Logo TM Racing TM Racing

Informace o značce

TM – italský výrobce závodních speciálů pro motokros, enduro a supermoto. Světle modré motocykly můžeme vidět i na závodech MS ve třech disciplínách a nabídka modelů je natolik široká, že si vybere opravdu každý. Jak vznikla tato kvalitní, avšak nepříliš rozšířená značka?

Historie značky

Prvopočátky, sahající do roku 1976, nás zavedou ke dvěma kamarádům, kteří milovali motocykly a závodění. Claudio Flenghi a Francesco Battistelli (nebo raději „pan Motor“ a „pan Rám“) byli přátelé již od dětství a díky jejich přátelství a společné vášni mohla později vzniknout značka TM.
Battistielli byl motokrosovým závodníkem a ke svému koníčku přivedl i kamaráda Flenghiho. Ten se staral o jeho závodní stoje a společně, jako spojení jezdce a mechanika, se jim podařilo vyhrát regionální šampionát. Ve volných chvílích si Flenghi našel čas také na svůj koníček – svět motokár. Jak do „Go kartů“ pronikal, získával více a více znalostí o dvoutaktních motorech.

Po nějaké době přišel nápad postavit vlastní motorku. Motor, který dodal Flenghi, usadili do motokrosového rámu od Battistelliho a v roce 1976 byl tedy postaven první motocykl budoucí továrny TM. Jejich výtvor překonal i nejdivočejší očekávání a jeho úspěch předznamenal a podnítil nápad na sériovou výrobu.
Naši dva nadšenci do toho šli po hlavě a hned o rok později nechali svých dosavadních zaměstnání a rozhodli se zkusit rozjet podnik na výrobu jejich vlastních motorek. Jako jméno značky si zvolili iniciály jmen svých synů Thomase a Mirka – TM.
Ještě v témže roce (1977) byl jejich motocykl svěřen do rukou mladého závodníka jménem Gastone Serafini, který jim měl pomoci s vývojem, a samozřejmě se od něj očekávaly dobré výsledky na tratích.
Úspěch byl až enormního charakteru a TM se objevila i na výstavě motocyklů v Miláně, což je po roce existence opravdu skvělý start. Bylo nutné se přesunout z Flenghiho malé dílny do větších prostor. K tomu posloužila nová a vybavená továrna v Pesaru, odkud pochází rodina jejich jezdce. Rodina Serafini se totiž rozhodla podpořit jejich slibný rozjezd a stát se tak součástí perspektivního podniku. Však jen na konci roku 1978 bylo vyrobeno 200 krosových speciálů!
V roce 1979 se v TM rozhodli rozšířit svůj závodní tým o dalšího jezdce, Tommase Lolliho. Vývoj motorek stále šel kupředu. V tomto roce se TM pouští i do nového sektoru závodění. Byl totiž představen první enduro model.
Rok 1982 je ve znamení změny ve vedení firmy. Odchází Francesco Battistelli a jeho místo po boku Claudia Flenghiho zaujímá, teď už bývalý tovární jezdec, Gastone Serafini. To ale nemělo negativní vliv na další fungování firmy a dalších několik let je ve znamení úspěchů jezdců, sedlajících TM, nejen v motocyklových offroad soutěžích, ale také jezdců motokár, kde se TM za několik let stala leaderem.
TM pokračovala ve vývoji i po nástupu éry čtyřtaktů. A jejich modelová řada se tím pádem rozšiřuje i o 4T motory s objemy 250/400/530 ccm a později přibyla i 450 ccm.
Filosofie motocyklů TM byla vždy poskytnout ty nejlepší možné komponenty v kombinaci s vysoce výkonnými motory. U TM nenajdeme žádné „BASIC“ a „PRO“ verze motorek. Vždy je k mání jen jedno sestavení a to je na té nejvyšší možné úrovni. Tomu samozřejmě odpovídá také cena motocyklů, která není z nejnižších.
O tom, že TM to myslí s kvalitou svých speciálů a širokou paletou strojů pro každého jezdce vážně svědčí i poslední modelová řada, která v motokrosu zahrnuje dvoudobé stroje s objemy 85/125/144/250/300 ccm a čtyřtakty 250 ccm, 450 ccm a dokonce i 530 ccm. V enduru je motorizace úplně stejná až na to, že chybí juniorský model 85 ccm.
TM se jako jeden z mála výrobců (např. KTM) pustila do sériového vývoje ostrých supermoto speciálů. V nabídce tak nalezneme nejen homologované modely pro silniční provoz, ale také závodní speciály s 2T i 4T motory.
 

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist