Logo Italjet Italjet

Informace o značce

V Itálii je výrobců motocyklů opravdu požehnaně. Smutnou pravdou ovšem je, že většina z nich byla úspěšných v druhé polovině dvacátého století a zhruba na přelomu tisíciletí se mnoho značek dostalo do problémů. To bylo způsobeno hlavně nástupem asijských výrobců s levnými motocykly. Podobný osud postihl i značku Italjet.

Historie značky

Značka Italjet, jejímž zakladatelem byl Leopoldo Tartarini, svůj vznik datuje do roku 1959. Za dobu své existence vyvinul více než 150 modelů, což je opravdu slušná řádka. Hlavním rysem Italjetu se stal neotřelý design a inovativní řešení konstrukce.
První model sjel z výrobní linky až po dvou letech od založení značky. Motocykl byl osazen 125ccm motorem MZ. Byla to spíše taková první zkušební vlaštovka. První pravý Italjet, vytvořený rodinou Tartatini, šel do prodeje o rok později. Byl jím moped o objemu 50 ccm.
V dalších letech vzrůstala prodejnost a Italjet se dostával do širšího povědomí zákazníků. S tím stoupala i škála nabízených motocyklů. Značka ale povětšinou zůstávala věrná maloobjemovým mopedům a později skútrům.
Filosofie rodiny Tartarini byla jasná: inovace a předvídání vkusu a trendu, díky čemuž si udržovali náskok před konkurencí.
„Náš přístup vychází ze zkušeností z konkurence, kde musíte být odhodlán dosáhnout svých cílů a zároveň odhadovat další krok protivníka,“ řekl Leopoldo Tartarini. Toto odhodlání bylo předáváno dalším generacím, které usedly do sedla motocyklů Italjet nejen pomocí motorek samotných, ale také sponzoringem různých sportovních akcí.
Ovšem v roce 1990 přišlo tvrdé procitnutí a Italjet končí v troskách.
Vraťme se ale trochu zpátky a připomeňme si některé zajímavé modely. Italjet pokrýval široké spektrum motocyklů od silničních závodních speciálů, přes krosové stroje až po dětské motorky. Když se podíváme na opravdu pestrou nabídku modelů, nemůžeme si nevšimnout podobností s jinými značkami, jako třeba JAWA nebo Honda.
Zajímavé jsou mini-modely, které se začaly objevovat v roce 1967. Jsou docela podobné mini motorkám jako Honda Monkey nebo Dax. Těchto mini motorek bylo vyrobeno několik verzí. Některé se dokonce daly lehce složit a vzít „pod ruku“.
Až v roce 2005 se společnost dočkala seriózního pokusu o znovuoživení díky Massimu Tartarinimu (syn Leopolda). Po převzetí firmy začal Massimo vytvářet spojenectví mimo jiné také s asijskými značkami, což mu přineslo hodně kritiky, protože Italjet si vždy zakládal na tom, že je 100% italskou značkou.
„Italjet byl vždy výsledkem tvůrčí synergie mezi různými značkami jako MZ, Morini, Piaggio nebo Triumph. Nynější spolupráce s asijskými firmami byla učiněna především kvůli nižší ceně nabízených komponentů. Italjet ale neztratí nic ze svého italského vkusu a designu,“ hájí se nový vlastník a dodává: „Motorky Italjet budou nadále italské!“
Na svých stránkách má nyní Italjet v nabídce dva skútry – Velocifero a designově zajímavý Dragster. Tyto dva skútry využívají přes deset let starého designu a i přesto jsou stále zajímavé! Další položkou jsou dvě mini terénní motorky pro nejmenší.
Italjet se zkouší prosadit i na trhu s elektrokoly. V této kategorii je v nabídce hned 6 modelů. U nás ale Italjet nemá své oficiální zastoupení, takže pokud by měl někdo chuť podívat se třeba na nová elektrokola, bude muset vycestovat nebo si vystačit pouze s obrázky.
 

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist