Logo PGO PGO

Informace o značce

Historie značky

PGO je jedním z nejstarších motocyklových výrobců v tichomořském regionu. Společnost založil na Tchaiwanu v roce 1964 pan Yeh Song-Gen pod jménem Yeu-Tyan Machinery Company a prvotním záměrem bylo vyrábět automobilové a motocyklové součásti. Později se jméno společnosti změnilo na Motive Power Industries (MPI) a po osmi letech společnost uzavřela smlouvu o spolupráci se slavným italským výrobcem skútrů Vespa, společností Piaggio. Z té doby také zřejmě pochází zkratka PGO (Piaggio). Podle dohody mělo PGO spolupracovat s Piaggiem na vývoji technologických a konstrukčních inovací. Platnost této dohody skončila po deseti letech v roce 1982. Potom společnost krátce spolupracovala s francouzským výrobcem skútrů Peugeot. V roce 2006 investovali do společnosti PGO skupiny Jack Wang a China Development Industrial Bank, které vložily nový finanční kapitál a umožnily tak PGO další rozvoj směrem do budoucnosti. V letech 1992/1993 se PGO pokoušel o výrobu motocyklů a vyvinul k tomu PGO V2 1600. Motocykl měl čtyřdobý vidlicový dvouválec s rozvodem OHC, třemi ventily a dvěma zapalovacími svíčkami na válec a úctyhodný objem 1600cm3. Motocykl včetně jeho hliníkového rámu byl vyvinut ve spolupráci s rakouskou univerzitou v Grazu a testován mnoha evropskými odbornými časopisy, které ocenily jeho chytrou konstrukci a vysoký krouticí moment. Přesto se ale do výroby nikdy nedostal.

Od roku 1996 je vedle Taiwan Tea Company PGO jedním z hlavních podniků na Taiwanu. Během let se firma dostala ze segmentu levných skútrů z Dálného východu mezi značkové skútry a zejména v Rakousku se těší velké oblibě. O jejich kvalitě také svědčí skutečnost, že jich velké množství koupila dánská pošta a je s jejich výkony spokojená. PGO dodala první skútry do Evropy roku 1988, v současné době zajišťuje jejich vývoz ve spolupráci se společností Société Commerciale Euro-Taiwanaise (EUROTAI), která je jeho exkluzivním exportním partnerem už od roku 1986. První export šel zcela logicky do asijských zemí.

Skútry PGO se také mohou pochlubit některými technickými novinkami a zvláštnostmi. Mezi ně patří například provedení výfukového potrubí. Technika EVO Turbo Double Pipes je použita pro ladění tlakové vlny ve výfukovém potrubí. Tlaková vlna hlavního výfukového potrubí je změněna tlakovou vlnou sekundárního potrubí, aby se snížil tlak ve výfukovém potrubí v době otevřeného výfukového ventilu. Výhody této techniky dvojitých výfukových trubek jsou: zvýšená účinnost výfuku vyladěním tlakové vlny a lepší účinnost spalování ve spalovací komoře vlivem menšího množství zbytkových spalin ve válci. Dalšími výhodami jsou zlepšení objemové účinnosti, která má jako důsledek zvýšení výkonu motoru a maximálního krouticího momentu, zlepšení akcelerace při nízké a střední rychlosti a snížení výfukových exhalací vlivem snížení spotřeby paliva. A také lepší zvuk výfuku. Další novinkou u posledních typů je použití hliníkových pístů vyvinutých původně americkou NASA. Ty slibují vyšší tepelnou odolnost, odolnost proti tření, a tím delší životnost. K řízení spalovacího procesu slouží systém Power by Perfect System. O ten se stará 16bitový mikroprocesor, který zpracovává údaje pěti senzorů. PGO používá také systém monitorování tlaku v pneumatikách nebo systém start-stop. Poslední vymožeností skútrů PGO je používání ABS Bosch 9. generace.

Podívejme se teď na některé ze zajímavých skútrů PGO, které nabízí velmi vysoký počet různých verzí. Prvním bude model Alpha Max 125. To je sportovní skútr, který má ambici k nastartování nového vývoje v průmyslu výroby skútrů. Alpha Max je stavěn pro maximální bezpečnost a vysoký výkon. Je vybaven čtyřventilovým čtyřdobým motorem, chlazeným olejem. PGO v poslední době vyvinulo novou generaci brzdového systému CBS, který spojuje účinek přední a zadní brzdy. Když sešlápnete pedál zadní brzdy, bude brzda v předním kole pracovat současně. To může účinně zkrátit brzdnou dráhu, zabránit smyku, výrazně zvýšit stabilitu a bezpečnost jízdy. Jen pro zajímavost, na Tchaiwanu je od letošního roku povinné vybavení všech dvoukolových vozidel s motory 125 cm3 a výše brzdovým systémem ABS nebo CBS. Model Alpha Max je vybaven vstřikováním Bosch a systémem start-stop. Má také vlastní patentované zařízení pro ovládání světlometů, které umí řídit spotřebu energie a prodlužuje životnost baterie a žárovky. Pro všechny nově konstruované modely ale bude PGO používat LED světlomety. Alpha Max 125 má přední kotoučovou brzdu průměru 245 mm a zadní průměru 200 mm. Zadní zavěšení je nastavitelné v pěti polohách.

Dalším typem je model BON 125. Ten má dvouventilový čtyřdobý motor objemu 124,6 cm3 s rozvodem SOHC, výkonem 10,1 koní a maximálním krouticím momentem 9,6 Nm při 6500 ot/min. Aby PGO zajistil vynikající zážitek z jízdy, uplatnil pro návrh modelu BON125 principy aerodynamiky, který může pomoci zlepšit odolnost proti větru. Přední brzda je kotoučová, zadní bubnová a kola jsou desetipalcová. Model Tigra 150 je vybaven technologií Vortex Cooling Engine s novým systémem vstřikování Bosch se samodiagnostickou funkcí. Když systém zjistí problémy, zobrazí se příslušná informace na rychloměru. Jeho motor poskytuje 16,5 koní při 8500 ot/min. a max. krouticí moment 14,1 Nm při 7000 ot/min. Na 1 litr paliva skútr ujede 45,9 km. Obě brzdy jsou v tomto případě kotoučové, kola jsou dvanáctipalcová.

Model PGO J-Bubu má čtyřdobý čtyřventilový motor s olejovým chlazením a chladicím systémem jako Alpha Max 125. Používá také píst ze slitiny vyvinuté NASA a může být vybaven motorem objemu 113,5 cm3 nebo 124,8 cm3. První z nich dává výkon 10 koní a 9,1 Nm, větší motor má výkon 11,1 koní a 10,2 Nm. U obou velikostí motorů byly dodávány verze s ABS nebo bez něj. Ostatní údaje jsou u obou typů shodné. Přední brzda je kotoučová průměru 180 mm, zadní také kotoučová, ale průměru 165 mm, kola jsou desetipalcová. Všechny verze mají systém start-stop. Z řady vyčnívá model PGO Tigra 150 ABS Diablo, vyrobený v limitované sérii v roce 2018. Má čtyřventilový čtyřdobý motor chlazený vodou objemu 150 cm3, který dává výkon 16,5 koně při 8500 otáčkách a max. krouticí moment 14,1 Nm při 7000. Obě brzdy kotoučové, kola dvanáctipalcová.

Model Ligero 50 má dvoudobý jednoválcový motor chlazený vzduchem o objemu 49 cm3 a výkonu 3 koně při 6500 ot/min. a max. krouticím momentu 3,5 Nm. Karburátorový motor odpovídá předpisům Euro II, přední brzda je kotoučová, zadní bubnová, kola jsou desetipalcová. Jeho větší bratr Ligero 125 má už čtyřdobý motor objemu 124,9 cm3 s výkonem 9,5 koní při 6 500 ot/min a maximálním krouticím momentem 9,3 Nm při 6750 ot/min., Přední brzda je kotoučová, zadní bubnová, kola jsou desetipalcová. Na rozdíl od menšího bratra jeho karburátorový motor odpovídá předpisům Euro III. Model PGO T-Rex 150 má opět čtyřdobý jednoválec chlazený vzduchem, tentokrát objemu 151 cm3 a výkonu 10,32 koní. Přední brzda je jednokotoučová a zadní bubnová, kola má dvanáctipalcová. Model PGO T-Rex 125 má čtyřdobý jednoválec chlazený vzduchem objemu 124,9 cm3 o výkonu 9,52 koní při 7500 ot/min. Ostatní údaje jsou shodné s předešlým typem.

PGO vyrábí ale také vícekolová vozidla, především je to tříkolka označovaná jako model BF 3. Ta je vybavena vzduchem chlazeným čtyřdobým jednoválcem objemu 147,5 cm3 o výkonu 9,75 koní při 7500 ot/min a max. krouticím momentu 10,3 Nm při 5500 ot/min. Motor má mazání s mokrou skříní, automatickou převodovku s odstředivou spojkou, plnění karburátorem a vyhovuje předpisům Euro III. Konečný převod je řešený řemenem, přední vidlice je teleskopická, zadní kyvná se dvěma tlumiči, brzdy vpředu i vzadu jsou jednokotoučové, tříkolka má dvě kola vzadu a všechna kola jsou dvanáctipalcová. Sedlo je pro dvě osoby. Dalším vícekolovým výrobkem jsou čtyřkolky X-Rider, Buxter a BugRider. Jen pro zajímavost, firma se chlubí i ziskem titulu mistra světa skútrů z roku 2004 v Macau a pro sportovní úpravy skútrů s dvoudobými motory dodává i speciální sportovní jazýčkové ventily, konkrétně pro model  PGO BIG MAX 50 2T.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist