Logo Rokon Rokon
  • T

Informace o značce

Historie značky

Je rok 1958 a v Kalifornii vynalézá Charlie Fehn motocykl s pohonem na obě kola a stroj záhy dostává jméno po investorovi Nethercutt Trail-Breaker. Zajímavý stroj se stane dokonce hvězdou TV show o Afrických výpravách a jakmile Mr. Nethercutt ztratí zájem o pokračování výroby (traduje se, že k tomu došlo tehdy, když jeho synové malému motocyklu odrostli), odkoupí výrobní práva jejich nadšený dealer z Vermontu – firma s názvem Rokon (roku 1964).

Trochu zahradní traktůrek, trochu elektrocentrála, trochu ATV a trochu bagr. Stroj určený pro pomalé zvládnutí jakéhokoli terénu s důrazem na praktickou stránku věci. Pojďme na to od kol – základní provedení disponuje patnácti palcovými ráfky z hliníkové slitiny, které jsou duté a je možné do každého z nich napustit 4,5 galonu (cca 17l ) benzínu, nebo vody.

Prázdná kola dokonce umožňují malému motocyklu plavat! Pravda, pouze bez zatížení jezdcem a nákladem, přesto to dává mnohem větší šanci na prostup divočinou. Typickým obutím jsou šípové pneumatiky, podle různých verzí se ale mohou lišit. Stejně jako se vyskytovaly i modely s dvanáctipalcovými ocelovými disky bez výše uvedených vymožeností.
O pohon kol se starají nekryté řetězy a v převodu na přední kolo je umístěná takzvaná jednosměrná spojka, umožňující přednímu kolu otáčet se rychleji než zadnímu, ale ne naopak. Opatření přijaté kvůli řiditelnosti a zatáčení.

Trail-Breaker vystřídal během let vícero motorů. Od prvního německého Maico přes JLO až k domácímu motoru West Bend, který se jinak montoval do motorových pil. Později táž značka dodala upravený motor z motokáry, v rámci trvanlivosti se sníženým výkonem a kompresním poměrem, o objemu 134ccm. Převody obstarávala britská třírychlostní převodovka Albion ve spolupráci s hydrostatickou spojkou. Ale brzy, v roce 65, přišla modernizace a s ní nahrazení nepříliš spolehlivé a netěsnící hydrostatické spojky běžnou odstředivou. Vznikají i varianty s převodovkou CVT (variátor), alternující převodovku Albion a v sedmdesátých letech se montovala třístupňová převodovka, řaditelná ovšem pouze na stojícím stroji.

V šedesátém šestém se na předním kole vystřídala bubnová brzda s kotoučovou, která ovšem svoje místo našla na rozvodovce řetězového pohonu. Fakticky se tím Rokon stává prvním sériovým motocyklem s kotoučovou brzdou, protože často uváděná Honda CB 750 přišla do prodeje až v roce 1969! A jaké byly jízdní výkony? Uvádí se, že i do nejnemožnějšího stoupání se Rokon dokázal škrábat rychlostí půl míle za hodinu a na rovince pak podle motorizace dosáhl 20-35 mil v hodině (32-56km/h).

Rokony testovala US Army, brazilské námořnictvo, několik černě lakovaných kusů se dostalo do CIA, Izrael jimi vybavil protitankovou jednotku a používány byly prokazatelně i ve Vietmanské válce.

Po velkým finančních problémech na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let (zaviněných vývojem endura, viz níže) výroba Trail-Breakeru pokračovala. Rok 1982 znamenal nový motor Chrysler se silnějším alternátorem a napětím 12V. Reklama slibovala objem 146 ccm, ale ve skutečnosti se jednalo o stejných 134 kubíků jako dřív. 2,5 galonová nádrž je nově z plastu, stejně jako kryty motoru. V devadesátém čtvrtém se přešlo na motorizaci Honda 4T (160ccm, 5,5koně) a o pět let později se alternativně montuje i motor Kohler (208 ccm, 7koní). Dokonce vznikla malá dvacetikusová série dieselů.

Trail-Breaker je pořád v prodeji. Z příslušenství můžete volit naviják, nosiče, LED světla, ale třeba i sidecar s rychloupínáním na jeden šroub. Kromě Trail-Breakerů existují i modifikace Scout, Ranger, Mototractor (údajně zdolá až 60% stoupání!) a R-140, který jako jediný měl náhon pouze na zadní kolo.

Více na: http://www.motorkari.cz/clanky/clanky-predstavujeme/motocykly-rokon-svebytna-cesta-terenem-37890.html

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist