Logo Indian Indian

Informace o značce

Dne 3.8.2013 představil nejstarší americký výrobce motocyklů svojí novodobou modelovou řadu Indian Chief Classic, Chief Vintage a Chieftain. Více v tomto článku.

Historie značky

1898 - George M Hendee - sportovec, obchodník a majitel malé firmy, vyrábí ve Springfieldu bicykly, navíc je finančně zainteresován ve Sprindfildské aréně, v níž se konaly na prkenné dráze cyklistické závody za vodiči, kteří jezdili rovněž na bicyklech, ale poháněných pomocnými motorky. Tyto motorové bicykly byly velmi nespolehlivé a proto bylo nutné mít pro závod připraveno vždy více rezervních strojů. Nespolehlivost vodících strojů byla příčinou nespokojenosti příznivců závodění na dráze. Hendee proto hledal nápravu v realizaci své myšlenky - výrobě spolehlivých motocyklů.

1899 - Carl Oskar Hedström,brooklynský nástrojář švédského původu, postavil speciální zavodní bicykl s benzínovým motorem vhodný jako vodící stroj.

1900 - V lednu měl tento motocykl premiéru u příležitosti výstavy v Medison Square Garden v New Yorku. Během předváděni běžel stroj bez poruch a byl velmi rychlý. George Hendee, který byl na výstavě mezi přihlížejícími, okamžitě pochopil možnosti Hedströmova motoru v souvislosti s významem a použití motocyklů v budoucnu. Pozval Hedströma s jeho motocyklem do Springfieldu, kde byl stroj s velkým úspěchem předveden veřejnosti. Úspěšná konstrukce motocyklu přesvědčila Hendeeho o správnosti jeho úvah a plánů, které diskutoval s Hedströmem. Snažil se jej přemluvit ke společnému podnikání. Vyvinuli motocykl vhodný pro sériovou výrobu, a to byl počátek motocyklů značky Indian.

1901- Rozběhla se sériová výroba, motocykly byly kvalitní a měly promyšlený design. Proto dosáhly úspěchu jak na domácím trhu tak i v zahraničí. První Indian vyrobený pro prodej byl veřejnosti představen 25. května 1901, vážil 42 kg a měl výkon 1,7 k.

1902 - v tomto roce bylo vyrobeno 147 strojů a o rok později to bylo již 377 strojů.

1903 - 377 strojů, poprvé bylo použito kompenzační kolečko (počátek rychlostní skříně), také byly zavedeny otočné rukojeti.

1904 - vyrobených 546 kusů, výroba je již soustředěna do jedné továrny.
1905 - výroba nadále stoupá (1181 strojů), zkonstruován 1.dvouválec v USA, zadní válec tvořil součást rámu, tak jako u jednoválcového motocyklu, nádrž je před sedlem.

1906 - odpérování přední vidlice "cartrige", jednoválec měl již výkon 2,2 k. Vyroben první sériový závodní motocykl Indian. Téměř každý den se překonávaly rychlostní rekordy a statistické údaje dokazovaly, že vždy bývaly nejrychlejší právě stroje Indian.

1907 - zaveden rozvod ventilů ozubenými koly, magnetové zapalování a mazání pumpou.

1908- samočinný sací ventil nahrazen nuceným pohybem. Výroba tohoto roku byla 3257 kusů.

1909 - zaveden smyčkový (kolébkový rám). Výroba v tomto roce se zvýšila na 4771strojů.
1910 - poprvé použito automatického mechanického mazání, zavedeny stupačky a typické pérování přední vidlice.

1911- byla změněna barva vyráběných strojů z tmavomodré na tmavočervený odstín.
1912- Byl vyroben první čistě závodní motocykl Indian. Britové byli toho roku šokováni když Franklin na Indiánu vyhrál závod Brokland Speedway výkonem 300 mil za 280 min. Navíc stroje Indian byly držiteli světových rekordů na 1mili, 5,10,15,25 a dokonce i na 1000 mil.

1913 - přijato a patentováno pérování zadního kola (kyvná vidlice ) a také jsou poprvé vyrobeny sidecary plechové konstrukce, továrna zaměstnává 4 500 dělníků a závod opustilo 33 000 Indiánů.Toho roku se motocykly Indian zúčastnily legendární anglické Tourist Trophy a zvítězily hned při prémiovém startu.

1914 - první motocykl opatřený elektrickým osvětlením, zaveden elektrický startér se startovacím napětím 12V. Bohužel tehdejší technika nebyla ještě natolik vyzrálá. Jak je vidět, Indian předběhl svoji dobu. Od tohoto roku používaly motocykly Indian královské letecké oddíly i ruská,francouzská a italská armáda.

1915 - zavedena převodová skříň o třech stupních, 2800 obchodních a servisních zástupců a 9 továrních filiálek po celém světě.

1916- byl do výroby zaveden nový typ motocyklu Powerplus. Dosud používaný motor s rozvodem "F" byl nahrazen modernějším "SV".
V tomto roce vyprodukoval Indian další závodní motocykl, a to osmiventilový dvouválec OHV 1000 ccm. Tento motocykl dosahoval výkonu 18-22 koní a maximální rychlosti 161 km/h.

1917 - firma se stává dodavatelem více než 60 % všech vyrobených motocyklů určených pro vojenskou službu. Pokusy s motory s protilehlými válci.

1918 - normalizován dvojitý elektrický systém - osvětlení a zapalování.

1919 - automobilový průmysl ve Spojených státech dosahuje masové produkce a konkurence levných aut ruinuje mnoho amerických výrobců motocyklů. Přesto v tomto roce zaznamenala továrna Indian zatím největší výrobu, jejíž hodnota dosáhla 11 milionů dolarů. Od počátku výroby bylo už vyrobeno 250 000 motocyklů. Roku 1919 k nám začal oficiálně dovážet Indiány ing. František Mařík. Dovoz převzal po firmě Paleček, která provozovala prodej s nevalnými úspěchy. Pan Mařík se projevil jako pravý obchodník a postupně zpopularizoval značku nejen u nás, ale stal se generálním zástupcem pro Rakousko, Maďarsko, Jugoslávii a Bulharsko. Vybudoval celé impérium prodeje. Ustanovil zástupce v Kroměříži (závodník pan Tichý). Zavedl splátkový prodej s následným servisem. V domě Indian House poskytoval noclehy pro své motocyklisty, k běžným službám patřila prohlídka a údržba stroje zdarma! Začal vydávat Indian News, zpravodaj pro Indianisty, též zdarma.

1920 - byl na trh uveden model Scout (nejpopulárnější motocykl Indian). Tento model přinášel mnohá zlepšení, např. motor společně s převodovkou tvořil monoblok, rám změněn na dvojitý trubkový a v oleji běžící spojka.

1921- firma vyrobila další závodní stroj a to Daytona/Flexi s motorem 1 000 ccm SV o výkonu 22 koní, byl vybaven 3-stupňovou převodovkou a se sidecarem vážil 159 kg.

1922- je ukončena výroba modelu Powerplus. Na trhu se objevuje Indian Chief 1 000 SV. Měl podobné konstrukční řešení jako Scout, tj. blokové provedení pohonného ústrojí s primárním převodem pomocí ozubeného soukolí, vidlicový motor s nesnímatelnými hlavami a 3-stupňovou převodovkou.

1923-Společnost uvedla na trh nový model Big Chief s objemem zvětšeným na 1 206 ccm.

1924 - připravuje se lehký jednoválcový model Prince o objemu 348 cm3 (21 ci) se snímatelnou hlavou válce. G. M. Hendee, zakladatel společnosti, odchází do výslužby.

1925 - je na trh uveden Indian Prince 350 SV s odnímatelnou hlavou válce systému "Ricardo".

1926 - zavedeny balonové pneumatiky u všech modelů.

1927 - firma začíná vyrábět čtyřválcové stroje pod názvem Indian ACE. Tím vznikla ucelená řada motocyklů Indian: Prince 350, Scout 600, Scout Police 750, Chief 1 000, Big Chief 1 200 a ACE 1265ccm.

1928 - vzniká nová řada pod názvem 101, vyznačuje se prodloužením rámu, změnou brzdy, změnou nádrže, světlometu a řídítek. Vytvořen nový systém mazání, který přivádí olej pod tlakem až do klikového ložiska. Tento motocykl je pro svou ovladatelnost mezi sběrateli Indiánů velice vyhledáván.

1929 - zdokonalení čtyřválcového modelu - pětkrát uložený klikový hřídel. Ukončení a doprodej motocyklu Prince.
1930- končí výhradně červené lakování.

1931 - koncepce se plně osvědčila, dochází jen k drobným vylepšením: světlomet, klakson, olejové čerpadlo, vyjímání zadního kola bez demontáže brzdového bubnu. Toto se týkalo i Indiánu Four.

1932- Indian Prince nahrazen modelem Pony (Scout Junior) 500 ccm.

1933 - opouští továrnu další nový typ - Indian Sport Scout, výkonný a ovladatelný stroj.

1934 - továrna prochází těžkou ekonomickou krizí, ale i přesto připravuje nová vylepšení.

1935 - továrna přišla s řadou zlepšení, např. vylepšený motor, mohutnější žebrování válců a na přání zákazníků 4-stupňovou převodovkou. Nádrž je opatřena novým znakem a to indiánskou hlavou.

1936 - mazání změněno na cirkulační, bateriové zapalování. U Indiána Four dvojitě vedené výfukové potrubí.

1937 - Indian Four má zvětšený výkon pomocí dvou karburátorů Zenith. končí výroba modelu Scout POLICE 750.

1938 -Nové modely Indiánů mají opět určitá zlepšení a dávají nejnáročnějším motocyklistům to nejlepší v jakosti a eleganci. Výbava je bohatší o kontrolní přístroje, které jsou umístěny na nádrži v panelu, olejová pumpa je zcela zakrytá, klakson i reflektor jsou jinak umístěny, je zavedeno stop světlo, zlepšené pérování sedla a mnoho dalších drobných úprav. Čtyřválec FOUR je opět překonstruován na původní verzi ventilového rozvodu. Má válce lité v párech s odnímatelnými hlavami, vše proudnicově žebrováno. Výroba je v těchto letech soustředěna na modely: Junior Scout 500, Sport Scout 750, Chief 1200 a Four 1265 ccm.

1939 - Je ve znamení Sport-Scout a až na drobné změny ve tvaru výfukových potrubí, krytu ventilů a chromování zůstávají vyráběné modely bez podstatných změn. Je ukončen vývoj kluzáků zadního pérování kola, které jsou u modelů Chief zavedeny v následujícím roce sériově.

1940 -Zásadní změnu v konstrukci motocyklů. Indian představuje zavedení odpérovaného rámu. Zatímco přední kolo je odpérované ještě tradiční vidlicí s krátkým vlečeným ramenem odpruženým listovým pérem, zadní kolo péruje na dvou teleskopických kluzácích. Blatníky jsou velmi hluboké a zakrývají téměř polovinu kol.. Z příslušenství, které je bohatě chromováno,je nutno vyjmenovat aspoň přední a zadní padací rám, přední a zadní chránič blatníků, štít proti nepohodě, sedlové brašny a další. Výkony motorů zůstávají stejné.

1941 - 1942 - Končí výroba nejpopulárnějšího čtyřválce Indian Four a Junior Scouta. Vyrábí se pouze civilní modely Chief 1206 a Sport Scout 750 ccm.
S příchodem 2.světové války přerušil Indian civilní produkci a místo toho opouští montážní linky stále více a více motocyklů určených pro vojenské účely, upravených vzhledově i funkčně pro bojové podmínky. Jsou to modely Scout 750, Chief 1206 a lehká pětistovka odvozená od Junior Scouta.Na vládní popud je konstruován pro armádu vidlicový dvouválec o obsahu 750 ccm s motorem uloženým v rámu napříč (jako moto Guzzi) a sekundární převod obstarává kardanový náhon, Těchto Indiánů bylo vyrobeno jen 1 000 kusů.
V průběhu válečných let byly pokusně zkonstruovány dva čtyřválce Indian. Větší litrový model byl OHV se čtyřrychlostní převodovkou a nožním řazením, měl elektrický startér, vpředu teleskopickou vidlici a kluzáky odpérovaný rám. Sekundární převod byl řešen kardanovým hřídelem, byl vybavený masivními brzdami nové konstrukce. Karburátor a čistič vzduchu byly ukryty v dutině benzínové nádrže. Silniční testy tohoto stroje probíhaly v r. 1941.

1943 -1945 -Indian koupil nadějnou motocyklovou výrobnu Torque Manufactouring Co.a přestěhoval ji do Springfieldu. Její konstruktér Briggs Weaver vyvinul čtyřválec objemu 880 ccm se čtyřrychlostní, nohou ovládanou převodovkou a náhonem zadního kola hřídelem. Byl to velmi lehký (asi 136 kg) odpérovaný motocykl se samostatnými válci. Protože nebyly kompletně vyvinuty a měly vysoké náklady na vývoj, z čehož by i vyplynula vysoká cena tak se oba prototypy nedostaly do výroby. Mezi tím,co byly plněny požadavky armády, konstruovali "Indiánští" inženýři ještě super lehký jednoválec, který měl být vyráběn pro parašutisty a pěší výsadky. S jeho výrobou se však nezačalo protože 2.světová válka skončila.
1946 - Od roku 1944 je pro civilní potřeby vyráběn jen model Chief 1206 ccm SV, který je v tomto poválečném roce modernizován především novou vidlicí s dvojitými spirálovými péry a hydraulickým tlumičem otřesů. Vidlice s osvědčeným pérováním zadního kola přispívá k většímu komfortu při jízdě a zvýšené stabilitě stroje.Další novinkou je tlumič řízení, nová konstrukce sedla, zapalování s otočnými kontakty a buď bateriové nebo magnetové zapalování. Dochází také k modernizaci sidecaru.

1947- Poválečná výroba se pomalu rozbíhá a základní model Chief 1206 je vyráběn v modifikacích Roadmaster, Sportman a Clubman, liší se bohatostí výbavy. Továrna Indian je nyní druhou nevětší továrnou (po Harley-Davidson) vyrábějící 1 500-2 000 motocyklů. Je třeba si uvědomit, že v tomto období motocykl v USA neplní funkci užitkového vozidla (jako v poválečné Evropě), ale je používán výlučně ke sportu a zábavě.

1948 - Plynulost nové výroby vyžadovala však nezbytně modernizaci produkce,a proto se společnost Indian přestěhovala do velké továrny ve východním Springfieldu. Továrna splnila ideálně požadavky na moderní motocyklovou výrobu. Vyráběné modely Roadmaster, Sportman a Clubman jsou modernizovány o tyto prvky: nový ovládací panel, pérované dvojsedlo, nová olejová pumpa, úpravy klikové skříně, nová houkačka, dynamo a 16palcová kola.

1949 - V průběhu pozdních čtyřicátých let doznaly britské stroje -komkrétně moderní, lehké a temperamentní vertikální dvouválce OHV - v USA velké obliby. Ve snaze zastavit jejich dovoz využila firma Indian výzkumů a zkoušek malého stroje z průběhů války a uvedla na trh nové typy stojů-jednoválec Indian ARROW 220ccm OHV s výkonem 12 koní, váhou 125 kg a max.rychlostí 105 km/h, a vertikální dvouválec Indian Scout 440, s výkonem 22 k, váhou 140 kg a max rychlostí 140 km/hod. Oba modely vyráběné v několika verzích se vyznačovaly moderním vzhledem a byly stavěny z lehkých slitin. Válce byly z hliníkové slitiny s litinovými vložkami. Výsledkem byly lehké, snadno ovladatelné stroje moderní koncepce. Pérování zadní vidlice bylo pístového typu, a v kombinaci s novou, teleskopickou hydraulicky tlumenou přední vidlicí splňovaly tyto stroje nejvyšší nároky na pohodlnou jízdu.Ovládání bylo zjednodušeno použitím ruční spojky a nožního řazení,dále bylo použito mazání se suchým karterem, karburátor AMAL a čtyřrychlostní převodovka. Primární a sekundární převod řetězem byl na pravé straně stroje. Modelovou řadu doplňoval těžký Indian Chief 1206 ccm SV a super lehký importovaný československý motocykl ČZ 125. Svědčí to o úspěchu naších konstruktérů a dokonalé práci našich dělníků. Tehdejší americký tisk chválí naší ČZ pro robustní stavbu, vysoký výkon (ve své kategorii), nenáročnost, hospodárnost a lehkou ovladatelnost. Na tomto stroji byly podniknuty úspěšné jízdy napříč Kanadou.

1950 - Společnost Indian vytvořila prodejní organizaci Indian Sales Corporation pro distribuci britských strojů jako doplněk k vlastním produkovaným modelům. Veřejnosti je předveden nový a poslední americký model Indian Warrior odvozený od Scouta 440. Warrior měl objem motoru 500 ccm a vážil 145 kg. Rovněž dosud vyráběný Chief je představen trhu se zvětšeným objemem vidlicového dvouválcového motoru na 1340 ccm SV (50 k/ 4800 ot/min). Tento Indian byl vyráběn ještě čtyři roky.

1951 - Modely Indian Arrow,  Warrior ani Scout se na trhu neujaly, Chief se rovněž málo prodával. Nová společnost ještě dala na trh model Brave 250 (již vyroben v Anglii). Mezi britskými stroji se na trhu objevila též československá ČZ 125, též pod názvem Indian.

1952 - vyráběn je již pouze model Brave 250ccm a Chief o obsahu 1340ccm s přední teleskopickou vidlicí a zkrutnou spojkou která má zabránit poškození motoru. Prodej motocyklů i nadále skomírá.

1953 - Končí výroba amerických strojů značky Indian, továrnu ve Springfieldu ovládla anglická firma Brockhouse, tato se již soustředila pouze na montáž a prodej britských značek.

1999 - Reinkarnace slavné značky proběhla po koupi autorských práv ve městě Gilroy  v Kalifornii - od toho označení této řady "Gilroy Indian". Na počátku byl nový Chief, v roce 2001 přišly i nové modely Scout a Spirit.  Nové Indiany používaly motory S&S.

2003 - Odstoupení hlavního investora a bankrot společnosti v Gilroy.

2006 - Nová společnost Indian Motorcycle Company ve vlastnictví britské firmy Stellican Limited zahajuje v Kings Mountain v Severní Karolíně obnovu značky.

2009 - Indian představuje nový model Chief ve verzích Standard, Deluxe, Roadmaster a Vintage.

2011 - Značka Indian Motorcycles se stává vlastnictvím amerického koncernu Polaris.

2013 - Prvními výsledky nové spolupráce jsou tři modely: cruiser Indian Chief Classic, soft bagger Chief Vintage a kapotovaný cesťák Chieftain.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist