Logo DKW DKW

Informace o značce

Dnešní podnik MZ Motorradwerk Zschopau GmbH má vice než 80letou tradici, do roku 1945 však firma na motocykly fungovala pod názvem DKW.

Historie značky

13. dubna 1907 byl a obvodovým soudem v Zschopau zapsána do obchodního rejstříku firma "Rasmussen und Ernst". Majitelem byl Järgen Skafte Rasmussen, pocházejíci z Dánska. Malý kolektiv spolupracovníků vyráběl nejprve armatury pro zařízení parních kotlů, příslušenství pro vznikající automobilový průmysl a podobné malé výrobky. Pak přišla první světová válka a s ní vstup do válečné výroby a rozšíření závodu na větší průmyslový podnik. Prvopočátkem výroby motorových vozidel byl pokus o výrobu parou poháněného automobilu. Tento pokus v letech 1916-17 ztroskotal.
Vznikl však název značky, který se až do roku 1945 pro zschopauerské motocykly stal pojmem: DKW, nejprve jako zkratka označení "Dampf-Kraft-Wagen" (parou poháněný vůz).
Na konci první světové války stála továrna pana Rasmussena před problémem: Jak dále? Spolupráce s inženýrem Ruppem umožnila novy začátek a zároveň se stala startem pro dvoutaktní tradici v Zschopau.
Vznikl motor k pohánění hraček, určený jako náhrada za parní stroje, které byly dosud výlučně k pohánění hraček používány. Název DKW dostal nový význam: "Des Knaben Wunsch" (Chlapcovo přání).
Z tohoto motoru byl nejprve vyvinut pomocný motor k jízdním kolům. Pod označením "Das kleine Wunder" (Malý zázrak) byl ve své době prodejním hitem. A v letech 1921/22 nenásledovalo nic jiného, než přechod od jízdních kol s přídavným motorem k motocyklům. Vznikla sedačková motorová kola "Golem" a "Lomos", která předstihla svou dobu o 30 let. Vybavená typickými atributy pozdějších skútru a pérovacími prvky, které se později objevily až v 50. letech, mela velké možnosti. Proto tyto sedačkové motocykly vystřídal až první vlastní motocykl, tak zvaný "Říšský jízdní model". Tento model se stal předchůdcem všech pozdějších motocyklů vyráběných v Zschopau.
Rasmussenuv podnik se od roku 1922 jmenoval "Zschopauerské motocyklové závody J.S.Rasmussena" a v roce 1923 byl přeměněn na akciovou společnost s výhradním vlastnictvím pana Rasmussena.
V roce 1922 na výrobě Říšského jízdního modelu pracovalo 1 000 zaměstnanců. Pres nepříznivé okolnosti ve 20. letech továrna neustále rostla. Přibývaly nové provozní části. Vedle nových typu motocyklu tato továrna vyráběla vestavné motory DKW pro pohon různých agregátů. Firma se zabývala dokonce i výrobou aut s motory DKW, a také letadly. V roce 1929 vznikl soukromý koncern. Důležitým výrobkem v jeho kmenovém podniku Zschopau však zůstal motocykl.
Navzdory veškeré konkurenci mohli zschopauerští výrobci motocyklu založit tradici dvoutaktových motocyklu, pokračující ješté dnes v Motocyklových závodech Zschopau. Mezi jiným k tomu patří vratné vyplachováni pode profesora Schnurleho pro všechny motory DKW s podstatnými výhodami oproti dosavadním motorům vybaveným pístem s deflektorem
Podstatným krokem ve vývoji podniku bylo zavedení výroby na běžícím páse, zavedení nejmodernějších amerických přístrojů a nové efektivní metody provozních organizací.
S 2 000 zaměstnanci mohl být v roce 1928 vyroben jubilejní 100 000 motocykl. "Zschopauerské motocyklové závody J.S.R., a.s." se staly největší továrnou na světě vyrábějící motocykly. V roce 1929 podnik opustilo 60 000 motocyklů.
V té to době se kromě jiných motocyklu vyráběl DKW SM s obsahem 175 cm3, prodejní hit LM E 206 s trubkovým rámem, vnitrní čelisťovou brzdou a balónovými pneumatikami a Z 500, první motocykl DKW s dvouválcovým motorem. Tento motor o obsahu 500 cm3 se později stal výchozím bodem při vývoji motoru pro osobní automobily DKW rady F.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist