Začnu retrospektivně, a tedy jednoho podzimního říjnového dne, kdy Karkulka už pár týdnů odpočívala v garáži. Počasí vybízelo k ještě jedné, poslední jízdě roku 2016, tak jsem eFko vytáhnul z garáže, nastartoval motor a šel se převléknout. No nebudu chodit kolem horké kaše, prostě jsem zjistil, že mi odešlo těsnění v palivovém kohoutu a benzin tak prolíná a pídí po kapotáži, na které úspěšně poleptal lak. Celý bok byl už dříve lakován, jak mi bylo řečeno při koupi, ale nejspíš nějakým nevhodným lakem.
Řešení bylo jasné, musel jsem sehnat nový o-kroužek do palivového kohoutu. To nebyl až takový problém, ale protože mě zatím čas netlačil, motorku jsem nechal částečně rozebranou - ve tvorbě kufrů (část I. a část II. ) mě to neomezovalo.
Když pak přišla zima, došlo na seřizování ventilových vůlí, vyměnil jsem i pryžové těsnění pod krytem hlavy válců (nějaký génius ty drážky, do kterých zapadá těsnění, zaplácal černým silikonem a i tak olej prolínal), vyprostil jsem spadený šutr u svíčky čtvrtého válce, vyměnil o-kroužky u přírub karburátorů na válcích a přírub olejových hadic a konečně i v palivovém kohoutu. No a samozřejmě jsem se neustále věnoval tvorbě kufrů.
Ještě došlo na úpravu 12V zásuvek - v garáži jsem našel relé z motorky, tak jsem jej využil k zapínání zásuvek pomocí fáze ze spínací skříňky. Ještě jsem zde zakomponoval takříkajíc bypass přes obyčejný kolébkový vypínač. Relé i vypínač jsem ukotvil do supr speciál nerezového plechového držáku pod sedák - v rámu je po stranách pár volných závitů.
V březnu jsem stroj složil, nalil benzin a zkusil nastartovat. Už to, že naskočil bez sytiče, mě mohlo upozornit, že něco není v pořádku. Byl jsem ten den domluvený s kamarádem, že se pojedeme konečně letos projet. V 6 večer, když dorazil, došlo na druhý pokus startování. Startér pootočil motorem a najednou se to kouslo. Asi hodinu jsme si mysleli, že mám vymlácenou baterku, ale to mi přišlo hodně divné, když byla od majitele jen rok stará, fungovala dobře a v zimě jsem ji pravidelně dobíjel. Potom začalo pršet, tak jsem kecali o všem možném, a když se začalo stmívat, objevil se pod Karkulkou flek. Podle pachu to byl benzin, takže jsme začali rozebírat stroj. Nakonec to dopadlo tak, že mi benzin protekl přes karburátory do motoru, který byl krásně plný benzinu (včetně válců, proto se to kouslo), a také do sacího boxu, ze kterého jsme vylili něco přes 2 litry paliva. Problém byl opět v palivovém kohoutu - pružina (planžeta), která v poloze PRI odtláčí "podtlakový" pístek do otevřené polohy, byla nějak pokroucená a na pístek tlačila ve všech polohách, takže benzin směle proudil stále dál, a protože jsem měl nádrž plnou asi ze 3/4, svým tlakem přetlačil i jehlové ventily v karburátorech a program na večer byl tak zajištěn.
Trvalo mi asi týden, než jsem to dal do kupy. Musel jsem vyměnit i olej v motoru, a když už to, tak i rovnou filtr. Rovnou jsem vytáhl i karburátory, provedl jsem preventivní kontrolu čistoty a seřízení a raději jsem vyměnil i všechny možné o-kroužky v nich.
Po složení už konečně vše fungovalo tak jak má, až na horší startování, které jsem později vyřešil výměnou svíček, seřízením podtlaků a nepatrným doladěním volnoběžné směsi, na což jsem si musel vyrobit zárohový šroubovák ze skvělé stavebnice Merkur, která je extrémně multifunkční. Přístup je zde tak špatný, že tam díky rámu nestrčím ani ruku s malinkým šroubováčkem.
Výsledkem byl poměrně stabilní volnoběh, startovat za tepla jde konečně bez přidání plynu a možná (to se uvidí časem) nepatrně klesne spotřeba.
Vlastník | MEK0TA | |
---|---|---|
Vloženo | 31.10.2015 | |
Aktualizováno | 6.5.2023 | |
Zobrazeno | 5 425x |