bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Orientační zjištění stáří oleje
18.8.2013 v 11:44
Zdravím, dá se nějak od oka poznat stav oleje starej/novej? Aneb jestli majitel třeba při koupi motorky z druhé ruky kecá s pravidelnou údržbou.. Konkrétně řeším starší 4T Suzuki GS 500.

Napadá mě jenom kouknout správně dolitou hladinu (pokud před prodejem motorky ani nedoleje olej..), kouknout jestli náhodou nebudou vidět stopy po vodě (dlouho stála) a jestli nebude cejtit z oleje benzín. Někdo prý pozná stáří dle barvy oleje a viskozity ale... to je asi pro amatéra nesmysl.

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 11:45 | Nahoru | #1
Dá se to přibližně poznat, ale nechápu smysl takového dotazu.

Koupím mašinu a vyměním náplně

Zase taková darda to není a máš klid a přehled.

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:09 | Nahoru | #2
Já bych tohle vůbec neřešil. Vždycky po koupi mašiny měním všechny kapaliny i když by mi 100x tvrdili že tam sou nový. Mám klid a jistotu že mašina dostala co potřebuje.

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:16 | Nahoru | #3
Neřešit a vyměnit!

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:22 | Nahoru | #4
Taky nejak nechapu smysl dotazu. Olej nestoji balik. Ale byt tebou, daleko vic by me zajimalo stari brzdovky. Teoreticky vyssi opotrebeni motoru je mene zavazne nez teoreticke selhani brzd..

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:28 | Nahoru | #5
Olej by se mel menit alespon po roce, takze jestli dlouho stala, tak nevim co resis.

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:32 | Nahoru | #6
Díky za reakce. No řeším to napůl teoreticky - mohl by to být signál při koupi, že je majitel pohádkář a "pravidelný servis" jedna z jeho dalších bajek.

Napůl prakticky - potřebuju nové bazarové moto převést cca 200 km na druhou stranu republiky, nerad bych ji pomrvil jízdou na nějaký fritovací olej. Jenže tady nemám nářadí ani prostor měnit. Tak mě při přemejšlení, jestli to mám pro klid duše hodit do servisu, nebo odjet a neřešit napadlo, jestli to jde nějak poznat.

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:44 | Nahoru | #7
Pokud je oleje dost tak normálně dojeď domu a tam ho vyměň, aspoň se ti jízdou pořádně prohřeje

1 reakcí na tento příspěvek Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:46 | Nahoru | #8
Pokud má olej "normalní" barvu(už jsem viděl olej zbarvená do bíla když byl v moto asi 10let :D ) tak se není čeho bát i kdyby ho neměnil tak to v klidu dojedeš ..jen motor moc netoč a doma si ho pak preventivně vyměn.Taky sleduj jestli se nerozsvítí kontrolka tlaku oleje a je to cajk...

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 12:57 | Nahoru | #9
Díky všem za rady, holt mám o nový přírůstek do rodiny asi moc velkej strach :) olej případně aspoň doleju, viskozitu mám správnou a z jiné značky se to snad na těch pár kiláků nezblázní.

petrvtr_new:
Jasně. Ale brzdovka vypadá v pohodě, moto brzdí ok a hlavně je to jen klidný převoz, žádné honění. Doma půjde hned ven.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 14:22 | Nahoru | #10

M.a.x píše: Taky sleduj jestli se nerozsvítí kontrolka tlaku oleje a je to cajk...



A pokud se rosvítí, tak se neděs, to ti "jenom" signalizuje, že už se ti to přidřelo

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:01 | Nahoru | #11
Hlavně před cestou doplň hladinu oleje na maximum a hlídej jako oko v hlavě (i v budoucnu, ne jen při tomto převozu). Tento motor je na to dost háklivý a když kontrolka problikne za jízdy, natož, když se rozsvítí, tak už jsou v nejlepším případě "chycené" vačky.
Jinak každopádně po dojetí dom hned "zatepla" olej a filtr hned vyměnit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:12 | Nahoru | #12

kubacech píše: A pokud se rosvítí, tak se neděs, to ti "jenom" signalizuje, že už se ti to přidřelo


Nevím jak u GS ale u většiny motorek se kontrolka rozsvicuje i ze starým(řídkým) olejem...

(reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:16 | Nahoru | #13
M.a.x> A starý, řídký olej co? Nemaže, jak by měl.

E: GS500 je právě na olej, hlavně hladinu, fakt cimprlich. A zrádná je hlavně tím, že když jezdíš v klidu, tak olej prakticky vůbec neubývá, ale jak ji vezmeš pod krkem a poženeš jako na okruhu, tak i motor v dobrém stavu v takovém režimu najednou žere olej po deckách. Pak si lehko nevšimneš, kolik už ubylo (nečekáš to) a když kor během "závodní jízdy" rožne kontrolka tlaku, má to motor za sebou.

