kawasaki_good_times_tour2




Pozvánka na Hydro GP

Už tento víkend se koná v Jedovnicích cca 30 km severně od Brna velmi ojedinělý sportovní podnik, který propojuje hned několik zdánlivě rozdílných a na první pohled nesouvisejících odvětví motorismu. Finálové kolo Mistrovství světa a Mistrovství Evropy motorových člunů. Opravdové formule na vodě. Tuhle nevšední show pohybující se hodně za hranicí fyzikálních zákonů by si neměl nechat ujít žádný milovník dokonalé hi-end techniky a rychlosti. Zastánci dvoutaktních motorů by pak měli brát tyto závody jako povinné.

Co se stane, když propojíte techniku MotoGP, Superbike a F1s konstruktéry lodí?

Asi se hned na začátku zamyslíte nad tím, co může mít společného motocykl a loď. V civilní verzi snad jen tu otočnou rukojeť plynu, svíčky a benzín, ale v závodním pojetí jsou tyto dva světy jako dvě spojené nádoby. V Jedovnicích se mimo jiné pojede finále tříd série Hydro GP včetně „královské kubatury“ F500. Napadlo vás někdy, kam se poděl celý ten složitý letitý vývoj hodně bestiálních dvoutaktních motocyklů GP 500? Odpověď najdete právě v závodech motorových člunů!

Jeden ze tří unikátů Honda VRP RS500 Grand Prix z roku 1990 vyrobený Carlem Veronou pro závody MotoGP. Značku VRP nese i důmyslný hliníkový rám a celé šasi

Na začátek vstupní data… Objem „pouze“ 496 cm3, čtyři válce chlazené vodou, čtyři karburátory. Žádné přeplňování, žádný přístřik nitra… Reálný výkon 160 koní při 14.000 ot/min! Dvoutakt, methylalkohol. To jsou motory VRP Verona Racing Products, které aktuálně kralují vodním formulím a roky drží světové prvenství. Ovšem málokdo z milovníků vodního motorismu tuší, že Carlo Verona, vynálezce a konstruktér těchto motorů, je především legendou motocyklovou. On se svým týmem vytvořil za svůj život desítky závodních motorů a jeho největší specialitou byly vždy vysokovýkonné dvoutakty. Motory jeho vlastní konstrukce úspěšně jezdily ve všech třídách GP včetně té královské, GP500. Carlovi to však nestačilo. Jeho konstrukční dílna VRP se na začátku 90. let stala také jednou z nejznámějších ve vývoji hliníkových rámů a celých závodních šasi pro silnici i motokros. Italské rámy VRP pro motory Honda CR125 (Mugen Racing) byly ve světovém motokrosu dlouho na špici. Dnes už potkáte značku VRP pouze u závodních lodí. Protože podle slov samotného Verony, právě tam se dostaly spalovací motory na hranici svých možností a každý další koník navíc je výsledkem vývoje trvajícího roky. Ostatně můžete se ho na to zeptat osobně. I on bude tento víkend v Jedovnicích; podobně jako spousta dalších světových špiček přes motory.

Dvotaktní pětistovky VRP Verona Racing Product aktuálně vedou světovou špičku. Disponují výkonem až 160 k.

Náš tip

Vodní raketa na vlastní kůži - přečtěte si test

FR 1000 – superbike s vrtulí

Našlapaný závodní víkend v Jedovnicích ovšem hostí i jednu velmi atraktivní třídu v rámci mistrovství Evropy, Formuli FR1000. Rychlostní speciály poháněné především motocyklovými čtyřválci ze superbiků. Omezení? Pouze objem do 1000 cm3 a konstrukce motoru stáří nejméně 10 let. Vše ostatní je opět na fantazii a důvtipu inženýrů. Výkon obrovský stejně jako gejzíry vody za loděmi, mohutný zvuk a životnost mizivá.
Závody formulí na vodě na takové úrovni, jaká bude prezentována už tento víkend v Jedovnicích, jsou opravdu velmi silným zážitkem. Jejich hlavní výhodou je, že neustále vidíte celé startovní pole a nepřijdete o jediný souboj. Závodní lodě dosahují na vodní hladině rychlosti přes 200 km/h, jenže na dvoustovce jsou z nuly za 3 – 4 sekundy. Průjezd 90° zatáčkou 150 – 160 km/h a na pilota tlačí 4G. A nemá to brzdy…

Litrové formule třídy FR1000 v sobě skrývají nadupané čtyřválce ze závodních superbiků

Mistrovství světa motorových člunů lze u nás vidět a zažít pouze na jednom místě a v jednom termínu. Právě tento víkend, 7. – 8. září na hladině rybníka Olšovec v Jedovnicích. Jedinečné závody ve spojení s velmi atraktivními silničkami Moravského krasu nabízí lákavé téma na pozdně letní projížďku. A je to náš tip na tento víkend!

Více info: www.jedovniceracing.cz

Video

 

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):


TOPlist