také jsem dříve zkoušel stavět - spíše ze zajímavosti dve verze zapálek pro lepší jiskru - jak u auta, tak u motorek jsem se po poruchách způsobených nadstavbou vrátil k prověřenýmu originálu. U auta jsem vyzkoušel různé typy i velmi drahých koncových tranzistorů - stejně ho to vždycky nakonec zabilo...
do motorky jsem zkoušel spíše ze zajímavosti i verzi s dalingtovými tranzistory, výsledek byla opět nepsolehlivost způsobená kolísajícím napětím...
po experimentech v 17-18 jsem se vrátil ke klasice a s ní najezdil mraky kilometrů naprosto spolehlivě...
jinak ke špinění spodního kladívka - tomu se dá prakticky zabránit tím, že vačku nebudeš mazat olejem ale mazadlem na řetěz - protože neodstřikuje..
jinak k vape - seřídíš jak chceš, a hlavně - díky umístění snímače na obvodu rotoru je úchlová chyba po nastavení o několik řádů nižší, než u kladívka s vačkou průměru 15mm.
jinak, jede to stejně většinou tak nějak stejně, pokud bys tem předstih nenašteloval nějak extrablbě.
Jak vidím máš 12V, takže ti stačí vape za 2000 a to v dnešní době není moc, a místo vymejšlení kravi, věnbuj tu energii na nějakej brigádě a dva litry budou doma za chvíli.
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
předstih mám nastavený na tovární hodnotu, bez kolíčku...
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
pech. píše: mno seřízení předstihu vydrží minimálně sezonu, pokud je udělaný správně a kladívka nejsou z čokoládový oceli... seřízení trvá tak 15 minut....
Souhlas
taky je problém v tom, že jsem několik vaček přerušovače upravoval, protože při správným seřízení házely víc jisker, než bylo potřeba. Předělávat na vape mi už přijde zbytečný. Snad jednou, když to bude jediná náhrada..
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
c.j. píše: Vape od výroby, najeto 92tis km a na předstih jsem ani nesáhl
OT. Kolikrát jsi musel dělat motor?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
Poggy píše: OT. Kolikrát jsi musel dělat motor?
V 65tis km odešly ložiska na klice, válce/písty byly v toleranci, takže se jen vyměnily ložiska. Ale opravu servis zmršil. Ojniční čepy "pojistili" svárem, ten se ale okamžitě vydrolil a dostal do spalovacího prostoru Takže díky tomu už mám první výbrus, jinak věřím, že by to 100tis km udělalo bez výbrusu..
2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
důvod k opravě byla jednou defenestrace segrovky pístního čepu, která svojí cestou ven rozmlátila kroužky a jejich drážky...
podruhý mi utekl pístní kroužek... patrně už velká vůle a přetočil se v zámku..
nicméně to do poslední chvíle, než se to stalo jelo normálně, a i potom co se to stalo, vždy byť značně zmenšenou, ale vlastní silou motoru dojel domů....
Naposledy editováno 16.05.2011 08:31:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
mno predposledně jsem to řešil tak, že jsem ten třetí spodní kroužek co mi utekl prostě vyndal píst trochu poladil aby chodil volně, se dvouma kruhama nasadil zpátky a zase nějakej čas jezdil, než mi vybrousili druhej válec, co jsem měl koupenej z burzy...
potom jsem tam nahodil nový a tuhle pošramocenou sestavičku mám v polici
Naposledy editováno 16.05.2011 15:49:50
1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
Trošku to uvedu na pravou míru, tak že TCI (Transistor Coil Ignition) je zapalování pracující tak že tranzistor se na okamžik připojí k cívce a následně odpojí, je ve většině aut a motorek.. CDI (Capacitive Discharge Ignitor) samotné CDI je ve své podstatě tyristorové magneto, jakmile proběhne magnet cívkou tak se na pomocném vynutí naindukuje napětí, kterým se nabije kondenzátor, po dosažení mezní hodnoty napětí se pomocí diaku sepne tyristor a kondenzátor se vybije do primárního vynutí cívky, na sekundáru zápalné napětí svíčky, naleznete ho u zemědělských strojů a některých motorkem. Další verzí je DC-CDI, je to klasické CDI, ale k nabití kondenzátoru využívá DC-DC měnice 12/300V, zase některé motorky a auta. Výhodou CDI má teplejší a strmější jiskru (její délka záleží na energii v kondenzátoru), kondenzátor zapalování se volí tak aby výsledná frekvence L-C článku byla blízko rezonanční frekvence cívky. ECI (Electronic Control Ignition popř. Unit) není co dodat, jednotka která plně automaticky řídí předstih v závislosti na otáčkách, k jiskření používá buď tranzistorové či kapacitní zapalování. Samozřejmě dnes je to komplet řídící jednotka obsluhující zbytek motoru..
Volil bych kapacitní (tyristorové) zapalování, směle funguje s klasickýma cívkama a výsledná energie jiskry teoreticky vychází větší než s tranzistorem. Problém vidíš v měniči, možností je udělat zmíněný DC-DC měnič, musel bys sis ale namotat tráfko s feritovým jádrem na potřebné napětí. Motal jsem podobné a sekundár měl 700 závitů 0.1mm drátu, ideální je tenší drát, protože je nutné každou vrstvu závitu od sebe odizolovat a na malé tráfko se to pak nemusí vejít. Alternativou by bylo použití nízkofrekvenčního měniče a libovolného trafa 12/230V, namotání trafa by ses vyhnul. Slyšel jsem i o vyvedení střídaviny přímo z vývodů alternátoru, ale není mi zde jasný princip, protože při startu kdy se alternátor točí příliš pomalu nebude energie pro zapalování. Pokud ti jde o regulaci předstihu tak si postav ECI, s mikroprocesory PIC či Atmel se toho dá spousta zrealizovat a můžeš si nastavit předstih pro celé pásmo otáček. Stavěl jsem pokusné ECI k vape MZ-04 a mikroprocesorem Atmel ATMega-8, jednalo se o pouhý mezikus mezi snímač a cívku, další úprava následovala ve snulování předstihu na přesnou horní úvrať. Znatelně se zlepšil volnoběh a řekl bych že i zátah od spoda, víc jsem toho nevyzkoušel, pač jsem to zatím nenabastlil na prozovozuschopnější konstrukci. Ještě přidám jeden výborný odkaz http://www.jawa-50....zenim-predstihu.html jedná se o TCI, kompletní návrh.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 6 | 19.4.2024 v 22:07 Drak1 |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 | Jirka-Tajsn | 3 | 23.2.2024 v 09:17 Eddie83 |
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 | radys02 | 37 | 24.9.2023 v 18:22 krizak66 |
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 32 | 23.8.2023 v 15:22 frds1206 |