Šroubek štelování ventilů

  • 0

    29.6.2017 od dadanek1999

    Zdar, setkali jste se někdo během seřizování ventilů se strháváním matek na seřizovacích šroubech? Během dvou kontrol mi padly za oběť tři šroubky + matky, předepsaný postup i moment dotahuji, ale předepsaných 25 Nm se zdá jako zbytečně hrozně moc. Při dotažení na 23 Nm problém nevzniká...

    Jsem jediný a je to nějaká materiálová únava, nebo už jste se s tím někdo setkal? S*re mě to, fakt hodně, zase budu týden čekat na šroubek... Na 25 Nm se občas utrhává, 23 je jak jsem psal OK, ale pak zas jen doufat, že se to nepovolí...

    Díky

    Doplněno:

    dodržuji*

    29.6.2017 od dadanek1999

    Odpovědět Doplnit dotaz

Odpovědí (8)
  • 1

    30.6.2017 od kubacech

    Nebude to tím, že mají špatně napsaný manuál? Že se to utahuje na 25Nm ale v suchém stavu. Bohužel během provozu a servisu se do toho dostane mastnota a s tou je následně třeba počítat a moment snížit.

    Jsou na to i tabulky. Třeba daty

    Doplnit odpověď

  • 0

    29.6.2017 od Merhaut

    Asi bych si zkontroloval, jestli ten momenťák nekecá a pracuje jak má.

    Doplněno:

    ja mam moment v rukach a dotahujem z rozumom , material made in china a žiaden strhany zavit

    29.6.2017 od pistapista31

    Mam ho trictvrte roku a byl kalibrovany, ale kdovi jak je na tom ted. Muzu ho nechat zkontrolovat.
    23Nm na matce misto 25 by snad nebyl problem, ne? To je jak tolerancni chyba..

    29.6.2017 od dadanek1999

    Doplnit odpověď

  • 0

    29.6.2017 od JiriBN

    25 je hrozně moc, špatně jsi si musel přeložit k čemu je tento moment přiřazený v manuálu...
    Např. BMW R1150 se dotahuje na 8Nm. (šroubek na imbus 3 a matička 10)

    Doplněno:

    Taky mi to přijde, na to že je to M6 s jemným závitem.. Myslíš, že když tam nechám těch +/- 23 bude to OK? Nerad bych pak lovil šroubek z olejové vany

    29.6.2017 od dadanek1999

    Koukal jsem do toho manuálu jak KLE tak ER5 a všude 25 Nm.....

    29.6.2017 od JiriBN

    Doplnit odpověď

  • 0

    29.6.2017 od pistapista31

    normala bez momentaku

    Doplnit odpověď

  • 0

    30.6.2017 od Slávek-TDM

    Nejsi zdaleka sam, Kawa buhvi proc i u jinejch svejch motorek s timto motorem uvadi 25Nm a zavit sel do riti i jinym lidem:
    http://www.vulcanfor...stment-lock-nut.html
    A taky na tom foru pisou, ze v Haynes manualu je u stejny matky uvedeno 9.8Nm coz mi prijde jako daleko rozumnejsi hodnota. Rekl bych, ze se v technicky dokumentaci nekdo v kawe upsal a pak to Japoncici jen tupe kopirovali do dalsich servisnich manualu.

    Doplněno:

    je tam tabulka http://countrycross...pritahovacie-momenty

    30.6.2017 od pistapista31

    Doplnit odpověď

  • 0

    30.6.2017 od Vladimir

    25Nm je obecně síla pro utažení osmičky šroubu. Pro šestku co uvádíš je tak max do 12Nm.
    Těch 9,8Nm mi přijde akorát.

    Doplněno:

    Přesně tak, souhlas s Vladimírem...viz ta tabulka.

    14.7.2017 od honza.vojak

    Přesně tak, souhlas s Vladimírem...viz ta tabulka.

    14.7.2017 od honza.vojak

    Přesně tak, souhlas s Vladimírem...viz ta tabulka.

    14.7.2017 od honza.vojak

    když 25Nm zničíš závit, tak je to logicky asi příliš. Zkus si vygůglit utahovací momenty dle průměru závitu. 25Nm je prostě nesmysl.

    1.7.2017 od Vladimir

    Nojo, ale mám jistotu, že se pak ten šroub nepovolí, když je dost namáhaný? Kdybych ho utahl na např. 12 Nm

    30.6.2017 od dadanek1999

    Doplnit odpověď

  • 0

    3.7.2017 od Aliass

    vživotě by mně nenapadlo tyhle matky utahovat momenťákem a kdyby ano tak víc jak 10Nm bych jim opravdu nedal už jen proto že je to jemnej závit kterej se prostě nepovoluje, navíc to namáhání co ty zmiňuješ se netýká matky

    Doplnit odpověď

  • 0

    14.7.2017 od honza.vojak

    Už jdu asi s křížkem po funuse, ale kdyby se to někomu hodilo, tak tady je tabulka dle německý normy:

    Je fuk že je to německá norma, tyhle zásady platí po celém světě, v práci používáme pro obecné stanovaní utahovacího momentu tuhle stránku:
    http://www.tribology...alculators/e3_6a.htm
    ale "tajemstvím" je znalost toho předepínacího poměru vůči mezi kluzu (to je napětí po kterém šroub začně plastizovat, nesmí se překročit...) - tady je třeba doporučeno 0.6. Ve Škodovce jsme používali i 0.7.
    Když si to tam dosadíte, dostanete podobné hodnoty jako jsou v tý německý normě.

    Na délce závitu ani na stoupání nezáleží (vlastně ano, ale to je obsaženo v součiniteli tření), závisí na průměru, třídy pevnosti, míry vůči mezi kluzu (něco nad polovinou je zdravá hodnota), a tím součinitelem tření - a to je největší magie.
    Tak třeba pro M6, pevnost 8.8., tření 0.1 je utahovací moment 8,3 Nm.
    Ale totéž pro vyšší tření 0.16 (jakoby odmaštěný šroub, nebo trochu ožvejkaný závit) už je to 11 Nm.
    Takže mi 10Nm (neznám teda pevnost, ale bláto to nebude, a ani vysokopevnostní šroub 12.9 taky ne) mi přijde jako normální hodnota.

    Naopak těch 25Nm odpovídá tak M8 mezi pevnostmi 8.8 a 10.9 jak je vidět o řádek níž.

    Doplnit odpověď


Pro vložení odpovědi se přihlaste.

TOPlist