Logo Highland Highland

Informace o značce

Rok 1997 uvítal ve Švédsku novou motospolečnost Highland Group AB. První vývojové oddělení vyrostlo ve městě Skällinge v jižní části země. Zde byl zkonstruován jednoznačně nejznámější motor – V-twin o objemu 950 ccm. Od začátku platilo, že každá motorka Highland je smontovaná 100% ručně. Od představení prototypu na Milánské výstavě k jeho uvedení na trh pod názvem Outback uplynul pouhý jeden rok.

Historie značky

Snad lze říci bohužel, protože přišly problémy s kvalitou dodávaných pístů, které vyústily v mnoho padlých motocyklů a zakalily vnímání Highland od samého začátku. Přesto byla konfigurace Outbacku tak slibná, že zájem o něj neopadal. Dvouválec s úhlem 60°, čtyřmi ventily na válec a kapalinovým chlazením přebíral některé technické celky ze strojů Husaberg a Vertematti. Při váze 45 kg dával akční motorce výkon až 100 koní!
Highland jako firma měl opravdu dobrý start a brzy se stal jednou z nejvetších firem regionu. V tomto období se Highland snažil expandovat dál do Evropy, ale i do Asie, kde zakládal své další vývojové pobočky, obvykle za pomoci místních fungujících firem – například s čínským výrobcem, produkujícím dosud jen maloobsahové motocykly.
Highland vyrobil několik různých motocyklů, jako byl 950 Dirt track, nebo Desert Storm. Tyto motocykly vynikaly na svou dobu neobvyklými finesami a to nejen na motoru, ale I ostatních částech stroje.
Desert Storm tak vyrážel do světa se silou 85 koní, vstřikováním, šestistupňovou převodovkou, X-kroužkovým řetězem a kotoučovými brzdami na obou kolech. Dnes se to zdá jako běžná výbava, ale bavíme se o přelomu tisíciletí!
…což byla bohužel i doba, kdy firmě došly aktiva a byla poslána do konkurzu…
Že se kolem Highlands pohybovali zdatní manageři dokazuje briskní znovuzrození po jediném roce útlumu. Tak jako Gandalf šedý se po návratu změnil v Gandalfa bílého, proměnil se název na New Sweden Highland a aktivity jsou opět soustředěny ve městě založení a po krátké době přesunuty do moderní výrobny v Jönköpingu.
Pokračuje kooperace s Čínou a vznikají jednoválce 350 a 450 ccm, silnější motor najdeme i ve čtyřkolce.
V roce 2009 vstupuje Highland na americkou půdu, založením US Highland. Smůla se lepí na paty i v tomto případě, bohužel fatálním – při letecké havárii zahynulo vedení americké pobočky a společně s nimi také zakladatel Mats Malmberg.
Highland je ukázkový příklad vizionářského přístupu. Vydávat se neprošlapanými cestami i s rizikem neúspěchu.
Cestami, kterými se nakonec prořítila KTM LC8 – s velice podobnou koncepcí, ale minimalizovanými dětskými nemocemi.

Nechme se Highlandy budoucnosti překvapit!

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist