renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Aprilia SR 50 Ditech (2003)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Martjas
Vloženo 3.5.2009
Aktualizováno 4.3.2012
Zobrazeno 12 457x
HODNOCENÍ PROFILU OD 7 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


Spolehlivý a v základu velice rychlý stroj.
Aprilia s motorem od Franca Morini,přímé vstřikování paliva a vzduchu do válce za pomocí el. čerpadla a mechanického pístového kompresoru. Pohodlný,velký,sportovní,úsporný-to je SR,Scooter Racing!

Více fotografii

Recenze

Život s SR 50 Ditech
Ze začátku to bylo jako pohádka. Po té,co vyběhl tento stroj na trh,byli všichni ohromeni úžasnou spotřebou paliva a oleje,vysokým výkonem už v základu a bohužel pouze domnělou spolehlivostí. V roce 2003 jsme se nechali uklimbat i my,pořídili jsme do rodiny skůtra,ale jelikož na něm neměl kdo jezdit a do roku 2008 se na něm najelo pouze 1200km byl nevyužitý a čekal pouze na mě.Od novoty na něm byl nainstalován laďák Arrow,který však vůbec nefungoval,protože nebyl na vstřikovací motory ale na karb. verzi motoru Morini. Hned po absolvování ŘZ a obdžení ŘP nadšen a s vervou jsem začal jezdit. Zpočátku jako každý jsem sbíral zkušenosti,opatrně po pravé straně cesty ale téměř za jakéhokoliv počasí. Šlo to rychle,kilometry ubíhaly jeden za druhým a při stavu tachometru 10 000km přišlo přidření pístu vlivem uklepané hadičky od olej. čerpadla. První velká investice,tato GO vyšla na bezmála 11tis (píst. sada,ložiska,gufera,těsnění a první tuning-variátor Multivar a spojka),mezitím probíhaly menší opravy,které jsou na skůtrech běžné (válečky,kontrastní pružiny ablabla...). Po zajetí jsem mu opět začal dávat za ušiska a tím jsem byl opět uveden do reality. Druhé přidření,avšak tohle už byla lowcost oprava asi za 100kč=vylapování válce a pístu svépomoci (skůtr takto jezdí dodnes). Skůtr jsem využíval takřka pořád,denně do školy,na výlety s kamarádama,o víkendech jen tak projížďky po okreskách a prasení ve městě. Pak přišla rána,kdy jsem skůtr půjčil tehdy ještě kamarádovi,který se takto stal NEkamarádem. Neuřídil to,napasoval to mezi reklamní tabuli a dopravní značku,debil. Odnesly to kapoty a moje peněženka,dodnes škoda nezaplacená...(To je poučení pro vás a zadarmo-nikdy nepůjčujte motorku!!!) Koupily se komplet kapoty z druhovýroby neválné kvality,bohužel. Na podzim roku 2010 se rozletěl variátor Multivar,vymyčkaly se plastové vodítka,ty se rozpadly a naháněcí miska ho rozšalovala na hadry. Stav tachometru ukazoval 26tis. km. V roce 2011 jsem se do toho pořádně obul. Koupil se nový variátor,výfuk,pancéřové hadice. Stav tachometru zatím 27tis.

Technika

Motor
Jednoválcový dvoutakt s elektronickým vstřikováním paliva a přetlakovým plněním vzduchem za pomoci kompresoru naháněného od klikové hřídele. Z hlediska zažitého scooter tuningu hodně lidí odradí,bohužel. Je to krásný kus techniky,která,ikdyž to tak nevypadá není vůbec složitá,avšak má své mouchy. Řídící jednotka zapisuje různé chyby z provozu a diagnostiku si každý může udělat sám doma,návodů je na netu nespočet,google poradí. Nejčastěji se na mojem kusu objevují závady TPS (throttle position sensor)-senzor polohy škrtící klapky,to je hlavní řídící člen,dle kterého ŘJ vyhodnocuje ještě podle teploty motoru a polohy klikové hřídele nastavení dobu otevření vstřik. ventilu a seřizuje předstih na svíčce. Tyto chyby se projevují zákeřně,v provozu tak že pod plným plynem najednou přestane jet-prostě si myslí,že jste plyn zavřeli,stačí otočit do zavřeného a zase plného stavu a jede se dál. Horší je to pak na křižovatkách,kdy se ne a ne rozjet,občas zdechne,zase za to může TPS,ve kterém se opotřebením vydřou odporové dráhy potenciometru,oprava stylem výměny kus za kus. Měly by se často kontrolovat hadice od kompresoru a tlakového čerpadla. v těchto okruzích je 8,resp. 10barů tlaku,jakákkoliv netěsnost v těchto systémech může za špatné startování,neklidný volnoběh,vynechávání a škytání. Doporučuji měnit každé dva roky. Pomocí zmenšení průměru hadice od kompresoru z OEM prům. 8mm na "tuning" průměr 4 nebo 2mm lze jednoduše zvednout hodnotu plnící tlaku vzduchu. V kombinaci se záměnou orig. regulátoru tlaku paliva,jehož netěsnost způsobuje špatné startování,vysokou spotřebu atd., za jiný regulátor,např nejlevnější Polini který svou službu odvede dobře,jde dosáhnout velmi vyrázného zvýšení výkonu. Pozor však,tuto úpravu provádějte až po namontování laděného výfuku. Ověřený je LeoVince ZX-R protože je přímo pro vstřik. motory,jiný ani nekupujte. Se sériovým výfukem by se vám ani nemuselo podařit nastartovat,protože by to jezdilo strašně bohaté. Vymakanější je HGT regulátor tlaku paliva,který je však nákladnější (+-220USD dle typu). Výhodou však je přesné odladění směsi dle aktuální teploty za pár vteřin. Často diskutovaným problémem je svíčka. Nedoporučuji žádnou levnou,nefungují jak by měly. Dle testů nejlíp vychází NGK ZMR7AP,za mě klidně doporučuji na českém trhu snadno sehnatelnou DENSO U24ETR. Motor splňuje emisní limity normy EURO2 a toho konstruktéři dosáhli tím,že se motor maže v závislosti na zatížení od poměru benzín/olej 1:100 při největším zatížení až 1:210. Nedoporučuju proto na oleji šetřit,lejte to nejlepší co seženete. Výrobcem doporučován interval výměny těsnících O-ringů vstřikování je krapet přestřelený,5tis km... Nedokážu si představit,že při mém nájezdu i 200km za den bych takto každý druhý měsíc lezl do motoru a měnil všechny o-ringy. Vydrží v pohodě 13tis. a ještě slouží velice dobře. Jednou za dva roky vyměňte olej v převodu u zadního kola,to bohatě stačí

Podvozek
K tomuto snad není co říct. Kolébkový ocelový trubkový rám,vzadu zdvojený. Vepředu nenastavitelné teleskopy,vzadu nenastavitelný klasický tlumič. Při ostré jízdě na nerovné silnici se krapet kroutí,ale tovární nastavení podvozku hodně do tvrda to většinou krásně pobere. Z kopce na jednom úseku,pro zlíňáky známé Halenkovice,na tomto skůtru spráskám kdejakou silniční 125ccm a dokážu se držet i silnějších strojů. Zbroušený stojánek icluded... Výrobcem dodávané gumy Pirelli SL26 130/60 R13 dodávají hodně jistoty,většinou vydrží víc než vy. Nevýhodou je jejich rychlá spotřeba. Byly výborné na suchu,na mokru,vždy mě podržely. ALe ksakru vydržely s mojím stylem jízdy jenom 6tis. km. Proto jsem šel do Dunlop GT301 M2 130/60 R13. Výborná guma na suchu,oproti Pirellce trošku tvrdší směs,na mokru moc nedrží ale žádná katastrofa se nekoná. Brzdy jsou účinné,kotoučovky vepředu aj vzadu,dvoupístkové třmeny. V Aprilii ale pumpy navrhovali diletanti. Mají špatný sklon a při současném natočení řídítka azmáčknutí páčky se pumpa zavzdušní a musí se otočit na druhou strau a "namačkat". Občas to dokáže zaskočit. Dlouho mě trápily zatuhávající pístky kdy neustále přibržďovaly do takové míry,že jsem měl kdysi krásně vykalený kotouč a kapalina si asi taky zažila bod varu. Vyřešil jsem to kompletním rozebráním všech elementů brzd,vyčištěním,nalitím nové kapaliny a instalací pancéřových hadic Braking vlastní kompletace. Rozdíl je markantní,flekujeToDost Na skůtra se s tím dají dělat neskutečné věci a dosahovat neuvěřitelných náklonů,z této disciplíny mám obroušený hlavní stojan z každé strany tak o 3 čísla.

Ergonomie,posaz,jízda,světla...

Tady se moc rozepisovat nebudu,bylo toho napsáno o SRku dost.
Vše je na tomto skůtru tam kde to být má a kde by to normální člověk hledal. Na svojem skůtru jsem však vždy postrádal dálková světla,která se na tento typ nedodávaly,resp. dodávaly ale ne do česka. Světla jsou katastrofická,v Aprilii si asi neváží svých zákazníků. Standartní žárovky jsou patice P26s,normálně moc sehnat nejdou ale na nejmenovaném scooter eshopu jsou k mání a dostání Jejich výkon 20W vypovídá sám o sobě dost (málo),snažil jsem se to napravit instalací silnějších halogenových 25W žárovek ale ejhle... Při blikání blinkrama pohasínaly veškeré elektrospotřebiče,altík je prostě dimenzován na to,co tam dali z výroby a hotovo šmitec,nezajímá nás že se nechcete zabít a dáte si tam silnější žárovky. Na tohle jsem však házel bobek. Skůtr si to ale nenechal líbit a tak mi vlivem většího tepelného záření shořela parabola,origo světlo by vyšlo na moc peněz,tuning světlo to jistí do dneška bez problémů. Ostatní funguje i po 8mi letech bez problémů,neměnil jsem dokonce žádné žárovky v blinkrech a zadním světle. Na svůj objem je skůtr velký a pohodlný,ale po 350km už vcelku cítíte prdel,ale to dávám za vinu tvrdému podvozku,ne sedlu. Pod sedlo se vejde normální integrála,výklopka už ne kvůli pantům. Já tam ale vozím všemožné harampádí,nářádí a "povinnou" výbavu. Do nádrže se vejde 6L benzínu,do olej. nádrže litr a 7 deci navrch. Náplň oleje vydrží bez problémů nevím kolik,protože jsem si nikdy nevšiml,kolik jsem ho tam měl při jakém stavu km Ale je to dost. Nádrž béňa vydrží v průměru 250km,v sérii teoreticky i 300km,ale když táháte,tak holt platíte. Jízda je příjemná,pokud teda nechcete jezdit nějaké velké výlety,na dlouhých rovných přesunech to nutí člověka furt drtit fullgas,motor to sice vydrží ale člověku to nedělá dobře ten pocit.

Tipy,triky,tuning
S tímto skůtrem se toho moc dělt nedá,je to bohužel/bohudík stříkačka, do které neodborník nevidí a nedokáže nic odladit. Já se ovšem za neodborníka nepovažuju a během soužití s tímto skůtříkem jsem toho hodně pochytil a i můj učební obor tomu napomohl.
Základ je asi variátor. Sériový není špatný,skůtr s ním reagoval na otočení plynové rukojeti vcelku slušně,ale přesto mi to nedalo a chtěl jsem vyzkoušet asi nejznámnější variátor Multivar od italské firmy Malossi. Tento skůtru pomohl zejména do rychlosti 70km/h kdy byl skůtr dravější a víc se mu chtělo hnát dopředu,potom mi však připadalo,že dráhy válečku nebyly do rychlosti tak optimalní jako u série,ale co už,byly v něm jednou peníze tak jsem jezdil na něj. V sériovém variátoru jsou válečku o rozměru 17x12 a gramáže 7,1gr,takhle to funguje pouze se vším sériovým,když cokoliv změníte,musíte s gramáží dolů. S Malossi variátorem dostanete válečky a kontrastní pružinu. Válečky 16x13,gramáž 5,8gr,kontrastní pružina Malossi bílá +20 tuhosti oproti sérii,na 50ccm nedoporučuji tvrdší,je to zbytečné a potom se vám nepodaří trefit váha válečků. Válečky by se měly měnit každé cca 2-3tis km jinak se na nich dělají plošky a skůtr špatně nerovnoměrně akceleruje.
Pokud již máte starou kontrastní pružinu,která vlivem teplot které vznikají změkne,skůtr se vám bude špatně rozjíždět a hlavně bude ztrácet do kopce protože kontr. pružina nevrátí zadní řemenice k sobě a tím pádem nezmění převodový poměr,který je do kopce přílíš "těžký".

Dále co máme v hnacím traktu tak je spojka. Sériová je hodně kvalitní,klidně by vydržela i 30tis,potom by se vyměnilo obložení na paknách a jezdilo by se dál. Ale já jsem opět zainvestoval a koupil seříditelnou Stage6 Torque Control,asi to nejlepší co lze koupit. Záběr spojky jde odladit jak tvrdostí pružinek tak jejich předpětím které regulujete 3mi šroubky. Vychytaná věcička...

Řemen-sériový vydrží asi 10tis,já doporučuji kevlarový který mi osobně vydržel 16tis. Po rozebrání už držel jen na kevlarových vláknech.
Celý variátorový prostor by se měl čistit pravidelně od nečistot které se tam dostanou chlazením a taky od prachu spojkového obložení.

S motorem toho moc nevykouzlíte. Jako základ asi doporučím zainvestovat do svíček,které jsem zmiňoval výše,tím nezkazíte a skůtr se zklidní zejména při volnoběhu.
Další krok je výfuk. Nekupujte výfuky, které nejsou přímo pro DiTech vstřikovací motor,jinčí nefungují. Nejověřenější je LeoVince ZX-R. Když ho použijete v kombinaci s Polini nebo HGT regulátorem tlaku a zmenšením průměru hadice od kompresoru,je to asi nejvíc,co s tím motorem jde udělat. Nejvyšší level je potom "racing" mapa zapalování a vstřikování v ECU,jde nahrát pomocí GameBoy diagnostiky Aprilie nebo novější oficiální Aprilia diagnostiky. Lidi,co tomu rozumí si dokonce dělají své mapy,tak daleko jsem se ale zatím nedostal.

Jako poslední věc bych doporučoval zaměnit originální brzdové hadice za opletené,rozdíl je veliký a nebudete řešit problémy s přibrzďujícími brzdami a zavzdušňováním systému.

Díky za vaši trpělivost,mnoho šťastných kilometrů v sedle tohoto i kteréhokoliv jinčího stroje. Uvítám připomínky i dotazy týkající se mojeho profilu a problematiky DiTechů.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Fiala_sb
Fiala_sb napsal 02.03.21 v 18:45 10b.

Zdravím chtěl bych se zeptat kde jste koupil angel eyes? Předem děkuji za odpověď.
Jinak moc pěkná recenze

gato1962
gato1962 napsal 15.04.19 v 23:48 10b.

Tonny510
Tonny510 napsal 15.01.17 v 18:47

Ahoj

Tonny510
Tonny510 napsal 15.01.17 v 18:30 10b.

Ahoj,mě jede ditech jen 42 km/h víc mě nepustí.Nevíš čím to může být???

panFiluta
panFiluta napsal 31.10.14 v 18:30

Naprosto dokonalá recenze! jde vidět že jsi si s tím dal práci..

Více komentářů



TOPlist