bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350 - zapalování
16.4.2010 v 14:02
Čau. Rozhodl jsem se pro elektrický odlehčení kontaktů přerušovače u Jawy 350/640 protože prodlouží životnost kladívek a hlavně při elektronickým spínaní je díky větší změně proudu za menší čas sytější jiskra. Kladívka chci zachovat kvůli možnosti nastavení předstihu podle potřeby. Jako výkonnovej prvek bych chtěl použít polovodič. Klasický tyristorový zapalování nechci použít kvůli nutnosti použití měniče. Jako nejlepší možnost se jeví použití tranzistorů v darlingtonově zapojení. Máte někdo zkušenosti s konstrukcí něčeho podobnýho?

Anketa: Co je nejlepší?
Zachovat původní zapalovací soustavu
26%
6
Použít tyristorový zapalovaní
22%
5
Použít tranzistory
9%
2
Úplně něco jinýho
43%
10

Jawa 350 - zapalování

16.4.2010 v 21:19 | Nahoru | #31
Ne, všecko je ok, uhlíky jsem měnil několikrát, ale neprojevuje se to vždy. Vypadá to, jako že se maže uhlík na kroužky alternátoru, po otření - očištění je to různě dlouhou dobu zase dobré. No .. to asi nebude typický problém...

Jawa 350 - zapalování

17.4.2010 v 22:24 | Nahoru | #32
blue-flash: pokud si chceš hrát, nech kladívka - sám jsem na nich najezdil desetitisíce kilometrů, štelování bylo spíše výjimka, po demontáži z jiných důvodů....

také jsem dříve zkoušel stavět - spíše ze zajímavosti dve verze zapálek pro lepší jiskru - jak u auta, tak u motorek jsem se po poruchách způsobených nadstavbou vrátil k prověřenýmu originálu. U auta jsem vyzkoušel různé typy i velmi drahých koncových tranzistorů - stejně ho to vždycky nakonec zabilo...

do motorky jsem zkoušel spíše ze zajímavosti i verzi s dalingtovými tranzistory, výsledek byla opět nepsolehlivost způsobená kolísajícím napětím...

po experimentech v 17-18 jsem se vrátil ke klasice a s ní najezdil mraky kilometrů naprosto spolehlivě...

jinak ke špinění spodního kladívka - tomu se dá prakticky zabránit tím, že vačku nebudeš mazat olejem ale mazadlem na řetěz - protože neodstřikuje..

jinak k vape - seřídíš jak chceš, a hlavně - díky umístění snímače na obvodu rotoru je úchlová chyba po nastavení o několik řádů nižší, než u kladívka s vačkou průměru 15mm.

jinak, jede to stejně většinou tak nějak stejně, pokud bys tem předstih nenašteloval nějak extrablbě.

Jak vidím máš 12V, takže ti stačí vape za 2000 a to v dnešní době není moc, a místo vymejšlení kravi, věnbuj tu energii na nějakej brigádě a dva litry budou doma za chvíli.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

23.12.2010 v 14:10 | Nahoru | #33
Sháním taky VapZ04 a podařílo se mě ho sehnat za super cenu od výrobce v Kroměříži za 1639kč tak ať jdou všichni prodejci do prdele jsou to zloději pro zájemce adresa je Bilanská 1647 Kroměříž tel 573344786 ,573308140 .Tak všem krásné vánoce.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

23.12.2010 v 18:02 | Nahoru | #34
jo, taky jsem kupoval Vape z Vape

Jawa 350 - zapalování

23.12.2010 v 22:37 | Nahoru | #35
jj, objednal jsem od výrobce - ve zdejším motokrámu mi tvrdili že na jednoválec to neseženou, tak jsem si to na ten jednoválec sehnal sám. stálo to cca 5000,- (komplet náhrada místo 6v) + baterka 6v 3ah cca500,-

předstih mám nastavený na tovární hodnotu, bez kolíčku...

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

23.12.2010 v 22:59 | Nahoru | #36

Skalda píše: jo, taky jsem kupoval Vape z Vape

jj, objednával jsem přímo od nich jak SZ-13 na čízu, tak před časem MZ-04 na černou třindu, ceny nejnižší, dodání promptní

Naposledy editováno 23.12.2010 22:59:51

Jawa 350 - zapalování

24.12.2010 v 00:14 | Nahoru | #37
proč to dělat jednoduše když to jde složitě a nespolehlivě kladívka levný nevýhoda museji se seřizovat a nebo vape nastavit a konec.... kladívka nebo vape a nevymejšlet píčoviny

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

24.12.2010 v 13:49 | Nahoru | #38
mno seřízení předstihu vydrží minimálně sezonu, pokud je udělaný správně a kladívka nejsou z čokoládový oceli... seřízení trvá tak 15 minut....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

25.12.2010 v 12:27 | Nahoru | #39

pech. píše: mno seřízení předstihu vydrží minimálně sezonu, pokud je udělaný správně a kladívka nejsou z čokoládový oceli... seřízení trvá tak 15 minut....



Souhlas
taky je problém v tom, že jsem několik vaček přerušovače upravoval, protože při správným seřízení házely víc jisker, než bylo potřeba. Předělávat na vape mi už přijde zbytečný. Snad jednou, když to bude jediná náhrada..

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

11.5.2011 v 11:30 | Nahoru | #40
Hmm co se tu člověk dozví. Odlehčit kladívka blbost nejni sice to nejni nějáký moc dobrý řešení ale něco to taky pomůže. To že by elektronický zapalování mělo horší jiskru je naprostá hovadina. Ono totiž u tranzistorovýho zapalování je vždycky paralelně k tranzistoru i kondenzátor pro rezonanční zákmit, a protože nejni potřeba volit kompromis kvůli jistření na kladívkách je možný dosáhnou lepší jiskry. Já udělal zapalování v ceně součástek okolo 500 Kč. Kladívka mám nahrazený optozávorou a 10000 km jsem na to nemákl, zapalování jde použít i se zachováním kladívek a 500 Kč na dva válce je o dost míň než wape, který mimochodem když už tak kompletní náhradu i alternátoru, MZ 04 bych nekoupil, radši si připlať za výkonej bezkontaktní alternátor. Kdyby někdo chtěl schema tak mu ho můžu poslat, nejni to nic složitýho, akorát to chce si vyleptat plošnej spoj. A předělat to na 6V je jen o výměmě odporů takže univerzál.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

11.5.2011 v 11:56 | Nahoru | #41
Ároš> neni ten paralelni kondik u TCI spis ke zmareni zbytkovy energie jinde nez v rozpinajicim se tranzistoru? BTW ne kazdy elektronicky zapalovani je tranzistorovy (CDI bejva tyristorovy)...

Jawa 350 - zapalování

11.5.2011 v 14:59 | Nahoru | #42
Musím souhlasit s Árošem.Mám dělaný tranzistorový zapalování také s optickou závorou.Najeto 6000km bez problémů.Předstich jednou nastavený a nemusím si ho všímat.Mohu jenom doporučit.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

11.5.2011 v 22:05 | Nahoru | #43
Vape od výroby, najeto 92tis km a na předstih jsem ani nesáhl

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

12.5.2011 v 16:01 | Nahoru | #44

c.j. píše: Vape od výroby, najeto 92tis km a na předstih jsem ani nesáhl


OT. Kolikrát jsi musel dělat motor?

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

12.5.2011 v 16:02 | Nahoru | #45
Nechápu, proč vytahovat kolíček. Předstih se nastavuje na každém válci zvlášť, s tím, že rozsah mezi dolní a horní úvratí je někde mezi 2,3 -2,8mm. Klikou si pootočíš s pístem do horní úvrati a nastavíš asi na 2,5mm a nastavíš předstih, jak je třeba. Žádný kolíček na klice se nikdy nevytahuje. Nením, kde jsi to vzal.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

12.5.2011 v 16:09 | Nahoru | #46
Němec> Vape už dnes koupíš za 3000 a to přímo z vape Kroměříž. Závisí jaké chceš. Já hovořím o sérii A 67, která je na třindě 640-1 z roku 2001.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

12.5.2011 v 23:44 | Nahoru | #47

Poggy píše: OT. Kolikrát jsi musel dělat motor?



V 65tis km odešly ložiska na klice, válce/písty byly v toleranci, takže se jen vyměnily ložiska. Ale opravu servis zmršil. Ojniční čepy "pojistili" svárem, ten se ale okamžitě vydrolil a dostal do spalovacího prostoru Takže díky tomu už mám první výbrus, jinak věřím, že by to 100tis km udělalo bez výbrusu..

Jawa 350 - zapalování

13.5.2011 v 10:25 | Nahoru | #48
Drezonimo: s kolíčkem mi nešlo nastavit správnej předstih, byl větší okolo 4mm, tak jsem kolíček vyndal a předstih seřídil na tovární hodnotu....

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

13.5.2011 v 16:55 | Nahoru | #49
c.j.>
To je dost. Já čekal výdrž cca 40 - 50 na jeden výbrus. Takže s apsencí pojížděk na krátký vzdálenosti najede přepvapivě dost. Neznám právě nikoho kdo by s Jawou najel tolik a zajímalo mě to. Dík.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 02:30 | Nahoru | #50
Skalda> ne, kondík je přesně pro ten účel co jsem psal, je s indukční cívkou jako rezonanční obvod. Konkrétně u mýho zapalování je 33 nF. U kladívek je 330, tam je volen kompromis. U vyšší kapacity je zmírněný jiskření a u nižších je fyšší rezonanční frekvence a o něco lepší jiskra. Každopádně zapalování bez toho kondíku nestojí za nic. O CDI sem se nezajímal v práci jsem měnil jen kus za kus plastovou krabičku, takže nevim jak přesně funguje, tyristorový zapalování sem dělal jen na fichtla a tam je trafo z magneťáku obráceně zapojený, tím se tuším nabíjel kondík a spouštěl tyristorem. Jak je to u normálních moto nevim. Každopádně podle mě je todle nejlevnější cesta jak se zbavit kladívek. Nejjednodušší je asi MZ-04, ale jak sem řekl když už tak bych si připlatil za sz 17, kde je i bezkontaktní alternátor a motorku de po pár úpravách provozovat bez baterky. Taky se uspoří dost místa v kastlíkách.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 02:32 | Nahoru | #51
c.j.> 100 tisíc udělat můžeš , ale většinou pak přebrušuješ ne na první ale rovnou na druhej výbrus.

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 08:27 | Nahoru | #52
ároš já na čz už cca 100000 udělal, ale mám tam čerstvě (asi 10-15000) třetí píst

důvod k opravě byla jednou defenestrace segrovky pístního čepu, která svojí cestou ven rozmlátila kroužky a jejich drážky...

podruhý mi utekl pístní kroužek... patrně už velká vůle a přetočil se v zámku..

nicméně to do poslední chvíle, než se to stalo jelo normálně, a i potom co se to stalo, vždy byť značně zmenšenou, ale vlastní silou motoru dojel domů....

Naposledy editováno 16.05.2011 08:31:44

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 15:18 | Nahoru | #53
pech.> však říkám, no a nemáš to lepší nechat přebrousit ? Když to dáš po stovce přebrousit tak ti tam dá druhej nebo třetí výbrus. Kámoš měl čz z autoškoly ta měla taky přes 100 a chtěl mu tam dát třetí, ale neměl píst. Co vim tak ještě čz dost tahaly píst do boku kvůli velkýmu zdvihu a pak to zvonilo. Já mám teda zatim na svý jawce okolo dvacítky, taky na to má vliv že jako student nemám tolik prachů abych jezdil. Předpokládám, že nejmíň dalších 20 na to nebudu muset máknout, aspon dvacet jestli teda ještě tuhle motku budu mít.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 15:28 | Nahoru | #54
pech.> http://leteckaposta.cz/299951759 tady sem hodil to schema zapalování, nejni to čistě moje dílo. Je to spíš složení z několika návrhů tak aby byly tranzistory nejlépe chráněny. Urezistoru R4 a R5 je jumper pro přepojení buď na kladívka, nebo na optozávoru. Nemusí tam být ale vůbec, ale jak říkám dal sem ho tam. Plus transily ty chrání taky tranzistor. Tady ještě náká fotečka http://leteckaposta.cz/246812061

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 15:36 | Nahoru | #55
laďa prášil> Mám na tebe dotaz, sice to sem nepatří ale odpověď ti zabere dva řádky. Jelikož jsi závodník tak mě zajímá jakou máš na svý jawě spojku, dost často to mění za 634. Mě ta 638čková furt poskakuje. Někdo mi radil, že je moc vysoký futrko koše. 634kovou se mi tam dávat nechce, jednak sem koupil novej koš i lamely (pružnou mám taky) a navíc se ta 634ková prý dost přehřívá. A už mě nebaví na tom skákat jak na kozlu, dělá to teda hlavně za studena. Tak jestli jsi to někdy řešil tak prosim o radu.

Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 15:45 | Nahoru | #56
ároš: tak ono jezdíš jezdíš a jezdíš, uděláš třeba i 15kkm za sezonu a pořád to relativně normálně jezdí, tak jezdíš a jezdíš.... a další rok, a další a další.... až to udělá chřřřřřřost a sice dál jedeš, ale už ne normálně....

mno predposledně jsem to řešil tak, že jsem ten třetí spodní kroužek co mi utekl prostě vyndal píst trochu poladil aby chodil volně, se dvouma kruhama nasadil zpátky a zase nějakej čas jezdil, než mi vybrousili druhej válec, co jsem měl koupenej z burzy...

potom jsem tam nahodil nový a tuhle pošramocenou sestavičku mám v polici

Naposledy editováno 16.05.2011 15:49:50

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

16.5.2011 v 15:47 | Nahoru | #57
projdi, jestli ti chodí plynule poloautomat, mně trápil ten, špatně se vracel a dělal to skokově....

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

17.5.2011 v 10:49 | Nahoru | #58
pech.> automatem to asi nebude, to bych poznal na páčce, todle skáče tak, že to poskočí a zase to jakoby vypne, bude to určitě něčím na tom koši. Je to slabina tědlech spojek

Jawa 350 - zapalování

17.5.2011 v 17:55 | Nahoru | #59
Já bych fakt volil výměnu za 634 spojku.. I va jawě přišli velice brzo na to, že ta na 638 není nejpovedenější. Měl jsem 4 jawy, ale tu spojku z 638 jsem nikdy neměl, takže vlastní zkušensoti mám nulové.. Co si vzpomínám, tak odchází je nějaký velký gumový okroužek a pak by se to mohlo takhle chovat. Ale než se trápit s tím, tak bych to raději při první vhodné příležitosti vyměnil. Starší komplet spojka je za pár korun..

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

17.5.2011 v 20:08 | Nahoru | #60
TCI, CDI, DC-CDI, ECI, doprdele to je zkratek kdo se v tom má ale vyznat..
Trošku to uvedu na pravou míru, tak že TCI (Transistor Coil Ignition) je zapalování pracující tak že tranzistor se na okamžik připojí k cívce a následně odpojí, je ve většině aut a motorek.. CDI (Capacitive Discharge Ignitor) samotné CDI je ve své podstatě tyristorové magneto, jakmile proběhne magnet cívkou tak se na pomocném vynutí naindukuje napětí, kterým se nabije kondenzátor, po dosažení mezní hodnoty napětí se pomocí diaku sepne tyristor a kondenzátor se vybije do primárního vynutí cívky, na sekundáru zápalné napětí svíčky, naleznete ho u zemědělských strojů a některých motorkem. Další verzí je DC-CDI, je to klasické CDI, ale k nabití kondenzátoru využívá DC-DC měnice 12/300V, zase některé motorky a auta. Výhodou CDI má teplejší a strmější jiskru (její délka záleží na energii v kondenzátoru), kondenzátor zapalování se volí tak aby výsledná frekvence L-C článku byla blízko rezonanční frekvence cívky. ECI (Electronic Control Ignition popř. Unit) není co dodat, jednotka která plně automaticky řídí předstih v závislosti na otáčkách, k jiskření používá buď tranzistorové či kapacitní zapalování. Samozřejmě dnes je to komplet řídící jednotka obsluhující zbytek motoru..

Volil bych kapacitní (tyristorové) zapalování, směle funguje s klasickýma cívkama a výsledná energie jiskry teoreticky vychází větší než s tranzistorem. Problém vidíš v měniči, možností je udělat zmíněný DC-DC měnič, musel bys sis ale namotat tráfko s feritovým jádrem na potřebné napětí. Motal jsem podobné a sekundár měl 700 závitů 0.1mm drátu, ideální je tenší drát, protože je nutné každou vrstvu závitu od sebe odizolovat a na malé tráfko se to pak nemusí vejít. Alternativou by bylo použití nízkofrekvenčního měniče a libovolného trafa 12/230V, namotání trafa by ses vyhnul. Slyšel jsem i o vyvedení střídaviny přímo z vývodů alternátoru, ale není mi zde jasný princip, protože při startu kdy se alternátor točí příliš pomalu nebude energie pro zapalování. Pokud ti jde o regulaci předstihu tak si postav ECI, s mikroprocesory PIC či Atmel se toho dá spousta zrealizovat a můžeš si nastavit předstih pro celé pásmo otáček. Stavěl jsem pokusné ECI k vape MZ-04 a mikroprocesorem Atmel ATMega-8, jednalo se o pouhý mezikus mezi snímač a cívku, další úprava následovala ve snulování předstihu na přesnou horní úvrať. Znatelně se zlepšil volnoběh a řekl bych že i zátah od spoda, víc jsem toho nevyzkoušel, pač jsem to zatím nenabastlil na prozovozuschopnější konstrukci. Ještě přidám jeden výborný odkaz http://www.jawa-50....zenim-predstihu.html jedná se o TCI, kompletní návrh.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206


TOPlist