Flat Track 2013

Často jsou slyšet nářky motorkářů na to, že současné motocyklové závody se zcela vymknuly možnostem „běžných“ motofandů. Vzpomíná se na doby, kdy se kolem závodů sešla skvělá parta lidí, kteří se o víkendu sešli nejen kvůli sportovním kláním, ale i kvůli setkání s kamarády a s tím spojeného večerního posezení, klábosení a popíjení… Vzpomíná se na doby, kdy se nezávodilo na elektronikou ovládaných raketách, ale na motorkách. Jednou z mála možností, jak si tyhle skvělé časy opět připomenout, je americká plochá dráha, neboli flat track.

Flat Track 2013
Při poslední schůzce s ředitelem a pořadatelem závodů Americké ploché dráhy u nás, Ondřejem Hrůzou a některými jezdci jsme probírali úspěšně uplynulou sezónu 2012. Odjelo se osm závodů s mezinárodní účastí oficiálně nazvaných Czech Flat track série. Byl to už druhý ročník. Mimo to u nás proběhlo mistrovství světa v Praze na Markétě. Flat track u nás zakořenil poprvé někdy před čtyřmi lety, od té doby se rozvíjí a roste. Mluvili jsme i o tom, co je třeba do budoucna zlepšit a jakým směrem pokračovat dál. Flat track totiž u nás zatím není jen o závodění. Můžete se v něm realizovat i jinak. Podílet se na jeho podobě pro další generace a možná ho jednou předáte svým dětem, jako nesmrtelnou vzpomínku na vás, kdy jste závodili a pomáhali v kolektivu přátel motocyklového sportu. To vše podle vašich chutí a možností.
Proto píšu tento úvodník, budu ho sdílet a rozšiřovat dál všude, kde by to mohlo pomoci najít nové jezdce, diváky a nadšence ochotné pomoci s organizací, jednou snad i sponzory. Psát budu za sebe, tak jak to cítím - jednoduše, přesně tak jak by měl Flat track fungovat a jak to propaguje Jan Wilem Jansen.
Když se ohlédnu o rok zpátky, byl to právě listopad 2011, kdy jsem si pořídíl sériovou motorku Yamaha XS 400 s ideou přestavět si ji na závody. Motorka mě stála devatenáct tisíc a byla v originálním stavu. Vybíral jsem ji s ohledem na jednoduchá pravidla, pro třídu Classic do roku výroby 1989 maximálně dvou válec a 18“ kola,. Motorku jsem postupně odlehčoval, dovybavil vytrhávačkou, zvolil si epické číslo 69 podle rad Mačeta racing teamu a šlo se na to.











Yamaha XS 400 před a po úpravě


Prvně jsem absolvoval tří denní mezinárodní školu Flat tracku. Tu měli na svědomí hoši z Dutch Brothers, kteří přijeli sem k nám do Čech až ze Švýcarska. Pod taktovkou to měl již zmiňovaný závodník J.W.Jansen, který nešetřil dobrými radami. Samozřejmně, že ve třech dnech jsme se nemohli naučit vše potřebné, ale základy byly položeny. Škola proběhla ve Svitavách, první závod taktéž. Osobně pro mě bylo nezapomenutelným zážitkem a překvapením, když na mě kývl vícemistr Evropy Jansen a do jedné z rozjížděk mi půjčil motorku na které sám závodí. K pádu jsem neměl daleko, ale motorku jsem předal celou. V rámci celoevropského srazu motorek na Mušově proběhly další dva závody. Jeden den na klasickém oválu a druhý den na trati TT, kde jsou i pravotočivé zatačky. Následovaly závody v Plzni a Marianských Lázních, poprvé na dlouhé dráze skvělá jízda a závody. Pak byly závody v Kopřivnici, kde bylo snad nejvíce diváků a atmosféra tak byla fantastická. Konec sezóny se jel ve Svitavách, závody v Rakousku nevyšly. Svitavy byly skvělé tak jako vždy. Tamní klub a činovníci se nám snaží vyjít maximálně vstříc. Ve flat tracku peníze bohužel zatím ještě nejsou, ale všichni se tam moc snaží, aby to bylo na úrovni. I my jsme se snažili na dvoudenní brigádě, aby to tam trochu prokouklo. Ve Svitavách vzniklo něco jako Flat track centrum, jsou tam domluvené páteční tréninky, za 150kč na celý den můžeme trénovat. Svitavské závody mají neopakovatelnou atmosféru, tak trochu se tam zastavil čas, ale v dobrém. Už se teším na první zahajovací závod roku 2013, který by se měl jet právě tam. Poslední závod sezony byl zrušen kvůli nepřízni počasí, byli jsme tam nachystáni závodit, jenže se to nedalo, protože byl déšť, bahno a pak i sníh. Proběhlo tedy jen vyhlášení vítězů jednotlivých kategorií. Ty jsou tři, FT1 Competition (nejrychlejší jezdci, respektive tato třída se jezdí po celé Evropě a má shodná pravidla). FT1 Classic výchází z této třídy a má sloužit jako vstupní třída do regulérních závodů Americké ploché dráhy. Zároveň má být tato třída trochu old school. Stylové motorky, přestavby v duchu rock and rollu, závody, kde jde víc o radost z jízdy než o vítězství. Tato třída by měla být nejméně finančně náročná pro jezdce a jejich vybavení. Samozřejmně, že by se o tom dalo polemizovat, i v FT1 Competition, lze úspěšně závodit se strojem za pár desítek tisíc. Poslední je pak třída 555 Five Laps to Glory, které nikdo neřekne jinak než Veteráni. Motorky do roku výroby 1962, téměř žádná pravidla a oproti dvěma posledním třídám netřeba závodnická licence.

Czech Flat track série 2012 skončila, třídu FT1 Competition vyhrál Pavol Pučko, který si vedl skvěle i v mistrovství světa, kde skončil pátý. FT 1 Classic jsem vyhrál já (Michal Špaček) a určitě ne proto, že bych byl nějak výjmečný jezdec. I když bych tomu rád věřil . Naše třída měla letos premiéru. Ne každý vsadil na ten správný stroj, nebo měl to potřebné závodnické štěstí. Byly nějaké pády a zranění, poškozené motorky, atd. Bude rozhodně zajímavé sledovat následující rok. Někteří z nás zbrojí, staví si flat trackový speciál na bázi osvedčeného motoru Rotax 600. Jiní vsázejí na přepletení kol na pravověrné devatenáctky a originální měkké gumy. Další se chtějí jen zlepšit nebo zkusit postavit zcela jiný stroj.
Tak jako mnozí z vás, kteří jste si našli čas přečíst si tento článek, jsem i já před rokem přemýšlel, jestli zkusím jezdit flat track. Měl jsem nějaké výhrady k pořádání těchto závodů, pocit, že je kolem toho málo informací, moc složitostí, málo jistot a bál jsem se zda-li mi motorka, která se na nic jineho než na ovál nehodí, k nečemu bude. Nakonec jsem strašně rád, že jsem do toho šel. Stejně jako další z nás. Flat track je báječný právě v tom, že lze závodit na strojích postavených doma na koleně, výkon není to hlavní. Závodí se po celou dobu, kdy jste na trati a je to skvělé i po závodech, doma v dílně nebo v hospodě, kdy řešíme, co komu za jízdy upadlo. To poslední neberte doslova. Hodně zmiňuji třídu FT Classic, což je můj záměr, jednak ji jezdím a tudíž o ní vím nejvíce, další důvod je, že podrobně se rozepisovat o dalších třídách by zabralo mnoho času a vyznělo by do ztracena.
Poslední co chci zmínit, je co nás čeká v následujícím roce. Rýsují se zajímavé závody na tratích, kde se ještě flat track nejel. Opět se u nás pojede mistrovství světa, závody na Markétě se povedly a prý se líbily i jezdcům a to dokonce nejvíce z celého šampionátu. První závod 2013 bude startovat tradičně ve Svitavách. V rámci Euro bike festu na Mušově proběhnou opět dva závody, jeden v sobotu a druhý v neděli. Účast zahraničních jezdců by měla být hojná, o závod se zajímal i další nadšený propagátor flat tracku v Evropě Marco Beli. Prý s ním dojede tolik Italů, že jim bude trať malá... Snad to nezakřiknu, nic není jisté, ale možná, že by se mohl odjet závod přímo v Brně, na plochodrážním stadionu v Pisárkách, kde se kdysi jezdila plošina. Areál má pod správou armáda a je udržovaný, tak snad to výjde. Stějně tak jako závody v Kopřivnici a nově v Březolupech. Závod na dlouhé dráze v Mariánských Lázních bude výjmečný, je to druhá nejdelší trať v Evropě.
Snad se příští rok naše řady zase o trošku rozrostou. Doneslo se mi, kolik lidí už si motorky chystá. Někteří už je dokoce měli hotové letos, akorát si nenašli čas dorazit a vyzkoušet je. Není to škoda? Neváhejte a připravte se do příštího roku. Bude to stát za to. Novinky týkající se příštího ročníku najdete na zdejším fóru.

Michal 69 Špaček

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 14x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist