Recenze

Tuhle motorku nejde nemít rád. I když je to potvora. Pokud nefouká, jízda je téměř dokonalá a pohodová. Ale jakmile foukne, už se motá zleva doprava. Ve větru je jízda na NANUKU jako s 3,8 v krvi.





Do zatáček se klopit moc nedá. Tady by nebohý František Šťastný zabrečel. Výška stupaček je tak brutálně vysoko, že moje kolena nejsou od brady opravdu daleko. Představa, že na NANUKU jezdí starší děda je nepředstavitelná. Jestli dědovi kyčle doteď ještě sloužily, po jízdě musí být odrovnané. Jediné štěstí, že jsou v kapotáži místa pro chodidla. Můžete se natáhnout a nechat nohy s kyčlemi odpočinout. Ty využijete jen tehdy, pokud jedete delší trasu po rovince a nemáte potřebu řadit. Takže po městě to de facto není možné. Tam jste odsouzeni na stupačky u motoru a kyčle dostávají zabrat.

Kromě toho, že k NANUKU je potřeba mít nové kyčle z USA, musíte mít i náhradní díly. Vše co je mimo klasickou kývačku, neseženete. Kapotáž? Nelze sehnat. Kastlíky? Nelze sehnat. Přístrojovka? Nelze sehnat. Jistě. Někdy se něco občas najde, ale zkuste to někde havarovat a říct si:"To je v pohodě. Vyměním díly a jezdím dál." To seženete dříve podpis Batmana. O kompletních strojích ani nemluvě. Jsou k vidění na veterán srazech, ale k prodeji nejsou.

JAWA 350/354 SNB NANUK má díky kapotáži své limity, ale taky nesporné výhody. Když jedu na Péráku nebo kývačce, nemám kam založit ani mininákup. Vždycky to musím nacpat do bundy. NANUK uveze celkem dost. Něco se dá založit pod kapotáž, právě do zmiňovaného prostoru pro chodidla a něco do kastlíků, které jsou sice velké, ale úzké. Moc tam toho nenacpete. Je to spíš prodloužený kastlík z kývačky.





Další obrovskou výhodou kapotáže, včetně plexiskla, je jízda v chladném počasí. To teploučko na nohách a nulový ofuk ksichtu je dokonalý zázrak, který na žádném jiném veteránu JAWA nikdy nezažiju. I v listopadu na tom můžu jet v plavkách.

Ovládání blinkrů je na přístrojopvce vyřešeno tak nešťastně, že před každou křižovatkou křížíte levou ruku přes přístrojovku, abyste ťukli do páčky, která ovládá blinkry. Druhá páčka je od modrých světel. Jedno vpředu, v kapotáži, druhé vzadu. Jedná se o klasické světlo z kývačky, ovšem horní plexi je modré.





Když vlezu do garáže, stojí mi tam ještě jeden miláček publika. Dal jsem mu po renovaci jméno "Zmrzlinář" a jezdím s ním v létě o sobotách na nákupy. Nemůžu se ale někdy zbavit dojmu, že je to mladší brácha od NANUKA. Podívejte se na foto a posuďte sami, jestli už náhodou nevidím blbě. Skútr ČZ 175/501 PRASE - Zmrzlinář.

Kdybyste mě někdy potkali na cestě a pozdravili, omlouvám se vám, kolegům motorkářům, že jsem pozdrav neopětoval. Držím řidítka jako zběsilý a snažím se držet stopu. Jedu přece na NANUKU a prosím všechny svaté, abych jel rovně.

Na takovéto domácí ježdění spíše doporučuji tuto JAWA 500 OHC 15/01 . Podívejte se na foto - čerstvě po dokončené renovaci, která trvala celý rok.
.






Něco o JAWA 350/354-04 SNB NANUK

Označení motocyklu JAWA 350/354-04, později 06. Měla nahradit svým výkonem a moderním řešením končící výrobu strojů JAWA 500 OHC. Mašina NANUK byla zaváděna do služby u motohlídek Veřejné bezpečnosti (VB) od roku 1962. Pak také červená verze pro Hradní stráž. Laminátová kapotáž, upevněná na kovovém rámu, se vyráběla v továrně Velorex v Hradci Králové později pak v Jas Pardubice.

Inspirací při vývoji kapotáže byly tehdejší závodní motocykly z 50-tých let. Narozdíl od vozidel Veřejné bezpečnosti, neměly motocykly značení na kapotáži. Nejdříve Sbor národní bezpečnosti (SNB) vždy modrobílá, později Veřejná bezpečnost VB. Zpočátku modrobílá, pak žlutobílá.

Na snímku níže dobová fotografie ze Zbraslavi. Informaci poskytl uživatel motorkář zain1




Testování motoycklů prováděli závodní jezdci František Šťastný a Gustav Havel. Ti jednoznačně popsali neduhy motocyklu. A to katastrofální jízdní vlastnosti při větru a horší ovladatelnost díky váze motocyklu. Ta narostla právě díky kastlíkům a kapotáži na skoro 160 kg. Ovšem zvýšila se i maximální rychlost. A to na 130 km/hod. Sériové kývačky dosahovaly maximální rychlosti pouze 120km/hod.

Policejní motohlídky jezdily na těchto strojích do roku 1971, kdy je nahradila nejdříve JAWA 350/361 Californian již s označením VB a pak žlutobílá verze také již s označením VB. Jednalo se o stroje JAWA 350/634-4-01, které se začaly vyrábět v roce 1970.

NANUK není motorka na lítačku. Obdivuju někdější příslušníky VB za to umění a utrpení, jezdit na ní během služby X hodin nebo nahánět ve větru ve 100 km/hod loupežníky. I přes její všechny nedostatky ji mám moc rád a nedám na ni dopustit. Je to typická ženská. Krásná, elegantní, ale těch nedokonalostí, které chlapa tak serou ...

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Honza-K
Honza-K napsal 21.05.21 v 14:23 10b.

Další krásne zrenovovaná motorka, na které bych se určitě nechtěl projet...
Ale je opravdu nádherná!

Křesťan
Křesťan napsal 07.12.19 v 18:52 10b.

No elegance sama

kolda19
kolda19 napsal 25.08.18 v 11:16

Tak to je opravdu nádherný stroj, gratuluji a smekám

alterego
alterego napsal 09.12.17 v 14:05 10b.

radost číst i pohledět

Šíma354
Šíma354 napsal 10.09.17 v 19:50 10b.

paráda!

Více komentářů



TOPlist