Naposledy editováno 18.08.2013 15:19:48

2 reakcí na tento příspěvek Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:28 | Nahoru | #14
.

Naposledy editováno 18.08.2013 15:29:24

(reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:30 | Nahoru | #15
Jo během závodní jízdy....ale když pojede v klidu problikne mu kontrolka tak bych sehnal nejbližší servis.Nemaže jak by měl ale to neznamená že se ihned kousne motor...podle mně ..

(reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:32 | Nahoru | #16
JJaco> Bohužel, na tohle je GS potvora. Jak kontrolka problikne za jízdy, tak už jsou přinejlepším přidřené vačky, ne, že se hned "hryzne" celý motor. Stačí si uvědomit už jen to, že většina tlakových spínačů spíná kolem 0.3atm. a to na spolehlivé mazání motoru, kor vršku, rozhodně nestačí.

1 reakcí na tento příspěvek Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 15:37 | Nahoru | #17
Tak pokud to říkáš já mám zkusenost s FZS6 koupil jsme ho a marně věřili že olej měnil(dal nam 4trovku oleje a měl tam tak 2dcl coz by odpovídalo výměně).No a za jizdy sem tam problikla kontrolka,tak jsme vymenily olej a je po problém a u FZS6 uz 2roky vrčí hezky :)

Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 16:07 | Nahoru | #18
No ale Fzs ma hladinovy estli se nemejlim......

(reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 17:55 | Nahoru | #19
M.a.x> Jenže to mícháš jablka se švestkami. Yamahy mají hladinové čidlo , tedy plovák spínající při kriticky nízké hladině oleje. Pak se klidně může stát, že vlivem přelévání oleje ve vaně plovák sem tam sepne a kontrolka blikne, třeba když hodně klopíš zatáčky, nebo motorku postavíš na zadní. Samotnou funkčnost mazání to ale neuhlídá, takže když odejde zubovka, nebo olej utíká třeba přes vyběhaná ložiska, bohužel to poznáš, až když se motor zadře.

GS500 má ale klasický tlakový spínač, stejně jako snad každý automobilový motor. Bohužel má spínací tlak tak nízko, že když sepne a rožne kontrolku, je už také prakticky vždy pozdě. Dá se říci, že kontolka mazání je na GS500 dobrá spíše k indikaci zhasnutí motoru za jízdy (třeba při řazení). Někdy se jí říká přímo "kontrolka smrti".

1 reakcí na tento příspěvek Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 18:59 | Nahoru | #20
dá se tam sehnat a dát s vyšším tlakem?

(reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

18.8.2013 v 21:50 | Nahoru | #21
kubacech> O tom pochybuju, snad všechny tlakové spínače pro všechny možné značky a typy jsou nastaveny tak nesmyslně nízko. To už je mnohem lepší nějak šikovně namontovat rovnou měřák . Jen jest otázkou, jak konkrétně vypadá spínač na GS500 a zda by šel rozumně namontovat snímač Equus se závitem 1/8" a potřebnou redukcí (redukce jsou zobrazeny na té samé stránce a svými rozměry jsou evidentně určené především pro automobilové motory).

Orientační zjištění stáří oleje

19.8.2013 v 12:49 | Nahoru | #22
Děkuju všem za postřehy!

No... jako by to ale někdo přivolal :) kontrolka mi začala svítit/poblikávat hned po nastartování ještě na stojánku. To, že svítí hned po startu je pokud vím normální, jenže by měla během chvíle zhasnout, right? Dle rychlé kontroly zjištěno, že olej bez stojánku na kolech nedosahoval ani na low, ale o pár mm níž (a nebo byla silnice křivější, než vypadala - nepravděpodobné). Takže jsem raděj trochu dolil první 10w40 co byla po ruce, dostal se aspoň na L a dokodrcal to raděj max na 4000 otáček cca 10 km k baráku.

Trochu mě děsí, že jsem na ní v tomto stavu bez oleje podle všeho dojel už po koupi domů (pod motorkou vyteklej olej nebyl). Při projíždění před koupí sice kontrolka nesvítila, ale olej jsme nekontrolovali a když jsem jí vezl domů 25 km cca 4000-6000ot/min nejsem si jistý (první jízda).

Zatím startuje způsobně, potíže za jízdy jsem nepozoroval. Na druhou stranu neměl moc jak pozorovat - zatím mám najeto cca 35 km :/. Má smysl dle vás řešit možné přidření preventivně, nebo prostě vyměnit olej a jezdit?

Naposledy editováno 19.08.2013 13:21:02

Orientační zjištění stáří oleje

19.8.2013 v 13:50 | Nahoru | #23
Tos neměl vubec kupovat...
Ale už je pozdě tohle řešit. Vyměň olej a filtr a hlídej si hladinu a spotřebu oleje. Nalej spíš 15w-50.

Orientační zjištění stáří oleje

19.8.2013 v 13:50 | Nahoru | #24
2x

Naposledy editováno 19.08.2013 13:51:26

1 reakcí na tento příspěvek Orientační zjištění stáří oleje

19.8.2013 v 14:22 | Nahoru | #25
Je fakt, že nic nekupovat je nejlepší způsob jak předejít problémům :) zkušební jízda byla zcela v pohodě a kontrolovat olej při koupi mě opravdu nenapadlo.

Je fakt že tu kontrolku jsem 100% viděl jen když se na volnoběh zahřívala na stojánku a za dvě minuty volnoběhu by se snad nepřidřela. Oleje sice bylo míň, ale rozhodně tam byl a dle barvy a čistoty mi přijde, že byl opravdu měněnej.

Orientační zjištění stáří oleje

19.8.2013 v 15:12 | Nahoru | #26
osobně bych to nějak neřešil,pockej co to bude dělat delší jízdou..prehřívání atd..jestli to bliklo jen na stojanku tak by to nemusel byt problem.Podle Mně...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

19.8.2013 v 23:08 | Nahoru | #27
Ritsi> Kontrolka musí zhasnout pár vteřin po startu a ani při volnoběhu neproblikávat. Jestli během toho převozu domů neblikala, tak by to motor měl přežít, ale olej včetně filtru vyměň, nalej na max. hladinu, nastartuj, mírně zahřej, projeď několik km (mírným tempem), pak motorku na rovném povrchu postav na hlavní stojan, nech pár desítek minut stát, změř hladinu a případně doplň na maximum. Tak budeš mít jistotu, ale každopádně hladinu kontroluj před každou cestou, na delších štrekách i na zastávkách a vždy s sebou voz nejméně půllitrovku oleje. Je to sichr, než pak řešit zadřený motor.

(reakce na) Orientační zjištění stáří oleje

20.8.2013 v 06:24 | Nahoru | #28

J.M.K. píše: Ritsi> Kontrolka musí zhasnout pár vteřin po startu a ani při volnoběhu neproblikávat. Jestli během toho převozu domů neblikala, tak by to motor měl přežít, ale olej včetně filtru vyměň, nalej na max. hladinu, nastartuj, mírně zahřej, projeď několik km (mírným tempem), pak motorku na rovném povrchu postav na hlavní stojan, nech pár desítek minut stát, změř hladinu a případně doplň na maximum. Tak budeš mít jistotu, ale každopádně hladinu kontroluj před každou cestou, na delších štrekách i na zastávkách a vždy s sebou voz nejméně půllitrovku oleje. Je to sichr, než pak řešit zadřený motor.



Raději nalít trošku nad max, nebo na max a potom před projetím znovu kontrola a doletí, protože je tam nový, suchý filtr, který trochu oleje z vany vezme.

Orientační zjištění stáří oleje

20.8.2013 v 08:16 | Nahoru | #29
nevím, proč bych měl nechat po zahřátí a vypnutí motorku pár desítek minut stát OMG

vyměním olej-naliju množství dle manuálu při výměně filtru, nastartuju motor, nechám ho pár minut převalovat, vypnu, nechám to cca 5 min, ať olej steče, doplním případně po horní rysku a je hotovo, proč dělat z procedury na 20 minut x hodinovou záležitost?

Samozřejmě jsi vůl, když jsi při koupi nekontroloval olej, to je snad první a elementární úkon, který člověk dělá hned po kontrole čísel rámu a množství brzdovky! Nicméně, jak už tu padlo, pokud byl olej pod rysku low jen o kousek, tak bych z toho nedělal kovbojku a normálně jezdil po doplnění oleje dál.

Olej kontrolovat na benzince při každém tankování a jak už padlo, mít sebou nějakou zásobu podle toho, kolik ti to oleje žere
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
jakou kopit motorku Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... Peters_ 15 Dnes v 14:32 mildagsvokurek
GS500 Suzuki GS 500E -PG- 12 17.4.2024 v 14:40 Krautkopf
Něco málo teče Suzuki GS 500E Dejwidos 18 10.4.2024 v 15:59 DrDNA01
zdechá na křižovatkách Suzuki GS 500E svava 25 9.4.2024 v 19:46 svava
Výměna brzdové kapaliny Suzuki GS 500E Nexartesus 20 1.4.2024 v 20:21 šmudla


TOPlist