Logo Laverda Laverda

Informace o značce

Pod pojmem Laverda si dnes motocyklovou značku představí jen opravdoví fanoušci nebo znalci. Ovšem v době své největší slávy ji znal každý motocyklový fanda a jméno Laverda nosily kvalitní a vysoce spolehlivé motocykly. Dnes už má tato italská značka zřejmě své dny nadobro sečteny.

Historie značky

Základy značky Laverda sahají až do roku 1873, kdy Pietro Laverda založil firmu na výrobu zemědělských strojů ve vesnici Breganze na severovýchodě Itálie. Samotná výroba motorek ale začala až když jeho vnuk, Francesco Laverda, založil Moto Laverda S.A.S. a jako první motocykl uvedl na trh malý čtyřtakt Laverda 75.
Jejich prvotina se povedla a značka se za pár let stala známou díky svým spolehlivým a vysoce kvalitním malým motocyklům. Jako důkaz spolehlivosti a kvality můžeme uvést například úspěchy v dálkových soutěžích Milan-Taranto, Giro d'Italia nebo the Cavalcata delle Dolomiti. Například v roce 1952 v závodě Milan-Taranto, který je dlouhý 1410 km, obsadily motocykly Laverda prvních 5 míst a v prvních dvacítce jich bylo 16! Tímto deklasovala svoji konkurenci v podobě Ducati, Moto Guzzi a další.
Laverda se dále soustředila na spolehlivé malé čtyřtakty, ale s postupem času bylo nutné se přesunout i do dalších kubatur. K tomu došlo až roku 1968, kdy byl představen model Laverda 650. Prodejnost ale i přes skvělé jízdní vlastnosti nebyla tak vysoká, takže byl představen další model – Laverda 750 GT, což byl naopak prodejní hit.
750 GT měla výkon 38 kW při 6 500 ot/min., pětistupňovou převodovku a byla vyráběna až do roku 1973. O dva roky déle (1970) byla představena 750 S s výkonem 44 kW při 7400 ot/min., která se vyráběla do roku 1975. Obě motorky byly úspěšné jak prodejně, tak na závodním poli a přinesli značce Laverda opravdovou slávu a uznání.
V továrně v Breganze se pustili do vývoje motorů střední třídy a roku 1977 představili model Alpina s 500 ccm motorem a šestistupňovou převodovkou. Ještě tentýž rok byla představena Alpina 350. Alpiny ale nebyly příliš úspěšné a Massimo Laverda, tehdejší vlastník, řekl: „S každou Alpinou, kterou prodáme, ztrácíme tovární peníze“. Ovšem vývoje těchto motorů přinesl alespoň něco dobrého – pětistovka položila základny enduro úspěchům značky.
Osmdesátá léta znamenala pro mnoho evropských značek období velké krize. Na scénu totiž nastupovali japonské vysoce kvalitní motocykly. Tento razantní nástup značek z Japonska znamenal velké problémy i pro Laverdu. Snažili se sice na trhu obstát s novými modely, ale asijská technologie byla zkrátka vyspělejší, takže přežití značky nemělo zrovna dobré vyhlídky. Rok 1985 je tedy ve znamení ukončení výroby motocyklů Laverda.

V devadesátých letech bylo učiněno několik pokusů na vzkříšení značky. Největšího úspěchu dosáhl milionář Francesco Tognon, který značku a práva k ní kompletně odkoupil a začal produkovat limitované série sportovních modelů založených na DOHC 650 ccm dvouválci. Svoji nabídku se snažil rozšiřovat o další motocykly, jenže po pěti letech jeho snažení selhalo a značka opět zkrachovala.
Nakonec značku v roce 2000 odkoupila Aprilia (zajímavé je, že Aprilia byla založena ve stejném regionu jako Laverda). Aprilia se snažila vdechnout Laverdě nový život, ale opět neúspěšně. Nakonec, v roce 2004, práva k užívání značky Laverda získala pod svá křídla firma Piaggio Group, když koupila celou Aprilii. Piaggio s historickou značkou nemělo slitování a ukončilo veškeré činnosti s ní spojené, což byla definitivní tečka za jednou slavnou italskou značkou, která kdysi něco znamenala.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist