Logo SYM SYM

Informace o značce

Sym je jedna z nejstarších asijských firem zabývajíccích se motocyklovým průmyslem. Dnes vyrábí nejen skútry, ale i čtyřkolky s novými technologiemi a zajímavým designem.

Historie značky

Společnost SYM MOTO je součástí koncernu Sanyang Indrustry založeného již roku 1954. Později založený SYM (SYM Sanyang Industry Co, Ltd) vznikl později, v roce 1961 na Tchaj-wanu. Během posledních 50 let se společnost zaměřila na výzkům a vývoj v oblasti technologií pro svoje produkty. S vytrvalostí a odhodláním se původně malý výrobce kol změnil na jednu z největších společností Tchaj-wanu.

SYM patří mezi největší výrobce skútrů na světě. Kromě nich vyrábí také motocykly a čtyřkolky, ale spolupracuje i při výrobě automobilů s jihokorejskou značkou Hyundai a předtím i s japonskou Hondou. Ostrov Tchaj-wan, na kterém je hlavní sídlo společnosti, má rozlohu zhruba poloviční, než naše republika, ale žije na něm více než dvojnásobek obyvatel. Převážná většina jich jezdí na skútrech. Cestovatelé, kteří na ostrově byli, uvádějí, že na každé křižovatce v hlavním městě Taipei je z čekajících vozidel na zelenou 70 % skútrů, 15 % taxíků a zbytek tvoří autobusy a automobily. Na skútrech tam jezdí obyvatelé všeho věku od mladých po babičky. Nepřekvapuje tedy, že na ostrově je tak velký výrobce skútrů. Skútry tady ale vyrábějí, nebo vyráběly, i značky CPI, Kymco, PGO, Adly, Her Chee nebo menší výrobci jako Jing Shing, Jordan nebo Pegasus, výběr je tedy dostatečně veliký. Podívejme se nyní na historii značky SYM. Mimochodem, značka SYM je vytvořena z prvních písmen názvu firmy SanYang Motors.

SYM 125, SYM Alo 125

Kořeny sahají až do roku 1947, kdy byla založena původně obchodní firma  Ching Feng Hang, která od roku 1949 začala dovážet motocykly, první byl značky BSA. V roce 1954 pánové  Huang Ji-Jun a Chang Kuo An založili v hlavním městě Taipeji, ve čtvrti Neihu, společnost  Sanyang Electric Machinery Plant na výrobu osvětlení jízdních kol. Měla čtyři zaměstnance. Ta byla roku 1959 reorganizována na  Sanyang Electrical Machinery Co., Ltd. Do světa motocyklové výroby se firma vydala v roce 1962, kdy začala spolupracovat s Hondou. Tak začala místní montáž motocyklů a první výrobce motocyklů na Tchai-wanu (obsadil 30 % místního trhu). To už se společnost jmenovala Sanyang Industry Co., Ltd. O pět let později začala firma spolupracovat s Hondou i při montáži automobilů a na Tchai-wanu montovala malé modely Honda  N600 a TN 360. Firma Sanyang nebyla jenom montovnou. Měla i samostatný vývoj, ten pro své výrobky se zárukou na ujetí 50 000 km vyvinul a použil například metodu slitinových válců steadit. Tyto válce byly také exportovány do Japonska pro Hondu. V roce 1977 začala značka vyrábět také vozy Honda Civic. O rok později byl položen základní kámen továrny v Hsinchu, a už v roce 1980 se motocyklová výroba přestěhovala z Neihu do Hsinchu. Současně došlo ke změně ve vedení společnosti, ve funkci předsedy představenstva vystřídal pan Dr. Shi H. Huang pana Chi-Chun Huanga. Roku 1982 zahájila SYM export motocyklů do Dominikánské republiky. V roce 1989 byla do Hsinchu přestěhována i výroba automobilů. Roku 1990 bylo otevřeno pro veřejnost Centrum bezpečné jízdy a vzdělávací centrum, poprvé na Tchai-wanu byla použita automatická svářecí linka G/W M/C. V roce 1992 byla zahájena spolupráce s vietnamskou společností Vietnam Manufacturing & Export Processing Co., Ltd. (VMEP), sídlící v Hoa Dong Nai. O tři roky později zahájil Sanyang technologickou spolupráci s čínskými společnostmi Xiashing Motorcycle Co., Ltd., specializující se na výrobu kvalitních součástí pro montáž motocyklů a Qingzhou Engineering Industry Co., Ltd. V tomto roce získal SYM osvědčení kvality podle ustanovení ISO 2001 a ISO 2002. Roku 1996 byl Sanyang uveden na tchaiwanskou burzu. Další osvědčení ISO 9000, ISO 14001 a OHSAS 18001 získal Sanyang roku 1998. V dalším roce byla otevřena strojírenská divize a administrativa, a ostatní úřední kanceláře byly přemístěné do Hsinchu Plant, takže celý Sanyang od té doby sídlil v Hsinchu. Na konci dvacátého století získal Sanyang jak čínské společnosti Xiashing a Qingzhou, tak i vietnamský VMEP, který zahájil činnost v roce 2001. To už se ale po nezáživném úvodu dostáváme ke zlomovému roku 2002.

SYM Angela 50, SYM Attila Elizabeth 125

V tomto roce Sanyang začal s výrobou vlastních dvoukolek a logickým krokem bylo ukončení spolupráce s Hondou, pro kterou se vlastně stal konkurencí. Naopak byla zahájena spolupráce s korejskou automobilkou Hyundai Motors, která umožnila aby Sanyang mohl používat její pokroková řešení, jako například elektronické vstřikování paliva a další, pro celou svoji výrobu. Používaná značka SYM ztělesňuje snahu Sanyangu naslouchat přání zákazníků, svoje výrobky dodávat v maximální kvalitě při použití pokrokových technologií a poskytnout zákazníkům ideální zážitek z jízdy. Strojírenská divize získala v roce 2003 osvědčení QS 9000; VMEP získal osvědčení ISO 9001. Tato získaná osvědčení jsou pro firmu velmi důležitá, hlavně pro exportní dodávky. Export je pro firmu rozhodující. Tomu nasvědčuje i počet jejích zastoupení po celém světě. Konkrétně má SYM zastoupení ve 32 státech v Evropě (včetně České republiky), ve 22 státech v Asii, ve čtyřech v Severní Americe, v pěti ve Střední Americe, ve čtyřech v Jižní Americe a ve čtyřech v Oceánii. Rozsah výroby motocyklové části je široký. Sahá od lehkých skútrů, přes motocykly, elektricky poháněná vozidla, čtyřkolky, motokáry až po motory pro široké použití.

SYM Citycom 300i, SYM Elegant SR 100

V červenci 2005 SYM uvedl novou řadu dvoukolek pro prodej na evropském trhu. Řada zahrnovala skútr GTS (s motory 125; 200 a 250 ccm) a skútr Mio (50 a 100 ccm). Zahrnuje také dva typy čtyřkolek: Trackrunner (200 ccm) a Quadlander (250 ccm).

SYM Mio

Hned po zahájení výroby v roce 2002 se skútry SYM objevily ve Spojených státech. Zatím díky šedé ekonomice a dovozci SYM USA z West Palm Beach na Floridě. Několik set jednotek bylo dovezeno ze Spojeného království do dealerské sítě a v roce 2003 vznikl  oficiální dovozce SYM America (založil ho Malaguti USA), který zahájil prodej na jihovýchodě USA a na Portoriku. V polovině roku 2004 získal SYM výhradní právo na prodej výrobků Tomos  od JAG Powersports (později se stal CPI USA) a Carter Brothers Mfg. Co. Inc. Když skončil Malaguti USA a stal se z něho Martin Racing Performance, ještě prodával některé součásti pro SYM DD 50 a Jet Euro 50. Dohodu SYM dosáhl i s Carter Brothers Mfg. Co. Inc. Roku 2004 získal Sanyang 25% účast v King Long United Automotive Industry Co., Ltd.

SYM Jet, Jet Euro X

Velmi úspěšným rokem pro SYM byl rok 2005. Továrna SYM vyrobila více než 9 milionů skútrů a ročně vyrábí 600 000 skútrů, jakož i 20 000 automobilů a zaměstnávala přes 2 000 pracovníků. V lednu 2006 SYM podepsal smlouvu s Carter Brothers Mfg. Co. Inc.o výhradních distributorských právech pro USA. Ti pracovali na ploše 21 800 m2 včetně kanceláří, výroby a skladů v malém městě Brundidge v Alabamě, 97 km jižně od Montgomery. Carter Brothers byli nejstarší a největší, ještě pracující výrobci motokár a off-road bugin na světě. Založili ji v roce 1936 bratři W.W. Carter a Charlie Carter, společnost se zpočátku specializovala na výrobu zemědělských strojů, sekaček na trávu a vybavení pro drobné zahrádkáře. Navíc v tomto roce Sanyang získal nabídku od ministerstva obrany na výrobu vojenských nákladních automobilů v počtu 4988 kusů. Byl založen Sanyang Motor Vietnam Company Limited (SMV), třináctý výrobce automobilů ve Vietnamu. Zahájil činnost také Sanyang Italia S.R.L. a PT.Sanyang Industri Indonesia bylo oficiálně uděleno povolení k výrobě (pro vnitřní trh). V lednu 2006 SYM podepsal dohodu s Kinetic Motor Company z Indie, a získal tak 2 065 000 akcií a technickou spolupráci. To znamená, že SYM je držitelem 11,1% zvýšeného kapitálu Kinetic Motor Company Limited. SYM tedy vlastní méně akcií, vedení společnosti si udržela Kinetic Group. Plány SYM začínají výrobou a prodejem skútrů SYM 50-250 ccm v Indii pomocí prodejní sítě a poprodejního servisu v průběhu roku 2006. V říjnu 2006 SYM otevřel další výrobní podnik v japonské Nagoji. SYM je známý pro jeho karikovaný inzerát umístěný v japonském metru, na taxících a automobilech. Jeho slogan „Come down to Nagoya!" zná mnoho místních.

SYM Fiddle, SYM Galaxy 110

V roce 2007 zahájila SYM technologickou spolupráci s indickou společností Mahindra & Mahindra Limited. O rok později byl uveden do provozu supermoderní závod v čínském Xiamenu a zahájil výrobu  Sanyang King Long Buses. Prvních dvacet kusů bylo dodáno ještě do konce roku. Sanyang Motor Vietnam Company Limited (SMV) začala vyrábět, a uvedla malý nákladní automobil SYM T880. V roce 2009 Sanyang začal vyrábět motocykly v Tic. A.S. v. Roku 2010 uvedl SYM nový skútr Fighter 150, a ten hned v tomto roce získal ocenění 18th Tchai-wan Excellence Award, a to nebylo zdaleka všechno. Model GTS 300i EVO získal 18th Tchai-wan Excellence Gold Award, celá továrna Sanyang získala 6th National HRD Inno Prize a automobil Hyundai ix35 byl vyhodnocen jako vůz roku a nejlepší domácí SUV roku 2010 na Tchai-wanu. Ale v tomto roce nebyly jen úspěchy. K nemilé události došlo 12. června 2010, kdy zničil hlavní sklad Carter Brothers požár a výrobní zařízení. To mělo za následek ztrátu asi 3 000 neprodaných skútrů SYM. Následující vyšetřování Alabama State Fire Marshal's Office prokázalo, že příčinou požáru bylo žhářství.

SYM HD2 200i, SYM Joymax 250i EVO

V roce 2011 získal motocykl SYM T2 cenu 20th Tchai-wan Excellence Awards, SYM získal ocenění pro nejlepší značku v Německu v kategorii skútrů, model SYM Citycom byl zvolen brazilským tiskem jako nejlepší maxiskútr, Sanyang GT125evo, jeden z jeho elektrických skútrů, byl oceněn jako ekologické vozidlo exekutivou Yuanu na Tchai-wanu. Dále čínská pobočka Xiashing Motorcycle Co., Ltd. získala certifikace ISO 9001, ISO 14001 a povinné čínské certifikace. Výrobky SYM také zasáhly do sportu, vyhrály mistrovství Korea Mini Moto Race Championship (KMRC) a SYM T1 se poprvé zúčastnil čínského mistrovství superbike (CSBK), a hned se stal šampiónem. Sanyang uvedl tři nové modely MAXSYM 400i, T2 a iRX115.

SYM T2 250i, SYM MaxSym 600i

V roce 2012 získal motocykl SYM T2 (s brazilským jménem „Next“) cenu Duasrodas 2013 Award a domácí cenu 2012 Tchai-wan Excellence Award. Byl uveden MAXSYM 400i ABS pro zámořské trhy (vyráběl se v Brazílii), byla představena nová verze modelu 125 ccm Jet Power EVO a lehký elektrický skútr E-WOO. Zajímavou akcí bylo poskytnutí 10 kusů strojů RV 250 10 jezdcům, aby bylo umožněno splnění jejich snu o jízdě kolem Tchai-wanu. Vietnamský VMEP byl oceněn předsedou lidové komise provincie Dong Nai Grand Award za dobré vztahy v podnicích pro pracovníky.

SYM Jet 4, SYM E Virid

Roku 2013 byla podepsána dohoda s čínskou společností  Jiangling Motors Co., Ltd. pro model SJ. SYM uvedl dva zbrusu nové velké skútry MAXSYM 400i a GTS 300i. Model 125 SYM GTS byl úspěšně prodáván v ČR. VMEP oslavil dvacáté výročí založení.

SYM Passing 125, SR125, Symba 125, Symphony Crox 125

Rok 2014: SYM byl oceněn druhou cenou v kategorii skútrů od German Best Brands.  Byly uvedeny dva nové motocykly SYM All New T3 a SB300, těžký skútr SYM RV270 a skútr New Mii. Sanyang a jeho pobočky věnovaly 10 milionů dolarů pro Kaohsiung pro odstranění následků výbuchu plynu.

SYM Venus 125, Victoria 125, Wolf SB 250Ni, X Pro 125

V roce 2015 byly na Tchai-wanu uvedeny modely SYM MaxSym600i, SYM Jet 125 a SYM SB300, ve Vietnamu modely SYM Attila V125 a SYM Galaxy Sport 110. SYM JET 125 se stal vítězem závodů třídy skútrů 125 ccm pořádaných Tchai-wan Motorcycle Accessories Association (MAAT).   

SYM MaxSym 600i

Rok 2016: Na Tchai-wanu byl uveden nový skútr Mio 115 a Woo 100 ccm, ve Vietnamu byl uveden nový skútr Shark Mini 125 ccm, skútr pro začátečníky Star X 125 ccm a nový malý motocykl Amigo 50. Nové stroje byly uvedeny také v Číně, a to skútry Magic SR 125 ccm a Maxsym 400i. Také v tomto roce Sanyang a jeho pobočky věnovaly 5 milionů dolarů, tentokrát na zmírnění následků zemětřesení. Výroba v Hinschu je teď asi 300 000 jednotek ročně, ve Vietnamu 500 000 jednotek ročně a v Číně 200 000 jednotek ročně.

SYM BL05W, HD Evo, HD 200

Na jaře 2018 došlo k překvapení. V továrně Sanyang na Tchai-wanu jsou vyráběny nové skútry Lambretta V-Special v kubaturách 50; 125 a 170 ccm, vybavené čtyřdobými motory SYM Fiddle 3, splňujícími normu Euro 4. Jako první má být model LN 125, následovat mají modely LS 50, LS 125, LS 150 a LN 150. V průběhu roku by měly přijít i elektrické verze. Model Lambretta V-Special má odvážnou samonosnou konstrukcí ze 1,2 mm silného ocelového plechu kolem středového trubkového rámu.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist